leuk artikel over zwangerschapskans

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MnnW, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik vond dit artikel over zwangerschapskans en wilde het jullie niet onthouden.

(http://humrep.oxfordjournals.org/content/18/9/1959.full.pdf)

Het nogal wetenschappelijk geschreven, dus voor diegenen die niet gewend zijn dit te lezen hier een korte samenvatting.

Het is een onderzoek uit Duitsland waarbij ze een kleine 350 koppels volgden die bewust hun best deden zwanger te worden (dus baarmoederslijmvlies controleren, tempen, op tijd klussen etc, net als veel van ons hier dus..:)).

Ze keken heel simpel naar hoe lang het duurde voor het lukte.
    38% was in de eerste ronde zwanger. na 3 maanden was het 68% gelukt en na een half jaar 81%. In het 2e half jaar lukte het nog eens een kleine 10 procent.

ruim 90% was dus binnen een jaar zwanger, waarvan het overgrote deel binnen een half jaar. Een van hun conclusies is zelfs dat van de koppels die na een half jaar nog niet zwanger is, de helft verminderd vruchtbaar of onvruchtbaar is.

Ook gold: hoe jonger, hoe sneller zwanger, wat niet echt een verrassing was natuurlijk. Maar toch: in de categorie boven de 35 jaar was ook ruim 70% binnen het half jaar zwanger geworden.

Ik vond het wel fijn om te zien dat de kansen op zwangerschap vooral in de eerste maanden duidelijk hoger zijn als je bewust je best doet om zwanger te worden (hoger dan de 20% per cyclus die vaak genoemd wordt).

Geeft hoop! (ronde 2, here I come!)

2. Boogy

Boogy Bekend lid

22 apr 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Interessant! Dat zouden die mensen moeten lezen die ons allemaal vertellen dat "we er niet zo mee bezig moeten zijn"! ;)

3. Haartje

Haartje Lid

28 jan 2014
    76
    1
    8
    Die heb ik ook wel eens gelezen! Maar ik las ook dat de 20% afkomt van een gemiddelde per hele maand, waarin dus ook de periode dat je niet vruchtbaar bent in de maand meetelt, terwijl mensen die er meer mee bezig zijn dat gericht rond de eisprong doen en daardoor dus een hogere kans hebben.

4. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Heel erg interessant! Ik denk dat je zelf moet doen waar je je goed bij voelt. Er heel erg mee bezig zijn kan op verschillende manieren gebeuren natuurlijk.
    Ik gebruik ovu testen om mijn ei te vinden, sommige vinden dit al 'te erg er mee bezig zijn' en zeggen dan dat je gewoon alles op zijn beloop moet laten. Ik vind echter heel veel rust in het vinden van mijn ei en het helpt me om er juist niet al te veel mee bezig te zijn.
    Anders blijf ik elke dag denken 'Hey, steken in mijn zij, is dit mijn ei? Gisteren last hier van, is dat mijn ei?'. Verder gewoon lekker aan het fantaseren en als mijn ongesteldheid doorbreekt, pech en gewoon verder gaan. Ik heb ook niet de instelling dat ik binnen nu en 3 maanden zwanger moet raken. Ik vind het zo een verschrikkelijk leuk proces om doorheen te gaan :D
    En fijn om te lezen dat 'er mee bezig zijn' ook leid tot goede resultaten :)

5. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Ik wil me graag bij je reactie aansluiten. Ik deed namelijk precies hetzelfde. Nadat ik gestopt ben met de pil, ben ik een maand later begonnen met ovulatietesten. Niet dat ik de instelling had dat het meteen raak moest zijn, maar omdat ik het gewoon heel leuk vond ermee bezig te zijn. En het feit dat ik wist wanneer mijn ovulatie geweest was, gaf me rust.

Interessant artikel overigens.

6. Monijari

Monijari Actief lid

27 sep 2014
    307
    3
    18
    Interessant! en ook ik sluit me aan bij smeetjuh!

Btw: allebei nog 8 dagen tot NOD :). Wanneer ga jij testen?

7. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Ik denk dat ik zondag een eerste test ga doen. Als het positief zou zijn en later toch fout, dan wil ik dat ook graag weten.
    En ik ga volgende week op kamp, dus wil eigenlijk wel graag weten hoe en wat ^^ Al is dat natuurlijk niet absolute zekerheid... Maar we gaan het zien :)

8. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    ontzettend deprimerend vind ik dat... Misschien een tegenhanger van de meeste hier. Maar, dat betekent dat als je binnen een half jaar niet zwanger bent, je nog maar erg weinig kans hebt op een zwangerschap.
    Bij de eerste hebben we er ruim een jaar over gedaan, en nu is ronde 5 bijna op zijn beloop. Statisch gezien, zou is er volgens dit artikel weinig hoop voor mij, en vele met mij.

Ik heb dan toch meer aan de dobbelsteen gedachten, dan hoop ik elke maand op 6, en beredeneer ik dat de kans dat ik de komende maand 6 gooi, net zo groot is als iedere andere maand. En dat ik nu toevallig pech heb, maar best hierna een aantal keer 6 achter elkaar kan gooien.

9. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Goede insteek fortunae! Het blijven natuurlijk statistieken en zijn niet voor iedereen toepasbaar..
    Voor mij als eerste zwangerschap vind ik het een mooie 'leidraad'

10. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Je haalt me de woorden uit de mond.. Voor mij is het ook een zeer deprimerend artikel.
    Bovendien hoor je van allerlei andere bronnen: de meeste stellen hebben gemiddeld een jaar nodig.. Daar houd ik mij dan maar weer aan vast...

11. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ik dacht precies hetzelfde. En om te lezen dat jongere stellen meer kans hebben dan oudere vind ik ook niet hoopgevend. Ik weet wel dat, dat misschien ook zo is maar ik ken zat oudere stellen die ook snel zwanger geworden zijn. Mijn man is namelijk een heel stuk ouder dan ik. Ik houd me ook vast aan die dobbelsteen methode. En wat kangerootje zegt. Dat vond ik ook hoopvoller.

12. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Hmm ja, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Toen ik stopte met de pil vond ik die 90% wel heel hoopgevend en daar hield ik me echt aan vast, maar uiteindelijk bleek ik bij die 10% te horen met vruchtbaarheidsproblemen. Het leek heel ver weg, maar toch hoor ik bij die minderheid. Wat ik ermee wil zeggen is dat je hoop vestigen op cijfertjes nog best wel vervelend kan worden naarmate de maanden verstrijken.

13. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Jep lang leve de dobbelsteen theorie! Met 1 eileider heb ik nml al het gevoel dat ik zelfs 2x6 moet gooien. Maar dat kan! Inderdaad nieuwe ronde nieuwe kansen. Zwanger worden is denk ik een heel persoonlijk proces en hoe je dat beleeft. Ook bepaald door je eigen voorgeschiedenis en omgeving waarin je leeft. Ik snap dat het voor veel vrouwen als een heel positief artikel voelt en dat dat ook helemaal terecht is! Maar hoe je dit artikel leest en ervaart. Zeer persoonlijk. Ik probeer iedere menstruatie maar meer te ervaren als een stap dichterbij de volgende keer Zes gooien ;)

14. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Dames, veel succes allemaal. Zo zie je maar weer dat zo'n artikel door iedereen anders geinterpreteerd wordt.

15. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Het zijn en blijven cijfertjes.. Helaas weet je van te voren niet bij welke groep je behoord. Grote kans dat het binnen een half jaar gaat lukken, maar er zijn er ook genoeg wie er langer over doen.

Hier heeft het ook 18 rondes geduurd, waarvan 3 met IUI. Verder is er niets mis gebleken met onze vruchtbaarheid, alleen heb ik een onregelmatige cyclus. Dat was te verhelpen met hormonen.
    Dat we zo lang moesten wachten was dus eigenlijk pure pech..

16. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik heb altijd best moeite met ''gemiddelden''.
    Zo vaak hoor je dat de meeste stellen er ''gemiddeld'' een jaar over doen. Dan denk ik: iemand die er 10 jaar over doet, gooit het gemiddelde heel erg omhoog.
    En iemand die er 1 maand over doet, haalt het gemiddelde weer heel erg naar beneden.
    Daarom heb ik daar niets mee.

Zwanger worden is inderdaad een persoonlijk proces en bovendien: voor iedereen anders!!

Deel Deze Pagina