En dan kan het ook nog zo zijn dat een ruggeprik helemaal niet helpt, zoals in mijn geval . En dat was een hele grote teleurstelling netzoals dat ze er pas na 3,5 uur achter kwamen dat ze het kraantje van het infuus met weeenopwekkers niet aangezet hadden.
da's echt niet leuk je krijgt in het zkh steeds meer het gevoel dat je zelf heel goed mee moet kijken of alles wel goed gaat, en dat tussen de weeen door, je zou ze toch
Ik vind het prima dat de mogelijkheid er is dat je het kan vragen. Maar vind niet dat ie bijvoorbaat al standaard word, dat men vraagt wil je een prik, bij iedere bevalling. Ik vind t echt (voor mezelf dan he!) alleen als t echt te pijnlijk word! Ik ben dan al wel 2x eerder bevallen waarvan t 38u en 12,5u duurde, de 2e vond ik echt heftig maar wil graag zonder pijnstilling bevallen.
Oja even een noot haha ik vind ruggeprikken heel eng! Ondanks dat ik het nog nooit heb gehad lijkt het me vreselijk eng!
ik ben blij dat je nu in elk ziekenhuis terecht kan voor een ruggenprik! Zelf heb ik er geen 1 gehad met de bevalling van Sam... ik heb morfine gekregen volgens mij.. dat was duidelijk al genoeg om me lekker te laten slapen Maar ik zou er niet op voorhand gaan kiezen, eerst maar weer kijken of ik het met mijn pijngrens haal om geen ruggenprik te krijgen!
Ik zou zelf niet zo snel voor een ruggenprik kiezen. Inderdaad omdat het niet risicoloos is. Maar ik vind wel dat iedere vrouw er 1 zou moeten kunnen krijgen als zij hierom vraagt (mits medisch verantwoord natuurlijk). Dus ik vind dit een goede ontwikkeling. Er zijn nou eenmaal bevallingen die onmenselijk zijn en om dan maar stug te blijven volhouden dat het iets natuurlijks is en de band met je kind versterkt? Dat vind ik niet meer van deze tijd.
Pijn op zich veroorzaakt geen aanmaak van oxytocine (maar van natuurlijke endorfines). Door de ruggenprik kán de oxytocine-aanmaak wel geblokkeerd worden. En ach ja, dan maar iets minder verliefd na de geboorte, staat het hechtingsproces echt niet in de weg hoor. Daar geloof ik helemaal niets van. Waar ben jij bevallen dan? Dat is zeker niet zo in ieder ziekenhuis! Ik denk ook niet dat het standaard wordt hoor, zover is het iig nog lang niet. Morfine (pethidine) wil ik juist helemaal niet! Dat komt juist wél bij de baby in het systeem itt ruggenprik, schijnt niet echt te helpen bij erg heftige pijn (weeenstorm) en je kan er allemaal rare dingen van gaan zien. Nou, dankjewel! Vrijwel iedereen vind het krijgen van een ruggenprik enorm meevallen. Pijn doet t (meestal) niet, zeker niet in vergelijking met een wee! Ik heb beiden nog nooit zelf gevoeld, maar kan dat met grote zekerheid zeggen. Ik heb als operatieassistent gewerkt en heel wat barende vrouwen gezien die een ruggenprik kregen (voor een spoedkeizersnede). De opluchting in hun ogen ! Maar goed, eerst maar eens die weeen echt ondergaan. Ben iig erg blij dat de mogelijkheid er nu komt.
Ik vind het goed dat er een ruggenprik is MAAR dit meer voor de vrouwen die langer dan 24 uur bezig zijn...of een langdurige weeen storm hebben zonder resultaat. Om al gelijk te zeggen, zonder dat je ooit een bevalling hebt meegemaakt' ik wil een ruggenprik" vind ik grote onzin. Probeer eerst eens zonder dan kun je altijd nog een ruggenprik vragen. Bevallen doet nu eenmaal pijn, maar er zijn genoeg vrouwen die het zonder doen.
Ik heb uiteindelijk een epiduraal gehad, naar mijn mening had ik weinig te kiezen. De gyn stond er ongeveer op.. ookal was het dus midden in de nacht. Ik ben héél blij dat ik hem gehad heb, ondanks dat ik niet wilde in 1e instantie. Mij is eigenlijk niks verteld over de risico's etc, ging allemaal een beetje snel uiteindelijk. Het zetten van de ruggenprik vond ik helemaal niet pijnlijk, en ze hebben hem 2x gezet. Mijn bloeddruk kelderde wel enorm, maar ik vond dat wel een aangenaam gevoel. Wat ik wel vervelend vond was het stil zitten (en ja, kreeg niet voor niks die epiduraal, dus dat ging niet zomaar) Oja, de pomp werd bij 10cm stilgezet en 2 uur later was al mn gevoel terug en begon het echte persen (was wel al een uur bezig, maar dat bleek niet te tellen). Ik was dus ehmm. echt niet meer verdoofd tijdens het persen.. ik zeg: dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen voor een epi, maar dat de uiteindelijk verantwoordelijkheid bij de artsen ligt (mijn bloeddruk was bv al aan de lage kant, mocht niet lager zijn, want hij kan dus nog lager worden van de epi).
Wij Nederlanders zijn verwend in zulke dingen? Wij Nederlanders zijn juist ongeveer de laatste van de beschaafde landen die geen ruggenprik krijgen. Je moet eens dit vertellen aan een buitenlander, die kijkt je met grote ogen aan en zal haast niet geloven dat we het hier vaak zonder ruggenprik. Mijn nicht woont in Spanje. Ze vroeg tijdens mijn zwangerschap of ik al getekend had voor de ruggenprik. Euh, nee zo werkt het hier niet. Ze dacht serieus dat ik een grapje maakte.
Tussen beide antwoorden van de poll zit een groot gat, waardoor ik niet kiezen kan. Zeker vind ik dat het mogelijk moet zijn, maar niet 'zomaar'.
Een ruggenprik is een verdoving, het versnelt de ontsluiting/bevalling niet! Iemand die 2 uur bezig is, kan vergaan van de pijn, terwijl iemand die al 24 uur bezig is, het nog wel te doen vindt. Is denk ik heel persoonlijk.
het wordt mijn 1e bevalling, maar ik heb gestemd op liever niet een ruggeprik, als ik het enigzins zelf kan dan wil ik dat absoluut, als het niet anders is dan maar een ruggeprik maar liever niet. Dat je nu een keus hebt vind ik wel tijd worden trouwens, daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb er volgens mij ook niet neergezet dat het de ontsluiting/bevalling versnelt? ik heb het hier dan ook over heftige pijnen van 24 uur! of 10 zonder enige resultaat.
De kwestie is toch ook niet of je van te voren al bedenkt of je perse een ruggenprik wil of niet? Het gaat erom dat de mogelijkheid nu bestaat om in ieder ziekenhuis nu 24/7 voor een ruggenprik te kunnen kiezen. Voorheen was het in veel ziekenhuizen (33%) buiten kantoortijden onmogelijk een ruggenprik te krijgen, onafhankelijk van je pijn. -Ja, ik ben blij dat die mogelijkheid er nu is. -Nee, onzin een ruggenprik, in alle gevallen. (Want dat was dus 'vroeger' de harde waarheid buiten kantoortijden) Als jij geen ruggenprik wil, om welke reden dan ook (complicaties, binding, zelf doen), dan kan dat toch nog steeds?
Ik heb nog niet alles gelezen... maar wat me wel opvalt is dat er altijd een aantal zijn die denken alles te weten... Zo lees ik bijvoorbeeld dat je verwend bent als je een ruggenprik wilt... Nou Nederland loopt juist ACHTER op dit gebied... In andere landen is een ruggenprik heel normaal bij een bevalling! Dan lees ik dat wanneer je kiest voor een bevalling zonder ruggenprik je geen complicaties zou hebben... HUH.... dit lees ik vast niet goed denk ik dan... Ik heb nl. geen ruggenprik gehad, maar kreeg geen volledige ontsluiting en moest uiteindelijk met een vacuumpomp bevallen... Was dit niet gelukt was het alsnog een keizersnee geworden... Ik lees hier dat het normaal is om zonder verdoving te bevallen want dat deden ze vroeger toch ook.. .HUH... In welke tijd leven we dan.... Vroeger werd er ook geopereerd zonder verdoving of zonder narcose! Mijn vraag is dan: Heb je hier zin in meid? Dat vind ik nl. barbaars.. Wees blij dat de mogelijkheden er zijn... Ik ben dus heeeeeel blij met de mogelijkheid en dat iedereen in dit land nu de keus heeft... Je hoeft er niet voor te kiezen... maar het kan nu gewoon! Degenen die willen liggen pijn lijden omdat ze vinden dat dat moet... ga je gang! Maar voor degenen die wel voor pijnbestrijding kiezen... heel goed! Gewoon doen! We hoeven tegenwoordig echt geen pijn meer te lijden en wees in je keuzes verstandig!
De ruggenprik vertraagd de bevalling gemiddeld een uur, doordat de weeenintensiteit afneemt. Maar je kan door stress (als gevolg van de pijn/angst voor de pijn) de ontsluiting ook heel erg vertragen (zegt goeroe Beatrijs Smulders zelf!). In dat geval wordt bij de ruggenprik de stress weggenomen (door de pijn weg te nemen) en kan de ontsluiting/bevalling juist wél versneld worden .