Hallo Meiden, Mijn zoontje van bijna 3 loopt voor mijn gevoel ver voor, of misschien toch wel hoogbegaafd? Hij kan al vanaf zijn 2de puzzels van goed neerleggen van 10 stukjes. En nu is het al meer dan 20 stukjes! Hij kan al vanaf 2,5 jaar tot 20 tellen. En kan al een aantal maanden in het engels tellen tot 10. Als je hem dingen vraagt, antwoord hij met hele zinnen. En hij weet het verschil tussen hoog,laag, lang,kort, tussen, onder.. etc.. Als je hem de kleuren van de regenboog aanwijst weet hij je alles te vertellen. Hij vraagt al sinds zijn 2,5 jarige leeftijd; Waarom is dit? Waarom... Hij weet verschillende emoties helemaal uit te leggen. Hebben meer meiden, dat met hun peuter? En wat doen jullie er mee? Wil het niet aan de grote klok hangen, bang dat het toch niet zo is. Of dat je rare gezichten krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag, voor advies etc..
Ver voor dat weet ik niet en hoogbegaafd al helemaal niet. Klinkt als een nieuwsgierig kind. Maar meer dan dat denk ik eigenlijk niet. Mijn dochter is ook een beide handje. Wel is ze bijna vier. Ze was ook vrij vlot met praten rond twee twee en half kon ik met haar al flink wat gesprekjes voeren en het vragen van het waarom dat doet ze ook al vrij lang.
Mijn dochter kon dit met 3 ook, puzzels zelfs tot 50 stukjes. Dus tja, snel ja, bijdehand ja, maar hoogbegaafd? Dat zou ik niet durven zeggen. Ik ken veel kinderen die dit al kunnen maar ook veel die het zeker niet kunnen. Als je dat wilt weten zul je denk ik naar het cb moeten.
Volgens mijn familie is mijn dochter hoogbegaafd maar daar geloof ik niet in. Ze kan ook al erg veel. Praten doet ze ook al erg goed, hele zinnen en spreekt alles goed uit. Ze maakt puzzels van 60 stukjes. Kan alle kleuren benoemen, kan ook tot 20 tellen. Is met het alfabet bezig, probeert labeltjes te lezen hihi lukt natuurlijk nog niet maar vraagt wel steeds welke letter is dit of welk cijfer. Paar cijfers herkent ze al. Maar ja of ze dan hoogebegaafd is vind ik niet. Ze is heerlijk leergierig en hopelijk blijft het zo.
fijn om wat reacties zo te lezen. vind het zelf inderdaad ook moeilijk te zeggen. Vandaar dat ik het hier ook vraag. Durf er niet echt met bekenden over te hebben. Bang voor rare reacties.
Wil niet vervelend doen maar hou er rekening mee dat dat juist hier ook kan gebeuren vervelende reactie.s.
weet ik wel. Maar ik ken jullie niet,haha.. Dat is anders dan bekenden. En het was gewoon een vraag voor advies. En andere meningen! Zeg ook niet dat hij hoogbegaafd is!
wat een kind op een bepaalde leeftijd kan zegt weinig over hoogbegaafdheid. hoe een kind leert, en hoe hij zijn kennis toepast, hoe blijvend zijn kennis is zegt veel meer. en qua gedrag een bepaalde vorm van eigenzinnigheid valt wel heel erg op. je wilt weten of wat je genoemd heeft normaal is om voor een 3 jarige peuter te weten/kunnen. ..sommige kinderen kunnen dat allemaal wat jij noemt op leeftijd 3. ik zie, voor zover je zegt geen bijzondere dingen in de lijst. maar dat is zoals ik zei, niet zo belangrijk.
Ik zie dingen die horen bij een nieuwsgierige peuter! Lekker aanbieden waar hij naar vraagt, daag 'm uit met een iets moeilijker puzzel, probeer bv eens Bambino Loco, dat soort dingen. Verder doet het er niet echt toe of hij gewoon slim is of hoogbegaafd, toch? Als hij tevreden is, is het toch goed?
Nee absoluut niet, maakt mij ook helemaal niks uit. Het viel me gewoon op dat hij zo goed dingen kon. Vandaar dat ik het vroeg! Ik kan inderdaad eens kijken naar loco! Hij moet meer uitgedaagd worden.
Mijn zoon is net 2 en kan dit ook allemaal. Denk niet dat je kind hoogbegaafd is als hij dit allemaal kan. Hooguit leergierig. Je kan het stimuleren, maar pas op dat je het niet teveel pusht. Heb je al loco (bambino). Die hebben heel leuke spelletjes op zijn niveau.
ik denk juist dat dit allemaal normale dingen zijn die een kind kanhoor en het is ook wat je je kind aanbiedt . Onze zoon is pas getest ( is nu 9) en hij is hoogbegaafd maar hij blonk als peuter zijnde alleen uit in zijn hele brede woordenschat en idd met tellen .. Maar waar hij meer in uitblonk toen was het niet willen fietsen en klimmen en klauteren omdat hij net altijd ff iets verder nadacht als kindjes van zijn leeftijd ....
Onze dochter kan doet dit ook allemaal va haar 2e jaar. Ook praat ze in goede zinnen en kan je hele gesprekken met haar voeren in duidelijke taal. Ze is gewoon lekker bijdehand en nieuwschierig.
het is erg moeilijk om als een ouder te bepalen of het kind voor loopt. goed observeren is belangrijk. maar je moet weten waar je naar kijkt. het is bijvrbeeld niet zo bijzonder dat een 2 of 3 jarige met volzinnen spreekt. kleine kinderen leren volzinnen alsof die 1 woord zijn. zo kunnen ze goed praten met volzinnen. maar wanneer en net 2 jaar oud een kind zijn eigen zinnen maakt met verleden tijd en die weer naar kan keren. dan is dat bijzonder. bijvrbeeld een kind dat zegt "prettig met u kennis te maken" zegt is misschien een kind dat geen voorsprong heeft, maar een kind dat zegt "mama was in tuin" heeft dat misschien wel. de eerste zin perfect; maar is ook napraten; 2 de zin is niet perfect maar wanneer het kind echt vertelt wat er net gebeurd is is een teken. (met 2 jaar oud) zo een zin is grammaticaal een stap voor. het is dus niet zo makkelijk om het te bepalen. ik geloof niet dat cognitief uitdagen een noodzaak is bij slimme kinderen. naar je kind kijken en zijn behoeftes volgen is wel belangrijk. brede aanbod; kleien, tekenen, bouwen, zingen, dansen buiten spelen en veel wandelen, lichaamlijke ontwikkeling is belangrijk, omgang met leeftijd genoten is ook erg belangrijk.
cognitief uitdagen deden wij alleen als onze zoon erom vroeg en voor de rest gewoon lekker een kleuter/peuter laten zijn .... Als ze wat ouder zijn dan wordt dat natuurlijk wel een andere zaak , ze moeten ook leren leren op een gegeven moment ..anders gaan ze hun neus een x stoten , maar als ze zo klein zijn , laat gaan laat gaan ...
marjon! ja hier ook zo. hij moet er echt zelf om vragen en dan nog. ik heb hem op antroposofische PSZ gedaan. lekker brood bakken, liedjes zingen.
Nu is hij ondertussen 9 en hebben er dus nu wel hulp voor gezocht , want op school vraag ik me af of ze hem kunnen bijbenen ..Vorig jaar hebben ze hem vooruit laten werken , was ik niet blij mee, want dan zit hij in groep 4 en krijgt werk van groep 5 en wat dan in groep 5 zelf ? Nu hebben ze ervoor gekozen om dat niet meer te doen , omdat dat hem idd niet helpt , nu krijgt hij alleen maar verrijking en verdieping met het gevolg dat hij veel dezelfde dingen doet als vorig jaar en een speciaal computerprogramma voor hoogbegaafde kinderen , maar daarvan zei hij laatst ook al , ik heb alle onderwerpen al gehad ...en moet/mag hij met de les in de klas mee doen .. Hoop dat de plusklas hem wat meer uitdaging gaat bieden en de juf van de plusklas gaat samen met shool een passend plan voor hem voor de andere dagen maken
Ik denk niet hoogbegaafd hoor. Mijn zoontje is van mei 2011 (nu dus 2,5) en telt ook tot 20, in het engels tot 10, weet bijna alle kleuren en vraagt constant ´wat is dit en waarom´. Tot vier maanden geleden zei ie geen woord, dus het is nogal een omschakeling Maar echt niet abnormaal hoor.
Het zegt nog niet zoveel, wat je opnoemt, zoals hierboven al beschreven. Máár mijn dochter deed dat ook op die leeftijd (weet niet meer precies), maar bijna 3jr puzzels van 50st, tellen in verschillende talen enzo. Ze zit nu in gr1 en is nu op school getest dat ze al op gr3 niveau zit. Ik denk nog steeds niet dat ze hoogbegaafd is (en dat hoop ik ook zeker niet!), maar ze is wel slimmer/sneller dan gemiddeld. Dat is nu wel bevestigd. Maar heel anders dan andere kinderen vind ik haar ook niet. In sommige dingen is ze wel apart, maar ja, zo heeft ieder kind wel wat.
Ik denk ook dat hij een nieuwsgierige peuter is. Mijn zoontje is 3, kan puzzels van 50-60 stuk zelf maken, spreekt perfect 2 tallen en begrijpt een derd en is begonnen met lezen. Als het kind ogv 6 is, kan je echt zien of die hoogbegaafd is of niet. (eigen ervaring!)