Altijd (lekkere) trek

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 5 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ook gewoon 's morgens en 's middags een extra boterham geven... en evt extra fruit of groenten. 's Avonds een extra aardappel.. Kijk gewoon naar je kindje, het wordt vanzelf weer een keer minder hoor!
    Niet zo druk maken over te zwaar of dik, je kind is nog geen 2 jaar. En als ze nou heel de dag door snoep zou eten zou het een ander verhaal zijn, maar van een paar extra boterhammen en zo wordt ze écht niet te dik!

Probeer het gewoon eens met wat extra's tijdens de standaard maaltijden en kijk of ze dan nog zo zeurt om eten...

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

O, en over die opmerkingen over haar benen zou ik me helemaal niet druk maken. Elk kind groeit volgens zijn eigen curve en van gezond eten kunnen ze niet te dik worden! Als ze nu wat steviger is, gaat dat er de komende jaren weer af. Ze is gezond en heeft eten echt broodnodig om te groeien!

In mijn omgeving is ook een moeder die het niet leuk vindt dat haar dochter zo 'dik' is. Maar dat is een baby van 6 maanden. Ze krijgt sinds een paar weken groenten en dat vindt ze geweldig lekker, maar moeder geeft haar niet meer dan 100 gram. En het kind heeft echt behoefte aan meer... moest op mijn tong bijten om niets te zeggen. Ze denkt nu dat die bolle wangetjes en stevige bovenbenen voor altijd zijn en een dik kind wil ze niet. ;)

3. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ha, ik heb ook een lekkerbek met lekkere stevige pootjes, maar hij is zelfs wat onder gemiddeld qua gewicht en vergeleken met zijn lengte. En zolang hij verantwoord en gezond eet vind ik alles best.

Ontbijt:Bordje pap Brinta + thee
    Tussendoor: iets van stukjes appel met rozijntjes en stukje ontbijtkoek. Of een banaan. Ander fruit .... gezond eten.
    Middageten: Soms 1 soms 2 boterhammen. Soms een pannekoek met fruit (eens per 2 weken) of een wentelteefje. Af en toe een eitje (2 keer per week). Of hummus met komkommer. Als hij zin heeft nog wat extra komkommer of fruit. Met een beker melk.
    Tussendoor: Rijstewafel of een koekje of een krentebol/eierkoek soms olijven (gek op!), en meestal dan iets van fruit of groente erbij als hij trek heeft.
    Avondeten: Kinderbordje vol. Groente en aardappel/pasta zoveel hij wil. De ene keer meer dan de ander. Vlees/vis/vega is meestal wel gelimiteerd, want dan opgedeeld. Toetjes zijn bij ons altijd fruit of yoghurt.

Uhhh en dan heeft hij nog een papfles voor het slapen. Die gaan we nu maar eens afbouwen ... en het woord HAPJE, HAPJE hoor ik ook regelmatig. Is zijn bordje leeg en heb ik of mijn vriend nog ander ontbijt, dan wil hij nog wel even proeven. Wel proberen we dus vaste tijden te eten en dan allemaal tegelijk, want anders blijft hij proeven ;)

4. Onje

Onje Niet meer actief

Absoluut een extra boterham gaan geven 's ochtends, lekker gezond beleg erop.
    Sommige hebben gewoon een goede stevige start nodig. Misschien houdt haar 'honger' dan ook een beetje op.
    Ik weet niet wat je precies met schooien bedoelt? Maar Lemmy had de gewoonte om na zijn eigen eten bij iedereen nog maar even wat te halen. Of het hier nou om brood ging avond eten of fruit. Hij moest altijd een hapje van een ander.
    Daar zijn wij mee gestopt. Er wordt alleen nog van zijn eigen bord gegeten. Wil hij meer dan krijgt hij meer maar wel op zijn eigen bord. De 'lol' was er toen gauw af.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, fijn jullie reacties, dan geef ik smorgens een extra boterham en smiddags ook 2 ipv 1,5. Het leek me zo veel. Dat zijn de hoeveelheden die ik zelf ook eet en dat voor zo'n klein humpie :)
    Ben het ook helemaal niet gewend, onze zoon at vanaf 1,5 steeds minder en eet nu pas weer normaal ( en veel).

Angst voor overgewicht vind ik trouwens ook niet helemaal ongegrond: ze kwam van lengte +1 en gewicht 0 en neigt nu richting lengte 0 en gewicht +1 plus de bevestiging van verschillende mensen die onafhankelijk van elkaar opmerkingen maken over haar Hollands welvaren- uiterlijk... Tsja... Ben ook maar een moeder die het beste wil voor de gezondheid van haar kind.

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Een kindje van nog geen 2 dat gewoon lekker gezond eet en net boven de 0-lijn zit qua gewicht; daar hoor ik echt geen alarmbellen voor overgewicht rinkelen. Natuurlijk goed om geen koekjes en snoepjes te geven, maar een extra boterham bij het ontbijt en een bakje tomaatjes zorgen écht niet voor overgewicht.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onje: ja, dat bedoel ik met schooien idd. Denk dat ik het ook maar in ga voeren: eten van je eigen bord ;) maar ze schooit ook tijdens het kleuren aan tafel, zeurt dan om crackers, rozijntjes, broodjes etc. Terwijl ze dan net fruit op heeft bijvoorbeeld. Ik verkoop haar wel een nee op die momenten maar 2 minuten later probeert ze het weer, erg vervelend. Dan duurt het lang tot de lunch hoor ;) maar nogmaals: weet niet zeker of het echt honger is. Als ze gaat buitenspelen of ze heeft echt goed afleiding dan hoor ik dr niet.

En zg: zelf voedingsissues gehad?? Hahhaha! Als er iemand een bewuste biologisch verantwoorde, gezonde, gevarieerde eet- opvoeding heeft gehad dan ben ik het wel! Misschien ben ik daardoor wel helemaal vernacheld.... Misschien een therapietje tegenaan gooien?! Ben je mal!
    Ik heb nergens last van en vind het gewoon persoonlijk en beroepsmatig interessant om veel over (op)voeding en gezondheid te lezen en te weten. Dus als ik ergens tegen aan loop ben ik benieuwd naar andermans meningen. Daar wordt je alleen maar wijzer van, niet waar?

8. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Zo te lezen geef jij je kind alleen maar gezonde dingen, dus een boterham of stukje fruit extra waarom niet.
    En een peuter hoort een beetje mollig te zijn, dan gaat er wel af in de kleutertijd.

Ik hoop dat je je angst voor overgewicht niet laat merken aan je kind, op die manier leert zij dat ze van eten dik wordt en dik hoort niet.
    Je grenzen aan geven en gezond leren eten prima.

9. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja dat van een ander steeds willen is ook herkenbaar, had zoon ook een fase van in jouw dochters leeftijd!

Ik vind het ook erg veel als ik kijk naar mn jongste van 13 mnd, haha zoveel kan ik niet elke dag maar weer op hoor!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier doen we trouwens ook niet aan schooien, dwz; als ze bij mij om een hapje van mijn brood komt vragen, dan krijgt ze dat niet, maar mag ze wel aan tafel gaan zitten met een bordje met daarop een boterham. Dit omdat ze op vakantie pas geleden dus van iedereen hapjes kreeg, en daar ook telkens om bleef vragen; ze mag van mij best eten dan, maar niet 'bedelen', dus zodoende gewoon aan tafel met een bordje eten voor zich ipv langs iedereen te lopen met die bedelende blik :p

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Volgens mij vindt ze het ook gewoon gezellig, dat schooien en de aandacht...

12. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

vind jou kindje echt niet zwaar (0 lijn). Of dat ze veel eet.

Een extra boterham bij haar kan volgens echt geen kwaad of een stukje fruit

Mijn dochtertje zit sinds gister op een soort "dieet" alle bijvoeding is per direct gestopt en dw komende maanden mag ze alleen kleine flesjes melk.
    Maar zij is dan ook erg zwaar en overvoed na onderzoeken enz.
    Mijn dochtertje wilde continu eten door der reflux wat nog niet ontdekt was.
    De arts maakte zich niet hele grote zorgen om.haar gewicht (9, 8kg) maar meer om de snelheid van aankomen ..vorige week bijvoorbeeld 300 gram in 1 week.
    Maar goed dit word nu medische onderzocht enz.

Ik snap na wat er ons gisteren allemaal is uitgelegd en onderzocht is eigenlijk heel goed dat je erop let wat ze eet enz.

13. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Druif, hier ook een die de hele dag om eten kan zeuren. Het koken van avondeten duurt ook altijd te lang voor hem.
    Hier krijgt hij:

Ontbijt: twee boterhammen, twee beschuitjes (met een beker melk) of een bord pap
    Tussendoor: twee Maria koekjes of fruit. Met zomerfruit op het moment niet aan te slepen. Eet rustig een halve bak aardbeien leeg.
    Lunch: twee boterhammen of twee krentenbollen. Met twee bekers melk
    Tussendoor: het liefst weer koekjes of rozijntjes of spekje of chocolaatje
    Tussendoor: komkommer, tomaat (hij is bijna zelf een tomaat :))
    Avondeten: met de pot mee, maar heel verschillend hoeveel hij eet. Vandaag hadden wij taco's. En krijgt hij rijst met de gehakt van de taco's er doorheen. Dan eet ie rustig 1,5 bord leeg :) Altijd toetje na

Zolang je allemaal gezonde dingen geeft lijkt het me geen probleem. Al snap ik je angst. Soms vraag ik me ook af of hij niet te veel krijgt. Toch is het dan wel jammer dat de cb bezoeken wat minder worden. Als ze dan lengte en gewicht kijken weet je tenminste of je goed zit :)

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    haha, pff, die kan ook eten zeg! Mijn dochter eet ook door als ze de kans krijgt en als ik eerst haar brood klaar maak en dan die van mn zoon dan heeft ze hem al op nog voor ik klaar ben met smeren :D
    Is jouw zoontje wel in verhouding?
    Mn meisje is nu 86 cm wat ik zelf heb gemeten, dus helemaal betrouwbaar is het niet. Maar shirtjes maat 92 zitten strak om haar buik terwijl ik de mouwen nog kan oprollen :) vandaag een spijkerbroekje maat 92-98 moeten wegleggen, omdat die niet ver haar bovenbenen paste :x

15. Onje

Onje Niet meer actief

Dat heeft hier echt geholpen hoor hij nu nog steeds achterlijk veel ;) maar ik heb nu meer het gevoel dat we een kind hebben voorheen had hij trekjes van een hond :D ;)

Als je nou 's ochtends en 's middags 2 boterhammen gaat geven wie weet wordt het dan tussendoor wat minder. En verder geef je toch gewoon gezonde dingen dus lekker doorgaan zo.

Ik ben allang blij dat ik geen probleem eter heb, alles gaat erin dat vind ik ook heerlijk hoor. Hij heeft 1 keer flinke griep gehad en at toen 2 dagen amper daar kan ik me dan niet zo druk om maken omdat hij genoeg reserves heeft. En toch echt niet 'dik' is.

16. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier is het wel in verhouding. Laatste keer bij cb (al ff geleden) wilde ze weten wat hij te eten kreeg omdat zijn kilogrammen achter bleven :) Maar toen zei ik al dat hij eet als een bouwvakker. Zijn avondeten at hij toen veel beter en meer :).

Ik heb geen idee wat hij nu weegt of hoe lang hij is. Broeken heeft ie nog 80 (korte beentjes) en dan moet ik nog een stukje omslaan. Voor de zomer wel 86 aangeschaft, maar die moet ik bovenin strakker zetten. Shirts met lange mouwen zijn 86 en zomer shirtjes heb ik 92 aangeschaft.

17. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Eten op de tijden dat er gegeten moet worden en daarbuiten niks geven. Ik begin er niet aan want wil niet een kindje dat steeds maar overal om eten loopt te zeuren. Tijdens de maaltijden kan hij eten hoeveel hij wil (wij bepalen wat hij eet en hij bepaald hoeveel hij eet) en hij krijg zijn tussendoortjes (fruit of een verantwoorde snack van goodies of snoeptomaatjes oid) tussen de maaltijden en verder niets. Tijdens koken niets en ook anderen geven hem tussendoor niets. Hij vraag er ook helemaal niet om en is blij als hij zijn bakje fruit krijgt. Betekend voor ons dat wij ook niet meer tussendoor snacken in zijn buurt. Als hij fruit eet dan wij ook (of thee met koekje oid) en als hij in de middag iets krijgt dan kunnen wij ook iets pakken. En hebben we echt ergens zin in dan pas als hij naar bed is. Hij ziet ons niet snacken en doet dat zelf ook niet. En met de maaltijden lekker eten en ook nooit eten van onze borden maar van zijn eigen bord.

Maar lastig want je kindje is al wat ouder en het nu wel gewend. Zal lastig zijn om het er weer uit te krijgen. Iig genoeg brood geven want dik worden doen ze niet zo snel van gezond eten. Wel van tussendoor veel snacken.

18. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Als ik naar mijn eigen kids kijk dan is de oudste ook heel erg met eten bezig, wil altijd wel eten en vraagt vaak om eten. Hij krijgt op vaste momenten zijn eten en tussendoortjes, maar zou als het aan hem ligt wel twee keer zoveel willen eten. Nu zit hij aan de bovenkant van zijn curve, eerder stevig dus als mager, en moeten we oppassen met hoeveel we hem geven anders is hij binnen de kortste keren tonnetje rond. De jongste is het soms er niet helemaal mee eens dat zijn bordje leeg is, maar 'vraagt' zelf nooit om eten.
    Mijn oudste krijgt overigens max 2 boterhammen per dag (iom cb). Als hij meer eet dan eet hij nauwelijks meer zijn avondeten op. In boterhammen zitten aardig wat koolhydraten en calorieën.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Vooral dat constante vragen is irritant.

Ze weet wel wanneer het weer lekkertjes tijd is (tussendoortje) maar toch is het om de zoveel minuten toch even vragen.

Eerst was dat mama mag ik dan nu ......
    Tegenwoordig is he mama is het al ..... (en vraagt ze dus naar de tijd).

Wat hier wel een hele tijd goed heeft geholpen is een koekje en een snoepje op de kalender tekenen. Als ze een koekje had gehad dan die doorkruizen en ook zo met het snoepje. Dit hebben we maanden gedaan en nu weet ze ook dat er meer niet is per dag en vraagt ze dan ook om fruit.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier eet ze de grote maaltijden altijd in de stoel en de tussendoortjes geef ik haar als ik zelf ook iets tussendoor neem. Dit hoeft niet altijd in de stoel te zijn. Ze eet bijv. veel beter fruit als ik het op een bordje op de salontafel zet. Dan plukt ze er zo wat druiven vanaf onder het spelen :D

Ze komt wel naar ons toe als wij met een kopje of bordje zitten, maar ze wil alleen zien wat erin zit. Het echte 'bedelen' kent ze nog niet. Wij geven haar niets van onze eigen beker of bord, maar het fruit bijv. staat er voor iedereen.

Als ze het zelf kan pakken, gaat ze misschien ook minder zeuren? Gewoon een gezond iets in haar buurt zetten. Dan kan fruit zijn, of tomaatjes of komkommer, etc..
    Dat hoeft natuurlijk niet de hele dag door, maar op vaste momenten. Als ze het zelf kan pakken en regelen voelt dat misschien voor haar wat 'bevredigender' dan dat ze telkens het aan jou moet vragen.

Deel Deze Pagina