Hoi meiden, Onze peuter van ruim 3 kan eigenlijk nog niet tellen. het gaat eigenlijk van 1,2,4,5,6,7,9,20. haha. En ik oefen best vaak met haar maar ze lijkt het ook echt niet te snappen ofzo. Nou lees ik soms dat kinderen van net 2 al tot 10 kunnen tellen dus ik ben een beetje bezorgd. Herkent iemand dit? en dat het uitendelijk toch goed is gekomen? of heeft iemand nog goeie tips naast het speels leren tellen? Bedankt!!
je eigen niet zo druk maken en je kind gewoon kind laten zijn! komt allemaal vanzelf en elk kind in zijn/haar eigen tempo
Wat mij betreft leren ze dit op school . Ze is er mee bezig, prima toch? Je hebt altijd snelle kinderen en die verhalen hoor je vaak, want die zijn natuurlijk leuk om te vertellen door trotse ouders
Onze puk telt tot 3 nu, maar dat komt alleen maar omdat ze dat alle kindjes in de buurt hoort doen: one two three... en dan springen. MAar ze snapt echt niet wat 1, 2, 3 is hoor. En ik denk dat dat met veel vroege kindjes zo is. Tot tien tellen is dan net als een liedje kunnen zingen. Het ligt er ook helemaal aan waar de interesse van je kindje ligt, of ze eerst gaat tellen of juist fysieke spelletjes of gefriemel leuker vindt en dus sneller leert. Komt wanneer zij er zin in heeft! Vast wel.
Hier ook hoor, de jongste zegt alleen 3 als ik begin met 1 2 haha en de oudste begint meestal uit zichzelf bij 12 (als we gaan verstoppen ofzo) 12, 13, 14 en dan 1, 2, 4 (3 slaat hij ook over), maar goed, ik hamer er ook niet zo op, tel mee en hij leert het vanzelf wel hoor!
Ze hoeven nog niet te kunnen tellen hoor.. Ik maakte me een paar maanden terug zorgen om Stijn omdat hij echt de kleuren niet kon dus ik het aan de peuterjuf gevraagd en die zei dat ze zulke dingen echt niet voor hun vierde hoeven te kunnen. Ondertussen kan Stijn alle kleuren benoemen..
Je hebt echt tellen en je hebt het benoemen van cijfers. Het eerste verwacht je dat dat op school gebeurd en betreft de cijfers kunnen opnoemen, tja, dat hangt er inderdaad vanaf of ze het leuk vind om dat te leren. Misschien zingt ze al een heel liedje, maar heeft ze dit (nog) niet onder de knie. En ze kunnen ineens een flinke sprong vooruit maken, dus maak je niet druk. Dominique ( 3,5 jaar oud) telt echt tot ongeveer 12. Ze kan de cijfers opnoemen tot 19. Ze herkent de cijfers 1 t/m/ 5 als ze ziet.
Sam 4 jaar, kan tot 12 tellen dan gaat ze naar 19 haha. Ook in het engels(met dank aan dora) tot 10. Denk ook dat het vanzelf wel komt, Sam heeft een ontwikkelings achterstand en daar is het ook goed bij gekomen. (op dit gebied dan)
Hier ook een echte Dora fan. Voordeel is inderdaad dat het heel erg educatief is, nadeel: kan geen rugzak, kaart of "het lukte" meer horen.. Thanks Dora 8)
Nou dasook wel weer fijn om te horen hoor. Dank jullie wel. Ze heeft ook een achterstand met praten dus dat kan dr ook mee te maken hebben denk ik. Dan gaat het met nazeggen één, tee, tie, tier,tijs,tes,tesen,ast, nesen tien. Ze is een grote fan van de T
klinkt wel lief he.. onze dochter begint steeds meer te praten, maar qua uitspraak is het ook nog niet veel . Wij als ouders kunnen veel vertalen, maar toch vergissen wij ons nogal eens.... mouw - poes? (waarvoor ze het geluid miiiiiauuuuw wel echt kan maken overigens) nee, daarmee bedoelt madam Mouse -van Mickey Mouse... van de week zei ze voor het eerst Tih-ta-ta , toen ik vroeg wat ze op haar brood wilde..., meestal zegt ze 'pah' (pasta) , nu dus ineens pindakaas... Een koe doet boooehh, maar is een 'oe' -terwijl ze wel weer heel duidelijk: Kwaaaaaaak! zegt, dus die K kan ze prima uitspreken..soms snap ik het zelf niet hoor, maar ik vind het wel grappig. Ze zal het vast allemaal wel leren.
Laura kan nu (ze is 3 jaar en 2 maanden) tot 10 tellen. En echt met snoepjes geef haar geen 9 snoepjes want ze weet dat het er 10 moeten zijn. Maar vraag haar welke kleur iets is, als het geen paars is weet ze echt niet wat voor kleur het is. Dat interesseert haar gewoon nog niet. Dus niet druk maken en lekker op haar eigen tijd de dingen laten doen!
Ieder kindje doet het op zijn eigen tempo en tijd, mijn dochterjte van 1,5 tel tot drie maar dat deed ze al heel vroeg omdat wij er mee begonnen zijn dus doe het rustig aan het komt vanzelf.
Blijkbaar vind jouw kindje het tellen niet zinvol in zijn ogen, dus vind hij niet interessant Zo had Joris dat met kleuren herkennen. Interesseerde hem niet. Op de psz hebben ze zelfs een testje gedaan om te kijken of hij niet kleurenblind was. Maar hij is niet kleurenblind, wilt het gewoon niet benoemen. Nu pas sinds kort begint hij er zelf mee met het benoemen van kleuren... Hij weet het dus wel
Mijn zoontje is ook 3,5 en kan wel tot 10 tellen. Met een beetje hulp komt hij ook wel tot 20. Het interesseert hem dan ook mateloos, dat scheelt denk ik wel. Hij kan het trouwens ook in het Duits, met dank aan een Duits vriendje. Maar volgens mij hoeven ze dat allemaal echt nog niet te kunnen hoor. Als het ze niet interesseert, komt dat later allemaal nog wel. Mijn oudste kan weer totaal niet tekenen of knutselen, dat boeit hem ook echt niet. Terwijl ik soms al kinderen van zijn leeftijd zie die echt herkenbare dingen tekenen. Hij tekent alleen regenbogen, als het echt moet, bijv. op de psz, omdat je dan gewoon met een paar kleuren een paar strepen kan zetten en dan heb je weer een tekening gemaakt, haha. De jongste van 1 kan trouwens ook tot tien tellen, haha, dan tellen wij tot negen, en hij zegt er stralend achteraan: tien!
Meid maak je niet druk schijnbaar liggen daar de intresse van je kindje niet. Klaar. Hier tellen ze op de peuterspeelzaal tot 5. Hier hingen bij groep 2 van de basisschool pas de getallen tot 10. Een voorbeeld, Kylian is dol op getallen, het begon met automerken (hij herkent alle auto''s en weet te vertellen wat het merk is) daarna stapte hij over op de kentekenplaten en dan vooral de nummers erop, kwam erachter dat huizen ook nummers hebben en dat klokken ook uit nummers bestaan. Resultaat, een bijna 4 jarig jongentje dat tot 19 telt, cijferst t/m 100 herkent, precies weet wie in onze straat welke auto(merk) heeft en wel getal er op de kentekenplaat staat en op welk huisnummer ze wonen. Precies weet welke prijs er op iets staat en hoeveel procent korting erop zit . Aan de ander kant, hij wil niet knutselen, wil niet in de zandbak spelen en wil eigenlijk niets doen waar hij vieze handen van krijgt (eet dus ook al van heel jongs af aan met een vork) Hij fietst sinds een paar maanden met zijwieltjes en is er nog lang niet aan toe om zonder te proberen, is niet zindelijk, stept als een hark, kan niet huppelen laat staan hinkelen. Dat intresseert hem dan weer niet. Groetjes ANita
Kleuren, vormen, tellen... als ze het voordat ze naar groep 1 gaan al (een beetje) kunnen, is het mooi meegenomen. Maar het is ook zeker een onderdeel waar op school nog veel mee geoefend wordt hoor. Er zijn zat kleuters die het nog niet (helemaal) kunnen als ze op school beginnen. Niet te druk om maken horen. En zeker niet teveel druk op je kind leggen. Als ze er eerder aan toe zijn: prima. Maar anders leren ze het vanzelf!