Zwanger en Bechtrew wie ook?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Susan27, 17 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ik heb de ziekte van Bechtrew, gelukkig heb ik er niet super veel last van, gebruik ook geen medicijnen. Maar als ik veel doe of de hele dag bv. gewinkeld heb dan voel ik mijn rug wel.
    Loop momenteel bij de manueel therapeut omdat mijn bovenrug vastzit als gevolg van de Bechtrew.

Nu ben ik bang dat als ik zwanger word dat ik dan meer last van mijn Bechtrew zal krijgen.
    Wie is er zwanger en heeft Bechtrew? Hoe hebben jullie de zwangerschap ervaren met de deze "ziekte" ?

2. 1ebaby

1ebaby Lid

6 dec 2008
    27
    0
    0
    telefoniste
    heesch
    Ik ken het is heb ook reuma en de ziekte van bechterew... mijn arts heeft gezegd dat het vaak voorkomt dat je dan minder last hebt...
    ik ben helaas maar 8 wkn zwanger geweest en idd heb minder last gehad...
    kom op je gaat er gewoon lekker voor
    groetjess

3. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Bedankt voor je reactie.
    Sterkte met het verlies van je ongeboren kindje.

Hoop dat ik er ook minder last van krijg dan ik nu al heb, heb wel gehoord dat de vrouwelijke hormonen positief zijn voor reuma.
    Nou ja we zien het wel.

4. star81

star81 Actief lid

14 sep 2008
    418
    0
    0
    hoi Susan,
    neem eens een kijkje op www.reuma-online.nl en selecteer daar bechterew en vervolgens zwangerschap, dan krijg je hier meer informatie over
    Succes!

5. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Bedankt ga meteen even kijken

6. Susan27, heb je topic verplaatst naar het juiste forumonderdeel.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb een andere vorm van reuma, maar tijdens de zwangerschap vrijwel geen last. Het lijkt wel een wonder, want ik heb 15 jaar zware medicatie geslikt!
    Manuele therapie is goed te doen. Succes!

8. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik heb de ziekte van Bechterew en ben vandaag precies 11 weken zwanger van een tweeling.

Helaas heb ik wel veel last van mijn rug. Ben nu ruim 9 weken zonder medicijnen en kan al die tijd ook al niet meer werken.

De ziekte van Bechterew schijnt helaas niet bij de reuma's te horen waarbij het meestal beter of over gaat... Helaas. Het kan alle kanten uit, dus of rustig, of erger of hetzelfde. Volgens mij ben je wel al in het voordeel als je vooraf aan het zwanger worden weinig last hebt.

Dat is even het negatieve, maar... om heel eerlijk te zijn stoort de pijn me helemaal niet zo erg. Ja het doet wel regelmatig zeer en ik slaap al minstens 7 weken slecht, maar het genot van baby's in je buik maakt het tot nu toe voor mij allemaal goed. Werken kan ik na de zwangerschap ook nog tot mijn 65e als ik dat wil en dus nu de rust hebben is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.

Het is vooral voor mijn ouders en vriend lastig om te zien dat ik krom loop en vaak op slow-motion ga dan voor mij.

Vooraf zou ik me er dus niet te druk om maken, het komt zoals het komt. En als het dan zo blijkt te zijn dat je meer last krijgt, luister dan ook meteen naar je lichaam en kies voor jezelf en je kindje. Dat is denk ik de beste tip die ik je geven kan.

Als je nog iets wilt weten, dan vraag maar raak!

9. zogelukkig

Dat geldt voor alle vormen van reuma! Je kan wel een rustige periode hebben met minder klachten, maar over gaat het nooit! Meestal verslechtert het juist. Ik ben nu "stabiel" zoals dat heet.

10. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ben genezen verklaard volgens mijn reumatoloog maar daar ben ik het dus niet mee eens.Ga dus ook niet meer heen.
    Heb een huisarts die me goed begrijpt en me door wil sturen naar een andere reumatoloog mocht ik weer meer klachten krijgen.
    De Manuele therapie helpt goed. Na 8 weken ben ik weer zo goed als "los".
    Heb nu sinds een tijdje wel last van mijn RSA? gewricht onder in mijn rug boven mijn heup zeg maar.
    Dan schiet het er zomaar in en kan ik bijna niet bukken en van de bank komen.
    Ben bang dat dit met een baby in mijn buik toch erger zal worden maar ja dat zien we dan wel.
    Eerst maar eens zien dat er een baby in mijn buik komt.

11. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik bedoel hiermee ook niet over dat je geen reuma meer hebt, maar dat je er tijdens de zwangerschap minder of geen last van hebt.

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Hee een lotgenote! Ik heb ook de ziekte van bechterew, en dit is mijn tweede zangerschap. Ik heb tijdens mijn zwangerschappen zo goed als geen last, echt helemaal heerlijk. Was ik maar altijd zwanger! Dit is heel gebruikelijk met bechterew, al zijn er wel uitzonderingen, dat mensen juist wel veel last hebben. Even afwachten dus.

Het enige nadeel is dat je een maar maanden na de bavalling juist een flinke terugval krijgt... Ik heb daar heel erg veel last van gehad. En omdat ik borstvoeding wilde geven mocht ik alleen ibuprofen. Toen ik de tweede keer zwanger was wist ik het meteen toen ik bestefte dat ik al een week geen pijn had!

bechterew is trouwens vooral actief tussen je 20ste en 40 ste, meestal nemen daarna de klachten af. niet dta het over is, maar minder pijn.

je kunt ook eens op het bechterew forum kijken, daar is een topic over zwangerschap.

heel veel sterkte en succes met je zwangerschap in ieder geval!

13. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

RSA, je bedoelt waarschijnlijk RSI gewricht? ik heb daar ook veel last van normaal. is een klassiek bechterew symptoom.

Ik maak me eigenlijk vooral zorgen over de periode na de zwangerschap. dan zit ik met twee kleintjes, veel tillen dus, en de hormonen zijn uitgewerkt... Al er mensen zijn sie daar ervaring mee hebben of tips dan lijkt me dat fijn.

ik heb wel e.e.a. aan ervaring nu bv wat voor kinderwagen, wel of geen draagdoek. als je daar wta aan hebt straks...let me know!

14. star81

star81 Actief lid

14 sep 2008
    418
    0
    0
    Hoi Kaatje K en alle andere meiden met een vorm van reuma die ook met de zelfde vraag zitten: een ergotherapeut kan adviezen geven over hoe je je kindje(s) kunt verzorgen op een manier die zo min mogelijk belastend is voor je lichaam, waardoor je er zo veel mogelijk plezier aan kunt beleven! Je krijgt dan bijv. ergonomische adviezen en er bestaan ook veel hulpmiddelen die het allmaal net wat makkelijker maken. Voor een ergotherapeut bij jou in de buurt kun je kijken op www.ergotherapie.nl

15. zogelukkig

RSA-gewricht? Nooit van gehoord!
    Ik denk dat je het Sacro-Iliacale gewricht bedoelt; ook wel SI-gewricht genoemd.

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

SI natuurlijk, hoe kom ik bij RSI, haha

17. zogelukkig

Ja, daar heb ik ook weleens last van als ik te lang achter de pc hang, hihi! ;)

18. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ja dat was het en wat houd dat precies in?

Heb op een kdv. gewerkt en had daar al last van mijn rug na de hele dag kindjes tillen.
    Ben dus wel benieuwd hoe jullie dit doen?
    Een draagzak/doek zie ik al helemaal niet zitten dat is volgens mij extra belastend voor je rug. Dit mag vriend lief mooi tillen.
    Maar ja wil dus wel een hoog bedje en hoge box zodat ik niet te diep hoef te bukken

19. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ben nog niet zwanger hoor zit nog in ronde 1 maar je denkt er wel al overna zo van stel dat en dan...
    Kun je wat tips geven ook handig voor de anderen op dit forum misschien.

20. zogelukkig

Het sacro-iliacaal gewricht is het gewricht tussen het heiligbeen (sacrum) een het darmbeen (ilium), oftewel tussen je rugwervel en je bekken. Het is een stabiliserend gewricht, zoals dat heet, er mag niet teveel beweging in zitten. Bij mij is dat al 20 jaar wel het geval aan de linkerkant, dan spreek je van een instabiel si-gewricht. Eigenlijk een soort bekkeninstabiliteit zonder zwanger te zijn! Bij mij komt het door twee versleten lendewervels, een te holle rug, een scoliose en een beenlengteverschil. In het verleden heb ik er cortison-injecties in gehad, dat hielp overigens maar tijdelijk. Met diverse therapieen (ergo, mensendieck, manuele) heb ik er mee om leren gaan, maar de pijn is wel altijd aanwezig. Maar tijdens de zwangerschap is hij zelfs minder! Ik hoop dat dat na de zwangerschap zo blijft en dat ik niet terug hoef naar de pijnstillers/ontstekingsremmers.
    Als het ontstaat tijdens de zwangerschap komt het door de verweking van de banden, het si-gewricht is dan niet meer stabiel. Maar na de zwangerschap gaat het dan meestal ook weer over!
    Tip: zoek een goede therapeut (manuele of bekkenbodem). Sterkte ermee!

Deel Deze Pagina