Ja onze zoon houdt ons lekker bezig zo Het begon in groep 1, hij viel enorm op en dus zaten we binnen 6 weken al rond de tafel met school en werden er begeleidingsplannen, observatie's etc gepland. Ook hebben we hem laten onderzoeken en daaruit kwam de uitslag asperger met een verhoogt IQ op taalgebied. Omdat hij zo enorm gefrustreerd raakte van de kleuterklas, hij al kon lezen en op nog wat meer dingen vooruit liep en het belangrijkste groep 3 was kleiner gekozen om hem een klas te laten versnellen. Het idee erachter was om hem meer rust te bieden (en regelmaat) en dan groep 3 2x te doen. Alleen het ging zo goed dat meneertje netjes overging naar groep 4 (net 6 jaar). Aan het einde van het jaar ging het niet zo goed meer. Maar dat was in de weken van de verjaardagen van de leerkrachten, schoolreisje en het opruimen van de klas en daar weten we het dus aan. Begin groep 5 (net 7 jaar) herpakte hij zich niet en in November gaf ook school aan dat het niet meer ging. We hebben toen met stoom en kokend water een sbo school voor hem gezocht en het is ons gelukt dat hij na de kerstvakantie daar kon beginnen. Gisteren hebben we een gesprek gehad op school. Onze jongen doet het goed, heeft netjes zijn cito toetsen gehaald waarvan de meesten op E4 niveau (het niveau waar die leeftijdsgezien ook bijna zou moeten zitten) echter hij zit in groep 5 en het zou dus eigenlijk M5 moeten zijn. Alleen op lezen en spelling scoort hij een E5. Juf gaf ook aan dat hij (buiten taal om) enorm op zijn tenen loopt nu, hij schat zichzelf veel hoger in en raakt enorm gefrustreerd als hij dit hoge niet haalt. Daarbij op tellende dat hij (als hij netjes elk jaar over gaat) 10 jaar is als hij van de basisschool af gaat en zou moeten doorstromen naar het voortgezet onderwijs (wat ontzettend enorm jong is helemaal voor een autistisch jongentje dat sociaal/emotioneel ruim een jaar jonger is dan zijn kalender leeftijd). Daarom hebben wij besloten dat het beter voor hem is om te doubleren dit jaar (met andere woorden wij laten hem zitten) ongeacht zijn schoolresultaten. En hem dan verbreding van de lesstof te geven in de vakken waar dit nodig blijkt. Gelukkig werken ze op dit sbo in niveau groepen dus hij gaat nu al voor rekenen naar groep 4. Tja onze vent neemt nu eenmaal een andere weg dan wat als "normaal" wordt beschouwd, maar ik hoop wel dat we in wat rustiger vaarwater terecht zullen komen nu . Zijn uitstroomniveau wordt trouwens nu geschat op havo/vwo
Zijn ze nu al met een uitstroomniveau bezig. Hij zit nog maar in groep 5. Zou gewoon kijken hoe het nu gaat en rustig verder kijken. En als het nodig is een jaartje overdoen of andere taken. Misschien wel goed dat hij op speciaal onderwijs zit, gaat dit toch allemaal wat makkelijker.
10 jaar als hij naar de middelbare gaat? Hij is van augustus en heeft een klas overgeslagen dan zou hij toch 11 zijn? Maargoed, lijkt me een lastige beslissing die jullie toen genomen hebben en nu weer moeten nemen en ik denk dat dit de juiste beslissing is voor nu. Ik begrijp alleen niet dat ze het nu al over uitstroomniveau hebben. Zeker omdat hij nu op verschillende punten niet kan mee komen en hij nog volop in ontwikkeling is. Maar mocht dit later zo uitkomen, dan heeft hij het goed gedaan!
Bij de uitstroom staat ook een sterretje hoor met dat dit een schatting is en dat er nog van alles kan veranderen. En ja 10 jaar als hij van de basisschool af komt. Hij is 20 augustus jarig dat houdt dus in (als we hem over zouden laten gaan) 18 aug begint de school weer en zou hij in groep 6 starten - 2 dagen later wordt hij 8 start hij met groep 7 dan wordt hij 9 start hij met groep 8 dan wordt hij 10, hebben we dan weer een vroege vakantie start hij dus en paar dagen voor zijn verjaardag met de vervolgopleiding. En zou hij dus 11 worden op het voortgezet onderwijs (wat overigens ook svo zou worden). Niet iets wat wij voor hem willen, doubleert hij dit jaar (wat dus de planning is) dan nog is hij net 12 als hij naar het svo gaat.
Soms is het jammer dat je niet in de toekomst kan kijken en aan de andere kant maar goed ook. Beetje dubbel. Fijn dat het onderwijs op niveau aangeboden kan worden. Hopelijk verdwijnt de frustratie. Het is belangrijk dat je kind zich prettig/veilig voelt op school. Dat komt de ontwikkeling alleen maar ten goede. Maar ik kan me enigszins voorstellen hoe moeilijk/lastig dit soort beslissingen kunnen zijn. Wij moeten nu beslissen of Sven naar een cluster 4 (SO) of SBO school gaat. Reguliere kleuterschool gaat het sowieso niet worden. Hier loopt het dus ook net even iets anders.
Dat is toch netjes dan! Maar wat vervelend allemaal zeg voor hem, vooral lijkt me qua aansluiting/vriendjes? Had je t achteraf anders willen aanpakken?
Hmm het enige wat wij achteraf anders hadden willen doen zou dan zijn om hem dit jaar (dus direct na de grote vakantie) al naar een sbo te laten gaan. Maar zowel wij, als zijn leerkrachten, ib-er en ab-er waren ervan overtuigt dat zijn onrust kwam door een erg onrustig einde van het schooljaar. Groep 2 overslaan was gewoon een noodzaak, de "onrust" van de kleuterklas maakte hem gewoon kapot. Hadden wij hem groep 2 laten doen dan was dat gewoon 1 jaar lang door de hel gaan voor hem dus daar hebben wij geen spijt van.
Dat heeft hij al gedaan toen hij van groep 1 naar groep 3 ging. We hebben nu besloten dat het voor hem beter is om niet van groep 5 naar groep 6 te gaan dit jaar ongeacht zijn schoolresultaten omdat is gebleken dat hij (uitgezonderd voor taal en spelling) op zijn tenen begint te lopen. Nu klinkt dat heel ernstig allemaal maar we kregen vrijdag zijn rapport met cito score en hij doet het heel netjes hoor. Op lezen haalt hij een M6 (midden groep 6 niveau) Begrijpend lezen een M4 DMT en M4/E4 Rek/Wisk een M4 Spelling een M5/E5 Woordenschat een M4 Dat is dan zijn functionele niveau de taken zijn allemaal op M5 niveau afgenomen. Als hij nu in groep 4 had gezeten dan was dit een hele goede score geweest alles netjes M4 of hoger . Maar hij zit dus in groep 5 en dan heeft hij maar 2 dingen op M5 gehaald en de rest allemaal lager.
Sorry voor de onduidelijkheid Pluk, mijn vraag was aan Arevinol, zij staat nu voor de keuze haar dochter groep 2 over te laten slaan. Ik denk dat jullie er een heel goede keuze aan maken hem groep 5 over te laten doen. Om maar op de tenen te lopen is niks zeker niet als hij ook nog eens een stuk jonger is dan de rest. Ik snap de citouitslagen niet helemaal, hebben ze hem doorgetoetst? Er komt anders toch gewoon een letter uit de Cito M5, die ze nu gemaakt zouden hebben?
pluk; ik heb zo een bewondering voor je zoontje. hij is echt zo een bijzonder kind. het zou hem inderdaad rust geven om niet naar gr6 te gaan volgend jaar. want volgend jaar komt de gevoelige leeftijd 8 jaar 9jaar wat de meeste jongens vooral het moeilijk vinden om te focussen. zo gaan de klasgenoten totaal anders naar de wereld kijken. die verandering(niet alleen dus bij hem) maar bij zijn klasgenoten zou hem ook heel erg bezig houden. ik hoor dat omgang met elkaar verandert in de klas. goede beslissing. en wat denk hij zelf allemaal? je hoeft natuurlijk dat alles nu al vast te stellen. maar een plan hebben geeft altijd meer rust vind ik. heel veel succes.
Hij zit nu op een sbo en daar hebben ze ook speciale citotoetsen voor cluster 4 onderwijs en hun laten de uitslagen dus op deze manier zien. Hiervoor op het normale onderwijs had hij uitslagen van E t/m A
We hebben hem niet direct gezet dat hij blijft zitten. . Gelukkig is het op deze school zo dat de klassen niet aangegeven worden dmv groep 5 etc maar de klassen hebben daar gewoon namen (hij zit nu in de beverdam). We hebben hem uitgelegd dat de school anders werkt en dat je dus geen groepen hebt maar dat ze elke keer kijken op wel niveau je werkt en dat je dan bij kindjes in de klas komt die ook op dat niveau werken. Voor rekenen gaat hij nu al naar een andere klas (die gelijk staat met groep 4), dus hij leert daar al kinderen kennen. Voor nu is dat genoeg info voor hem.
dat hebben jullie goed uitgelegd. het is prettig dat zij op deze manier werken op deze school. zeer gepast aan het kind. ik hoop dat het helemaal goed gaat.
Toevallig had ik net oudergesprek en kreeg de citoscores ook zo te zien Pluk. Eerder met haar rapport wel de cores in letters maar met de gewone (m3) Cito kon ze dus ook laten zien waar ze nu zit qua denkniveau. Ik wist niet dat dat kan, vond het wel interessant om te zien
Lief dat je t vraagt Maar nee, de definitieve beslissing nemen we sowieso pas einde van het schooljaar. Momenteel hebben we zelf nog steeds in ons hoofd om het niet te doen. Na de vakantie hebben we nog 10 minuten gesprekken en wil dan sowieso goed doorvragen over hoe de juf haar sociaal vindt gaan (en hoe ze er verder nog over denkt natuurlijk). Pas ook weer een gesprek gehad op de bso en daar vinden ze haar nog steeds gericht op haar leeftijdsgenootjes. Wel sociaal heel erg vooruit gegaan het afgelopen half jaar, maar gewoon netjes voor haar leeftijd.
Dat is wel een mooie oplossing van de klassennamen. Maar hebben de kinderen dat niet door dan of wordt daar verder helemaal niet over gesproken? Wij hadden vroeger op school (jenaplan) ook allemaal namen voor de klassen (allemaal combinatie), maar we wisten toch wel heel goed in welke groep we zaten.
Hij heeft het wel door hoor en ik neem aan wel meer kindjes maar het begint wel af te zwakken. In het begin had hij het heel sterk en was ook woest toen die erachter kwam dat hij voor rekenen naar een andere groep ging en dit "groep 4" bleek te zijn. Het probleem is ook dat hij zichzelf veel te hoog inschat en daarna ontzettend verdrietig en boos is op zichzelf als hij het niet haalt. Hij had dus ook gedacht dat hij voor rekenen naar groep 6 zou mogen.