hallo dames, Mijn zoontje logeert op dit moment bij mijn moeder, zodat ik ff stoom mijn huishouden tot in de puntjes geregeld krijg! het is nu zo dat elke keer als hij bij hun logeert, als hij dan terugkomt, dat ie dan een hele avond heel de buurt bijeen krijst, het is net of hij wil niet naar huis komen! is hij liever bij zijn oma? of wat kan dit zijn?
misschien komt het omdat hij een beetje uit zijn ritme is? eerst slaapt hij thuis dan bij oma dan weer thuis misschien begrijpt hij dat niet.
ik moet wel zeggen dat ik hem aan een schema hou, alé, eigelijk doet hij dat zelf, mijn moeder houdt zich daar niet aan, hij hoeft maar 's morgens te eten om 9u, zij voedt hem al om 7u30, volges mij wil hij dat helemaal niet!
Kan natuurlijk vanalles zijn... Een paar mogelijkheden: - slaapt hij wel genoeg bij je moeder? Mijn dochter is altijd huiliger en moeilijker in slaap te krijgen als ze oververmoeid is - beetje overprikkeld? Krijgt hij bij je moeder veel aandacht en veel prikkels? Zijn er bijv ook andere kinderen, huisdieren, muziek, visite oid? - zit hij normaal in een heel vast ritme? dan is hij nu misschien wat 'ontregeld' en weet hij niet goed meer waar hij aan toe is? Het zijn maar ideetjes, ik ken jouw kind natuurlijk niet. Misschien hebben anderen nog andere opties. Maak je niet te druk dat hij liever bij oma is, eigenlijk zijn alle kindjes toch het liefst bij mama hoor, hoe erg ze ook vertroeteld worden bij oma.
sorry, had dit nog niet gelezen. Vraag je moeder in dit geval om zich gewoon aan jullie schema te houden. Zeg gewoon dat hij na een logeerpartij helemaal van streek is en dat je denkt dat hij zijn ritme nodig heeft. Eén keer de richttijden op een briefje en dan vragen of ze zich daar zoveel mogelijk aan wil houden.
ik zet altijd mijn schema op een briefje, dat is het hem nou net, ze weet alles beter en slaat mijn goede raad in de wind, snap je?
haha, ja dat heb ik ook al gedacht, maar mijn moeder voelt zich baas over mij en m'n zoon, ik durf er gewoon niet tegen in te gaan!
heb je wel eens verteld dat hij dan naderhand zo van slag is dat hij de hele buurt bij elkaar krijst? Lijkt me dat ze daar toch wel naar moet luisteren. En je mag best -ook als is het je moeder- zeggen dat JIJ de moeder van dit kind bent en dat JIJ wilt dat ze zich wat meer aan het schema houdt. Desnoods zeg je dat bepaalde onderdelen van het schema echt belangrijk zijn en dat ze met de rest zelf wat mag schuiven / wisselen als ze wil, zodat ze wat vrijheid heeft. Succes ermee!
inderdaad toch proberen aan te geven dat het anders niet goed gaat, meid jij bent baas over jezelf en over je zoon niet jouw MOEDER!
*zucht*, ik weet het, maar het is echt niet makkelijk, en ja, ik heb dat al gezegd, maar zei zegt dat hij last heeft van zijn tandjes of zijn buikje, snap je wat ik bedoel?
Laatste tip: zeg haar dat je een beetje moedeloos wordt als hij steeds van slag is na en logeerpartij en dat je hem bijna niet meer zou laten logeren daardoor. stel voor om 2x uit te proberen dat ze zich helemaal aan jouw schema houdt en dan kijken of het helpt. Als hij bij je moeder last heeft van buikje/tandjes, zeg dan wat jij in dat soort gevallen meestal doet en vraag of ze zich daar dan die 2x ook aan wil houden. Als ze het die 2x wil uitproberen, en het dus ook echt neit anders doet dan jouw schema (behalve in overleg als het echt niet gaat), kan je daarna alletwee ervaren hoe je het hebt gevonden en hoe je ventje eronder is. Zeg je moeder dat je haar niets verwijt, maar dat je gewoon merkt dat er een verband is met het logeren en dat je wilt testen of het zo beter kan gaan. Als ze dit niet wil, snap ik haar echt niet... Het is niet dat je haar niet vertrouwt, maar dat je je zoontje goed kent en weet dat hij zijn ritme nodig heeft. Nou ja, ik snap dat het lastig is, maar het gaat om je zoon! Sterkte!