ja ik kan het maar aggghh laat ze lekker gaan en geniet ervan... ik weet nog dat ik mijn diploma ging halen later ivm vakantie ben weg gegaan met diploma uitreiking,... tien ik hem ging halen zei hij zo wat ben jij dik geworden ik zeg ja ben zwanger zegt hij zo hebben je ouders geen sex voorlichting gegeven nou toen ben ik toch boos geworden met wat hij allemaal zei dat ik me diplome heb gepakt en ben weg gelopen rare mensen allemaal altijd dat gezeik inderdaad
Zo daar heb ik lang over gedaan om alles te lezen heeft me wel een tijdje geduurt. Maar ik zal even mijn mening geven. KINDEREN die 14 en 15 zijn in mijn ogen niet verantwoordelijke genoeg om ene kind te krijgen. Hieraan zitten veel regels verbonden. Wie word de voogd van je kind aangezien je zelf nog geen 18 ben. Er bestaat een grote kans dat jij maar ook je kind onder jeugdzorg komen te staan. En dat tevens de kinderbescherming om de hoek komt kijken. Dit zou ik mijn kind niet gunnen. (en ga je nu niet aangesproken voelen dit is mijn mening en zo denk ik erover. Deze mening is tevens gebaseerd op het feit dat ik al jaren werk met de jeugd en dat de levenswijze zo is veranderd dat het gewoon een noodkreet is geworden maar niemand die hierop reageerd) Voor de jongeren van 16 t/m 18 jaar. Het is vaak zo dat het op de ouders uit komt. Dit kan ik mij heel goed voorstellen. Aangezien je rond die leeftijd nog naar school gaat en je geen geld hebt of weinig geld. Ouders moeten vervolgens er voor opdraaien. Ik kan mij goed voorstellen dat ouders dan zeggen denk er heel goed over na met wat je wilt. Ik geef die ouders groot gelijk als ze dat tegen hun zoon/dochter zegt. Het wil NIET gelijk zeggen dat het weggehaald moet worden. Er is een verschil tussen weghalen en erover te denken. Voor de "volwassenen" van 18+. Vanaf je 18 vind ik dat het je eigen beslissing is. Je bent 18 en je kan zelf stappen ondernemen. Zoals een woning, uitkering. of misschien wel werk of studiefinanciering. Die keuzes die maak je zelf. Voor de wat "oudere" moeders hier. Een tienermoeder kan je niet over 1 kam scheren. De term tienermoeder is erg zwart gemaakt door de jaren heen. het word gezien als een schande. Schande voor de toekomstige jonge moeder en schande voor de familie. Een ouder ziet het standaard toekomstbeeld een beetje in het water opgaan. Het standaard toekomst beeld bestaat niet meer. Voor niemand. Overal word er wel een wending aan gegeven. Er zijn zelfs getrouwde volwassenen die jaren getrouwd zijn naar eindelijk een X aantal jaar zwanger worden waar vervolgens de man weggaat. Wat is hier verandwoordelijk aan? Dat soort situaties gebeuren iets vaker bij tieners. Maar waarom zijn ze dan geen goede ouder? Als je boven de 35 bent zijn er risico's aan een zwangerschap hoe hoger de leeftijd hoe meer risico's eraan zitten. Als je in mijn ogen boven de 40 bent en je krijg dan nog een kind vind ik dat je gewoon oud bent. Wanneer jij 60 ben is je kind 20 jij bent dan al zo goed als bejaard dat scheelt maar 5 jaar. Je kind is nog vrij jong wanneer jij dood gaat. Die keuze zou ik niet maken. Het ligt bij mij immers ander als je al 20 jaar bezig bent om een kind te krijgen en het is rond je 40ste wel gelukt. Dan gun ik het je echt. Maar kies je er bewust voor om laat kinderen te krijgen omdat je cariere belangrijker is dan vraag ik mij af ben je dan wel een kind waar bent? Ik heb en geef hier gewoon mijn mening over en tevens ik val niemand aan. Nu mijn eigen situatie: Ik was 17 toen ik zwanger werd. Ik woonde bij me moeder. Daar ben ik ook bevallen. Ik heb geen contact meer met de vader van mijn zoon. Op mijn 18e heb ik me gelijk ingeschreven voor ene woning. In Mei 2006 kreeg ik de sleutel van mijn woning waar ik nog steeds woon. In 2007 is mijn huidige vriend eindelijk weer in mijn leven gekomen. (ik ken hem nu 3,5 jaar). En nu zijn we bijna een jaar verder. We zijn verloofd, willen trouwen maar we wachten nog even mee vanwege rechtzaken tegen ticho's biologische vader. En ik ben in verwachting van een 2e. Eind dit schooljaar ben ik zo goed als klaar met mijn studie. In februari 2009 wil ik 20 uur in de week gaan werken. Dan heb ik alles afgerond. Zowel me studie als mijn stage. Mijn vriend die werkt fulltime hij zit in de beveiliging. Is het dan ook onverandwoordelijk? Ik heb er voor gekozen om de zwangerschap bij Ticho door te laten gaan. Het is mij ALLEEN gelukt om zo snel een woning te krijgen. Ik heb hier geen hulp van gehad van instanties. Ik kan het alleen en dan zal het mij lukken ook. Tot op heden is het allemaal gelukt. Ik ben mijn ouders zo dankbaar dat ze mij zo goed hebben geholpen. Dit heeft zo'n goeie band geschept. Ik weet wat me ouders doorgemaakt hebben met mij en mijn zwangerschap. Zoveel dank ik voor hun heb kan ik niet uitdrukken. Als een van mijn kind naar mij toe komt van mam ik moet wat vertellen ik word vader of moeder dan zou ik heb alle steun geven. Ik weet als geen ander dat het toekomstbeeld niet meer is zoals het jaren geleden was. Ik zou tegen hem of haar zeggen schat wat je ook beslist wij zullen je steunen en wij zullen ervoor zorgen dat jullie het goed krijgen. Daar zit een jongere meer op te wachten dan afgezeikt te worden. Er zijn tienerouders die van een uitkering leven omdat ze graag de eerste 4 jaar bij hun kind willen zijn. Ik vind als je al jong bent dat je ook wel naar school kan gaan. En voor de jonge ouders die er net zo hard voor knokken als dat ik doe. Ik heb respect voor jullie Wees trots op wat je doet en wees vooral trots op wie je bent. Ik heb nu mijn instelling ik weet wie ik ben ik weet wat mijn doel is en ik weet hoe IK wil leven accepteer dat maar anders hoef je mij niet aantespreken recht in het gezegt om te zeggen dat JIJ het er niet mee eens bent. Jammer dan mijn leven ONS leven. Meiden en ook vaders natuurlijk. Zet hem op en geniet met volle teugen van je leven met het gezin.
Kinderen? Pas op met deze uitspraken ik weet het het is jouw mening. Maar ik voel me echt wel geen kind meer (ok ik wordt binnekort 16 en ik zal al 16 zijn als men kindje er is) Maar ik vind, ik ben zwanger en jah ik had het kunnen voorkomen, maar dat is nu niet zo! Ik kijk niet meer naar het verleden, maar naar de toekomst en ik zal proberen om mijn kindje alles tegeven wat ik kan! en er ook voor te knokken, zoals jij hebt gedaan.. Wat ik trouwens heel knap van je vindt! Maar ik vindt het gewoon stom dat sommige mensen, zo snel een oordeel vellen. Ik vind je moet situatie voor situatie bekijken! En dan pas kan je zeggen die persoon kan de verantwoordelijkheid aan voor op een kind te passen en een goede opvoeding te geven of niet! Dat is mijn mening Xx. liefs
@ kim1988; je kent me niet dus oordeel niet over me, (en ja ik voel me aangesproken aangezien ik een 16 jarige moeder ben.)
Dit is een forum en kim geeft gewoon haar mening. Jullie moeten het niet te persoonlijk opvatten. Ik denk dat (als jij als 15/16 jarige jezelf volwassen voelt..) je ook begrijpt dat er mensen zien die meisjes van 15 wél als kinderen zien? Want wees nou eerlijk veel van de 15/16 jarigen zijn absoluut nog niet toe aan het hebben van een kindje. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen! Ik denk dat kim gewoon bedoelt te zeggen dat het ontzettend zwaar is voor een 15 jarige en dat het (qua voogdij) gewoon eigenlijk niet aan te raden is! Natuurlijk is het een ander verhaal als je onverwacht zwanger raakt, ik (persoonlijk) vind het dat hartstikke dapper dat je je verantwoordelijkheid ervoor durft te nemen! Toppie!
ik zeg ook niet dat ik dat niet vind. Als ik nu kijk naar de jeugd van tegenwoordig die iemand even in een discotheek gaat pijpen of erger nog mee naar bed gaat voor een breezer of een pakje sigaretten ja dan vind ik de jeugd van 14/15 jaar onverandwoordelijk en zekers als DIE jeugd dan zwanger word. Ik zeg ook niet dat iedereen zo is er zijn ook uitzonderingen. @siem je kan je aangesproken voelen het enige wat erin staat over 16 jarigen is dat het vaak op ouders aan komt. Dat die er vaak voor zorgen (soms samen met familie) dat het goed komt met dochter en kind. @tienagemum Jij kan je aangesproken voelen over mijn mening dat kan ik me voorstellen. Maar daarom is het ook mijn mening. Ik ken een meisje van 15 jaar die is bevallen van een pracht van een zoon. Zowel zij als haar familie gaan er helemaal voor. Maar zij moet wel verplicht elke keer verschijnen bij jeugdzorg samen met haar moeder. De voogdij is nu bij de oma van het kind. Ik vind dat je daar goed over moet nadenken. Kijk en als je op z'n jonge leeftijd een zwangerschap kan voorkomen dan is dat wel het beste wat je kan doen althans dat vind ik. Als je door de pil heen zwanger word (wat ook kan gebeuren) dan kom je er vaak vrij laat achter. dat zijn dingen die kan je op elke leeftijd meemaken. Je moet je niet aangesproken voelen door wat ik schrijf ik ben immers zelf ook jong moeder maar ik bekijk de dingen nu eenmaal van meerdere kanten. Onder andere de kant van de ouders van de jonge (toekomstige) moeder maar ook van de kant van de jonge moeder. Maar er komt gewoon zoveel bij kijken dan mensen zich kunnen voorstellen dat ik reacties van de wat "oudere" onder ons heel goed kan voorstellen. Over studie vaste relatie en vaste baan etc. Want als je het nou zo bekijkt als jij nou niet moeder was en niet zwanger dan zou je daar toch ook voor kiezen? Althans ik wel. dat wil natuurlijk niet zeggen dat een kleine dan niet gewenst is maar zou je het niet anders doen? Als je nou niet zwanger was? Ik weet wel ik heb altijd gezegt ik ga verder studeren. Ik kon er niks aan doen dat ik zwanger raakte maar ook mijn toekomst beeld ging in rook op. Nu is mijn toekomst beeld anders. Ik kijk anders en ik denk anders. Mijn mening is ook erg veranderd. Maar door mijn mening moet je, je ook echt niet aangesproken voelen dat is niet nodig hoor.
Pijpen of vrijen voor breezer? Dat is echt wel een straffe uitspraak ik dnek dat ik niemand ken die dat ooit heeft gedaan of ooit zal doen! Maar inderdaad ik weet dat ik zo niet ben en ik weet dat ik zal vechten voor mijn kindje! en er alles voor zal doen! Maar ik vind ook ik ben nu zwanger door een ongelukje! ( er zijn zeer veel volwassen die ook een ongelukje hebben , maar die zijn oud genoeg en daar wordt niets op gezegt, snap je me? ) Ik ben nu zwanger (ZEKER EN VAST NIET BEWUST) maar ik vind dan wel , dat je het dan moet houden en niet weglopen van je probleem en abortus doen, want daar zou ik echt niet met kunne leven om een kindje te doden! XX.
nou die 15 jarigen die zijn er wel. het was laatst nog een keer op het nieuws. Ik zeg ook niet dat elke 15 jarige zo is maar je hebt ze er wel tussen zitten. Een noodkreet van hun maar niemand luisterd.
ik heb het inderdaad ook, maar ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat mensen zoiezo bevooroordeeld zijn en dat je voor je uberhaupt je kindje hebt al onzeker word gemaakt door de omgeving omdat je "tienermoeder" bent.. dan heb je zelf ook al snel het gevoel dat je andere mensen moet bewijzen dat je een verantwoordelijke goede moeder bent.. maaar alle "tienermoeders" maak je geen zorgen al ben je je kind een dagje zat of al heb je zoiets van ooh nu even niet! dat hebben moeders van 30-40 ook! wij kunnen het even goed als andere vrouwen.. iedere vrouw krijgt "het" moederinstinct mee dus ook tienermoeders!
maaar alle "tienermoeders" maak je geen zorgen al ben je je kind een dagje zat of al heb je zoiets van ooh nu even niet! dat hebben moeders van 30-40 ook! wij kunnen het even goed als andere vrouwen.. iedere vrouw krijgt "het" moederinstinct mee dus ook tienermoeders![/quote] en daar ben ik het helemaal mee eens! ik ben zelf ook jong... wij gaan zelf voor een tweede nu.... vind zelf dat we het goedv oor elkaar hebben.. hebben een huis.. auto..werk en komen gewoon normaal rond hebben een goede realtie willen niet voor niks een tweede en dat begrip tienermoeders aaghhh ik gebruik het zelf amper vind het een rot woord... vind het klinken alsof je in je pubertijd zit en een kind krijgt... als een tiener geen goede moeder kan zijn... oudere noemen we toch ook geen plusmoeder of iets dergelijks? en hier over die leeftijden pff word er zelf beetje moe van.. ikz eg altijd een 16 jarige of wat dan ook kan het net zo goed voor elkaarr hebbena sl een 40 jarige..... sommige 40 jarige hebben er zelf minder verstand van... kijk ik vind leeftij zegt niet alles... de 1 is met 12 al uit de pubertijd de ander komt er met 20 pas in..... dus aghhhh ja... wat zal er dan nu over mij gezegd worden? ben onverantwoordelijk want wij gaan zo jong voor een tweede? word ook vaak gezegd heel je jeugd gaat eraan? en waarom bij mij begint het nu pas ik ga lekker nog over heen althans over kroegen en disco houd ik neit vn... maar als ik naar een pretpark wilt ga ik lekker... ik doe geen andere dingen die ik eerst deed.... zit nu ook lekkerr in het weekend een filmpje te kijken op de bank... en als ik een keer naar de film wilt heb ik gelukkig lieve oders die een avond op willen passen.... en wil niemand kwaad maken of iets... zet er als het goed is niks beledigend op... wil alleen even kwijt dat al dat gedoe over leeftijden ik erg flauw vind... waarom eigenliijk? iedereen weet zelf wel of ze het aankan of niet... dus bij deze dames ik vind jullie top! en het leven als jonge moeder vind ik top! knuffel en xxx
de jeugd van tegenwoordig? hoe oud ben jij? ik denk dat jij ook beschouwd wordt 'als de jeugd van tegenwoordig.' ik denk eerlijk gezegd niet dat dit gebeurd, het nieuws kan wel zoveel zeggen.. maar dit vind ik een beetje onzin. en als het gebeurd dan zijn die meisjes wel heeeeeel erg dom.
mijn mening- ik vind 14-15-16 ook een erge jonge leeftijd om een kindje te krijgen.. en ik kan ook uit ervaring zeggen dat het verschil tussen 16 en 18 heel groot is, je gaat mentaal een sprongentje vooruit in die periode van je leven.. je veranderd, je gaat anders over dingen denken.. en je kan inderdaad zelfstandig je dingen regelen zonder je ouders er bij nodig te hebben of wat dan ook.. maar dat wil niet zeggen dat ik ongelofelijk veel respect heb voor meiden van 14-15-16 die hun kindje houden en er toch voor willen gaan! mijn mening is gebasseerd op dat ik zelf nog echt een kind was rond me 15de, ik ging niet uit had geen sex en zat gewoon nog bij me noeder op schoot.. daarom kan ik het me zo moeilijk voorstellen dat een meisje op die leeftijd zelf een kind op zou moeten gaan voeden! maar iedereen zijn eigen keuze en mening.. een kindje is alijd zwaar of tenminste he zal altijd je leven veranderen of je nou 15 of 40 bent.. de eenkan wat beter met die verandering omgaan dan de ander, volgens mij is dat niet leeftijdgebonden!
@monica: vindt ik nou ook! Het zal nooit echt makkelijk zijn om een kidnje op te voeden op welke leeftijd ook! Ok 14-15-16 jarige zullen het moeilijker hebben ,maar dat wil niet zeggen dat ze daarom ook een slechte moeder zullen zijn! En ik denk niet dat nog maar 1 14-15-16 jarige bewust zwanger is geworden! XX.
het lijkt me niet dat je bewust zwanger word op zo n leeftijd nee, en als een meisje van die leeftijd er wel bewust voor kiest is het weer een ander verhaal.. school en studie zijn heel belangrijk! dat kun je niet "bewust" weggooien! maar als het gebeurd gebeurd het, jammer maar je moet doorgaan dan maar met kind! tegelijker tijd met je bevalling komt er een soort moederinstinct mee zo niet dan groei je wel in het moeder zijn! tienagemum- je bent wel erg jong, pas daarom ook op, LAAT JE NIET ONZEKER MAKEN! als jij er goed over nagedacht hebt en je kiest ervoor je kindje te houden en zelf op te voeden, blijf verstandig en luister alleen naar jezelf.. ga niet bij jezelf denken ik ben nog jong, oudere mensen hebben vast gelijk en laat je niet door ouderen in een hoekje drijven wat betreft je eigen mening! MUM KNOW S BEST! dus ook een 15 jarige moeder! onthoud dit maar goed, vooral als je even aan jezelf twijfelt! als jij je kind wilt pakken, voeden, knuffelen, laten huilen, of wat dan ook doe dat ook al zegt iemand anders iets anders.. natuurlijk kan je naar anderen hen mening luisteren maar doe wat je voelt meisje!
dat ze maar proberen hun menig op te dringen en me te kneden! Ik zal proberen de beste moeder voor men kindje te zijn en echt alles proberen te geven! Vechten voor altijd! Mijn kind , dus ik zal er ook erg voor vechten! wat de mensen ook zeggen! Ik heb alles goed doordacht en heb dan ook besloten het te houden! Xx
niemand probeert je een mening op te dringen. iedereen geeft hier zijn eigen mening, het is een forum! als het je niet aanstaat moet je er gewoon niet aan mee doen. verder, knap dat je je verantwoording neemt maar vind ook net als sommige anderen dat 15 jaar veelste jong is voor een sexleven laat staan een kind!maar dat neemt niet weg dat ik er geen twijfels aan heb dat jij voor je kindje door het vuur zou gaan! je leest tegenwoordig zoveel van dat moeders hun kind van het balkon afgooien of van de hm! echt schandalig! dus vind het wel knap dat jij je verantwoording neemt! dat is mijn mening, niet om iets aan je op te dringen
tienagemum..! Ik vind het knap dat jij voor je kindje kiest.. ik heb super veel respect voor jou.. en ieder "tienermoeder" Maar dat houd niet in dat ik 15/16 jarige niet te jong vind voor een kindje.. Maar het is jouw (14/15/16 jarige leeftijds genoten) leven..! en niet voor de mensen die deze vooroordelen hebben Dus beslis zelf.. het vooroordeel: dat er consequenties verbonden staan aan seks.. dat weet iedereen! Maar wat die consequenties zijn. dáár komen ze pas achter als ze die gevolgen in hun armen hebben... een kind een onbeschreven blad.. die het leven moet gaan ontdekken met behulp van de 3 milieus; gezin, school, maatschappij. (media hoort er niet bij.. maar heeft wel duidelijk invloed op een kind ) 14/15/16 doet dat zelf ook nog vollop doet. ( ook volwassen gebruiken die milieus ook. maar school word vervangen voor werk... maar hebben toch al wat meer ervaren van het leven) van je 18 kan je toch al wat meer op je eigen benen staan..! je hoeft officeel niet meer naar school ( het beste van wel) dus je kan gaan werken. ectra... zo zullen vele mensen in deze maatschappij het zien.. (ik eigenlijk ook wel een beetje sorry als ik jullie alle voor de kop stoot) zo zal het waarschijnlijk ook wel blijven., GEwoon niet op reageren..! die tijd kan je beter stoppen in de opvoeding van jou kindje ! groetjes ps.. ik schrijf jou.. maar ik bedoel het in het algemeen! dus... iedereen..!
Opes! sorry ik had het niet op de reacties van het forum hoor! dat zijn inderdaad gewoon meningen! Maar ik bedoelde in het dagelijkse leven ik heb genoeg gehoord , zou je niet beter abortus plegen enz. En ik bedoel, het is mijn kind! Ik moet de opvoeding doen en ik zal me dus niet laten kneden door mensen die persoonlijk met me omgaan... XX.
ok, nou dat vind ik knap van je maar ik denk dat de mensen in het dagelijks leven en in jouw naaste omgeving zich zorgen maken! en abortus is de makkelijkste manier om van alles af te zijn geen gezeur meer enzo! maar vind het wel knap dat jij op je 15e zon keus maakt! blijf gewoon met de mensen praten, goed met je naaste omgeving enzo! maar laat zeker ook doorschemeren dat het jouw leven is! en er zijn vaker tienermoeders dus het zal jou ook lukken