Mijn zoontje van 10 maanden kreeg tot nu toe bv (en vaste voeding natuurlijk) maar sliep nog geen enkele nacht door. Standaard moest ik 3, 4 of 5 keer per nacht naar hem toe om te voeden. Ik heb van alles geprobeerd maar het leek echt honger te zijn. Omdat ik helemaal gesloopt ben na zo'n tijd geen fatsoenlijke nachtrust begon ik te denken dat mijn bv misschien gewoon niet genoeg meer vult, en ben gaan testen met kv. Ik heb al eerder geprobeerd om alleen de laatste voeding te vervangen door kv maar dat deed t ook niet, sliep hij ook niet op door. Nu zijn we sinds zondag over op volledige kv en hij slaapt sinds de eerste navht van het testen door! Hij slaapr nu van 19.30 - 23.00, krijgt dsn de laatste fles en sliep 2 nachten tot 05.00 en vannacht zelfs tot 06.40. Nou ik wist iet wat me overkwam haha, voel me als nieuw na zo veel slaap. Ik ben wel de hele tijd blijven kolven, zodra hij een fles heeft gehad kolf ik, omdat ik eigenlijk nog geen afscheid wil nemen van bv. Het is in het begin zo lastig geweest om de bv te laten slagen (te kort tongriempje, tepelhoedjes, spruw ellende) maar met behulp van een lactatiekundige en veel doorzetten van ons allebei is het allemaal wel gelukt. Nu ik merk dat mijn zoontje het toch echt beter doet op kv voel ik me schuldig. Heb ik hem dan al die tijd honger laten lijden? Is hij nooit echt vol geweest? De melk die ik nu afkolf zet ik in de vriezer. Maar heeft dit wel zin? Er zit immers niet genoeg in.. kan ik dit geven als 'extraatje' gewoon voor de lekker zeg maar? Ik vind het echt heel moeilijk maar ik denk dat het wel beter is om helemaal over te gaan op kv. Ik wil alleen nog wel even een keer een laatste keer voeden. Om afscheid te nemen ofzo.. krijg al een brok in mijn keel als ik er aan denk. Al die fijne momentjes samen.. ik had zo graag nog zoveel langer bv willen geven. Maar ik denk dat het wel beter is voor mijn zoontje, ik wil hem niet tekort doen natuurlijk. En daarnaast, is het wel erg fijn om weer te kunnen slapen 's nachts. Ik weet alleen niet of ik dit vind opwegen tegen geen bv meer geven. Volgens mij is het een beetje een warrig stukje geworden en ik weet ook niet precies wat ik ermee wil, maar het voelt in ieder geval goed om het even opgeschreven te hebben en mochten jullie tips hebben dan zijn die natuurlijk welkom
Borstvoeding is lichter verteerbaar, dus het hoeft echt niet te zeggen dat het niet goed genoeg is hoor. Zeker als hij goed groeide, moet je daar echt niet aan twijfelen! Zelf zou ik op deze leeftijd niet volledig over willen gaan naar kv. Vanaf 11 maanden kunnen ze gewone volle melk drinken, hij eet misschien al wel yoghurt en ze gaan natuurlijk steeds minder melk drinken, dus ik had het zelf nog even willen volhouden. Maar dat is enorm persoonlijk, ik snap dat zo weinig slaap opbreekt. Ging hij ook niet slapen als bijv jouw partner naar hem toe ging? Of die bijv 1x in de nacht een fles kv geeft en klaarmaakt? Zodra ze mij roken wilden ze namelijk aan de borst, maar als mijn man kwam dan was het zonder voeding goed (en was het dus behoefte aan troost en even warmte ipv voeding).
Je hebt hem geen honger laten lijden want als hij snachts wakker werd dan ging je toch naar hem toe om hem te voeden? Borstvoeding is lichter verteerbaar en daardoor krijgt hij eerder honger dan met poedermelk. Niet gaan twijfelen aan jezelf hoor! Je hebt het harstikke goed gedaan. En in je borstvoeding zit genoeg. Je kind is er op groot geworden. Maar ik snap dat je toe bent aan je nachtrust. Mijn zoontje kwam ook zo vaak snacht en na een jaar was ik ook behoorlijk uitgeput. Wat je zou kunnen doe is alleen de avondvoeding vervangen door een fles. Ik weet niet hoe vaak je overdag nog voeding geeft? Maar ik zie hier echt geen reden om overdag de voedingen te vervangen door kunstmelk.
Mijn zoon komt vaker dan hij honger heeft om te kunnen spenen. Ik ben niet zo voor speentjes, maar met die reden heb ik er toch maar 1 gekocht. Die geef ik in bed. Je kunt kiezen om bijv alleen te voeden voor het slapen gaan. Voor de weerstand kan dit erg goed zijn. De oudste was nooit ziek op bv. Toen dat stopte ineens om de haverklap. Toen ben ik met de komst vd tweede (oudste was net een jaar) kolfmelk gaan gebruiken als basis voor pap. Toen is hij weer een hele periode niet ziek geweest. Doe wat goed voeld. Als het gewicht netjes is en hij snachts echt honger heeft kan je een kolfflesje met rijstepap geven voor het slapen gaan.
Twijfel niet dat er in jouw melk niet genoeg voedingsstoffen zit. Dit is onzin. Eens met bovenstaande dat het lichter verteerbaar is. Je zou inderdaad overdag gewoon de borst kunnen geven. En 's avonds een flesje kv als je dat graag wilt. Borstvoeding is ook zoveel meer dan alleen voeding. Denk aan troost, geborgenheid.
Zoals alle andere dames ook al zeiden: borstvoeding is lichter verteerbaar, en vaak moet een baby ook meer moeite doen om het uit de borst te krijgen. Daardoor drinkt een baby die borstvoeding krijgt over het algemeen veel vaker per 24 uur, dan een kindje op kunstvoeding. Dat betekent niet dat een kindje op borstvoeding te weinig binnenkrijgt of honger heeft. Het is gewoon anders. Borstvoeding heeft bovendien een samenstelling die niet kunstmatig na te bootsen is door kunstvoeding. De keuze om borstvoeding te geven was (en is) juist een hele goede voor je kindje. Als je borstvoeding nog zo goed loopt, zou ik er zelf voor kiezen om te blijven voeden, maar uiteindelijk is dat een keuze die je zelf moet maken. Met borstvoeding doe je je kindje in ieder geval helemaal niet te kort, in tegendeel.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties! De twijfel is nu alleen nog groter haha. Ik was er ongeveer voor mezelf wel uit dat kv beter zou zijn, omdat hij daarop zo goed slaapt etc. Maar nu wil ik toch echt nog wel proberen bv te blijven heven. Doordat ik niet meer 'echt' voed, maar alleen kolfde, is de productie ook omlaag geschoten. Ik hoop dat ik nu nog 2 keer per dag kan voeden zelf. Om even antwoord te geven op jullie vragen; Ik voedde overdag nog 3 keer en dan de avondvoeding van 23.00 er nog bij. En dan 's nachts natuurlijk nog een aantal keer. Met kv is het 3 keer in totaal, dus met die avondvoeding. We hebben geprobeerd om de avondvoeding van 23.00 te vervangen door een flesje kv, en verder wel gewoon de hele dag bv te geven, maar dan alsnog wordt hij een paar keer wakker. Mijn man ernaar toe laten gaan zonder melk hebben we geprobeerd en met melk geprobeerd. Beide opties werken niet. De fles neemt hij van mijn man niet aan, en geloof me we hebben vaak geprobeerd, en als hij niks te drinken krijgt is hij wel even te troosten maar zodra hij merkt dat er echt niks komt raakt hij helemaal overstuur. Na een tijdje trek ik het ook niet meer en ga ik naar hem toe en zodra ik er ben met melk is het goed. Mijn melk wel te verstaan, want op dat moment accepteert hii ook geen fles van mij. Een speentje moet hij ook helemaal niks van weten.
Wat je nog zou kunnen proberen is overdag gewoon de voeden (aan de borst), en 's avonds nog een banaan te geven als fruithap. Banaan vult goed. Daarnaast bevat banaan van nature de slaaphormonen melatonine en serotonine. Die combinatie kan misschien nog wel helpen. Zeker omdat je zegt dat je kindje op kunstvoeding wel doorslaapt. Misschien dat meer vaste voeding op de avond ook kan helpen, zonder dat je hoeft te stoppen met live borstvoeding geven.
Oh lastig zeg! Snap je dillema. Kan je niet combineren? Of dst je bijv een fles geeft evt nog de borst erna? Ik geef mijn zoon nu savonds een fles, gaat heel goed! Hij slaapt nu van 8-5 ipv voedingen nog om 23-3 uur erbij. Rest geef ik borstvoeding nog.
Ts wat jij beschrijft vind ik niet klinken als honger om eten hebben s nachts maar meer honger voor mama. Onderhand is dat ren gewenning voor hem geworden en als jij elke keer aan toegeeft dat blijft hij ook komen. Ik zou bv blijven geven over dag en s nacht gewoon ermee kappen, gewoon paar nachten volhouden met gewoon te troosten zonder voeding.