'Opruimen'....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sjotefle, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjotefle

Sjotefle Actief lid

14 aug 2011
    301
    0
    0
    Fulltime huismama!
    Fryslan Boppe
    Dag in dag uit is het hier weer een strijd, graag gooien we de boel overhoop (zoals de meesten wel denk ik), maar opruimen ho maar. Heb het op een positieve manier geprobeerd om vooral de oudste aan het opruimen te krijgen, samen opruimen of een high five geven en helemaal blij zijn, maar dat is blijkbaar niet genoeg. Ik ben die strijd in elk geval beu, en zou het fijn vinden als ze gewoon hun eigen rommel opruimden. Heb er geen zin in omdat elke dag zelf te moeten doen....Heeft iemand de gouden tip?

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hier doen we niet aan het eind van de dag alles opruimen. Maar ruimen we eigenlijk de hele dag door op. Heeft ze gepuzzeld en wil ze kleuren? Dan ruimen we eerst samen de puzzel op en dan pakken we de kleurtjes, etc. We doen het wel gewoon samen. Maar ze helpt dan ook goed mee.

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    p.s.
    Er zijn trouwens ook 'opruim liedjes'.
    'Geef maar hier en dank je wel, geef maar hier en dank je wel, geef maar hier en dank je wel, we gingen samen spelen'.

Of:
    'Het speelgoed in de kist, het speelgoed in de kist, viva victoria het speelgoed in de kist'.

Misschien wel te vinden op youtube o.i.d. Hier geleerd bij muziek op schoot.

En wat ook nog kan helpen is om 'samen met Woezel' op te ruimen. Favo knuffel van woezel erbij en die helpt dan ook mee, wordt het hier in elk geval weer reuze interessant van.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Welke consequentie zit er aan? Hier wordt meestal opgeruimd voor het eten anders gaan we niet aan tafel. Nu houdt mijn zoon van opruimen dus is het eigenlijk niet echt een issue. Als er tijd is en hij goed geholpen heeft is de beloning dat hij daarna zelf mag stofzuigen, dat kan hij goed en hij vindt het geweldig.
    Je oudste vind ik ook vrij jong om te verwachten dat ze haar spullen achter haar kont opruimt. Hpe pak je het aan? Al spelend?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad, gewoon een consequentie aan verbinden. Eerst opruimen dan mogen jullie even televisie kijken. Opruimen want dan kunnen we gaan eten. Opruimen en dan gaan we naar de peuterspeelzaal/bibliotheek/oma/whatever. En als er niet opgeruimd wordt volgt de volgende stap ook gewoon niet. Werkt heel goed bij de oudste en de jongste doet dan vanzelf ook mee. Ze kunnen inmiddels prima zonder mijn hulp alles keurig netjes opruimen.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier herken ik het wel. Hier is het ook opruimen voor her eten en anders gaan we niet aan tafel

7. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

Hier een peuter van 3,5 en d'r slaapkamer ziet er soms uit!!
    Als ze de boel omgooit moet ze het zelf opruimen, doet ze het niet ik laat het een week liggen, na die week mag ze van mij niet eerder naar beneden voor ze de boel op geruimd heeft, en dat doet ze dan ook.

Beneden help ik wel want anders breek ik bij toeren de nek.

8. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons net zo. Wil je iets nieuws pakken dan wordt eerst het oude opgeruimd. In het begin was het veel brullen maar ik was standvastig en er werd niks anders gepakt. Uiteindelijk werd er dan wel opgeruimd. Nu gaat het al vanzelf. Dan begint hij met opruimen met de mededeling dat hij wat anders wil pakken.

's avonds gaat dat minder goed. Dan is hij vaak goed moe. Maar dan valt de rotzooi vaak mee en ruimen we het samen op. Hij gaat niet naar bed wanneer er nog een troep ligt.

9. Sjotefle

Sjotefle Actief lid

14 aug 2011
    301
    0
    0
    Fulltime huismama!
    Fryslan Boppe
    Mijn verwachting is ook niet dat ze al haar eigen 'rommel' opruimt, wel is ze in mijn ogen gezien oud en wijs genoeg om mij te helpen. Ik probeer haar te stimuleren door er een spelletje van te maken, en de consequentie is dat als ze niet op ruimt dat ze naar de gang moet, maar zelfs dat vind ze niet erg....

10. misa

misa Niet meer actief

Hier doen we sinds kort wat meer tussentijd opruimen. Wil je iets nieuws, eerst dat andere opruimen. En het is ook geen keuze om op te ruimen. Het moet. Maar wel een beetje aan leeftijd gerelateerd. De jongste wijs ik vaak wat spullen aan: pak die maar, doe die maar. De oudste meer als: pak alle auto's maar oid.
    En zelf meehelpen helpt ook wel. Niet verwachten dat ze het overzicht hebben om alles alleen op te ruimen.

Succes het blijft lastig! Maar ze leren het wel!

Deel Deze Pagina