@ LindaEjimofor Ik ben gepland zwanger geraakt. Ik heb niet bij mijn ouders gewoond en de staat heeft niet voor mij betaald. Mijn man werkt zich uit de naad en als onze derde geboren is ga ik ook aan de slag voor een paar uurtjes per week. Wie beslist dat 'alle' tienermoedertjes hun leven niet op orde hebben? Carrieremammies als jij die op de valreep nog maar even een kind nemen omdat het straks misschien niet meer lukt? Wat ben jij een triest persoon zeg, iedereen over 1 kan scheren.......... Kan ik echt misselijk van worden. De groeten, ik heb wel wat beters te doen dan me af te laten z**ken. Voor mijn kinderen zorgen bijvoorbeeld. Ik doe dat namelijk zelf, zonder fulltime creche.
DaYa ik vind dat je echt trots op jezelf mag zijn! met al wat je hebt bereikt tot nu toe. Rach84 ik ben het met je eens dat er verschil zit tussen bewust kiezen of dat het je overkomt voor je 18e "bewust kiezen" voor een kindje vind ik niet echt bewust zijn van, ook niet echt verstandig en dan bedoel ik bij verstandig waar het betrekking heeft op je eigen leven, dus ik laat de baby hierbij even buiten beschouwing. Toch kan je niet zeggen dat heel jonge moeders geen goed voorbeeld zijn, want er is niets mee als je kind op bijv. 4-jarige leeftijd ziet dat zijn/haar moeder werkt en nog een opleiding doet, ik vind dat juist een heel mooie voorbeeldfunctie voor een kind.
van deze opmerking word ik dan weer erg misselijk van, je hebt geen idee wat je zegt, ik vind het ook niet eerlijk dat je zo reageert, het komt n.l. ook precies op het zelfde neer als wat al die andere mensen tegen jou zeggen over dat je te jong bent en waar jouw haren van overeind gaan staan, beetje dubieus vind je niet!
Mandarijn, dank je wel! Jij hebt begrepen waar het om gaat.. En die misselijke opmerking is heel misselijk ja, maar niet letterlijk bedoeld enkel metaforisch! Want dat is exact zo'n misselijke opmerking als die ik/wij jonge mama's steeds krijgen en wij schijnen dat maar te moeten accepteren terwijl het vice versa een doodzonde is. Ik meen helemaal niks van die opmerking en geloof me ik weet wel degelijk waar ik het over heb, het is alleen bedoeld om te laten voelen hoeveel pijn een paar woorden kunnen doen........ Liefs
okee, blij dat je het even uitlegt, bedankt (ik had net mn bericht nog aangepast om je duidelijk te maken waarom ik dat vond)
had ik misschien me bericht al geplaatst : en ik merk en lees het al je bent wel erg hipper om een rustig forum gesprek mee te hebben...
Je bericht staat eronder dus je had je bericht nog niet geplaatst, en als jij nu al conclusies over mij wil trekken ga je gang hoor, ik vraag me alleen af waar je het op baseert! Op dit ene onderwerp? Waar ik mezelf verdedig? Oh ja tuurlijk de conclusie is volkomen terecht, ik ben veel te hyper..........
Nou mensen, een beetje vriendelijker naar elkaar kan geen kwaad hoor. Ik denk niet dat dat verwacht wordt. Maar je bent er zelf bij als je kindje verwekt wordt. Ik denk dat als je de verantwoordelijkheid voor een kindje nog niet op kunt brengen (wat werkelijk moeilijk gaat zonder inkomsten en zonder een eigen woonplek) je ook de verantwoordelijkheid moet nemen nog geen seks te hebben. Dan kún je namelijk helemaal niet zwanger worden. Ik ben voorstander van geen seks voor het huwelijk, mede omdat je, als je getrouwd bent, samen beter in staat bent een stabiele ondergrond voor je kindje te creeeren. Ten minste, dit gaat in veel gevallen wel op. Verder wil ik niks zeggen over meiden van 18, 19, 20 > die zwanger worden. Hoewel ik 18 erg jong vind. Als jij de verantwoordelijkheid raagt en echt graag een kindje wil, dan is dat jouw keuze én jouw verantwoordelijkheid. Ik ben zelf ten slotte ook op m'n 20e gestopt met het slikken van de pil zodat er een zwangerschap kan ontstaan. Maar stabiliteit is erg belangrijk. En als je 18 bent weet je misschien nog niet helemaal of je relatie OK is en of je je kindje dus over twee jaar nog steeds een stabiele ondergrond kunt geven. Is de relatie wel OK, dan is mijn mening: ga dan trouwen en krijg dan kinderen, maar niet in de omgekeerde volgorde.
Volgens mij hoeft het 1 het ander niet uit te sluiten... ik hoop vooral dat mijn kids later gelukkig en verstandig zijn. Ikzelf ben heel bewust zwanger geraakt toen ik 19 was, had al jaren een relatie, woonde al vanaf mn 17de samen, ben op mn 16de het huis uit gegaan en op kamers gaan wonen vanwege een studie. Ik vind het zelf nogal dom om zo strak te denken dat een jonger iemand haar leven vergooit als ze vroeg aan kids begint. Ik ben inmiddels getrouwd, heb zelfs 2 kindjes nu, ben gelukkig, en materieel gezien komen we ook niks tekort en niet omdat we een utikering hebben maar omdat mn man er hard voor werkt (en ik daarin een beetje mee help) Zoveel levens, zoveel verhalen. Mijn moeder had het waarschijnlijk toen ik klein was ook niet zo voor me uitgestippeld maar de één is nou éénmaal eerder rijp dan de ander, mn zusjes die nu dezelfde leeftijd hadden als toen ik zwanger raakte zien er ook compleet anders uit. Ze wonen thuis, studeren, hebben een bijbaan en gaan veel uit, die zijn idd niet toe aan een kind maar als je je zaakjes op orde hebt en je hebt er goed over nagedacht zie ik echt niet in waarom een vrouw zou moeten wachten... waarop... tot ze 25 is of 27 of 32.
als je een bericht plaatst weet jij volgens mij best wel dat als je even nadenkt over de text of iets tussendoor doet dat er al andere berichtjes ongemerkt erbij zijn gekomen.... Zag ook je andere berichtjes vond je zo heftig reageeren....zo hyper, relax je bent zwanger! En nee ik heb geen vooroordelen betreft tiener moeders...ik heb er geen één in me omgeving weet er ook niets van. Vind het alleen jammer dat je meteen zo uit je slof schiet...hoe reageer je dan als er echt iets heftigs gebeurd...natuurlijk begrijp ik dat je het vaak tehoren krijgt....weet jij hoe vaak wij 30 ++ ers te horen krijgen dat we te ego zijn, te veel carriere maken en te makkelijk er over denken... Dagelijks!...nee 3 maal daags de laatste tijd.... Mensen die zeggen dat hun man wel in een keer raak kan schieten, mensen die je te oud vinden, mensen die zeggen dat je ook kinderen kan nemen (wat trouwens een heel fout woord is!) omdat de carierre niet top is...dat we geen kids hebben omdat we te veel reizen...overantwoord om nu nog te beginnen... Zal je een ding zeggen ik ruil me "carriere", me geld, me vakanties, me inboedel in om zwanger te zijn
@freewilly in de theorie is het zo wel het makkelijkste maar in de praktijk komt het wel voor dat er mensen voor het huwlijk sex hebben en zelfs al o hele vroege leeftijd... wat ik probeerde duidleijk te maken is dat als iemand ongewenst zwanger raakt thuis wonend en naar schoolgaand dat het moeilijk is te beoordelen ikzelf was ook 19 toen ik zwanger ben geworden ben ook op mijn 17de samen gaan wonen en heb al een relatie vanaf mijn 14de met mijn man, dus wij waren wel klaar voor een kindje we hebben een eigen woning mijn man een vaste baan en ik ben huisvrouw/moeder en dat bvalt me goed!
nou goed laten we elkaar keuzes dan respecteren! mandarijn, je hebt miss wel gelijk over bewust kiezen voor je 18e. maar áls iemand dat zou doen, dan zou he toch alsnog niet erg zijn?
Ok, dan had je die berichten nog niet gelezen. Sorry dan. Maar dan nog, wie ben jij om conclusies te trekken over wie en hoe ik ben? Ik ben superrelaxed hoor, dat heeft niks met de zwangerschap te maken. Het is geschreven woord, geen uitgesproken ruzie. Misschien komen mijn berichten wel gewoon hyper over omdat ik kleurrijk taalgebruik gewoon benen niet omdat ik hyper ben, had je daar al aan gedacht? Dat is namelijk de enige juiste conclusie. Betreft je opmerking "ik heb er geen één in me omgeving weet er ook niets van.", dat stopt 'ons tienermoeders' wel heel erg in een hokje hoor! Ik ben gewoon MOEDER, niet met 'tiener' ervoor. En je hebt vast wel ergens een moeder in je omgeving. Guess what, ik verschil daar (behalve met mijn geboortedatum) helemaal niks van! Je vraagt ook hoe ik reageer als er iets 'echt heftigs' gebeurt. Nou, heel eerlijk? Dan reageer ik helemaal niet. Dan klap ik dicht. Maar ik kan inderdaad erg fel overkomen als ik word aangevallen op mijn leeftijd, iets waarvan ik aanneem dat je inmiddels (ook door de metaforische k*topmerking die ik plaatste) snapt hoe het voelt. Want inderdaad, een kind 'neem' je niet. A baby's a gift, not a choice. Geloof me dat weet ik als geen ander. Al gaat het bij mij toevallig eng makkelijk. Je hoeft mij niet te vertellen dat oudere moeders het ook moeilijk hebben, dat weet ik. En ik zou nooit moedwillig bijdragen aan die sneren. Het enige waar ik mee zit is dat oudere moeders niet half zoveel respect hebben voor mij als ik voor hen, en als ik dan eens een keer laat voelen wat het is heb ik het gedaan?! Zo lust ik er nog wel tien....... Zo ik heb mijn zegje gedaan.........
snap de reacties soms niet ik kreeg ook de opmerkingen van je bent nog zo jong je vergooit je leven bla bla bla en ik was 20 toenik voor de eerste keer zwanger werd. vroeger was het doodnormaal om op deze leeftijd een kindje te krijgen en het is trouwens de betse leeftijd zoek maar eens op inetrnet. mazar is het nu zo dat omdat de meeste moeders pas aan hun eerste beginnen als ze 30 zijn dat de vrouwen die beginnen als ze 18-20 zijn obnormaal zijn? sow what als je geen diploma hebt als je kindje het maar goed heeft en dat kan ook zonder diploma. ieder zijn keuze respecteren is zo moeilijk he de laatste tijd ieder mat de ander toch wel even door het slijk hebben moeten kunnen jhalen ander s lijken de mensen niet geleefd te hebben.
Ik WAS 18 toen ik zwanger raakte..! Sam is nu 5 maanden Ik ben trots dat ik moeder mag zijn..! gezin situatie is: Mijn vriend en ik hebben nu 7 jaar. Studeren nog allebei ( vriend TU-DELFT, ik SPW3).Wonen in een huurhuisje ( goed te doen) en hebben geld zat! En mijn leven vergooien omdat ik jong zwanger en moeder ben? Nee hoor, ik geniet van mijn kindje.. veel beter dan elke nacht thuis komen en elke morgen met een knallende hoofdpijn uit mijn bed te stappen..!