Weg met die speen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moi1985, 7 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje is inmiddels bijna 21 maanden en ik wil hem eigenlijk de speen af gaan leren. De grote vraag is alleen hoe pak je dit het best aan.. ;)

Ik ben eind februari uitgerekend van mijn tweede kindje en het lijkt me beter dat hij voor die tijd geen speen meer heeft, omdat als de baby dan een speen heeft hij die misschien juist ook wil blijven gebruiken. Daarbij wil ik het niet te dicht op mijn bevaldatum afleren, omdat er dan natuurlijk toch al best wat veranderingen zijn voor hem en het sowieso al een spannende periode is. Dus beter lijkt me ruim voor die tijd. In maart wordt hij ook alweer 2 jaar en aangezien hij al bijna een volledig gebit heeft lijkt het me voor zijn spraakontwikkeling en mondhygiëne ook beter en tijd worden om zonder speen door het leven te gaan.

Nu heeft hij de speen voornamelijk nog 's nachts en heel soms nog als hij bijvoorbeeld verdrietig is of niet lekker. Ik probeer dit wel echt tot het slapen te beperken, maar moet ook toegeven dat het soms gewoon 'makkelijk' is om toe te geven. Het geeft hem dan ook, samen met zijn favoriete knuffeltje, troost.

Hoe hebben jullie het afleren aangepakt? Toch maar gewoon cold turkey speen weg en niet meer teruggeven of langzaamaan afgebouwd? En op welke leeftijd zijn jullie hiermee begonnen?

Ergens vind ik het wel sneu voor hem, maar weet ook dat het beter is en gewoon moet. Tips zijn welkom!:)

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wat toevallig, ik zat te twijfelen om een topic aan te maken.
    Wij zijn gestopt met de speen vanaf vandaag, C is nu 15 maanden.
    Gewoon de speen in 1x niet meer gegeven.
    Ze krijst op dit moment in der bedje de hele boel bij elkaar en ik ga der af en toe even naar toe.
    Heeft ie een knuffel? Anders die lekker geven en het is denk ik voornamelijk even volhouden 💪🏼

3. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Misschien kan je zoontje hem symbolisch aan zijn broertje/zusje geven .
    Want hij is natuurlijk grote broer en heeft geen speen meer nodig.
    Bv ingepakt bij de kerstboom;)

4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dat zou ik persoonlijk niet doen. Dan gaat je zoontje zijn nieuwe broertje/zusje associëren met zijn speen die hij niet meer mag hebben. Daar kan hij best wel eens boos over worden en dat is niet de bedoeling.

Ik zou het cold turkey doen. Speen niet meer geven en troost laten vinden in een knuffel.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij ons is het redelijk vanzelf goedgekomen. Overdag keek hij er rond 1.5 jaar niet meer naar om. Dus bewust niet meer gegeven of laten slingeren.
    De nacht heeft langer geduurd, daar had hij hem echt langer nodig. Wij hebben bewust de speen laten houden toen de baby geboren werd omdat er al zoveel veranderde .

Met 2.5 jaar zagen we dat hij zijn speen s nachts eigenlijk minder gebruikte. Toen zijn speentje kapot was (scheur er in) hebben we dat laten zien en mocht hij hem zelf in de vuilnisbak gooien. Sindsdien is de speen helemaal weg.

We hebben wel eerder geprobeerd hem van spenen af te krijgen maar dat was een groot drama. Hij was echt een spenen-kind. Achteraf ben ik tevreden hoe het verlopen Is, heel natuurlijk, rustig en zonder drama.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    O Ja, de leeftijd waarop een kindje geen speen meer nodig heeft verschilt enorm. De jongste, nu 9 maanden, gebruikt overdag nooit een speen. Hij heeft er geen behoefte aan. Terwijl de oudste erg gehecht was aa zn speen en het hem door heel wat moeilijke momenten heeft geholpen.

De jongste is daarentegen weer erg gehecht aan zn knuffeltje. Daar keek de oudste niet naar om. Er is niet 1 goed moment te noemen, of een manier.

7. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier zijn we met 18 maanden cold turkey gestopt. Eerste 2 nachten was het huilen maar daarna nooit meer om haar speen gevraagd

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hebt een topkans gemist! Hier heeft onze dochter haar tutjes meegegeven met de Sint. We hadden eerst een brief geschreven naar de Sint dat we die tutjes aan andere baby's wilden geven, en dat zij graag in ruil een winkeltje wou. De Sint had dan een brief teruggeschreven dat dat goed was. Tutjes meegegeven, hoewel ze er totaal verslaafd aan was, en dat was dat. Ze heeft er nooit meer naar gevraagd.

9. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Ja, ik heb er wel aan zitten denken om de speen mee te geven 'naar Spanje voor de baby-pietjes', maar dacht eigenlijk dat hij daar nog iets te klein voor zou zijn om echt te begrijpen. Anders was het wel een goed idee geweest inderdaad.

Na het lezen van jullie ervaringen denk ik toch maar dat we het dan ook gewoon cold turkey moeten proberen en dan maar hopen dat hij de speen snel vergeten is.. ;)

10. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Wow dat valt reuze mee, hoop dat het hier net zo gaat!

11. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Mijn zoontje heeft wel een knuffeltje waar hij erg aan gehecht is en ook soms op 'sabbelt', dus hoop dat dit dan inderdaad een goede vervanger zal zijn!

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij zijn elke keer iets na de tweede verjaardag naar de feestwinkel gedaan en hebben daar een mooie grote helium ballon uitgekozen. Daar speentje aangebonden en opgelaten in de lucht voor de spenenfee. In ruil kregen ze een prinsessenjurk opgestuurd. En alle spenen in guis weggooien zodat je zelf ook niet in de verleiding komt er een te geven als ze een keer heel zielig/ziek zijn ofzo.

13. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Ja, vooral dit is wel een goede tip denk ik:p

14. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93
    Als ik dit zo lees ga ik t de mijne van 3 maanden zeker niet blijven geven. Ze neemt m nu toch alleen bij dutjes.

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier is het vanzelf gegaan. We hebben een paar keer geprobeerd om met de speen te stoppen, maar hij bleef dan de hele dag huilen. En ik vond het niet waard om hem zo overstuur te hebben vanwege een speen. En iets na zijn 2e verjaardag had hij sochtends 2 afgebeten spenen in z'n bed. Toen hebben we samen met hem die spenen weggegooid en hij heeft er nooit meer naar gevraagd.

Bij mijn dochter laat ik het ook op z'n beloop. Ik heb er geen moeite mee. En ik zal vast 1 van de weinigen zijn, maar ik vind een speen altijd wel schattig staan. Maar buiten dat vind ik het niet erg dat ze een speen heeft.

16. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier vanaf begin alleen speen in zijn bed en spuugt hem ook uit tijdens slapen. Maar ik zou ook het echt niet durfen om nu al af te pakken. Je ziet hem ook echt rustig worden als hij zijn speen pakt in bed.

Als ze niet hele dag met zo een ding in hen mond rondlopen is het ook niet slecht voor mondmotoriek. Ik merk niet dat mijn zoon door zijn speen achter loopt met taalontwikkeling.

17. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Hier met haar tweede verjaardag de speen weggedaan. Ze had hem alleen nog in de nacht in. Gewoon op een dag weggehaald en ik heb er nooit iets over gehoord en ook geen verdriet. Dus hier ging het erg makkelijk.

18. tjejfromsverige

tjejfromsverige Actief lid

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij was onze zoon 1.5 jaar toen we cold turkey zijn spenen weg hebben gedaan. Wel samen doorgeknipt, weggegooid. Zodat hij t kon zien. Flink huilen die middag en de avond ging redelijk. Daarna niet meer om gevraagd of getreurd.

Jongste was toen 9 mnden, maar dat was niet zo een spenenkind als zijn broer. Dus dat ging meteen goed zonder traantjes erom te laten.

19. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier bijna 2,5 maar speen weg doen durf ik nog niet aan hoor. Ze slaapt zo al slecht genoeg.
    Wel vanaf 6 maanden de regel dat de speen alleen in bed mag, dus ze loopt geen hele dag met de speen. Als ze gaat slapen krijgt ze hem, en ze spuugt hem als ze slaapt altijd uit.
    Hier overigens geen problemen met mondmotoriek of spraak, ze loopt juist erg voor qua spraak.
    Als ze er aan toe is gaan we samen de speen weg gooien en vanaf dan zonder, maar daar is ze nu nog echt niet aan toe.

20. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ze heeft vanmiddag een uur gehuild maar is uiteindelijk zonder speen in slaap gevallen.
    Nu is ze wakker en kom ik erachter dat er nog een speen onder de bank ligt.
    Ik hoop dat ze die niet vind 😓

Deel Deze Pagina