Hallo Lezeres, Even een vraagje. Toen mijn moeder zwanger was van mij, ben ik met de 7de maand geboren. Deze bevalling was binnen 7 minuten gebeurt, ze hoefde eigenlijks niks te doen, zo snel is het gegaan. Nu vroeg ik me af, of ons kindje ook met de 7de maand kan komen, natuurlijk zou het altijd kunnen maar, is het erfelijk bepaald om het zo even te zeggen? Zelf zegt mijn gevoel dat het gewoon een mei-kindje wordt. Deze vraag heb ik ook aan het begin van de zwangerschap aan de gyn gevraagd, en zij zei dat het niks met erfelijkheid te maken had. Ook niet de snelheid en ook niet de makkelijkheid. Zelf zit ik niet op een bevalling van 7 minuten te wachten, want dan red ik de straat uit rijden niet eens en halen we de krant denk ik. Nu het langzamerhand dichterbij komt, beangstigt het me soms wel even, want stel. dat het wel zo is. Natuurlijk heb je het niet in de hand. Ik wil nu gewoon lekker kunnen genieten van de laatste maanden, want ben verschrikkelijk misselijk geweest en dat is sinds een week beter geworden.. Dus krijg meer energie, alhoewel ik sneller moe ben. Maar goed. Dat kan ik beter hebben, dan misselijk zijn. Alvast bedankt Gr Eyore
hoi het is inderdaad niet erfelijk bepaald, een vroeggeboorte en ook niet de snelheid ervan. Alhoewel we soms wel denken dat er misschien iets meespeelt. Maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Waarschijnlijk is destijds ook niet goed uitgezocht wat de reden voor de vroeggeboorte was. Je hebt evenveel kans als ieder ander om vroeg te bevallen en die kans is echt heel klein. Een bevalling van 7 minuten is ook zeer onwaarschijnlijk. Probeer het van je af te zetten en richt je op wat goed gaat nu. Heerlijk dat je misselijkheid voorbij is! Blijf je je zorgen maken bespreek het dan nogmaals met je arts. Het van je af praten kan altijd veel helpen! Maar je hebt dus inderdaad, zoals je arts ook al zei, geen verhoogd risico! Mirjam