Ik heb gekozen voor "nee", omdat ik er zelf op voorhand niet voor kies(ivm de bijwerkingen en de verhoogde kans op tang en vacuumbevalling). Als het om welke reden dan ook ondragelijk wordt op een gegeven moment, vind ik echter wel dat je moet kunnen kiezen voor een ruggenprik. Ik riep zelf ook bij 8 cm ontsluiting dat ik pijnstilling wilde, maar toen was het geen optie meer, omdat de ruggenprik niet meer mag werken tijdens het persen. Bovendien is voor iedereen het laatste stukje ontsluiting het zwaarst. Ik heb 2 uur moeten persen, maar ik weet niet of dit sneller was gegaan als ik meer energie over had gehad door pijnstilling. Op dat moment vond ik dat een zware bevalling had, maar achteraf... tja, je vergeet het echt weer. Hoe cliché het ook klinkt
waarom specialer? is het dan al geen wonder dat er uberhaupt een kindje een levend wezentje in je groeid? dat zoiets kan ontstaan uit 2 dingen waarvan de 1 nog geen mm groot is(eitje geloof ik ook niet) en als het dan helemaal gezond en heel terwereld komt, is voor mij het grootste wonder dat bestaat. met of zonder pijn maakt het voor mij echt niet een nog specialer kadootje. het is hoedan ook een wonder een geschenkt. ik loop zelf altijd al 24 uur per dag met pijn rond, ben ook absoluut geen piepert op dat gebied. Maar waarom uren pijnlijden als het niet nodig is. wat ik begreep (stond in 1 of ander babyblad) zorgen ze juist dat het bijna uitgewerkt is op het moment dat je echt moet persen, en de weeen daarvoor voel je ook. nee ik vind het pure onzin dat het juist specialer is als je alle pijn voelt. er zijn genoeg mensen die geen kids kunnen krijgen of waarvan het tijdens de bevalling mis gaat. Ik knijp in mijn handen als mijn wondertje gezond en heel ter wereld komt, met of zonder pijn specialer wordt het echt niet, het is al heel speciaal (het is al een wonder dat ik zwanger werd)
het is niet minder een wonder maar specialer dat IK dat helemaal zelf zonder hulp heb gedaan ben ik trots op en kan ik met plezier naar terugkijken, ik zou me te overdonderd hebben voelen als ik geen pijn of opeens aan het einde heel veel pijn gehad zou hebben, juist op de natuurlijke manier vind ik het een mooi proces je leeft echt naar de geboorte van je kindje toe qua lichaam. En ben helemaal geen hippie ofzo (ben immers ingeleid) maar dat vond ik juist al zo onnatuurlijk dat ik de rest helemaal op eigen houtje wilde doen en mezelf bewijzen dat ik dat ook kon... ik had meteen dat oermama gevoel en ik vind dat dat mede door dat komt het is een (mooi) proces (als er geen complicaties zijn of extreem iets raars gaat natuurlijk.. Ik had op een paar mm na een totaalruptuur maar ik voelde er geen bal van door al die endorfinen, dus als je je lichaam laat gaan en luisterd ernaa en je overgeeft aan de pijn gaan die gewoon supergoed werken!
Ik heb op Ja gestemd... Puur omdat ik het met Nee niet eens ben... Want het moet kunnen. Zelf heb ik een ruggenprik gehad en weeën opwekkers bij ons eerste kindje. Heb er in totaal 28,5 uur over gedaan. Mijn ontsluiting wilde niet en er werdt mij aanbevolen om naar het ziekenhuis te gaan voor wat hulp. Uiteindelijk heb ik de bevalling helemaal zelf gedaan en ben daar super trots op! Omdat je een ruggenprik heb gehad wil nog niet zeggen dat je de bevalling niet helemaal zelf hebt gedaan... ONZIN! Ik ben toch degene die mijn dochter op de wereld heb gezet... ik ben degene die geperst heeft. De verloskundige wilde door middel van die ruggenprik juist voorkomen dat mijn dochtertje gehaald moest worden! En dat is gelukt! Woensdag op donderdag nacht m 02.00 uur begonnen de weeën, de avond van donderdag om 19.30 uur had ik nog maar 2 cm... en de weeën kwamen geregeld om de 3 a 4 minuten soms om de 2 minuten en hielden soms wel langer dan 1 minuut aan. 20.00 uur was ik in het ziekenhuis, half uurtje ctg... getoucheerd... net 3 cm. Werdt naar de kelder gebracht voor infuus en ruggenprik... tot de 6 cm ging zoooo langzaam... Uit eindelijk is onze kleine meid op vrijdag ochtend om 06.19 uur geboren. (als mijn verloskundige niet had voorgesteld om naar het ziekenhuis te gaan had het waarschijnlijk een keizersnede geworden omdat ik de kracht niet gehad zou hebben om het zelf te doen) Zo... dit was mijn verhaal!
Als ik het bevestigende antwoord lees, vind ik het zo overkomen dat iedereen er maar lukraak om vraagt, dat het dan kan. En dat is misschien ook weer niet nodig. En bij "nee" vind ik het schandalig dat, als het wel nodig is, maar dat het in de nacht soms niet mogelijk is. Dus wat zou er nog bij kunnen... tja, hoe omschrijf ik dat? Bv: als de nood aan de man komt, en dan wel 24 uur per etmaal.
Bij ons ziekenhuis mocht ik wel kiezen ookal was het zondag nacht maar dan zouden ze iemand bellen. Maar ik heb het niet gedaan ookal was het zwaar. Liever zo dan prikken want daar ben ik toch banger voor dan voor de bevalling. Maar ik vind wel dat je moet kunnen kiezen of de arts het nou nodig vind of niet.
Ik heb een bevalling gehad van 45 uur....eerste dag thuis doorgebracht. weeen waren heftig maar net te ver uit elkaar om efectief te zijn (om de 5 min ipv 3 min) Dus na 22 uur zat ik op een kleine 2cm ontsluiting. Wij naar het ziekenhuis gegaan om te slapen. Prik met verdoving en slaapmiddel om wat bij te komen. In het ziekenhuis werd me ook meteen aangeboden om vliezen te prikken ...ruggen prik en door te gaan....Maar omdat ik om 01.00 in de nacht was begonnen en nu weer nacht was wilde ik eerst slapen...ff aansterken. Volgende morgen...uiteindelijk om 15.00 uur met 3cm ontsluiting (ging echt veel te langzaam) vliezen latenprikken en weeen opwekkers-infuus in me hand geplaatst....en op aandringen van de verpleegsters een ruggenprik laten zetten (ik wilde eigenlijk niet maar was het gezeur over dat ding zat en het duurde me veel te lang) Nou was opzich wel ffies spannend zo iets laten doen...was ook verder nog nooit in het ziekenhuis geweest Maar hij zat er in en 5 minuten later was ik weer vrolijk en kon ik weer ff relaxen....3 uur later volledige ontsluiting Na 1½ uur persen was me meisje er....was een sterrekijkertje Maar ik was geen voorstander van de prik maar begrijp helemaal dat het soms ook nodig is. Om krachten te sparen, ff tot je zelf komen..tuurlijk hoort de pijn erbij da's echt waar. Maar soms is het ook gewoon beter voor mama en beeb want een keizersnee (van een meter of twee) is echt hele andere koek. da's een operatie met een zwaardere ruggenprik. Nu kon ik evengoed me benen nog bewegen (ik dacht zelf dus dat dat niet kon) je bent wel gekluisterd aan bed ivm infuus.
ja maar zo kunnen heel veel mensen zeggen dat hun bevalling 45 uur heeft geduurd ik ga pas tellen bij weeen om de 2 minuten minimaal, daarvoor had ik ook steeds weeen om de 5 minuten ((op de monitor) ik dacht gewoon aan rugpijn) maar die had ik al dagen! Ik zat na die periode ook op 2 cm ongeveer maar die tel ik echt niet mee eerlijk gezegd, dat had ik zoiezo elke nacht vanaf de 32 weken hahahaha
Ik kan idd de dag ervoor ook mee rekenen want toen verloor ik me slijmprop Als je om 1.00 uur snachts gaat plassen en je kan erna niet neer slapen van wegen de krampen....en je ziet op de klok dat die om de 2 a3 minuten komen sta je stijf van de adrealiene...je bent begonnen! En dat de vk dan om 6.00 uur komt en concludeerd dat bij deze weeen nog nix heb en je stript zakt de moed in je schoenen...de weeen erna waren rug weeen ivm, met haar ligging. En dat je elke 5 min aan het hoofdeind van het bed, wat er inmiddels in de kamer staat, staat vast tehouden om het op te vangen en je man staat weg te masseren..je heb staan kotsen van de misselijkheid....nee dan zijn het echt alleen nog maar oeven weeen ofzo... Dacht het ff niet! Ik heb een makkelijke zw-schap gehad...heb de middag voor dat ik begon alle ramen nog gezeemd....goed geslapen tot de laatste nacht...maar kan je verzekeren dat ik echt wel 45 uur ben bezig geweest met weeen opvangen....niet iedereen is het zelfde, voelt het zelfde, reageerd het zelfde
Het wordt zo dat een ruggenprik 24 uur per dag mogelijk is, maar ik weet nog steeds niet of het zo is dat als je erom smeekt hem dan ook krijgt, volgens mij ligt die beslissing nog steeds bij de gyn/vk.
ik vind niet dat mijn bevalling minder bijzonder is geweest doordat ik een ruggenprik heb gehad! Of een minder wonder.. Nee hoor.. En geen pijn? sorry hoor, maar ik kreeg niet voor niks een ruggenprik opgedrongen! Ik verging van de pijn. Van meet af aan kwamen de weeën om de 2 minuten, ze sloten erg aan en ik kon tussendoor niet ontspannen. En de ontsluiting schoot niet echt op. Dus genoeg pijn gehad voor de ruggenprik! Ennuh, t toucheren deed me nog het meeste pijn(bm lag erg hoog, ze zaten ongeveer tot hun ellebogen in mn muts) Ik heb ong. 6-7 uur effectief een ruggenprik gehad, toen had ik ineens al 10 cm en ging de pomp stop. Nou geloof me, het persen heb ik helemaal zelf gedaan en ik voelde álles. Nee, achteraf ben ik echt heel blij dat ik de ruggenprik heb gehad! Ben ook wel blij dat ik wel gevoeld heb wat weeën zijn, maar die van mij waren niet normaal en dus was een ruggenprik dé uitkomst!
@Taliaa: wat bedoel je met: ging de pomp stop", een ruggenprik is toch een verdoving gegeven via een spuit in het ruggenmerg?
Tijdens het prikken kan er ook een canule met slangetje achtergelaten worden in het ruggenmerg, daardoor blijft de anesthesie vloeistof als het ware steeds lopen, in kleine beetjes doormiddel van een pompje (zie het als een soort infuus alleen dan in je rug). Daardoor kon Taliaa ook 6-7 uur lang van die ene prik 'genieten' ! En als je volledige onstluiting hebt gaat die stop idd omdat je bij het persen wel gevoel nodig hebt, om te voelen waar je heen moet persen !
Oke, duidelijk! Klinkt wel een beetje eng hoor; een slangetje in het ruggenmerg! En dat je bij het persen minder verdoofd bent, is wel goed, dan pers je alles tenminste niet kapot daar beneden, dat moeten we niet hebben he!
Ik ben in het buitenland bevallen en heb met 8 cm een ruggeprik gekregen. Ik heb daarvoor alle pijn heel bewuist meegemaakt (3x over mijn man heen gekotst van de pijn zelfs...). Ik had een weeenstorm vanaf de eerste seconde van de bevalling, dus geen pauze tussen de weeen door en dat heb ik kunnen uithouden tot 8 cm. Toen hebben ze een ruggeprik gezet omdat ik niet meer kon en al persdrang had. Heb dus geperst met een ruggerpik en dat was totaal niet moeilijk op commando van de gyn. Onze zoon was er met 35 min....als het weer moet doe ik het weer zo. Heerlijk. Ik vind dat iedereen de keus moet hebben. Hierdoor is het niet minder speciaal, dis pijn heb ook ik gehad en heb het ook allemaal echt zelf moeten doen, zonder hulp dus....... En wat dan van de dames met een keizersnee? Is dat dat ook minder speciaal omdat die niet zelf hebben hoeven baren? Nee denk het niet. Totale onzin dus.
Sowieso een naald daar klinkt eng en vind ik eng! Daarom wil ik ook niet! Maar gyn vind dat ik moet ! Dat slangetje is overigens gewoon heel flexibel hoor en kan eigenlijk geen kwaad !
@ bolbuikje: ja goed uitgelegd! het vervelend was overigens wel dat de pomp niet goed was aangesloten en ik de weeën dus weer helemaal voelde.. maar gelukkig na 4 uur hadden ze gevonden was het was en kreeg ik een extra shot en werd hij weer aangesloten En bij het persen voelde ik idd weer alles hoor, dus niks van het hele feest gemist! en ja, de catheter maakte het natuurlijk helemaal af! (had ook liiiiters vocht gekregen vanwege mn bloeddruk, dus ik liep goed af qua urine)
Niet alles gelezen, maar ik ben blij dat je die keuze nu hebt. Eerst gewoon kijken hoe het gaat en dan zie je wel of het gewoon lukt of dat je een ruggenprik nodig hebt. Ze wijzen je alsnog op de risico's. Trouwens, met ruggenprik wil niet zeggen dat je een pijnloze bevalling hebt en het een 'makkie' is. Ten eerste geven ze hem vaak pas als je gek wordt van de pijn en zowat geen energie meer over hebt. Ik heb ook een ruggenprik gekregen. Het werkte ongeveer een uur en daarna kwam alle pijn er weer doorheen. Vervolgens bleek ik genoeg ontsluiting te hebben en zetten ze hem ook stop, dus je plopt je baby er echt niet even uit, gewoon persen en bevallen zonder verdoving. Iedereen heeft een andere pijngrens, daar kan een ander niet over oordelen. Fijn dat je nu kunt kiezen, het kan alleen al een geruststellend idee zijn, of je er nu gebruik van maakt of niet.
Inderdaad...heb er gewoon op gelegen en tegen de tijd dat ik persweenen had was de spuit op...en heb ik vanaf het goede moment weer alles gevoeld en kon het afmaken...evengoed nog 1½ geperst