een ritme is bij ons manneke ver te zoeken... pff nu twee verschrikkelijke nachten achter de rug met om de 1,5 a 2 uur dat hij wakker werd. Krijsend! Ik heb zelf het idee dat hij heel erg gevoelig is voor drukte, prikkels enz. Een vast ritme werkt het beste, alleen is het zo lasig om dat te krijgen. Mijn idee is nu om hem dan maar in een ritme te "duwen" zodat ik zelf een houvast heb, hij geeft namelijk zelf niet aan of hij moe is, pas als hij oververmoeid is gaat hij huilen en is dan dus niet meer in slaap te krijgen. Ook met flessen is het zo moeilijk! als hij 4 flessen drinkt sliep hij normaal van 19.30 tot uur of 4 en dan pas fles.. dit ging prima tot 2 dagen geleden. Word nu dus heel vaak wakker. Als ik mijn zoontje om 23 wakker maak voor fles hadden we namelijk ook zulke nachten. Zou dit wennen zijn?? Mijn idee is als volgt: 7.00 fles 9.15/9.30 slapen 11.00 fles 12.30 slapen 15.00 fles 16.15 slapen 19.00 fles en naar bed voor de nacht alleen twijfel ik dus of ik hem dan om 2300 een fles zal geven, of gewoon laten komen. de nachten zijn nu zoiezo slecht, miss wennen voor hem en na paar nachten dat het wel lukt?? ook zat ik aan rijstebloem te denken voor de laatste fles, maar hij heeft KMA, daarom twijfel ik.. graag reacties!! (ps ik zit niet te wachten op discussies over wel of niet op verzoek voeden enz.. dit doe ik nu maar werkt dus echt niet voor ons)
Hoi hoi, Toen Tygo 4 maanden was kreeg hij 5 flessen. Dus ik maakte hem wel wakker om 22.30. Maar hij werd bijna nooit wakker 's nachts. Als hij wel wakker werd proberde ik hem wat water te geven, omdat ik zeker wist dat hij genoeg had gedronken overdag. En ik heb hem idd ook in een ritme moeten 'dwingen' maar ik heb het icm inbakeren gedaan omdat hij bijna niet sliep overdag en dus oververmoeid en overprikkeld raakte. Ik gaf de flessen altijd op vaste tijden: 8.00/9.00 12.00/13.00 15.00/16.00 19.00 22.30 Nu is het schema bijna het zefde zonder de fles van 22.30. Ik maakte hem dus ook gewoon wakker voor een fles overdag, dit doe ik nu nog steeds omdat het gewoon het beste werkt bij hem. En alles op een vaste volgorde: uit bed/verschonen/voeding/knuffelen/spelen/bij moe naar bed. Misschien kan je de tijd een beetje in de gaten houden, de meeste baby's van 4 maanden kunnen vaak maar 1,5/2 uur wakker zijn na de voeding, misschien als je hem in bed legt voor hij gaat huilen gaat hij wel slapen. Tja en rijstebloem heb ik een paar keer gegeven, maar ik ben er toch niet zo'n fan van. Nou hopelijk heb je er wat aan...
bedankt! ik let er idd op dat hij nu niet langer dan 2 max 2,5 uur wakker is achter elkaar. Dan leg ik hem wakker neer en gaat hij vaak na wat huilen en tig keer speen geven wel slapen. Ga idd maar dit ritme proberen te doen en dan wakker maken voor de fles, hopen dat de nachten na gewenning wat beter worden... miss nog meer reacties en tips?
Na idd 2 a 2.5 uur weer op bed leggen en goed op signalen letten. Ik maak mijn dochter wel half wakker voor een laatste fles want als ik er de nacht niet uit hoef dan doe ik dat dus ook echt niet. Ze gaat tussen 19.00 en 19.30 naar bed en om 22.30 krijgt ze nog een fles. Ik hoor haar dan de volgende ochtend pas weer maar geef ik die fles niet dan kan ik er in de nacht nog een keer uit en dan val ik moeilijk weer in slaap.
hoi, mijn dochter was ook zo onrustig, wel kwam ze zelf meteen vanaf het begin om de 4 uur, dus dat scheelde al een hoop! hier was ze tot 3 maanden niet langer wakker dan 1-1,5 uur en dan sliep ze tot de volgende voeding, vaak werd ze na 3 kwartier wakker, maar met een speentje geven sliep ze dan weer verder. ik heb haar met 1 week al in een bakerzak gelegd en dat werkte goed, ze was erg onrustig en is ook erg gevoelig voor prikkels, ik ging/ga ook niet heel veel met haar eruit, dat maakt haar te onrustig(komt vanzelf). mijn schema toen was(van 1week tot 3 maanden) 07.30 fles 08.30-09.00 slapen 11.30 fles 13.00 slapen 14.00-14.30 slapen 15.30 fles 17.00 slapen en dan meestal maar 1 uurtje want dan begon haar huiluurtje 19.00 fles de hele avond wakker(krampjes/clusteren) 22.30 fles tot 6 weken kwam ze zelf voor een nachtvoeding, daarna sliep ze door tot 07.30 uur. danique heeft in het begin ook wel heel veel gehuild, maar bleek achteraf kma en verborgen reflux te zijn, sinds de andere voeding en medicijnen ging het een stuk beter, maar ze blijft een "gevoelig" kindje. succes!
Ik denk dat je zoontje nu even in regeldagen zit. Die kun je met kunstvoedingen even goed hebben als met borst. Nu dus even kwestie van zoeken en aanvoelen welk ritme bij jullie allebei past. Hiervoor is het ook gelukt, dus dat moet zometeen ook gewoon weer goed gaan! Wat helpt is proberen zijn gebarentaal te verstaan. Als je heel goed oplet zie je vaak aan een kind al of het moe aan het worden is. In slaap vallen lukt beter als je gewoon moe bent en niet oververmoeid. Zelfde met eten. Eten loopt makkelijker als je trek hebt, maar niet rammelt van de honger. Met regeldagen wordt vaak het hele systeem omgegooid, kan zelfs zijn dat je zoon i.v.m. snellere groei of ontwikkelen even behoefte heeft aan een extra fles. Als je zijn tekens leert te verstaan kom je vast weer heel snel in een passend ritme terecht wat je dan kunt aanhouden tot hij aangeeft aan verandering toe te zijn.
Ik zie dat onze kindjes een paar dagen verschillen maar wij hebben dit ook gehad. Dan 5 flessen en dan weer 4, weer 's nacht komen en andere nachten doorslapen. Sinds een kleine week is het weer goed. Gabriƫlle slaapt het klokje nu rond en krijgt 4 voedingen. Het was gewoon bij ons een overgang van 5 naar 4 flessen (regeldagen dus geweest).
Wij hebben zelf nooit een ritme gemaakt. Hier kwam frummel uiteindelijk zelf mee. Hij eet nu ook gewoon met ons mee, dus dat maakt het ook wel wat makkelijker. Maar vtv ook niet. Hij sliep waneer hij wilde. Maar de voedingen deed ik wel op een gezette tijd. Als we dat aan fummel overlieten dronk hij helemaal niet.