Er is al een topic over grote baby's maar ik vraag me af wat andere mensen met redelijk kleine baby's voor een reacties krijgen. Quincy was met haar geboorte 45cm en 2605 gram (37 weken), nu met 8 maanden is ze 64 cm en 7100 gram en past ze nog met gemak maat 62, alleen noppies wordt een beetje kort. Op zich is het wel leuk dat ze klein is, maar soms ook wel vervelend, ook voor haarzelf. Ze wil zich bv. optrekken aan de tafel, maar dat lukt alleen thuis omdat bijna overal te hoog is waardoor ze gaat gillen omdat het niet lukt. Ook de stoelverkleiners van de kinderstoelen werken niet omdat dat nog steeds te groot is (kinderstoel van ikea en de trip trap stoel werken wel). Omdat ze zo klein is vind iedereen haar zo schattig, aan de ene kant is dat wel leuk, maar soms ook wel vervelend, ik heb het idee dat ze haar op het kdv sneller en meer aandacht geven dan andere kindjes en ze wordt meer klein gehouden. Veel mensen vinden haar snel met dingen maar dat valt heel erg mee, ze zit gewoon op het gemiddelde met bv brood eten, stukjes groente en tijgeren enzo. Mensen kijken alleen naar de lengte en niet naar de leeftijd heb ik het idee. Het is een heel verhaal geworden, maar ik vraag me af of wat voor een ervaringen andere hebben.
hier ook een inimini baby (en nu peuter) ze was 46 cm en 2570 gram bij de geboorte. Met de leeftijd van jouw dochtertje nog kleiner dan die van jou denk.Zij was grof motorisch niet zo snel, dus geen frustratie wat dat betreft. Vanaf een maand of 9 begon ze pas dingen te leren van zitten enz. Dat ging toen ineens heel snel allemaal en met 13 maanden liep ze los. Dat was wel komisch, want ze was echt heel klein. Met praten is ze wel vlot, dus met een jaar al 2 woordzinnen. Dan zag je mensen soms ook zo kijken ik kan er alleen maar om lachen. Laatst in de super was er een vrouw die praatte echt koetsiekoetsietaal tegen haar, ze trekt een raar gezicht en zegt tegen mij: mama, doet die mevjouw nou??? Ik pieste bijna in mn broek. Die dacht dus ook dat ze een jaar was ofzo. Ze is nu bijna 2 1/2 en 83 cm en 10,8 kilo. Niet veel gegroeid dus. Probeer er nog maar zo lang mogelijk van te genieten dat ze haar schattig vinden en meer aandacht zoals op het kdv.
Heb er zelf geen ervaring mee, mijn zoontje zit que lengte precies op het gemiddelde. Maar zelf was (ben) ik ook erg klein. Toen ik 1 jaar werd woog ik nog net geen 7 kilo. Mijn moeder kreeg dus ook vaak opmerkingen van mensen en het kdv en dat terwijl mijn hele familie klein is. Trek je er niets van aan en geniet gewoon van de kleine. Zo lang je kindje gezond is, goed eet en drinkt en volle luiers heeft is er niets aan de hand. Je hebt nu eenmaal kleine kindjes en grote kindjers. Helaas beoordelen mensen altijd erg snel op lengte.
Hmmm volgens mij zijn overtijd geboren baby's niet uitgesloten van meeschrijven in het grote baby topic. Sorry werd een beet kriegel van de titel....
Irem is ook vrij klein, bij de geboorte niet extreem maar haar groeilijn vlakt af, ze was vorige maand met 8 maanden 65 cm en 7200 gram. Gek genoeg past ze wel al 68/74, in 62 zijn de mouwtjes en broekspijpjes aan de korte kant. Ik merk niet dat ze er verder veel last van heeft, ze is zich sinds een weekje aan het optrekkken maar pakt gewoon waar ze bijkan - de box, de bank, het bijzettafeltje of gewoon de muur. Ook de kinderstoel met een stoelverkleiner gaat hier prima, vanaf 5,5 maand al, maar ze zit wel stevig, misschien dat dat helpt. Al met al merk ik niet echt beperkingen, ik vind het wel makkelijk dat ze nog wat langer in de maxi cosi en draagzak past
hier ook n kleintje, met geboorte 46CM en 2985 gram. 38,5 week. nu is ze 8 maanden en weegt ze 8500 gram en is ze 66CM. qua ontwikkeling duurt t allemaal wel wat langer ma komt allemaal vanzelf daar moet je je opzich niet teveel zorgen over maken!
Dat hangt volgens mij niet samen met de grootte van je kindje hoor . Zal gewoon per kind verschillen. Hier maakt het in ieder geval geen verschil.
Nee, ik bedoelde er eigenlijk mee dat kindjes die veel te vroeg geboren zijn (bijna) altijd al een stuk kleiner zijn dus dat je dan eerder een scheef beeld krijgt over de groei enzo, bedoel er verder niks mee...
Zorgen maak ik me ook zeker niet hoor en de ontwikkeling gaat juist niet langzamer en daardoor kijken veel mensen wat raar op (bij ons tenminste), maar dat kan ook komen doordat een vriendin van ons een kindje heeft dat 4 maanden ouder is dan Quincy en die iets minder snel is met dingetjes zoals tijgeren en geluidjes als haar, hij vind alles wel prima, dus daar wordt ze dan ook nog erg mee vergeleken door anderen...
t zal opzich ook niet veel uitmaken hoor, maar bij maury duren sommige dingen langer voordat ze het goed kan vooral met handjes omdat ze hele kleine handjes heeft, kijk wat ik vooral merk, maury kan met haar benen en billen al goed genoeg omhoog dat ze kan kruipen maar door haar kleine handjes lukt het qua handen neerzetten nog niet echt enzo ze is snel de controle daarover kwijt. en dingen vastpakken heeft ook redelijk lang geduurd door haar kleine vingertjes!
Hier ook een kleintje, maar moet eerlijk zeggen dat ik liever had gehad dat ze wat groter was! Ze tijgert heel het kdv rond maar de leidsters zien dr wel eens over het hoofd met als gevolg een bult op d'r hoofd Ze was met 9 maanden 68 cm en 7400gr Toen ze +/- 7 maanden oud was zei iemand: ach wat een kleintje hoe oud is ze....dus ik: 7 maanden.....nou kon aan haar reactie zien dat ze dat antwoord niet verwacht had Ze was ook gelijk niet meer geinteresseerd. Groetjes Lysanne
Hier ook 2 kleintjes: Dochter was met 42.1 2890 gram en 48cm Zoon was met 39.3 3190 gram en ook rond de 48 cm (staat op het geboortekaartje 51cm maar dat kon echt niet. Mijn zoon is pas 5 maanden, dus kan ik niet veel zeggen over zijn ontwikkeling, maar met draaien was hij ook snel. En hij kletst me al maanden mijn oren van mijn hoofd. Over dochter kan ik meer vertellen wat ze is al 3 (en 89cm en 11 kg). Nog steeds een uk, maar ze heeft net een groeispurt gehad waardoor ze voor het eerst in het groene gebied zit. Qua lengte weet ik het zo niet uit mijn hoofd wel qua kleding maten: met 6 mnd zat ze in mt 62, met 1 jaar in maat 68, met 1,5 jaar in maat 74, met 2 jr in maat 80, met 2,5 in maat 80/86 en nu met 3 jaar in maat 86/92. Ze was behalve met los lopen (16,5 mnd) overal heel snel mee, maar heeft er nooit last van gehad. Ze zocht gewoon iets waar ze bij kon. Wel schattig eeen kruipend meisje in maat 62, altijd alleen leuke reacties op gehad. Enige problemen waar we te maken mee hebben gehad; kinderwagen: ze moest met 7 mnd over omdat ze over de rand van de bak ging hangen, maar de wageninzet was niet bestemd voor een ukje met mt62! Veel gedragen toen, ze vond het zelf ook niet leuk. En ze was al vlot zindelijk (2j2mnd) maar droeg maat 80 en dat is niet bestemd voo luierkontlozen . Was in die tijd heel lastig shoppen voor broeken en een hoop broeken die ze had stonden niet meer zonder luier. Qua maten liep en loopt ze flink achter, ach ze doen wel lekker lang met kleding! Mijn zoon doet het niet veel beter: die werd vorige week op bijna 3 maanden geschat! Ach ze zijn gezond en papa en mama zijn ook niet groot, ze hebben het dus niet van een vreemde.
wat ik nog wel als nadeel zag: ik ben niet zo makkelijk met suiker en dat soort dingen. En dan krijg je steeds naar je hoofd: tja als je van mama niks mag, dan ga je nooit groeien. Onzin natuurlijk, want kinderen groeien niet van suiker, maar wel vervelend. Of mensen die zeggen: o ik hoop maar voor je dat ze niet ziek wordt, want dan blijft er niks van over. En bedankt!!!
Mijn dochter is ook klein, 39+5 geboren met 2760 gram. Ik weet niet hoe groot ze nu is, ga volgende week weer naar cb. Lengte en hoofd groeien gemiddeld maar ze is gewoon een lichtgewichtje
heehee!! Hier ook een kleintje! Esmée was 47 cm en 2765 gram..38+3 nu ondertussen al 55.5 cm en 4950 gram.. dus het gaat wel hard.. ze zit nu ook net pas in 56 Ze is opzich best vlug hoor! toen ze geboren was en ze lag op mn borst, tilde ze haar hoofd al op en keek me recht aan.. na 6 dgn rolde ze al op haar zij! en vorige week al op haar buik.. Volgens mij wilt ze nu gaan zitten want ze doet iedere keer "buikspier oefeningen" ??? of ze vind dat gewoon leuk om te doen.. hihi.. liefs x
Hey Honeyy, jouw Esmée gaat dan inderdaad wel hard. Femke was (met 39+4 geboren) 2720 gram en 48 cm. En vorige week bij het CB 3670 gram en 55 cm. Haar gewicht loopt tot nu toe echt op de onderlijn. Qua lengte zou ze voor de broekjes nu net naar maatje 56 mogen, maar qua breedte, en ook de armlengte bij de truitjes zit ze nog echt in maatje 50. Ik ben benieuwd hoe haar ontwikkeling verder gaat straks... Ach, ik vind het wel leuk, zo'n kleintje. Jelle was (en is nog steeds) altijd een flinkerd die bovengemiddeld groot is.
mijn zoontje is ook klein was bij de geboorte 46 cm en 2665 gram en nu met 20 maanden 80 cm en 11 kilo t valt mee maar hij kan nog steeds in broeken maat 74 soms
Hier ook een kleintje, mijn dochter was bij de geboorte 46 en 2.470 kg en dat met 38 weken. Onder tussen is ze 18 maand en weegt ze net geen 9 kg en is ze 75 cm groot en ze draagt maat 80. Qua ontwikkeling zou ik niet zeggen dat ze achter is, ze doet het gewoon in haar tempo. Met 14 maand kon ze stappen en nu met 18 maand komen de eerste zinnen van 2 woorden eruit. Ik bemerk wel vaak dat heel wat mensen verwonderd zijn om haar te zien lopen, ze denken 'wat een kleine meid en ze kan al lopen...' terwijl het wel een verkeerd beeld heeft. Ik denk dat ieder kind zijn eigen tempo heeft en terwijl het druk bezig is met het oefenen van nieuwe woorden is het moeilijk om terwijl ook bezig te zijn met stappen. Zolang ze goed groeien en mooi in verhouding zijn zie ik geen probleem.
Voor de mensen die al iets oudere kindjes hebben> Hoe deden jullie dat met de maxi cosi? Bij Quincy is het nu namelijk al gillen als ze moet gaan liggen ipv zitten wat ze steeds wil doen. Ik moet haar echt plat houden omdat ze anders naar voren komt. Ze is nog veel te klein voor een autostoel van de volgende groep, dat is gewoon niet veilig. Maar hoe deden (of doen) jullie dit dus?
Irem wil ook altijd zitten en doet dat ook wel in de maxi cosi maar de riempjes gaan gewoon vast en dan ziet ze verder maar wat ze doet . Ze zit alleen in de maxi cosi in de auto en daar is het geen probleem over het algemeen, in de auto is ze meestal wel stil.