Altijd ruggenprik aanbieden bij bevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zogelukkig, 30 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Altijd ruggenprik aanbieden bij bevalling, mee eens of oneens?

1. Ja, eindelijk!

2. Nee, niet nodig; een ruggenprik is niet zonder gevaar, ik baar liever met pijn.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik vind het perfect dat vrouwen nu eindelijk de keuze hebben.
    Zelf was ik ontzettend blij met de ruggeprik na een ik weet niet hoeveel uren durende weeenstorm. En persoonlijk vind ik het nogal Middeleeuws om pijn te móeten lijden. Ik ben echt heel blij met de keuzemogelijkheid.

Wil je het niet, krijg je het niet. Maar eindelijk is het verleden tijd dat je als je het wel heel graag wilt, hem toch niet krijgt. Ik denk dat er ook een groep vrouwen is die een stuk fijner op de bevalling terugkijkt doordat ze een ruggeprik gehad hebben.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.433
    36.323
    113
    aka123:hier werd de ruggeprik wel aangeboden en dat was vorig jaar al wel in het ziekenhuis iv inleiding.

Edit Elmo:
    Post aangepast.

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Heb met een blaasoperatie zo'n ruggeprik gehad... en van het zetten niets gevoeld.... maar later echt weeeeeeken pijn in me rug gehad, dat ik niets meer kon.... kon me sokken, schoenen niet aandoen....

Mijn moeder heeft bij mijn broertje en zusje een ruggeprik gehad...
    en bij allebei in de kraamweek hele erge hoofdpijn gehad...... (en dan bedoel ik janken van de pijn en denken dat je een hersenbloeding hebt...)
    dat kan dus een bijwerking zijn....
    Bij mijn broertje hadden ze de prik ook nog eens niet goed gezet, waardoor ze de weeen aan 1 kant kreeg... en haar andere been... gevoelloos uit het bed viel....
    Niet prettig bevallen dus.....

Ik ben van mijn zoontje zonder ruggeprik bevallen... en ik vond de pijn wel meevallen...
    JA het deed pijn, maar niet zo dat ik dacht dat het niet te doen was....
    Mn lichaam zelf maakte genoeg pijnstillers aan....

Nee ik ben niet tegen een ruggeprik, maar ik heb wel zoiets van dat er ook nadelen aanzitten en dat er niet "gemakkelijk" over gedacht moet worden... dus goed afwegen of je het WEL of NIET wil... want je kunt er wel eens langer last van hebben....

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    daar heb je niet als complicatie dat je kindje overlijd doordat de bevalling gemiddeld langer duurt en vaker complicaties optreden en de vacuum e.d. moet bijkomen , wat wel het risico is bij een bevalling MET ruggeprik.

Er moet ook niet makkelijk worden gedacht over de risico's die een onnattuurlijke bevalling met zich meebrengt...

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ben het met je eens ImD,

als de ruggeprik geen risico's met zich meebrengt zou ik zeggen: invoeren die hap en iedereen standaard een ruggeprik.

Maar helaas is dat niet zo en is het dus zeker wel iets om over na te denken.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vond dit lijstje met risico's:

Bloeddrukdaling: Dit is het gevolg van bloedvatverwijding in de onderste lichaamshelft. Door het geven van infuusvloeistoffen kan dit worden voorkomen. Bij optreden hiervan tijdens het verdere verloop kunt u geadviseerd worden zoveel mogelijk op linker- of rechterzijde te liggen. Dit draagt bij tot handhaving van de bloeddruk.

Hoofdpijn: Hoofdpijn treedt soms op en is het gevolg van het aanprikken van de met hersenvocht gevulde ruimte waarin zich het centraal zenuwstelsel bevindt. Dit komt voor in ±1% van de gevallen. De hoofdpijn manifesteert zich vaak de volgende dag. Het betreft een vervelende maar verder onschuldige bijwerking die goed behandelbaar is. In de helft van de gevallen volstaan eenvoudige maatregelen als rust, medicijnen en veel drinken. Anderszins zijn er bij aanhoudende of ernstige klachten andere behandelingsmogelijkheden.

Baringsbeloop: Na bereiken van volledige ontsluiting kan het zijn dat de spontane persdrang trager op gang komt, waardoor de uitdrijvingsfase wat langer duurt. Dit hoeft bij een verder ongecompliceerde baring niet van invloed te zijn op het uiteindelijk spontaan bevallen. Andersom wordt bij een gecompliceerd beloop vaker een beroep gedaan op epidurale pijnstilling. In dergelijke gevallen kan het soms komen tot een vacuüm- of tangverlossing.
    Wanneer een keizersnede noodzakelijk mocht zijn, kan de epiduraalkatheter hiervoor gebruikt worden zonder de noodzaak van narcose. De vrouw kan wakker blijven tijdens de ingreep en haar kind direct na de geboorte zien.

Rugklachten: Rugklachten tijdens de zwangerschap en rondom de bevalling zijn niet ongewoon (5-30%). Over langere termijn gezien, zijn aanhoudende of nieuw optredende rugklachten na een bevalling onder epidurale pijnstilling niet rechtstreeks hieraan toe te schrijven. Een langdurig ongebruikelijke houding tijdens de geboorte met abnormale trekkrachten op zenuwen en ligamenten van bekken en wervelkolom spelen hierbij een rol. De epiduraal kan soms wel een tijdelijk beurs gevoel geven op de plaats van de prik.

Jeuk: Afhankelijk van de gebruikte verdovingsvloeistoffen treedt soms een milde vorm van jeuk op. Deze behoeft zelden behandeling.

Blaasfunctie: De epiduraal kan van invloed zijn op de blaasfunctie, in die zin dat u het gevoel van een volle blaas niet goed bemerkt. In de praktijk is dit zelden een probleem.
    Ook om obstetrische redenen zal de blaas en urineproductie worden gecontroleerd. Een eventuele, in dit geval pijnloze, blaaskatheterisatie kan nodig zijn.

Rillen: Het kan soms voorkomen dat u na het prikken van de epiduraal gaat rillen zonder een gevoel van kou te ervaren. Dit is onschuldig en meestal van korte duur. Veranderingen in de temperatuurszin liggen hieraan ten grondslag.
    Overig: De kans dat grote hoeveelheden verdovingsvloeistoffen ongewild in bloedbaan of hersenvocht terechtkomen is bijzonder klein. Wel is dit een van de redenen waarom de anesthesioloog deze ingreep uitvoert met gebruikmaking van eerder genoemde hulp- en bewakingsapparatuur. Hierdoor kan een dergelijke complicatie met succes snel en adequaat worden behandeld.

Bron: anesthesiologie.nl

7. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik ben voor ruggeprik, toen de verloskundige de 1ste keer vroeg hoe ik wilde bevallen was mijn antwoord, met een ruggeprik, tuurlijk was zij daar geen voorstander van, maar ik wel

dat je door de pijn een betere band krijgt vind ik onzin , ik hbe de voor en nadelen gelezen, maar geef mij maar de voordelen.

8. ramona0309

Zogelukkig

bedankt voor je lijstje...
    Weet ik iig dat het niet aan mijn moeder of aan mij ligt... :)...
    Kun je nagaan dat mijn moeder gewoon 2x die hele erge hoofdpijn heeft gehad!
    En ikke die rugpijn... :(

Wat een lijst trouwens....!

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    @denemarkw
    ik vind die pijn juist bij het hele proces horen en na al die pijn je kadootje krijgen maakt het (voor mij) echt 100 keer specialer anders zou ik overdonderd zijn denk ik..

10. Klasien1978

Klasien1978 Bekend lid

6 nov 2008
    576
    0
    0
    Docent
    Oslo, Noorwegen
    ik denk dat iedereen zijn eigen pijngrens heeft, en de ene bevalling is de andere niet.

Bij mij ging het na de ruggeprik juist sneller, omdat ik zo snel zoveel weeën kreeg dat ik me niet kon ontspannen en al helemaal gek werd van de pijn, zo snel op elkaar, voordat ik 5 cm ontsluiting had. (kwam met 3 cm binnen, overigens). Ik had wel 30 seconden tussen 2 weeën om me te ontspannen... als ik mazzel had...

Ik vind dat ze het (tenzij er van te voren duidelijk is dat er duidelijke contra-indicaties zijn) aan alle vrouwen aan moeten bieden... en dat de vrouwen dan zelf mogen beslissen of ze het het risico waard vinden.

Ieder zijn eigen, zonder waardeoordeel!

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Vind ik ook onzin ja. Ik heb een spoedkeizersnee gehad dus echt veel en lang pijn heb ik niet gehad, maar echt niets mis met onze band hoor.

Maar toch ben ik aan de ene kant ook blij dat ik iets van pijn heb gevoeld hoor. Als mijn dochtertje niet had besloten eerder te komen dan had ik gewoon een geplande keizersnee gehad en dan zou ik waarschijnlijk het gevoel hebben gehad dat ik er "niets" voor heb moeten doen en dat zou ik erg jammer gevonden hebben.

Ik vind het verder een goede zaak dat de mogelijkheid er nu is. Wil je er geen gebruik van maken..prima, niets aan de hand. Hou je t écht niet meer vol dan hoef je er gelukkig niet meer uren om te smeken. Ik persoonlijk zou denk ik met een rustiger gevoel bevallen juist, wetende dat je iets achter de hand hebt zeg maar.

12. Stresskip007

Stresskip007 Actief lid

23 jun 2008
    154
    0
    0
    Dordrecht
    Ik vind dat iedere vrouw de keuze moet hebben om er een te krijgen, ongeacht om welke tijd je bevalt!

En om te zeggen dat een ruggenprik maar verwennerij is, vind ik onzin!
    Iedereen heeft een eigen pijngrens, en ik denk dat elke vrouw prima voor zich zelf kan bepalen of het nodig is!

Ik ga t eerst overigens zonder proberen, maar als het echt niet lukt ben ik blij als ik die keuze heb..

13. ramona0309

Ik VIND het trouwens raar dat iemand "van te voren"al kan zeggen dat hij/zij een ruggeprik wil ... en dan bedoel ik als je nog NOOIT bevallen bent....

Dan is de ruggeprik eigenlijk niet voor de pijn bedoeld.... maar voor de ANGST dat het pijn gaat doen....

misschien zijn andere dingen dan eerder een optie... bijvoorbeeld zo'n geboorte-tens......
    Geen idee of zo'n ding helpt hoor.... maar als je het idee hebt dat het helpt dan helpt het sowieso....

uhhh begrijpen jullie wat ik wil zeggen.....

Dus VOORAF aan iedere vrouw aanbieden lijkt me niet zo'n goede optie... wel als de vrouw nare ervaringen heeft met vorige bevallingen... of op gegeven moment aangeeft dat ze het echt niet meer kan hebben....

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat vind ik echt zo´n grote BS, dat je door de pijn een betere band krijgt met je kindje. Sure! Ik denk juist dat ik eerder boos word dat dat kind mij zo´n pijn bezorgd heeft :confused:, haha! Grr

Het gevoel van binding ontstaat door het hormon oxytocine. Dat komt vrij tijdens de bevalling en tijdens BV. Na een keizersnee wordt oxytocine ook IV gegeven om de baarmoeder te laten samentrekken.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik snap wat je bedoeld je kan het eerst zo proberen anders zul je nooit anders weten..
    Natuurlijk kan juist zo mooi proces zijn JA het doet pijn maar het hoort gewoon erbij, zonder pijn zou zelfs een man het kunnen doen en wij vrouwen zijn toch bijzonder op deze manier juist en dat maakt ons speciaal!

Ik vond trouwens dat ze het genoeg aanboden (werd er gestoord van!) wel tot drie keer toe en gezegd dat het eigenlijk wel gebruikelijk was bij dit soort weeen en inleiding en grootte kindje maar ik wilde gewoon perse niet klaar.. ik had eerder het gevoel dat ik sterk in mijn schoenen moest staan om het te weigeren omdat ze zo aandrongen..

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    DE pijn zorgt juist voor DAT hormoon, je word echt niet boos op je kindje, wel op die wee (en dat helpt juist!) al die hormonen die loskomen door de pijn maakt je juist heel verliefd op je kindje en komt het meeste los bij een natuurlijke bevalling dus ergens is er wel een punt..

17. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland
    Ik had n 9 ponder en beviel na 28 uur zelf. zonder wat dan ook aan middelen.
    En ik zou t weer doen. Ik vind dat pijnstillers.. O.a ruggenprik meer iets is voor medische gevallen.
    Je wilt een kind, je baart m zoals natuur je geschonken heeft. Tenzij medische redenen meespelen.
    Mijn persoonlijke mening is, je kiest ervoor.
    En om t even raar te vergelijken, bij een toets heb je de antwoorden ook niet op het blaadje naast je..

Maar dan nog, ik snap dat veel vrouwen bang zijn of al eerdere nare ervaringen hebben meegemaakt.
    En dat die liever pijnstilling hebben.
    Zelf kies ik liever voor de pijn, want ik koos ook voor mijn zwangerschap en wat daarbij komt kijken kies ik zelf ook voor.
    Als de natuur had gewild dat het makkelijk was
    dan zouden we zelf pijnstillers aanmaken tijdens de bevalling :p
    hehehe

18. ramona0309

hahaha dit doen we dus ook..... een of ander hormoon die zorg dat je "pijnstilling" hebt....
    tja... alleen niet zoveel als ëchte verdoving......

Dat van die band vind ik trouwens ook onzin hoor...
    want als je een moeilijke bevalling hebt gehad..... en een "makkelijke".. met minder pijn... of het nu door ruggeprik komt of niet...
    dan zou je met je eerste kind een betere band hebben?

Nu moet ik WEL eerlijk toegeven dat ik me NA de bevalling en nu nog wel trots voelde... want ik had het toch maar even gedaan zonder verdoving..!

19. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland

De pijnstilling die we zelf aanmaken is idd lang niet genoeg.
    Had wel fijn geweest als t *ietsjes* meer was, maar dan nog :p
    Ik was bij mn eerste ook hardstikke trots dat ik even n 9ponder eruit had gekregen zonder hulp of middelen. T maakte bij mij in elk geval een gevoel los wat leek op een powerburst ofzo en sliep gelijk daarna ook dagen niet haha.

:)

En ik wil deze bevalling ook gewoon zonder gaan doen.
    (mits andere uitkomsten onstaan zoals keizersnee of dergelijke haha)

20. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    na 43 uur zware weeën was ik toch erg blij met mijn ruggenprik! daardoor kon ik tenminste nog even slapen en was ik na een paar uurtjes klaar voor het echte werk en kon ik persen! als ik die ruggenprik niet gekregen had was mijn kind nooit op de normale manier gekomen want dan was ik uitgeput geweest en kon ik helemaal niets meer! ze hebben het mij zelfs geadviseerd in het ziekenhuis omdat ik kapot was!

Deel Deze Pagina