Hoi meiden, Ik heb een tijdje geleden intern gesolliciteerd voor een leidinggevende functie. Dit gesprek heb ik gehad met mijn leidinggevende en de rayonmanager. Het was een positief gesprek, ze zien potentie in mij maar willen dat ik me beter ontwikkel voordat ze mij doorsturen naar de directeur voor het laatste gesprek. Dat ik ervaring heb, daardoor ook voorbeelden kan noemen en sterk het gesprek in kan. Nu word ik dus "opgeleid". Ik krijg elke week 1 dag waarin ik verantwoordelijk ben voor de winkel en leiding geef aan het personeel. Tussendoor komt mijn leidinggevende afentoe polsen hoe het gaat en vraagt aan mijn collega's hoe ik het doe. Gister was dus ook een dag waarbij ik moest leidinggeven. Aan het eind van de avond kreeg ik opbouwend kritiek over hoe het ging,wat collega's er van vonden enzovoorts. Maar hoe ga je daar mee om? Ik merk dat ik het heel erg lastig vind dat ik nog niet alles onder de knie heb en niet alles 100% goed doe. Ik wil zo graag en ben soms nogal perfectionistisch ingesteld, dat als ik dus die feedback krijg ik er al helemaal geen zin meer in heb. Vandaag een goed gesprek gehad met 2 andere leidinggevende en die vinden het zonde als ik stop. Ik wil ook niet stoppen maar ik wil gewoon alles in 1 keer goed doen haha. En dat kan niet. Ik krijg vast nog veel meer opbouwend kritiek de komende tijd dus ik wil graag leren hoe ik daarmee om moet gaan. Misschien herkent iemand zich hierin? Hebben jullie misschien tips hoe je daar het beste mee om kunt gaan? Zijn daar cursussen voor misschien? Zou zonde zijn als ik om die reden de handdoek in de ring zou gooien. Bedankt alvast!
Misschien moet in je hoofd een knopje om. En dat is moeilijk ook voor mij om nu uit te leggen wat ik bedoel. Omdat het bij mij vaak meer een gevoel is dan dat het concreet uit te leggen valt. Je wilt het heel goed doen. Maar je kunt zelf niet ervaren en precies zien hoe het voor anderen is. Op die manier kun je nooit groeien en het zo goed doen zoals je wilt. Gelukkig dat anderen je kunnen spiegelen. Dan kun jij jezelf dus heerlijk verbeteren. En zo dus langzaam naar die 100 procent groeien. Stap voor stap. Ook moet je niet alle feedback zonder meer voor waar aannemen want misschien is wat jij doet wél goed maar vat een ander het niet goed op. Dus niet met alle winden mee waaien. De dialoog aangaan over de kritiek zonder jezelf te verdedigen is misschien ook niet verkeerd. Hopelijk krijg je nog meer inzichten hier en kun je rustig nadenken wat je ervan kan gebruiken. Bedenk ook dat je als leidinggevende behoorlijk wat kritiek over je heen kan krijgen zorg dat je nu kan laten zien dat je dáár ook tegen bestand bent. Dus dat je ervoor open staat maar ook weer niet over je heen laat lopen.