Mijn zoontje stopte zelf met nachtvoedingen bij bijna 24 maanden en hij is zelf met de dagvoedingen gestopt bij bijna 3 jaar en 7 maanden. Heb vertrouwen en geniet van datgene dat heel natuurlijk is. Zolang jij er geen 'last' van hebt, gewoon lekker zo doorgaan!
Ik heb Liam altijd gevoed als hij in de nacht rond 3/4 uur wakker werd. Zo'n 3 weken terug werd hij ineens aan het eind van de avond begin van de nacht wakker. Vervolgens kwam hij daarna ook weer om 5 uur/half 6. Ik wou hem niet aanleren dat hij beide keren een voeding kreeg dus ben toen begonnen met hem eerst te troosten/knuffelen. Mocht hij dan daarna nog steeds niet gaan slapen kreeg hij een voeding. Dit werkt zo goed, hij wordt nu vaak tussen 2 en 4 wakker. Dan ga ik even naar hem toe knuffelen, zing een heel rustig liedje (altijd dezelfde) en leg hem dan weer in zijn bedje. Dan gaat hij weer lekker slapen. Vandaag heb ik hem zelfs voor de 1e keer wakker moeten maken ivm mijn werkdag. Dat is echt uniek! Hij is nu lekker bij mij aan het drinken en dut zo nog even lekker verder.
24 maanden :S... dat is lang... ik hoop niet dat het hier zo lang duurt.... gaat nog niet eens zozeer om de nachtvoeding.... maar als ik hem daarna terug in zijn bedje leg ligt hij vaak nog een half uur te brabbelen. Al met al val ik meestal pas na 1 1/2 uur weer in slaap... hij komt nu trouwens bijna weer iedere nacht... misschien ligt het ook aan het feit dat we hem aan het uitbakeren zijn... hij slaapt nu savonds en snachts met 1 handje los en dat gaat gelukkig goed, maar dit kan er natuurlijk ook me te maken hebben dat het nu weer vakker wakker word.
Ik vind nachtvoedingen heel zwaar. Mijn zoontje is nu ruim 9 weken. Mijn moeder gaf mij vorige week de tip om hem een beetje te laten 'wennen' aan langer slapen in de nacht. Met name omdat ik er zo aan onder door ga. Als hij nu snachts wakker wordt geef ik hem eerst een aai over zijn bol en een speentje. Vaak slaapt hij dan zo nog 1 á 2 uur door. Af en toe een speentje en dan is het goed. Als hij echt honger heeft lukt dat speentje niet. Dan spuugt hij die na een paar minuten uit en dan weet ik dat ik er toch aan moet geloven haha. Ik volg dus wel mijn zoontje, echt honger is voeden. Maar als het ff kan dan stimuleer ik hem om wat langer te slapen. Hopelijk krijg ik iets meer energie en ga ik niet meer zo ontzettend opzien tegen de voedingen. Het zou toch zonde zijn dat ik ga stoppen omdat ik het te zwaar vind. Ik geef borstvoeding omdat dat het beste is voor mijn zoontje, niet omdat ik er zo van kan genieten helaas
De eerste weken is het gewoon zwaar! Naar mate je langer voedt, vind ik het alleen maar leuker worden.
Je bent ook nog maar net bezig...zit nog midden in de opbouwfase, en die kan zwaar zijn. Hoe langer je voedt, hoe leuker het wordt. Op deze leeftijd zijn nachtvoedingen heel nodig om een goede langetermijnproductie op te bouwen.
Bevallen en verse moeder zijn kost gewoon energie! Ik had niet zo'n last van de nachtvoedingen: mijn man legde mijn zoontje bij me en ik doezelde verder. Je maakt ook hormonen aan die ervoor zorgen dat je meteen weer in een diepe slaap valt. Er steeds uit voor een speen lijkt me vermoeiender! Om minder moe te zijn zou je 's middags op bed kunnen gaan met de baby en 's avonds er ook tegelijk in gaan. Zo pak je je uren rust. Stel je verwachtingen iets bij: ontzwangeren duurt 9 maanden, geen 9 weken!
Sorry, maar ik moet dit even kwijt... Ik wil 7nov12 niet bagatelliseren of kwetsen, dus neem dit maar niet persoonlijk op. Ik word alleen behoorlijk kriegel als ik hoor dat iemand de nachtvoedingen zwaar vindt. Weet je wat pas zwaar is? De nachtvoedingen alléén doen, omdat de vader niet thuis is, of 'moet werken de volgende dag en dus moet doorslapen', of gewoon helemaal niet 'in the picture' is. En daarnaast ook nog een ouder kindje, dat elke nacht wel een keer wakker wordt, omdat het eng gedroomd heeft of in bed geplast heeft. En natuurlijk als je nét weer slaapt na een voeding van de baby, of juist terwijl de baby aan de borst ligt te drinken. Of een baby'tje dat heel veel spuugt, waardoor je voor één voeding zo'n anderhalf uur wakker bent, voor het verschonen, voeden en nog een half uur rechtop moeten zitten, omdat het anders de helft weer terug geeft. En dat na 3-4 maanden nog. Of als je baby'tje gefingerfeed moet worden, omdat het de borst en fles niet pakt. Ik denk ook dat kv-mama's het veel zwaarder hebben dan bv-mama's, met nachtvoedingen. Ze moeten heel dat flesje nog klaarmaken enzo. Bij bv-mama's is het (als alles gewoon goed gaat) een kwestie van kindje pakken, aanleggen, boertje laten en terugleggen. Of bij co-sleepers nog makkelijker natuurlijk. Nu weet ik niet welke omstandigheden er zijn bij 7nov12 en het kan ook best zijn dat er bij haar iets aan de hand is, natuurlijk. Daarom is dit ook niet aanvallend bedoeld, maar alleen even stoom afblazen.
Tsja, iedereen ervaart het anders. Ik heb ook momenten gehad dat ik het heel zwaar vond, terwijl het allemaal eigenlijk heel goed gaat. De ene kan meer aan dan de andere. En in moeilijke momenten plaats je je verhaal juist hier om steun te krijgen en niet om te horen dat je het niet zwaar mag vinden. Ik zou dus zeggen: Kom op meid!! Af en toe voelt het heel zwaar maar achteraf ben je super trots op jezelf dat je je kindje zelf gevoed hebt!
Hee Lady; dat is niet fair; je eigen gevoelens op een ander projecteren. 7 nov. heeft het recht om de nachtvoedingen zwaar te vinden. Wat wil je nu bereiken met je post? Ik ben zieliger want heb het zwaarder?
Maar hoe vaak meldt hij zich dan 's nachts? Ik zou denken dat als dat 1-2 keer is, (heel normaal op deze leeftijd), het vermoeiender is om hem steeds dat speentje te moeten geven, omdat je dan veel vaker wakker moet worden voor 'm dan wanneer je voedt en daarna weer een paar uur achter elkaar kunt slapen... Vind het dus een vreemd advies van je moeder
Het is inderdaad fijn om even je verhaal kwijt te kunnen. Het kan natuurlijk altijd erger of dramatischer. Maar ook als het niet verschrikkelijk is, dan is het ook wel eens zwaar. Ik heb een redelijk makkelijk kindje volgens mij. Maar ik heb zelf echt mijn nachtrust nodig, altijd al gehad. Als ik niet genoeg kan slapen dan wordt ik chagarijnig en dat is weer niet fijn voor mijn man en mijn kind. Een paar keer een speen geven is natuurlijk ook een paar keer wakker worden. Maar het idee van mijn moeder was, dat hij dan op den duur er aan went en dan uit zichzelf langer gaat slapen. Ben daar nu bijna een weekje mee bezig. Ik heb wel het idee dat hij langer achter elkaar kan slapen nu. Normaal komt hij elke 2 a 3 uur. Deze week redt hij het vaak wel een keertje 5 uur. Ik wil heel graag mijn kindje de beste voeding geven, dus borstvoeding. Maar wil ik dat volhouden dan moet ik toch ook aan mijzelf denken. Ik ben er niet voor om een kind honger te laten hebben 's nachts, maar het is niet altijd honger. Anders zou hij na één keer een speentje niet weer zo anderhalf uur verder kunnen slapen denk ik. Op het consultatiebureau waren ze trouwens ook er voor om hem te laten wennen aan langer slapen in de nacht. Ze zei: 'hij groeit goed, dus laat hem nu maar wat meer aan jouw wensen wennen. Als dat de manier is om hem langer bv te kunnen geven dan is dat voor beiden het beste.'
Ik begrijp je keuze hoor! Nu bij de jongste probeer ik het vaak niet eens. Voeden is de kortste klap en slaap is even heilig op dit moment. Oudste wordt ook regelmatig wakker s nachts, met pech is één van beide om 6 uur wakker dus nachtjes zijn dan erg kort. Bij m'n oudste sliep ik lekker uit s morgens of ik ging vroeg op bed. Nu lukt dat beide vaak niet en dat maakt het een stuk pittiger.
Da's ook helemaal waar! Vooral het dikgedrukte. En ik zei nergens dat ze het niet zwaar mocht vinden. Ik maak uit haar laatste bericht ook niet op, dat ze het zo heeft opgevat (gelukkig).