altijd voeden als je baby snachts wakker wordt?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 29 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Het zal idd ook echt niet voor ieder kind zo werken, daar ben ik me zeker van bewust. Mijn punt is meer dat ik vaak het idee heb dat veel moeders altijd gelijk aanleggen zonder andere opties te overwegen. En dat dat vaak gedaan wordt met als reden dat het kind het nodig heeft. Maar ik krijg dan vaak het idee dat het meer de moeder is die het nodig heeft. Niet dat dat persé verkeerd is (zo'n hummeltje wat zo lekker bij je drinkt is natuurlijk ook heerlijk!), maar het gaat dan dus niet over de behoefte van het kind...

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou ja, kan ook van kou of andere ongemakken zijn. Maar ik zou hem ook lekker bij me aan de borst leggen. Kan geen kwaad, toch? En ook andere oorzaken zijn zo op te lossen. Was het kou? Lekker warm bij mama. Is het gewoon aandacht? Lekker knuffelen met mama. Voelt ie zich niet zo lekker? Ook lekker bij mama.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk, als die van mij 's nachts wakker werden omdat ze behoefte hadden aan een aai over de bol, dan kon ik er een borst boven hangen zoveel ik wilde, ze gingen echt niet drinken, maar gingen pas slapen na die aai of knuffel. Of desnoods die schone luier die ze ECHT wilden.
    Je kunt een borst niet in de mond dwingen...een tepel is niet hard zoals een speen, die wrik je de mond niet in, net zo min als je doorslapen kunt afdwingen. Slaapt een kind, dan slaapt het. Slaapt het niet, dan ben je als ouder zelf ook wakker. En dan kun je kiezen voor de snelle borst en samen lekker verder slapen, of je kunt eerst andere dingen proberen. Maar een kind dat die borst echt odig heeft houd je niet voor de gek.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk toch dat de meeste baby's heel goed in staat zijn aan te geven wat ze nodig hebben. Mijn dochter wordt ook vaak wakker in de nacht, meestal is ze dan haar speen kwijt, die zoekt en pakt ze gelukkig zelf en dan is ze weer vertrokken. Of ze kijkt even rond, maakt wat geluidjes en valt weer in slaap. Pas als ze begint te kreunen en te jengelen weet ik dat het honger is. En ja, dan leg ik haar aan. Als ze niet wil drinken, drinkt ze echt niet. Dan duwt ze de borst weg of bijt op mijn tepel. Maar altijd als ze jammert en ik leg haar aan, drinkt ze 15 min. lang gulzig aan een stuk, om weer totaal in slaap weggelegd te worden.

Dit gebeurt soms 1 keer per nacht, soms 3 keer. Daaruit concludeer ik dat ze dat echt nodig heeft.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#65 Cygnet2, 2 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2013
    @Dirksmama, iets willen is niet hetzelfde als iets nodig hebben

En ik wil niemand onzeker maken en ik wil al helemaal niet zeggen dat iemand iets verkeerd doet, zeker omdat de meeste moeders het helemaal geen probleem vinden om 's nachts te voeden. Maar het is geen FEIT dat borstvoedingskinderen 's nachts niet kunnen doorslapen of dat het gewoon is dat kinderen (ouder dan 6 maanden) niet doorslapen. Gewoon wil alleen maar zeggen dat het gemiddeld is. En we hebben het hier over niet doorslapen als zijnde het geven van voeding.

En hoewel ik een dochter heb die 's nachts regelmatig wakker werd (maar wel maar één keer per nacht) heeft zij vanaf 7,2 week geen nachtvoeding meer gekregen (en dat was borstvoeding). Zoon is een extreem goeie slaper, altijd geweest. Dochter wat minder.

Ik zeg alleen maar.. je kunt je kind ook aanleren om 's nachts te eten en dus wakker te worden en vooral te blijven tot dat er een voeding in gaat. Borstvoeding is meer dan alleen voeding, het is ook sabbelen, bij mama zijn etc. Het is een makkelijke gewoonte om aan te leren. EN het geldt zeker niet voor elk kind... er zijn ook kinderen die van zichzelf niet makkelijk slapen of inderdaad zeer gedoseerd voeding nodig hebben.

Een kind de kans geven te slapen... het is gewoon een andere zienswijze dan een kind altijd stil te willen hebben (of dat nou een speen is of een voeding)...

Ik vind 10 x per nacht je bed uit moeten voor een speen net zo onzinnig als 's nachts voeden wanneer dat niet nodig is.

@Nescio... met 8 maanden kan dat natuurlijk al een aangeleerde gewoonte zijn.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

@Cygnet, een aangeleerde gewoonte vind ik wat makkelijk gezegd. Zoals ik al aangaf voed ik mijn dochter alleen als ze begint te huilen, en ze drinkt dan enorm gulzig en lang. Teken dat ze honger heeft. Heeft ze geen honger, sabbelt ze een beetje of bijt. Als ze dan nog huilt kan er wat anders zijn, maar dat is maar zelden het geval.

Ook wordt ze regelmatig wakker maar ik pak haar niet direct, soms kijkt ze een beetje rond, vind haar speentje terug (dit kan ze gelukkig zelf) en slaapt weer in. Of ze kletst wat tegen zichzelf en slaapt dan weer in. Voor mij een teken dat ze die nachtvoedingen wel echt nodig heeft.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.050
    113
    Mijn dochter wordt niet rustig wakker, ligt niet te kwebbelen, maar zet zo'n beetje vanuit slaap de sirene aan (camera babyfoon dus ik zie dit gebeuren). Papa's zachte handoplegging en susjes helpen meestal niet: Moet Melk! Voor mij geldt op deze leeftijd willen eten=eten nodig hebben! En willen kroelen in de nacht = kroelen nodig hebben...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Cygnet, bij zuigelingen staat willen gelijk aan nodig hebben. Het zijn geen peuters die hun grenzen aan het ontdekken zijn, het zijn geen puppies diengetraind moeten worden. Een baby die 's nachts wakker wordt zal alleen drinken als die borstbehoefte ook daar is. Een baby die 's nachts met rust gelaten wil worden of die een aai over z'n hol wil zal heus geen borst gaan drinken.
    Bij zuigelingen gaat alles instinctief, daar valt weinig of niets op te trainen of gewennen. Enige waarvkind aan went is dat er adaquaat gereageerd wordt op primaire behoeften. En dat lijkt mij een goede zaak.

9. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Cygnet, ik denk niet dat we het met elkaar eens worden.

Wie weet er vanaf welke leeftijd het wel aangeleerd gedrag kan worden?

10. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad

:D:D:D sorry heb lol:D:D:D

Verder ben ik het met dirksmama eens.
    Als madam het op een brullen zet overdag en ik bied mijn borst aan terwijl ze die niet wil dan drinkt ze toch echt niet hoor.
    Sterker nog, ze word alleen maar bozer.

Ze komt hier 1 keer voor een voeding in de nacht en heeft dan ook weinig geduld als ik niet snel genoeg mijn pyama omhoog doe.
    Ze drinkt dan heerlijk met grote slokken 2 borsten en slaapt daarna weer als een roosje.
    Ja ze heeft een speen maar als ze honger heeft dan kan ik die speen er wel in stoppen maar dan stopt ze echt niet met huilen hoor.
    En ja ze huilt hier om een voeding want smakken doet ze niet.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat verschilt per kindje, maar zo wanneer je moet gaan opvoeden (dus wanneer hij bewust grenzen aan het verkennen is). Dit is bij de meesten, zo ik heb begrepen, tussen 1,5 en 2 jaar.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk zelf zo rond een jaar. Ik merkte toen dat ik het op die leeftijd wat makkelijker kon sturen. Zo tussen 12 en 13 maanden wilde ze hier overdag heel vaak drinken, zodra ze honger of dorst had wilde ze de borst. Door afleiden en ander eten/drinken aanbieden kon ik het sturen. 's Nachts hebben we met 14 maanden wat ingegrepen omdat ik het niet meer trok en daarna heeft ze nog lange tijd 1x gedronken s avonds laat of s nachts. Af en toe een keer extra maar dan werd het geen gewoonte meer.

Ik probeer hier het 1e jaar gewoon te voeden op verzoek en volg dus gewoon m'n kind. Daarna ga ik het zonodig wat sturen zodat het voor mij ook leuk blijft.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

bewust aangeleerd gedrag en onbewust aangeleerd gedrag zijn twee verschillende dingen. Kinderen leren vanaf dag 1 gedrag aan. Vanaf 6 maanden zijn ze zich merr bewust van wat ze fijn vinden en rond 1 jaar krijgen ze door dat er effecten aan gedrag zit (achteraf). Pas vanaf een jaar of 3 krijgen kinderen een bewust zijn van de mogelije consequenties van bepaald gedrag (vooraf)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

als jij gedurende een week je wekker zet om 3:00 's nacht en dan wat drinkt zal je op de 8e dag uit je zelf wakker worden met dorst. Dit is aangeleerd. Babies drinken wel degelijk als ze niet perse voeding nodig hebben maar ook gewoon omdat het lekker warm is.

Je kunt een kind dus aanleren om 's anchts wakker te blijven worden om te drinken. Zelf geconditioneerd
    en er zit verrekte weinig verschil tussen een pup en een baby.... behalve dat we opmde een of andere manier vinden dat puppies wel heel snel wat kunnen leren en babies hulpeloze wezentjes vinden. Ik geloof daar niet in.

Babies leren heel veel aan wat niet nodig is en @Dirksmama... het zijn mensen, gewoontedieren vanf dag 1.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je maakt een verkeerde aanname Cygnet. Je begint niet met een wekker te zetten en een kind 's nachts een borst te dwingen, zodat dat kind daaraan WENT. Je begint met een kind dat 's nachts wakker wordt omdat het die borst nodig heeft.
    Dat doen puppiemoeders ook, puppies kunnen dag en nacht aan de borst, een teefje gaat echt niet op de klok kijken of weigeren omdat het nacht is.
    Tegen de tijd dat een pup bij andere mensen in huis komt en getraind moet worden is de pup allang gespeend, de natuurlijke speenleeftijd ligt bij honden namelijk veel lager als bij mensenkinderen. Qua leeftijd kun je een gespeende pup vergelijken met een mensenpeuter, niet met een zuigeling. Je verhaal over wennen en conditioneren gaat op voor puppies en peuters. Voor een zuigeling, die simpelweg een stuk weerlozer is als veel andere zoogdierenjongen gaat het niet op, om de eenvoudige reden dat een mensenbaby daar qua ontwikkeling nog niet aan toe is. Sommige babies zullen accoord gaan met geen voeding bij het 's nachts wakker worden - dat zijn de babies die het niet zo nodig hebben. Andere babies zullen zeer vocaal laten weten dat ze het er niet mee eens zijn - dat zijn de babies die het WEL nodig hebben. En of een baby dat wel of niet nodig heeft hangt NIET samen met de houding van de moeder, al suggereer jij dat steeds wel. Het is de eigenschap van de baby. En daar verander je weinig aan.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Dirksmama... zo bedoel ik het niet... ik bedoel dat als je je kindvoeding geeft omdat het honger heeft (wat logisch is bij een jonge baby) dat het gemakkelijk is om dit te blijven doen ook wanneer de baby de voeding niet meer nodig heeft.
    Dan leer je een kind heel gemakkelijk aan 's nachts trek te hebben. Er is dan niets onechts aan de trek maar het is een gecondioneerde gedraging die niet nodig was geweest.

En dit is geen theorie maar al lang en breed bewezen maar het is dan ook moeilijk om even af te wachten en goed te luisteren als je kind pas een paar weken of maanden oud is.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

zou je denken hè maar is helaas absoluut niets van waar zal elk ziekenhuis je vertellen. Maar begrijp me niet verkeerd... het KAN ook zeker de behoefte van het kind zijn... maar de rol van de mama wordt zwaar onderschat. Waarom denk je dat zoveel jonge kinderen beter slapen bij opa en oma....

Je kunt het niet willen onderkennen maar gedrag ( en dus nachtelijk waken) wordt vaak in stand gehouden door de moeder en js er geen enkele fysische reden voor. En ook daar is niets mis mee maar het zou fijn zijn wanneer meer moeders zich zouden realiserem dat zij daadwerkelijk een rol hebben.

En je verhaal over de pup.... ik had het niet over eten maar over het aanleren van gedrag... en mama hond loopt zo weg hoor als ze het niet nodig vindt.... hihi

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap je vraag. Want de vraag naar borst is er dus niet iedere nacht, dat is hetgeen dat voor verwarring zorgt. Wat verlies je als je niet uit gewoonte de borst aanbiedt maar even streelt, tutlap geeft, even wiegt, zingt oid? Heb je dat al geprobeerd? En wat gebeurt er dan?
    Borstvoeding is natuurlijk meer dan het stillen van honger. Het is aan jou te achterhalen wat de behoefte is van je 5 maanden jonge zuigeling.

Mijn zoontje heeft bijna 2 jaar nachtvoedingen nodig gehad en die vraag was van de ene op de andere dag over. Sindsdien slaapt hij hele nachten door, hij wordt nooit wakker.

Aangezien borstvoeding geven een natuurlijk iets is moet je het zien als inspelen op de natuurlijke behoefte van je kind en niet als het aanleren van ongewenst gedrag als je op die behoefte inspeelt.

19. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Met 3 jaar? Pubers kunnen de gevolgen van hun gedrag nog niet eens overzien, laat staat kinderen van 3!

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, dat is wat anders maar daar gaat het hier niet over.

Vanaf 3 jaar leert een kind dat wanneer hij of zij op de muren kleurt die niet de bedoeling is en dat hij daarvoor mogelijk straf krijgt.

Deel Deze Pagina