Hai, Mijn meisje van 1,5 wil niet dat ik haar haren uitspoel met de waterstraal van de douche kop. Straal niet voluit, nog nooit gedaan. Ook niet als ik een beker vul en het daarmee doe. Ik leg altijd uit wat we gaan doen en heb ook al eens gek gedaan etc. Straal gewoon aanzetten dat het ernaast is wil ze ook niet..was vanavond weer het geval. Ze wil er bij weg gaan, ze staat dan op. Mischien is dit mijn eigen shuld omdat ik maar 2 x met haar op de arm heb gedouched toen ze 3/4 maand oud was. ik vond het eng en heb haar daarna alleen maar in het badje gedaan. Ook toen ze kon zitten. Ze gaat nu al heel lang in badje die ik in de douche cabine zet. En aangezien we over 6 weken op vakantie gaan, en wil dat ze een positieve ervaring gaat hebben met het zwemmen zwembad en ook dat ze thuis gewoon onder de straal kan, ben ik opzoek naar tips.
hier ook alleen bad, nooit douche (wel de douchestraal maar daar staan ze nooit onder). Mijn zoontje houdt er ook niet van en mijn dochter vroeger ook niet. Met zwemmen (ouder en kind) wennen ze er wel aan met een gieter maar leuk vond ze het nooit. Tot sinds kort. Nu wil ze opeens onder de douchestraal staan of zitten. Dus komt vanzelf denk ik.
Hier ook gehad, tsja, helaas pindakaas, wij hebben geen bad en ze paste niet meer in het babybadje dus ik zet haar gewoon onder de douche. Door het elke keer precies op dezelfde volgorde te doen en rustig uit te spoelen (zo weinig mogelijk water over haar gezicht laten lopen) was ze er na een paar weken aan gewend en ze vindt het haren uitspoelen nog steeds niet leuk maar ze weet dat het bij douchen hoort en maakt er ook geen probleem van.
Wil ze niet met je in de douche? Ons zoontje zit in de douchecabine op de grond te spelen met een badspeeltje als ik sta te douchen. Hij vind de straal niet eng en gaat er zelfs onder staan. Maar misschien voor je dochter om te wennen een idee. Zo krijgt ze niet de volle straal maar krijgt ze wel water over haar heen. Wij spoelen ook altijd af door te zeggen: buikje wassen, voetjes wassen. Hij wijst dan zelf aan wat we moeten afspoelen. Weet niet of je dochter al lichaamsdelen kan benoemen of aanwijzen.
Mijn moeder deed 't altijd eerst bij een pop van mij (of liet het mij doen) en dan pas bij mij, dan vond ik het niet eng.
heb je ook evt. een douchekop die je eraf kan halen? Dan kan je de straal zachtjes zetten en evt. haar zelf laten doen? Vaak vinden ze het dan minder eng. Hier heeft dat geholpen, onze oudste was panisch voor die straal.
Zo doe ik het ook tegenwoordig. Mijn zoontje vond het eerst ook verschrikkelijk en ben toen samen met hem gaan douchen. Hij mag altijd mijn haar inzepen en dan doe ik het zijne, maar er alrtijd een beetje een spelletje van. Tegenwoordig ben ik er al uit en dan blijft hij nog in de douche staan tot ik aan gekleed ben.
Hier hebben we voorzichtig laten wennen door uit een schenkkan over d'r koppie te spoelen als ze in badje zit. En dan heel rustig tegen d'r praten en belonen als ze rustig is gebleven. In het begin een straaltje en later steeds iets meer. Nu gaat het goed en "wil" ze ook wel ff onder de douche met hoofdje, maar nog niet lang. Wij zijn begonnen toen ze 6+maanden was. Afleiden met n badspeeltje helpt ook goed!
Wel fijn om te lezen dat het een veel voorkomend fenomeen is. Mijn man zij het komt vanzelf weldat ze het niet meer erg vind. maar omdat ik al bijna 6 maanden bezig ben met "wennen aan water op/over het hoofd" dacht ik van je moet toch vooruitgang zien? Of ik moet nog veeel meer geduld hebben. Nog meer tips zijn welkom hoor!
mijn dochter is ruim 2 en ik doe het al zolang ze onder de douche zit te spelen (hier ook geen bad). ze weet dat de haren uitgespoeld moeten worden aan het eind en als ik al met de sproeier in de buurt kom begint ze al klaar, zo klaar! haha ze vinden het gewoon niet leuk dat is ook wel logisch vind ik, overigens als we in het zwembad zijn is het ineens niet meer erg en springt ze zo het badje in.. met haar gezicht in het water
ik laat haar altijd omhoog kijken (naar mij of naar de lamp ) en dan spoel ik het uit ze schreeuwt nog wel eens moord en brand maar meestal zegt ze als ik klaar ben, geen water in de oogjes mama hihi ze weet het dus best!
Zwembril op! Eef vind het nog steeds verschrikkelijk, maar met Zwembril op vind ze het minder erg omdat ze dan geen water in haar oogjes krijgt.. En oja ze vind het ook stoer, zo'n Zwembril
Dat is nog eens een byzondere tip. Lijkt mij te grappig om te zien! Maar idd dan krijgen ze ook geen wate in de oogjes.
Mijn zoontje van 2,5 vind het ook nog steeds niks. Ik spoel gewoon uit, zeg dat hij z'n ogen dicht moet doen en sta gelijk erna klaar met een handdoek om z'n ogen droog te maken. Ik ben meer van het 'niet piepen, tis zo gebeurd', maar bij 2,5 mag dat ook wel. Onze jongste van 15 maanden vindt het niet heel leuk, maar accepteert het tot nu toe nog wel gewoon...
Hier altijd samen met haar gedoucht en iedere week gezwommen. Ze heeft (gelukkig) nooit watervrees gehad of zo... Nu is samen douchen niet meer zo handig, dus gaat ze zelf onder de douche. Zet dan speeltjes onderin en de douche aan.... Dan zit ze steeds onder de stralen! Krijg haar er met moeite onderuit om in te zepen...Laat staan als ze er sowieso uit moet, dat geeft hier pas drama! Denk dat het op een gegeven moment wel minder wordt... Wel gewoon blijven doen, dan weet ze dat er geen alternatief is!
Hier zingen we het liedje: Het regent, het regent, (naam kind) die wordt nat... enz. Hij gaat al vanaf 4 mnd met papa babyzwemmen en daar zingen ze hetzelfde liedje en scheppen ze bakjes water over het hoofdje. Dat doen we hetzelfde in het badje en hij vindt het helemaal niet erg.