altijd voeden als je baby snachts wakker wordt?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 29 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Vind het ook wel een typische theorie. Mijn oudste dochte wilde met 5 weken nog een nachtvoeding. Altijd gegeven, en zij sliep vanaf 6 weken door.
    Bij mijn jongste doe ik exact hetzelfde alleen heeft zij het nog niet zover dat ze doorslaapt.
    Ieder kind is anders en heeft andere behoeftes denk ik dan maar.
    Mijn jongste dochter wil absoluut geen speentje dus dat zogenaamd rekken en geklooi met een speentje gaat hier ook niet werken.
    Leg haar dan liever aan. Goed voor de productie, voelt beter, blije baby en daarna weer verder slapen.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn oudste sliep met 5/6 weken door en vanaf 4 maanden praktisch klokje rond. Vanaf 6 maanden kwam ze weer s avonds laat en s nachts en wat het enige wat werkte de borst.
    De jongste heeft in het begin even een tijdje s nachts wat langer ertussen gelaten, 5-6 uur maar toen sliep ze overdag amper door haar onrust. Met 4 maanden even een tijdje van 7-1 geslapen maar na een paar weken kwam ze s avonds laat weer en inmiddels regelmatig s nachts. Overdag komt ze ook vaak, ik ga er gewoon vanuit dat ze het zelf goed aangeeft en er komt vanzelf een tijd dat er meer tijd tussen komt.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Da's allemaal heel leuk voor een peuter. Niet voor een zuigeling.

4. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    maar waarom zou jij je baby dan aanleggen terwijl hij met een speentje gewoon weer doorslaapt? Dan heeft hij toch gewoon geen honger gehad? Natuurlijk voeden we allemaal ons kind als hij honger heeft, maar het is niet altijd honger!

5. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    echt fijn om dit topic te lezen! In mijn geval vooral fijn dat er meer moeders zijn met baby's die niet binnen 3 maanden al het klokje rond slapen. Dat hoor ik namelijk heel veel om mij heen en ik ben echt jaloers... Ik geniet soms ook echt wel van de nachtvoedingen hoor, maar vind het ook vaak behoorlijk zwaar. Helemaal de afgelopen week toen zowel dochterlief, manlief als ik zwaar de griep te pakken hadden. Ik ben nog niet helemaal weer hersteld en denk dat dat vooral komt doordat mijn dochter door het hoesten weer vaker voor een voeding komt in de nacht. Als je zelf koorts hebt en je mega-beroerd voelt is dat echt zo zwaar...
    Soms denk ik erover om haar eens te laten huilen om te zien of ze weer in slaap valt (vooral als ze bijvoorbeeld om 3 uur een voeding gehad heeft en dan al weer om 5 uur komt...oef...) Maar dat gaat echt in tegen mijn principes. Bovendien slaapt ze bijna meteen weer verder na een voeding en ik meestal ook. Dus het is ook gemak. Laten huilen duurt vast langer, tenminste op de korte termijn. Maar of dat op de lange termijn ook zo is??? Lastig, lastig... Meestal heeft ze namelijk wel echt honger, dochterlief drinkt ook overdag liever vaak en dan wat kleinere porties.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier precies hetzelfde. Mijn dochter sliep vanaf 3 maanden ook echt het klokje rond, maar vanaf 6,5 maand is het weer elke nacht raak. Heeft te maken met zoveel, redeneer ik: een fase, tandjes, veranderend eetpatroon, etc. Soms komt ze drie keer op een nacht en dan is het enige wat ze wil de borst.

Ik vind dus niet dat ik haar 'beloon' met voeding. Een peuter kan je belonen, een baby niet. Ze heeft gewoon behoefte aan voeding, of soms aan een beetje warmte. Ik ga haar dat echt niet ontzeggen. We zullen zien hoe lang het duurt.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.049
    113
    Mijn meisje is niet geïnteresseerd in een fopspeen, maar in haar speciale spenen - of ze die op de melkstand of op de sabbelstand zet is aan haar, de spenenhouder slaapt ondertussen door. Ik ga niet lopen klooien met kunstgreepjes als ik een excuus heb om dat kleine warme lijfje naast me in bed te nemen ;)

8. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ik herken mijn dochter precies in jouw beschrijving alleen mezelf niet zo... dat is het probleem helaas :(. Ik ben een hele lichte slaper en moet ook echt wat ruimte om heen hebben in bed (slaap ook nooit tegen manlief aan). Ik heb nooit kunnen slapen met haar in bed. Het zou zooooo makkelijk zijn als ik dat wel zou kunnen! Als ons een tweede kindje gegeven mag worden ga ik zeker een co-sleeper kopen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Hier ging het precies zo. Ze hebben nooit fopspenen gehad.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier wel maar pas vanaf een maand of 3 en toen sliepen ze al ruim een maand of anderhalf lekker 8 uur achter elkaar gedurende de nacht
    En ik denk echt dat de vermogens van zuigelingen ersntig worden onderschat en de magische krachten van moeders ernstig worden overschat...
    Babies de kans geven om te slapen, zelf in te slapen, door te slapen, zichzelf te amuseren etc etc... Volgens mij is daar niets geks of slechts aan... En al helemaal geen kunstgrepen... Juist heel natuurlijk

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor... Ook een baby is een mensje met vermogens... Tenminste dat is mijn overtuiging

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mooi gezegd en ook heel positief benaderd!

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Maar dat zegt ook niemand hier, denk ik.

Baby's zijn inderdaad mensjes met vermogens. Ze hebben het vermogen aan te geven wanneer ze honger hebben. En hun ontwikkeling gaat in fases waardoor ze, net als wij, sommige periodes meer en vaker honger hebben dan andere. Dat proberen tegen te gaan met 'kunstgrepen' of laten huilen, is simpelweg niet beantwoorden aan de behoeftes van het kind.

Ik heb het hier over zuigelingen, niet over dreumesen en peuters die in principe 's nachts zouden moeten slapen.

Met bv is het dan nog een ander verhaal,mijn dochter is net als ik: ze eet verspreid over de dag heel vaak, maar kleine beetjes. Sinds een paar maanden heeft ze weer een nachtvoeding nodig. Echt nodig ja, want ze drinkt heel gulzig.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

en ik bedoel dat zuigelingen 's nachts regelmatig wakker worden en dan geluid maken en dat er hordes moeders zijn die het kind dan oppakken en gaan voeden omdat ze denken dat het kind honger zal hebben en ik ben er van overtuigd dat dit niet het geval is in veel gevallen. Even afstand nemen en kijken wat er gebeurd.. dat heb ik gedaan bij mijn beide kinderen en ze sliepen (zonder te huilen) door vanaf 6 en 7 weken en zijn dat altijd blijven doen... En nee, ik heb geen wonderkinderen maar ik heb ze ook niet geleerd dat ik ze 's nachts continu op pak, voeding aanbied etc.

volgens mij kun je een heleboel aan leren wat helemaal niet zo nodig is :)

Ik heb mijn kinderen trouwens bv gegeven de eerste drie maanden.

En ik denk dat MadeintheUSA de spijker op z'n kop slaat: geen excuus om dat lekkere warme lijfje tegen me aan te leggen. Dat is wel de behoefte van mama en niet persé die van het kind...

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.049
    113
    Geef/gaf jij bv cygnet? Bv is licht verteerbaar dus die kindjes krijgen sneller honger in de nacht. Zoals ik al zei: een uurtje of drie na de avondvoeding is melk het enige wat haar weer stil krijgt. Wel degelijk honger dus. En ik vind het niet meer dan normaal dat je komt als je kind je roept (huilt). Jij niet? Ik denk dat de meeste mama's bij geluidjes eerst even blijven luisteren wat er is en hun kind dus niet slapend oppakken hoor.

Het is waar dat ik erg geniet van het kroelen in de nacht, maar mijn dochters big smiles bij t aanhappen en bij het wakker worden geve aan dat zij het net zo fijn vindt!

16. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    dit is ook hoe ik het aan heb gepakt en ook zo gebeurd bij mij, beide kids sliepen met 6 de ander 7 weken van 22 tot 5, en al heel snel werd dat klokje rond.
    maar heb ook echt heel snel door gehad wanneer het ook echt honger had/heeft

Zijn ook moeders die de huiltjes nog niet zo snel uit elkaar kunnen halen, of juist dat de kindjes het nog niet goed of duielijk genoeg aangeven. Ligt er ook wmaar weer allemaal net aan vind ik. Het ene kindje heeft veel pijntjes en dan is bv weer heel prettig om het in vaak kleinere beetjes te drinken. Of dat ze onrustig zijn overdag en dus snachts inhalen etc

17. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als ze begint de rommelen en half wakker wordt leg ik haar gewoon aan. Of het nu wel of niet echt honger is, ze slaapt daarna ook weer lekker rustig verder.

En heel soms ben ik zelf ver weg op een of andere manier en denk ik nog even een minuutje liggen en dan is ze soms zelf ook al weer in slaap gevallen en komt ze een uur later bijv. weer. Maar bij echte honger lukt dat denk ik niet.

18. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    nee, precie dat heb je zo door, soms hoo rik mn jongste ook ff mekkeren ineens is het weer stil en ik ben dan ook alweer weg...en dan wat je zegt Smikkel tovh na een uur of 2 weer, dus had ie eerder waarschijnlijk trek, en nu echt honger..

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik leg mijn dochter ook niet bij het minste kikje aan, maar als ze huilt laat ik haar niet helemaal overstuur worden. Het is gewoon honger wat ze heeft en dat ze nu 2 tot 3 keer per nacht komt is misschien soms vermoeiend, maar er is ook weinig aan te doen.

Met 3 maanden sliep mijn meisje (volledige bv) ook gewoon door, maar met 6,5 maand werd dat helemaal anders. Ze veranderen nog zo vaak van ritme, ik geloof niet dat omdat ze eerst ook 'kon' doorslapen, ze dat per se altijd moet blijven doen en er anders iets mis is.

20. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    wat een boel reacties!

ik luister inderdaad altijd wel even, maar na 5 minuten wordt het al een beetje huilen en dan haal ik hem er toch uit.. ik weet niet zeker of het echt honger is... ik heb ook het idee dat hij het doet op dagen waarop ik overdag weg ben geweest.... terwijl hij toch heel goed drinkt uit de fles.

Deel Deze Pagina