Mijn dochter van ruim 4,5 blijft maar problemen houden met plassen. Ze is vanaf 3 tot 3,5 ongeveer zindelijk geweest en toen begon de ' ellende'. Veelvuldig broekplassen per dag. Voor ze met school begon zijn we naar de kinderarts gegaan. Deze stelde obstipatie vast en we kregen laxeermiddelen. Wonder boven wonder ging het toen een tijd lang erg goed, maar na 1 maand helemaal droog te zijn geweest overdag begon het weer. Dit was vlak voordat ze met school begon. Speciale onderbroekjes aangeschaft (underwunder) die in ieder geval een beetje opvingen. Sommige dagen redde ze het met zo'n broekje, maar er waren ook dagen dat ze met twee tasjes uit school kwam. Kinderarts stuurde ons vervolgens door naar de plaspoli. Metingen gehad op speciale wc, maar daar kwam niks bijzonders uit. Plaslijsten bijgehouden; ze moest vaak en kleine beetjes plassen per dag. Waarschijnlijk overactieve blaas. Eerst geprobeerd dmv uitsteltechniek of dat werkte, maar aangezien dat ook niet lukte zijn we in februari gestart met Dridase. Dat ging na een week aanzienlijk beter. Wel plaste ze nog 1 keer per dag in haar broek, maar ze hoefde niet meer zo vaak en ook geen kleine beetjes meer. Als ze toen in haar broek plaste, was ze echt tot op haar enkels nat... Eind maart is ze een week lang ziek geweest (flinke koorts) en wonder boven wonder ging het vanaf toen ineens weer heel erg goed. Zelfs de nachten kwam ze 90% droog door. Half april luier 's nachts uitgedaan en ze bleef tot de ochtend droog. Wel lieten we haar voordat wij naar bed gingen nog plassen. Echter sinds de meivakantie gaat het weer minder goed overdag. We zijn op vakantie geweest en dat was natuurlijk allemaal heel erg leuk. Ze had toen ongeveer 1x per dag een natte onderbroek, maar niet zodanig dat ze ook schone kleren aan hoefde. Alleen een nieuwe onderbroek was voldoende. Echter sinds afgelopen week gaat het steeds slechter, met gisteren als toppunt. 1 natte broek op school. 1 op de bso, 1 eind vd dag thuis en 's avonds 2x in haar bed geplast. Daarna maar weer een luier aangedaan en ook die zat vol vanmorgen. Ik wordt er echt radeloos van en weet echt niet meer wat ik moet doen. De bergen was interesseren me niet zo, maar ik wil gewoon niet dat ze er mee gepest gaat worden. Daarbij komt, dat ze heeft laten zien dat ze het kan, dus ik denk dat ze te druk is met spelen of teveel is afgeleid door andere dingen, waardoor ze niet voelt dat ze moet plassen. Soms is ze ook oprecht verbaasd dat ze een natte broek heeft. Vaste tijden laten plassen, belonen, straffen, negeren, het heeft allemaal geen zin. Ik weet ook niet zo goed wat ik wil met deze post. Even van me afschrijven denk ik, want het zat me vanmorgen behoorlijk hoog... We gaan eind vd maand nog een keer naar de fysio om een andere behandeling te proberen (sensitieve informatieverwerking). Hopelijk kan ze op deze manier beter naar haar lichaam luisteren en merkt ze het plassignaal tijdig op.
De nachten zou ik even laten voor wat het is, nachtzindelijkheid valt niet retrainen en tot 7 jaar valt het onder normaal. Hoe veel invloed heeft een beloningssysteem? Hier hielp een stickerkaart met uiteindelijk een cadeautje heel goed. Een dag droog was 1 sticker.
De nachten vind ik ook niet zo'n probleem. Maar ik was in ieder geval blij dat een van de twee wel goed ging. Maar dat is gisteren ook ineens mis gegaan. Beloningssysteem hebben we al geprobeerd. Elke droge dag een sticker, maar ook dat had niet zo veel invloed. Ik denk echt dat ze teveel wordt afgeleid en daardoor het plassignaal niet voelt. En ik weet echt niet hoe ik haar daarbij kan helpen, zodat ze wel op tijd gaat. Mijn ideeen zijn een beetje op op het moment..
Er iig niet bovenop zitten en niet belonen. Ze zal t er waarschijnlijk niet om doen. Hier met de oudste tot ruim 6 jaar mee gezeten. Bekkenbodemfysio gebeld en eigenlijk toen ik er alleen zelf nog was geweest, ging het hier al goed. Ze durfde hier ook niet op de wc te poepen en sinds haar de poep- en plasfabriek zijn uitgelegd, dus hoe het in haar lijf werkt, gaat dat ook goed. Wel 1x daags druppels vsm, zodra t iets steviger is, durft ze t alleen in een luier te doen.
Mijn zoon is 7,5 jaar en plast nog steeds wel eens in de broek. Bij hem begon het ook net voordat hij naar school ging met als toppunt bijna elke dag 6 natte broeken. Wij zijn ook bij plaspoli terecht gekomen daar kwam uit dat hij niet goed uitplast en een overactieve blaas heeft. Hier gebruikt hij ook al heel lang dridase en vanaf toen ging het veel beter maar het is nooit over geweest. ' S nachts draagt hij nog steeds een luierbroekje en ik vind het prima. Op school en de BSO plast hij nooit meer in de broek omdat hij inmiddels oud genoeg is om niet meer met een natte broek gezien te willen worden. Hij gaat daar regelmatig naar de wc en hij wordt ook gestuurd voor alle nieuwe dingen die ze gaan doen. Als hij een film kijkt, met de PlayStation speelt of op de tablet zit dan zit hij hij daar zo in dat hij vergeet om naar de wc te gaan, dan is hij dus nat. Er hebben nu de afspraak, voor de tijd naar de wc, en zetten de kookwekker op een uur en dan weer naar de wc en een half uur later moet hij ermee stoppen. Ik was ook vreselijk gefrustreerd en zat er altijd bovenop totdat de kinderarts vertelde dat geen 1 kind expres in de broek plast en dat straffen niet helpt. De arts zei als hij 18 is dat hij dan vast niet meer in de broek plast en daar heeft ze vast gelijk in. Er moet een knop omgaan in het hoofd en zolang dat niet gebeurt kun je proberen wat je wil maar heb je geen succes zei de kinderarts. Bij ons is het dus al 3 jaar zo maar ik heb het geaccepteerd en los gelaten. Plast hij in zijn broek dan zeg ik 'wat vervelend doe maar een schone broek aan' mijn zoon gaat zich dan wassen en doet een schone broek aan. Dit geeft zoveel meer rust naar ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is, ik voelde me net zo. Ben alang blij dat hij niet meer elke dag in de briek plast.
En juist dat 'niet er bovenop' zitten vind ik zo moeilijk. Ze is nog jong, maar ik wil heel erg graag voorkomen dat ze ermee gepest wordt. Ik weet ook dat ze het niet expres doet, maar ik vind het zo moeilijk te relativeren soms. Ze kan het, is 1,5 maand droog geweest en ineens zakt ze weer helemaal in en zaten we gisteren weer op 5 ongelukjes, waarvan 2 's nachts).
Blaasontsteking uit sluiten. Zelf verschoning laten aantrekken en zichzelf wassen. Dit gaat dus allemaal van de speeltijd af. Heeft ze wellicht opnieuw obstipatie?
ik heb er geen ervaring mee maar overlaatst hoorde ik van een moeder dat haar dochter een horloge had die om de zoveel tijd piepte en dat ze dan naar de wc moest gaan, dit hielp erg op school. ze kon het ook op een trillen zetten zodat anderen het niet hoorde als ze dit wilde. mss wat voor jullie dochter? tijd is zo moeilijk te vatten voor kinderen, en optijd naar de wc gaan is moeilijk zeker als ze wat leuks aan het doen zijn.
Hoi, dat is de Wobl plashorloge. Is ongeveer 50 euro. Zit daar ook over te denken, onze dochter is ook elke dag 3x nat maar soms een hele dag droog. Is nu 4 jaar en 1 maand en ongeveer 1,5 jaar zindelijk. Hier heeft t er blijkbaar ook mee te maken dat spanning snel in haar buik gaat zitten, ze is erg gevoelig en heeft een eindeloze fantasie en loopt verder in haar ontwikkeling aardig voor en dat maakt haar schijnbaar juist onzeker en onhandig in andere dingen zoals plassen...
Kan het met stress te maken hebben? Als ik zo lees, net voordat ze naar school ging een piek, meivakantie en piek en nu ook alweer bijna vakantie? Onze dochter was heel vroeg zindelijk, door spanning was het ze een aantal maanden helemaal niet meer zindelijk en daarna wel weer.