Hoi mama's, Even een vraagje aan de ervaren ouders hier . Ons meisje van nu 2 jaar en 5 maanden is sinds 2 weken opeens bang in het donker. Hiervoor had ze nooit ergens last van en moest haar kamer juist zo donker mogelijk zijn anders wilde ze niet slapen. Nu echter wil ze de keuken/hal/toilet etc niet in voordat wij het licht aan doen voor haar. Op zich geen probleem maar ze begint nu ook bij het naar bed gaan bang te worden voor het donker. Ze heeft een babyfoon waar 3 kleine sterretjes op verlicht worden, deze staan altijd aan en was altijd genoeg. Maar als we haar nu naar bed doen ligt te ze toch wel even te huilen omdat het zo donker is. Wij zitten nu dus een beetje te twijfelen wat we het beste kunnen doen, moeten we toe geven aan haar angst en een nacht lampje halen voor haar of zal dit een fase zijn waar ze even door heen moet? Mijn schoonzusje is tot 12 jaar (nu 14) erg bang geweest in het donker en kon echt niet slapen zonder dat haar lamp bleef branden ook durfde zij niet alleen naar boven. Wij willen natuurlijk niet dat ons meisje ook zo bang wordt voor het donker en zijn ergens een beetje bang dat als we haar nu gaan laten wennen aan lamp tijdens het slapen dat ze dus bang zal blijven in het donker. Hopelijk begrijpen jullie ons dilemma een beetje . Wat zouden jullie doen? Wel een nachtlampje of toch even doorzetten zonder nachtlampje en hopen dat het vanzelf weer overgaat? Alvast bedankt voor jullie mening
Hier exact hetzelfde, wij laten het licht op de gang aan en rommelen boven nog wat ( moet meestal toch nog wel de was ed doen... ) dat werkt hier prima...
Alyna heeft dat, raar genoeg, alleen bij mijn vader. Hier heeft ze het ook even gehad, maar was snel weer over. Mijn vader laat het ganglicht aan (lampje van 1 watt) en laat de deur op een spleetje, dit doet hij dan dicht als ie zelf gaat slapen. Ik snap je dillemma in elk geval heel goed! Mijn stiefdochter (11) heeft nog altijd liefst het licht op de gang aan als ze gaat slapen, daar is ze nu langzaamaan vanaf aan het raken.
Maar owee als ze 's nachts wakker worden en die lamp op de gang brandt niet meer. Ben je ook mooi weer wakker Dus bij ons werkte gewoon een stopcontactlampje heel goed.
Angst in het donker is geen "fase" maar een rationele angst. Je kindje begint steeds meer te verwerken in haar slaap en daarbij gaan fantasie en werkelijkheid steeds meer in elkaar over...Als jou kindje baat heeft bij een nachtlampje, waarom dan niet? En wat maakt het uit dat dat lampje er jaren moet staan, zo erg is dat toch niet? Het ene kind is het andere niet, vergelijken met je schoonzusje heeft geen zin
Mijn dochter deed op die leeftijd ook steeds de grote lamp aan en ging dan weer verder slapen. Ze was zo bang dat ze steeds bij ons kwam liggen op de vloer, nachtlampje hielp niet meer. Op een gegeven moment het ledikantje op onze kamer gezet en toen sliep ze weer. Nu ligt ze weer met een nachtlampje aan te slapen en gaat het goed. Maar vaak komt ze wel bij ons liggen in het ledikantje op onze kamer. In har eigen bed slaapt ze af en toe eens een hele nacht. Ach zolang er geslapen wordt vinden wij het zo ook wel prima.
alyssa heeft er nu ook last van. een lampje in het stopcontact had ze al maar was niet genoeg. sinds daymian geboren is wordt alyssa regelmatig snachts wakker (van daymian) en soms begint ze dan ook te huilen en wil ze een knuffel. op zich niet zo`n probleem als ik toch mn bed uit moest voor daymian. helaas is ze in die periode ook begonnen met dromen (zeggen dat ze droomt) en ook soms enge dromen. tel daarbij op dat dingen er in het donker ineens heel anders en soms zelfs eng uitzien en je hebt een kindje dat bang is in het donken. ik heb dus een schemerlampje gekocht (knalroze) met een lampje van 7watt en die gaat aan als ze naar bed gaat. ze wordt nog steeds wel wakker als ze gedroomt heeft of als daymian erg huilt snachts maar is dan erg makkelijk te troosten en gaat dan weer gewoon verder slapen. ik vind het geen probleem dat ze een lampje nodig heeft om rustig te slapen, ik houd zelf ook niet van een hele donkere kamer dus ze heeft het niet van een vreemde. liefs doris
hier ligt al een hele tijd snachts de poes op de overloop... Die past op dat het spook niet komt. denk al een jaar inmiddels.. werkt super en vandeweek zei ze sochtends ineens "mama, ik heb geslapen zonder dotje hoor" want.. "ik ben nu een groot meisje en spoken komen niet bij grote meisjes! ik heb zelf gekeken, er zaten geen spoken in de tuin!" nachtlampje mag overigens nog steeds niet uit hoor maarja.. we hebben er een philips nightlight van 7w ingedraaid.. dus we doen het maar even mee. ze gilde echt in blinde paniek alles bij elkaar.. en als ze dan snachts wakker werd.. (2x per nacht ofzo) begon het feestje weer opnieuw
Wij hebben het momenteel met ons zoontje (bijna 2,5) ook. Er moet een lichtje aanblijven en de deur moet ook een stukje open blijven staan. Als dat niet het geval is, gaat hij écht niet slapen en huilt hij de hele boel bij elkaar. Ik heb er niet zo'n problemen mee, voordat hij 18 word is het vast over Hier duurt die 'fase' sinds begin september...
bij ons is het denk ik een hele lange fase sinds hij rond de 2.5 jaar was wilde hij op vakantie opeens niet meer in het donker slapen en dat was idd ook een heel donkere kamer, en sinds dien slaap hij dus met een lampje nu is hij 5 jaar. En geeft vaak ook aan bang te zijn om alleen in het donker naar boven te gaan......had hij tot voorkort niet, maar nu gaat dus of het licht aan of wij gaan
Dat is apart! Dat is bij ons namelijk ook het geval. Sinds we op vakantie zijn geweest (ook een enorm donkere kamer) wil hij een lampje aan.
Onze dochter was ook ineens bang in het donker. En een nachtlampje was niet genoeg hoor..... Nee, het grote licht moest aanblijven en wel de hele nacht. We hebben het maar naar haar wens gemaakt, want dan sliep ze wel gewoon. En ik wilde ook niet dan mijn toen net 3 jarige dochter angstig in haar bedje moet liggen. Ze heeft maanden met dat grote licht aan geslapen en toen ineens een paar weken geleden wilde ze het licht weer uit. En tot nu toe uit gebleven. Blijkbaar is het enge weg of zo, ik weet het niet. Maar het is helemaal uit het niets gekomen en uit het niets gegaan.
@magickwings: mja hier moest in het begin zelfs EN het kleine lampje EN het grote licht aan Gezien in die laatste 4 lampen zitten.. toch maar geprobeerd dat heel snel weer af te bouwen En inderdaad als wij het snachts weer uitdeden.. werd ze uurtje later gillend wakker.. dus echt ideaal was dat niet... Nu liggen de poezen gezellig op de overloop de wacht te houden en dat gaat prima gelukkig. 1 philips nightlight op dr kamer.. en ze slaapt weer als een roosje. Oh en een klein wekkertje in dr bed.. ze hoorde steeds allerlei geluidjes en dat vond ze hartstikke eng. Dus een klein tikkend wekkertje in dr bed gezet... daar kan ze naar kijken en luisteren als het eng is. Dat helpt hier ook erg goed. Enige nadeel.. laatst waren de batterijen op.. toen wilde mevrouw dus niet slapen.
Hier ook hetzelfde! brenden is bijna 2,5 en sinds een week of 4 wil hij moeilijker slapen. Het licht op de overloop moet aanbljiven en al dat soort excuses zoekt hij zodat hij weet dat hij niet alleen is. Die zielige oogjes die je aankijken omdat ie zo bang is! ik vind het ook moeilijk hoor... vanavond heb ik gezegd dat het overloop licht toch echt uitgaat omda thij al een grote jongen is. Tot nu toe hielp dat niet maar vanavond gelukkig wel. Het punt is namelijk dat hij vannach tom het hutje wakker was omdat ik het licht had uitgedaan. Brenden was altijd zo'n ideale slaper maar helaas t is nu even gebeurt dus.... wel een vermoeiende fase hoor....helemaal als je zo "verwend"bent
Hier hebben we Kylian gewoon een nachtlampje gegeven die hij zelf aan en uit kan zetten. Toen had hij het gevoel dat hij de controle had over het licht en donker en was het goed. Afgelopen zomer heeft hij regelmatig zonder lamp geslapen omdat het licht was als hij naar bed ging en licht als hij opstond. Maar nu heeft hij hem standaard weer aan. Wij hebben een q10 lampje, die 'eet' maar 1 watt en wordt niet warm
M'n ene dochter heeft er ook last van. Nachtlampje moet ook voldoende licht geven, anders telt het niet. Dus zo'n inieminie lampje werkt niet bij dr. Ik heb een tijdje geprobeerd om het lampje uit te doen als ze sliep, maar elke nacht deed ze hem dan weer aan, en op een gegeven moment ging ze er gewoon op liggen en werd ze standaard wakker als ik stiekem het lampje weer uitdeed. Dus nu laten we het maar zo, ik kan het me ook wel voorstellen, ik ben soms ook wel eens bang in het donker