Eliza krijgt een meertalige opvoeding. Ik begin er een beetje moeite mee te krijgen, want er wordt in 3 talen tegen haar gesproken. Ik krijg soms het gevoel dat ze daardoor een taalachterstand krijgt omdat 1 ding op 3 verschillende manieren worden uitgesproken. Wie heeft er ook een meertalige opvoeding voor hun kindje?
Ik heb er geen ervaring mee maar ik ben wel benieuwd welke andere twee talen het nog zijn behalve nederlands?
Ik ben zelf een fries, dus van mijn kant van de familie wordt er fries tegen haar gesproken. Nederlands is de gesproken taal in huis. Mijn man komt oorspronkelijk uit ex-Joegoslavie.. Ook die taal krijgt ze mee...
Aha dat is heel gevariƫerd ja. Ik ben zelf limburger en ons kind zal thuis alleen limburgs meekrijgen.
Hier is het ook de bedoeling dat Sem 2-talig wordt opgevoed. In het begin is het erg verwarrend voor een kind welk taal ze wanneer moeten gebruiken. Maar gaandeweg leren ze wel het verschil kennen en kunnen ze moeiteloos overstappen op de verschillende talen. Succes ermee!
Onze kinderen spreken Nederlands en Engels. Tijdens mijn studie heb ik me bezig gehouden met meertalig opgroeien. Het is heel normaal dat je kind wat later bepaalde dingen zegt en doet, maar als dat dan komt, dan komt het meteen in 3 talen. Verbaas je ook niet als ze een periode de talen door elkaar mikken, als ze het goede voorbeeld maar krijgen gaat dat vanzelf over. Op latere leeftijd heeft je kind een enorme voorsprong. Mensen die meertalig opgroeien kunnen de rest van hun leven talen veel gemakkelijker leren.
Ik ga Elena Turks en Nederlands opvoeden. IK wil haar ook alvast wegwijs maken in het Engels, maar dat wordt geen "voertaal" zeg maar.
hier praten we vooral nederlands. maar mijn mannetje praat ook surinaams tegn haar. we willen dat ze straks toch ook een beetje die taal leert!
Dit klopt idd. Iman leert Nederlands, Marokkaans en Limburgs. Het CB had ons dit ook zo gezegd als hierboven staat.
tamer leert turks en nederlands. nu vooral turks. en als hij was groter is en naar de babisschool gaat dan ook nederlands er meer bij.
Zou je hem nu al niet meer nederlands leren? Straks begint hij al met een taalachterstand als hij naar school gaat?
Jarissa wordt ook tweetalig opgevoed: Nederlands en Fries. Wat ik geleerd heb is dat het belangrijk is bij meertalig opvoeden dat je zelf je moedertaal tegen je kind praat. Zo leert hij/zij de taal het best. Mijn vriend praat dus Fries en ik Nederlands. Ook het KDV is tweetalig.
mijn neefje 4 jaar woont in nederland maar is 2 talig opgevoed portugees nederlands. hij spreekt nederlands maar op dit moment is hij voor maand in brazillie en spreekt portugees, dat gaat als bijna vanzelf voor een kindje en hij heeft aan nederlandse kant geen taal achterstand
van ons leert tamer tr. verder kijkt hij nl tekenfilms, zoals de teletubbies. ik ben zelf half nl en half tr. en ben niet 2talig opgevoed. mijn moeder wilde dat niet. we zijn echt als nederlanders opgevoed. maar ik voelde me daar nooit bij thuis. we dede kerst, pasen en sinterklaas. we deden nooit iets met de turkse cultuur. ondanks dat mijn vader dat heel erg graag wilde maar mijn moeder wilde dat niet. later toen ik ouder werd en mijn man leerde kennen. ik was toen 17 jaar oud. wilde ik meer leren over de turkse taal, de cultuur en de islam. maar mijn vader wilde het ons niet meer leren. ik ben daar te oud voor. hij was toen 43 jaar. net echt oud, maar ja. ben nu getrouwd, ben een moslima geworden, spreek turks en we leven ook als turken. ik vind het heel erg dat mijn vader niet de turkse taal aan ons hebben geleerd. mijn zusjes spreken nog steeds geen turks. alleen losse woorden. natuurlijk is de nederlandse taal belangrijk voor tamer. en ik wil datm ijn zoon goed nederlands spreekt. maar turks is geen makkelijk taal en hij leert dat niet op school alleen van zijn ouders. De nederlandse taal leert hij op school en van ons. het wordt dan wat makkelijker. We willen dat onze zoon nederlands als turks goed kan spreken, lezen en schrijven.
Layla; dat willen wij ook voor Iman (NL en Marokkaans), maar als Tamer geen nederlands leert (alleen dan van de tv) voordat hij naar school gaat, dan heeft hij toch een achterstand in groep 1? Alle kinderen spreken dan Nederlands en hij moet het nog gaan leren. Waarom praat jij bv niet NL en je man Turks? Ik praat Nederlands met Iman en mijn man Marokkaans, maar de Nederlandse taal is natuurlijk het allerbelangrijkst!
Elyesa wordt ook 2talig opgevoed. Turks en nederlands onze jongen is zo slim dat hij wat makkelijker in het nederlands te zeggen is in het nederlends zegt en wat in het turks makkelijker is zegt hij in het turks. ze hebben ons er wel op gewezen dat we er echt op moeten letten dat elke ouder 1 taal spreekt duis mijn man enkel turks en ik enkel nederlands. vind echt dat hij beide talen mee moet krijgen zou anders echt zonde zijn.
Als juf adviseer ik je toch echt om zeker WEL veel Nederlands te spreken. Ze halen dat echt niet meer in hoor. Bij ons komen veel allochtone kleutertjes binnen met een taalachterstand mede doordat er thuis geen Nederlands wordt gesproken en omdat ze niet naar de psz gaan. Meer dan de helft van die kleuters wordt na groep 3 of eind groep 2 al verwezen naar het speciaal basisonderwijs omdat ze het leren lezen niet onder de knie krijgen. Nederlands leren ze niet op school onthoud dat goed. Ze leren hun woordenschat uitbreiden en goede zinsbouw en de grammatica maar ze moeten echt een goede basis hebben willen ze meekomen. Dus doe je kind een plezier en praat Nederlands tegen hem. Het beste is zoals Sweetangel zegt, de ene ouder Nederlands en de andere de 2e taal. Ze noemen het trouwens ook niet voor niets 2e taal