Altijd proluton bij volgende zwangerschap

Discussie in 'Prematuur' gestart door Poppenkop, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

25 aug 2014
    1.113
    0
    36
    Nog een goede twee weken volhouden, fleur!
    Fijn dat het bij jou zo goed lijkt te helpen.

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Gyn hier zei niks te kunnen doen tot 24 wk.
    Vanaf 24 wk konden ze remmen.

net in wkz geweest en daar ook met gyn gesproken.
    Ik zou daar direct proluton krijgen.
    moet dat nu tegen mn eigen gyn zeggen en anders verwijzing voor Utrecht vragen.

Maar, moeten jullie elke week naar t zh voor die prik?

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik ben afgelopen week voor gesprekken en eerste onderzoeken geweest.
    Vanaf 16 weken ga ik Proluton injecties en cervix metingen krijgen.
    Spannend.... In m'n laatste zwangerschap begonnen de harde buiken rond de 26 weken, dus nu hopelijk niet door de Proluton.

4. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Wat een onzin over die remmers. Ik heb ze met 21 weken gehad, vanwege dreigende vroeggeboorte. Weeën waren toen vanzelf weer gestopt maar had ook al vroeg (zeker vanaf week 17) harde buiken. Na de weeënremmers kreeg ik 2x daags utrogestan. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn buik nog steeds onrustig is maar gelukkig doet het niks/niet veel bij mij.

5. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Mijn dochtertje is geboren met 33 weken zwangerschap. Totaal overwacnts, oorzaak niet gevonden. Toen ik zwanger was van mijn zoontje hebben ze cervixmetingen gedaan vanaf week 17. Toen kwamen ze erachter dat mijn baarmoeder al aan het inkorten was.

Ik kreeg gelijk een Proluton injectie en werd wekelijks gecontroleerd. Gelukkig is mijn baarmoedermond stabiel gebleven. En ik weet zeker dat dat dankzij de injecties is. Mojn zoontje is geboren precies een week na de laatste injectie :)

Ik liep overigens ook in het WKZ. De injecties zetten ze eerst zelf. Na 3 keer mocht mijn man het doen, uiteraard onder toezicht. Toen hij "slaagde" mochten we de injecties ook gewoon thuis doen.

Twijfel niet, ga ervoor!!!!

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Ja ik wil ook zeker die injecties hoor!
    Ga morgen eerst eigen gyn er over bellen.
    als die t niet geeft kijken of de huisarts misschien wat kan doen?
    En anders Utrecht bellen
    Misschien dat ik gewoon in utrecht controles kan krijgen en de huisarts / thuiszorg ze komt zetten :)

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Dat ligt aan je ziekenhuis. Na de vroeggeboorte van mijn oudste zoon ging ik bij de volgende zwangerschap direct bij de gyneacoloog. Daar heb ik gevraagd om proluton. Dit mocht echter niet. Toen later bleek dat het een tweeling was, moest het juist weer wel. Of het geholpen heeft weet ik niet, wellicht een beetje?
    vanaf week 18 heb ik elke week in het ziekenhuis een prik gehad in mijn bil.
    @poppenkop ik heb ook vantevoren een gesprek gehad met een gyneacoloog die berekend heeft hoeveel kans ik op een 2de vroeggeboorte had. Dat was bij mij 15%, tenzij het een tweeling zou zijn, dan was het 80%
    een preconceptioneel adviesgesprek heet dat.Preconceptioneel advies < Verloskunde - Gynaecologie -- Máxima Medisch Centrum

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Gyn vond het niet nodig, bmm was nu nog goed dus geen reden tot zorg
    maar hij snapte wkz ook wel om het uit voorzorg te dien dus gaat het uitzoeken of ik het kan krijgen :)

9. Vriendinnetje87

4 nov 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Misschien moet ik weleen eigen topic starten maar wellicht kan het ook zo.

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik bevallen met 26.3 weken na spontane weeën. Geen oorzaak gevonden. Nu opnieuw zwanger, inmiddels 16.1 weken. Ik lees hier over de proluton injecties.Ik ga pas met 24 weken naar de gynaecoloog, nu eerst naar de vk. Er is niet gesproken over de injecties. Kunnen jullie mij vertellen wat het doet? En wanneer je in aaanmerking komt?

Alvast bedankt!

10. Sleepy82

Sleepy82 Lid

23 jul 2012
    75
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bij mij is het aan het begin van de zwangerschap door de gyn verteld dat ik proluton krijg van 16 t/m 36 weken, inmiddels 8 spuiten gehad. En ik ben aanzienlijk later dan jij bevallen. Wat ik niet begrijp is dat je bij een vk loopt. Proluton is overigens voor iedereen die onder 34 (of 32) weken zwangerschap is bevallen met als oorzaak gebroken vliezen of spontane weeën. Mocht jouw oorzaak dus anders zijn is dat misschien de reden waarom je ze niet krijgt??? Ik zou het even vragen hoor!

11. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland

Wat ik vreemd vind, is dat jouw vk je niet meteen heeft doorgestuurd naar de gynaecoloog.
    Nadat de jongste is geboren met 27 weken is mij meteen verteld dat bij een eventuele volgende zwangerschap ik begeleid zou worden door de gyn. Nu was ik al een medische geval, dus voor mij niet veel verandering, maar dit is volgens mij wel de standaard procedure. Zeker gezien je al in een vroeg stadium allerlei onderzoeken krijgt.
    Toen ik begin januari zwanger bleek, 1 telefoontje gepleegd en ik was welkom.
    Proluton injecties krijg je vanaf 16 weken en in principe komt iedereen die ooit te vroeg is bevallen hiervoor in aanmerking. Het is het hormoon progresteron, uit onderzoek is gebleken dat dit hormoon de baarmoeder en baarmoedermond rustig en gesloten houdt. Een te kort aan dit hormoon kan een oorzaak zijn voor een vroeggeboorte.

Ik zou als ik jou was dit met vk opnemen.

12. Vriendinnetje87

4 nov 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben wel besproken met de ggynaecoloog door de vk en toen heeft de gynaecoloog gezegd dat ze voor de 24 weken toch niks doen en ik daarom dan pas naar hem/haar toe ga. Maar ik zal morgen contact met de vk opnemen en overleggen over de injecties etc.

13. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Dat is ook niet helemaal waar.
    Want voor week 16 wordt er ( althans bij mij ) ook onderzocht of je een bepaalde bacterie meedraagt "down under", die mogelijk een vroeggeboorte in gang kan zetten. Zo ja, dan dien je voor 16 weken een antibiotica kuur te krijgen.
    Bij mij starten ze vanaf week 18 met cervix metingen. Indien nodig kan er ook nog tijdig een cerclage geplaatst worden.
    Al met al, vind ik het vreemd dat je "gewoon" onder controle bent bij een VK.

14. Sleepy82

Sleepy82 Lid

23 jul 2012
    75
    0
    6
    NULL
    NULL

Bij mij is ook met de 12-13 weken termijn onderzocht of ik die bacterie met me meedraag. Cervixmetingen krijg ik sinds 16 weken (t/m 24 weken). Je hebt een medische indicatie als je een (extreem) prematuur kindje hebt gekregen dus ik snap niet dat je bij de Vk loopt. Tijdens mijn vorige zwangerschap liep ik ook bij de Vk maar ik vind het geruststellend dat nu een gyn alles scherp in de gaten houdt (om de week controle vanaf 8 weken zwanger). Succes iig!

15. Vriendinnetje87

4 nov 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Krijg na het horen van jullie verhalen ook mijn twijfels...

Met 20 weken krijg ik een onderzoek of ik het streptokokken bacterie bij mij draag, dit zou ook een vroeggeboorte kunnen veroorzaken. Zou dit dezelfde bacterie zijn als die jij bedoelt?

16. Sleepy82

Sleepy82 Lid

23 jul 2012
    75
    0
    6
    NULL
    NULL
    De precieze naam weer ik niet maar ik weer vrij wel zeker dat het niet streptokokken betrof. Het moest ook echt aan het eind van het eerste trimester. Die bacterie zou een vroeggeboorte kunnen veroorzaken en volgens mij heeft streptokokken te maken of je kindje al dan niet ziek wordt na de geboorte (wat natuurlijk ook niemand wil!).
    Bij een positieve uitslag zou ik antibiotica krijgen. Gelukkig was de uitslag negatief. Ik denk dat poppenkop dit ook bedoelde.

Laat je niet afschepen want zwangeren zoals wij hebben nou een maak meer risico's en je hebt recht op een 'speciale' behandeling (vanaf het begin).

17. Vriendinnetje87

4 nov 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb contact gehad met mijn vk en wordt nu zo snel mogelijk door gestuurd naar de gynaecoloog om mijn vragen te stellen en te horen waarom deze keuzes zijn gemaakt.

18. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ja dat bedoel ik, is zeker geen streptokok.
    Moet voor 16 weken uitgevoerd worden en als je de betreffende bacterie bij je draagt, dan ook voor 16 weken antibiotica.

Fijn dat je nu eerder terecht kan bij de gyn!

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Woensdag de eerste prik gehad..
    Had hem in mijn been gehad, hele dag wel last van mijn been gehad.
    ik ben de eerste (en enige) die dat krijgt dus moest maar laten weten of het de volgende prik andere moest :)

Koelen jullie die plek nog? of is er een manier waardoor dat spul minder zeer doet?

20. Sleepy82

Sleepy82 Lid

23 jul 2012
    75
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik krijg de injectie in mijn bil, de ene week links en de andere week rechts. Heb er bijna nooit last van.

Deel Deze Pagina