vraagje mbt WAO / AOW

Discussie in 'De lounge' gestart door taliaa, 23 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    dag lieve meiden,

ik heb een vraagje voor de financiele experts onder jullie
    mijn mams, (60 jaar) is 100% afgekeurd en krijgt een uitkering. Volgens mij heet dat dan een wao toch? en heeft zij nog geen aow? Ook krijgt ze geld omdat mijn paps is overleden..
    Mijn vraag is: als (als als als) ik een kindje hebt wil zij wel oppassen (1 dag in de week) en zei: dan regelen we dat via een gastouderbureau, dan krijg je daar geld voor. maar volgens haar wordt ze dan gekort op haar uitkering.. Is dat zo? Want dat vind ik echt idioot, ze heeft kei weinig te besteden, kan ze dan niet bijverdienen?

Wie weet dit? of waar kan ik dit nazoeken?

liefss, Taliaa

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je moeder heeft op dit moment dan

WAO- heet tegenwoordig overigens WIA
    (wet arbeids ongeschiktheid)
    Dit betekend dat jouw moeder niet aan het werk kan en dus gedeeltelijk of helemaal is afgekeurd. Op het moment dat zij dus aan het werk gaat zal ze idd gekort worden op haar uitkering. Hoeveel exact etc. daar kan ik je niet mee helpen.

Ze krijgt idd geen AOW (algemene ouderdomswet)
    Deze krijg je pas vanaf je 65e levensjaar.

De uitkering die ze krijgt vanwege het overlijden van jouw vader is de ANW (algemene nabestaanden wet)

Dat ze evt. gekort wordt zit hem volgens mij dus in de WIA.

Ik begrijp dat het heel naar is, omdat ze al zo weinig te besteden heeft, maar in principe ontvangt ze dus geld omdat ze niet kan werken, als ze dan wel aan het werk gaat, moet ze dus een deel van dat geld inleveren. (logisch)

De vraag is dus alleen of het bedrag wat ze bij zou verdienen helemaal van haar uitkering afgaat, of maar een deel ervan. Ik hoop dat iemand je daarmee kan helpen.

Succes!

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hoi Hoi,

Ik werk bij het UWV en het is idd zo dat als je moeder geld ontvangt dat als inkomen wordt gezien. Ze is dan in principe ook verplicht om dit door te geven. Aan de hand van die gegevens gaat het uwv dus beoordelen of haar uitkering gekort wordt ja of nee.
    Nu wil dat niet meteen zeggen dat zij op haar uitkering gekort wordt hoor, ligt eraan hoeveel ze zal gaan verdienen. Mijn ervaring is dat vrouwen die een bijbaantje als oppas hebben vaak niet gekort worden omdat het vaak niet om hele hoge bedragen gaat dus zolang ze verdient wat "toegestaan" is (dit wordt dan beoordeeld aan de hand van haar dagloon e.d.) is er niets aan de hand! :)

Succes!

Liefs Jessy

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    poe, jij hebt er verstand van.
    het is ook eigenlijk heel logisch dat als je wel kunt werken, je gekort wordt... Maar... het is je moeder en dan denk je er anders over...

Maar goed, dat laatste van hoeveel je gekort wordt dat is een goede. misschien weet iemand dat? :)

Oja, mijn paps was voor 70-100% afgekeurd en mocht een x bedrag bij verdienen.. Zit dat hem dan in die 70 %?
    Poeh, veel dingen waar ik geen verstand van heb..:)

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Dat ligt dus aan haar dagloon. Als het goed is heeft ze thuis nog brieven liggen waarin haar dagloon wordt genoemd (mocht ze deze niet meer hebben dan kan ze een kopietje vragen, doen ze niet moeilijk over).

Ok..voorbeeld..

Laten we zeggen dat iemand een dagloon heeft van 50,00. Diegene is voor 80-100% arbeidsongeschikt en heeft dus een uitkeringspercentage van 70%. Deze persoon zal maandelijks 150,- gaan verdienen. Zo wordt het dan berekend:

150/21,75 (aantal dagen in de maand)= € 6,90

50,00-6,90
    -------------x100%= 86,2%
    50,00

Dat wil dus zeggen dat diegene niet gekort wordt omdat 86,2% tussen de 80-100% ligt. Mocht die percentage lager zijn, dus zeg 60% dan wordt er idd gekort. Dit is echter een globale berekening. Voor een uitgebreide berekening hebben ze ook de aantal uren nodig die ze zal gaan werken en het zogenaamde maatmanloon (dit staat vermeld in de brieven die ze destijds heeft ontvangen).

Liefs Jessy

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    dank u, jullie zijn echt super. Ik neem aan dat ik de bedragen die ze bij kan verdienen, bij de uitkeringsinstantie na kan vragen?
    Bedankt, jullie hebben me echt geholpen!

Mijn mams wil het voor niks doen hoor, maar dat vind ik niet eerlijk. Ik bedoel, zij heeft al zo weinig, en ik werk dan (als het nog ooit zover komt) ook gewoon voor de extra centjes..

Mods; deze mag op slot

Bedankt meiden

Deel Deze Pagina