samenlevingstest wordt niet meer uitgevoerd in de meeste ziekenhuizen.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door smashbox, 3 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smashbox

smashbox Actief lid

29 jul 2013
    220
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat baal ik!

Een maand geleden moest ik naar de gynacoloog voor de samenlevingstest en een uitstrijkje. Helaas kon mijn vriend niet klaarkomen en kon de test niet uitgevoerd worden. Gynacoloog zei "ach volgende maand weer een ronde ". Bel ik vandaag voor de test en geven ze aan dat het afgeschaft is omdat het geen nut heeft. Ik helemaal boos aan de telefoon "hoezo geen nut" heel veel vrouwen krijgen na die test een IUI en rraken daarvan zwanger. Ze kon me niet uitleggen waarom het geen nut zou hebben. Nu moet ik voor mijn gevoel een stap overslaan en krijg ik volgende maand een HSG.
    Weet een van jullie waarom er geen samenlevingstesten uitgevoerd worden? Waarom het geen nut heeft.

Verder zijn mijn vriend en ik positief door alle testen heen. We zijn ongelooflijk vruchtbaar. Meneer heeft 64 miljoen zwemmers, maar toch zijn we nog steeds niet zwanger. Dan kan het dus aan twee dingen liggen of vijandig slijm of verklevingen.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De samenlevingstesten zijn behoorlijk onbetrouwbaar. Een slechte test wil niet zeggen dat je niet zwanger kunt worden en een goede test geeft geen garanties. Er zit ook een behoorlijke foutmarge aan, omdat het heel precies komt qua timing, methode, enz. Vandaar dat in de meeste ziekenhuizen de samenlevingstest niet meer gedaan wordt.

Ik snap niet zo goed waarom je boos bent. Het is toch alleen maar fijn dat je nu een onderzoek minder hoeft te ondergaan? Waarom iets ondergaan, als het nergens op gebaseerd is? Het wel of niet doen van het onderzoek heeft geen gevolgen voor een eventuele IUI-behandeling.

Je schrijft dat julllie ongelooflijk vruchtbaar zijn. Niet om l*llig te doen, maar je bent toch nog niet zwanger geworden? ;) De term vruchtbaar staat voor alle factoren samen en is niet gebaseerd op nummertjes. Al je uitslagen kunnen wel goed zijn, maar er moet ook een bepaalde match zijn tussen jullie samen. Pas als dat ook goed is en het levert een goede zwangerschap op, ben je vruchtbaar. Helaas is die match niet te testen, maar soms wel te beinvloeden door bepaalde vruchtbaarheidsbehandelingen.

Het is allemaal niet zo zwart-wit als jij denkt, helaas. Er komt zoveel bij kijken om zwanger te worden, het blijft een wonder. Artsen kunnen niet elk aspect onderzoeken of beinvloeden en helaas kun je dus ook nooit met zekerheid zeggen waar het probleem precies ligt. Je eicel kan van slechtere kwaliteit zijn, dat merk je pas als je bezig bent met IVF-ICSI, een zaadcel kan niet sterk genoeg zijn, misschien treedt er geen bevruchting op. Of er treedt wel bevruchting op, maar een embryo gaat niet delen en innestelen. Je kunt dus helemaal niet concluderen dat de oorzaak nu wel bij vijandig slijm of verklevingen moet liggen. Dat is een beetje te simpel gedacht.

Ik denk dat je wat meer op de artsen moet vertrouwen. Als je in de medische molen zit, dan bestaat het meeste uit wachten en heel veel geduld hebben: wachten op afspraken, onderzoeken, uitslagen, behandelplannen, wachtlijsten voor behandelingen, enz.

Succes!

3. Carmen1982

Carmen1982 Niet meer actief

Bij mij is wel nog een samenlevingstest uitgevoerd (meerdere zelfs) vorig jaar. Het onderdeel van de test dat gaat over 'hoeveel levende zaadcellen zijn aangetroffen in het uitstrijkje' is inderdaad nogal onbetrouwbaar, heb ik ook begrepen. Of het zaad goed is wordt natuurlijk ook apart onderzocht (neem ik aan).

Maar als je benieuwd bent of jouw baarmoederslijm misschien vijandig is, dan kun je ook vragen of je in ieder geval hiervoor een uitstrijkje mag rond je eisprong. Dan moet de zuurgraad van het slijm ik geloof 6 of hoger scoren. Is het lager, dan kán het zijn dat je baarmoederslijm te zuur is om er zaad te laten overleven (maar geen garantie). Dus mocht je echt het gevoel hebben dat je zo'n onderzoek mist, kijk dan eens of een uitstrijkje rond je eisprong kan.

Succes!

Deel Deze Pagina