ik werk 2 dagen in de week nog tot 6 uur. en 1 dag daarvan gaat ze naar oa en oma. tegen de tijd dat ze thuis is gebracht en al en ze moet nog in bad.dan is t toch echt pas 8 uur. en komt ook beter uit hier met eten. ze krijgt om half 6/ 6 uur nog dr groentehapje en om iets voor 8en dr nachtfles.dan ligt ze er zo rond 8 uur in. gaat bij ons echt niet hoor zo vroeg. en dan nog ze is nu 6 mnd en ze is nog gezellig rond die tijd. 8 uur is een mooie tijd vindt ik. tot de volgende ochtend 7 uur half 8. precies goed.
Ik snap eigenlijk ook niet waar het idee vandaan komt dat alles geknipt en geschoren om 19.00 op bed moet liggen, en moet snurken. Hebben wij dat in Nederland elkaar aangepraat ofzo? Zo werkt het in de praktijd natuurlijk echt niet. Als ze nog zo heel klein zijn, kan je ze echt niet verwennen ( ook geen idee waar dat idee vandaan komt), en gewoon lekker bij je nemen bijv. in een draagdoek, of lekker tegen je aan in bed of op de bank. De geur van mama ( en ook papa) is zo kalmerend voor die kinderen, dat wil je ze toch niet ontnemen? Geloof me ,uiteindelijk gaan ze echt wel goed slapen. Maar dat hoeft toch niet van vandaag op morgen?
helemaal mee eens, zo gebeurt het hier ook. Lekker enieten, niks krampachtig aan schema's en niks "moet" perse.
Tja...iedere ouder doet het anders..ik persoonlijk vind het gewoon bedtijd voor kindjes, vooral als die van ons ook aangeeft dat ie moe is. Hier op straat zie ik vaak kinderen van een jaar of zes, zeven om negen uur nog op straat spelen...lijkt mij niet goed voor kinderen! maar goed, ieder zn mening en opvattingen.
Dat kun je niet vergelijken met baby's vind ik. Die hebben geen besef van tijd, die kun je echt niet programmeren op een bepaalde tijd te moeten slapen. Zeker niet als ze nog zo klein zijn. Die komen als ze willen eten (ik geef BV, en dat is op verzoek), moeten nog een dag nacht ritme krijgen... Met dit warme weer wil die kleine van mij vaker drinken (of met een sprongetje) en dan lukt het echt niet om op vaste tijden hem op bed te laten slapen. Wel lekker bij mama na het voeden, of in de box tot de "laatste" voeding...
Die van mij gaat naar bed tussen negen en elf uur en wordt wakker tegen een uurtje of zes. Ja, laat, maar ze wil niet eerder en zo lang ze gezellig is, dan maak ik er geen probleem van. Tuurlijk zou het lekker zijn als ze om acht uur op één uur ligt maar ik kan haar niet programmeren. Ze slaapt nou eenmaal niet zo veel, al vanaf het begin niet.
Nova gaat altijd om 21.00 uur slapen. Doen we haar eerder naar bed, ook al is ze moe, blijft ze jengelen tot 21.00 uur.... Alsof ze klok kan kijken Wel heeft ze dan al een slaapje van 17.30 tot 18.30 uur gedaan ongeveer. Dan is het in bad, de fles en naar bed. Ik denk dat je kindje het zelf aangeeft.
Tja...die van ons had meteen al een aardig dag en nachtritme dus het kan wel degelijk maar misschien hebben we mazzel wat dat betreft. Het kwam in het begin nog wel af en toe voor dat hij tot een uur of elf 's avonds wakker was en dan hielden we hem beneden. Maar dat voelde voor mij niet goed en ik ben toen toch echt zn schema aan het wijzigen gegaan. Nu is hij echt niet wakker meer tot die tijd. Dus volgens mij kun je het wel sturen hoor. En ik geef geen BV dus kan ook beter volgens een schema voeden. Verder heeft hij ook wat slaapjes overdag betreft een heel duidelijk vast ritme (als ik daar vanaf wijk...pfoe hahaha)
Hoi hoi, Denk inderdaad dat je met FV beter op schema kan voeden, ik zie het met vriendinnen om me heen en ben daar best jaloers op haha.. Moet wel zeggen dat in de ochtend het "schema" meer aanwezig is: hij slaapt dan standaard na zijn voedingen (die heeft ie ook echt nodig anders is het de hele dag bingo) Alleen de namiddag en avond zijn heeeel wisselend...(en de nachten...zucht) Probeer hem wel uiterlijk tussen 23.00/23.30 in zijn bedje voor de nacht te hebben..
Ik vind het juist wel fijn, geen schema, zo hoef je nergens rekening mee te houden (wel een beetje met je kindje natuurlijk, maar Eva is hierin nu erg makkelijk). En Eva ligt er echt altijd voor 8 uur in, dan is ze ook gewoon op en de laatste tijd binnen een paar minuten vertrokken.
Mijn zoontje was op die leeftijd ook onrustig tussen 17.00 en 22.00. Ik nam hem lekker beneden bij me, ik heb zo'n zitzak van Doomoo en daar lag hij heerlijk in, soms viel hij eventjes in slaap. Toen hij ongeveer 3 maanden oud was, ging hij vanaf 19.30u zonder problemen zijn bedje in. Ik zou zeggen, neem je kindje lekker bij je, heerlijk toch, dicht bij mama?
Mijn zoontje was op die leeftijd ook onrustig tussen 17.00 en 22.00. Ik nam hem lekker beneden bij me, ik heb zo'n zitzak van Doomoo en daar lag hij heerlijk in, soms viel hij eventjes in slaap. Toen hij ongeveer 3 maanden oud was, ging hij vanaf 19.30u zonder problemen zijn bedje in. Ik zou zeggen, neem je kindje lekker bij je, heerlijk toch, dicht bij mama?
Uiteraard doet iedereen het anders,maarja kinderen van die leeftijd in een schema *drukken* hou ik helemaal niet van. Ik heb liever dat het kind het zelf ontwikkelt, en niet gedwongen wordt. Mijn zoontje begon zelf iets van regelmaat te ontwikkelen rond de 4 maanden overdag.'s Avonds was hij lange tijd een clusterbaby dus ja dan is er helemaal geen peil op te trekken. Heeft wel tot een maand of 6 geduurd voordat er bij ons een kwartje ging vallen qua tijden. @Sweetvienna: lijkt mij dat babies geen besef van tijd hebben, en dus nog niet begrijpen dat ze om 19.00 naar bed ( moeten) gaan. Ik denk dat je vanaf een jaar of 2 dat pas echt goed duidelijk kan maken.
Tot een paar weken geleden lag Jesse beneden in de kinderwagen te slapen als ik zelf ook beneden was. Pas als wij naar bed gingen, ging hij in z'n ledikantje boven. Ik vind en vond het heel naar dat hij alleen boven zou liggen, bovendien moest je steeds de trap op en af alstie z'n slaapje soms niet direct kon pakken... Sinds een week of twee merken we dat hij niet meer zo lekker slaapt in de kinderwagen, die wordt al wat krapper. Dus laat ik hem soms nog in de wagen slapen, zodat hij er wel een beetje aan blijft wennen. Voor de rest slaapt hij boven in z'n ledikantje. Als de avondvoeding eraf gaat (dat zal wel niet zo lang meer duren) dan gaat hij uiteraard meteen naar boven. Overdag heeft hij nog weinig 'regelmaat' in het slapen. Soms lang, soms kort, soms 3x per dag, soms 4x... Maar ik vind het niet erg, ik pas me aan naar zijn tijd, en we zijn heel blij dat na z'n laatste voeding al elf uren achtereen slaapt!
Sven heeft heel veel in de box geslapen, terwijl de halve wereld riep dat dat niet goed was. Sven leert alles, ook het vinden van een ritme, maar dan wel op zijn tijd. niet te druk maken en doe waar jíj je goed bij voelt. ieder kindje is anders en jij weet het beste hoe jouw kindje is!
elk kindje is idd anders en iedereen heeft hierover zn eigen mening. ik persoonlijk vindt t juist heerlijk dat ze savonds in dr bed slaapt.wij willen ook een moment voor onszelf om bij te komen van de dag.en dat lukt niet als die kleine heel de dag om me heen is. ze is een druk kindje en heeft veel aandacht nodig. en dat vergt veel energie voor ons. en ik wil af en toen ook wat kunnen doen in huis en alles. vandaar dat wij gekozen hebben om haar in bed te leggen savonds. mijn mening is dat een kindje savonds in haar bedje hoort te liggen. ze doet de hele dag erg veel indrukken op en dat moet ze rustig kunnen verwerken.en beneden is t nooit erg stil.en op haar kamertje in haar eigen bedje kan ze lekker slapen. als ze lekker slaapt merkt ze toch niet dat ik er niet ben. en ik vindt t zieliger om haar heel de avond uit bedje te houden als dat ze boven "alleen "ligt alleen maar omdat ik t prettig zou vinden. ik denk dat ze als ze wat ouder is ook makkelijker naar bedje gaat omdat ze toch al niet gewend is beneden te blijven. gister merkte ik ook al dat t bij ons super werkt zo. ze lag om 8 uur heerlijk op bed en was meteen helemaal weg. om 23.00 huilde ze 1x om dr speen en geef je die meteen dan is ze gelijk stil.ze heeft toen verder geslapen tot 04.30 ongeveer.speen erin en sliep weer tot 08.00.heerlijk kijk...ze krijgt een tandje momenteel dus kan ze nog wel eens onrustig slapen.maar heel soms is dit maar gelukkig.. maar goed nogmaals........dit is mijn mening hoor (en van manlief natuurlijk)
Inkie, als ze meteen gaat slapen is het juist goed als je haar naar bed doet. Maar een kindje om 7 uur naar bed doen en dan altijd een uur bezig zijn om het in slaap te krijgen, dat is (vind ik) dus niet de bedoeling. Eva slaapt al tijden van ongeveer 7 tot 7 zonder tussendoor wakker te worden. Maar overdag slaapt ze niet zoveel en is erg druk, dus 's avonds is ze ook echt erg moe. Gisteren van de halve dag kdv was ze zo moe, we hadden haar om 6 uur in bed gelegd om even (meestal slaapt ze 3 kwartier) te slapen, maar ze werd pas vanochtend om half 7 wakker .
maar dat is bij ook niet vanzelf gegaan hoor. ik heb in t begin er ook n hoop bijgezeten. heb in t begin avonden idd wel eens 2 uur bezig geweest. dan was t half 10 en dan was ik pas beneden. maar toen zei mn vriend ook van laat r maar liggen.hoe gezelliger jij t aan dr bed maakt hoe langer ze blijft huilen.en dus deed ik dr idd gewoon laten liggen en dan steeds dr speen terug stoppen.op den duur ging dat beter. en nu is ze aan t eind van de dag nog behoorlijk wakker en vrolijk en toch doe ik t vaste ritueel. ik geef dr altijd in t half donker dr fles.en wieg met mn schoot tijdens de fles.en ik maak dr fles wat dikker met rijstebloem (kan natuurlijk ook johannesbr.)ze moet dan wat meer moeite doen voor dr flesje leeg te krijgen en dat is dan best vermoeiend voor dr en valt meestal zo in slaap. je bent r ff mee zoet in t begin idd en kost een hoop moeite en geduld.maar bij ons loonde het. maar ieder doet zoals die t zelf wilt natuurlijk.
En dat bedoel ik inderdaad ook. Je moet even doorzetten maar het loont zich op een gegeven moment wel! Je kunt baby's niet verwennen inderdaad maar je kunt ze wel aan iets laten wennen, dat is een heel verschil. Als je ze steeds maar bij je neemt -en dat begrijp ik heeel goed hoor!- en meeneemt naar beneden of naar je eigen bed, gaan ze daar aan wennen. Als je ze steevast teruglegt in hun bedje, wennen ze ook daar aan. Maar inderdaad, ieder zn eigen manier! En we doen het allemaal met liefde en met de beste bedoelingen dus fout doen we het niet!
Hahaha, dat idee had ik dus ook! Tot een maand of 5 en toen ging het ineens goed! Netjes om 7 uur naar bed en slapen tot de volgende ochtend. Dat komt wel vanzelf. Baby's hebben volgens mij "even" de tijd nodig om te wennen aan de "grote boze wereld". Als ze eenmaal gewend zijn komt het echt goed hoor!