ThuisTester Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door FmT, 7 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Ik ben vandaag bij de diëtiste geweest ivm zwangerschapssuiker, nu heb ik hier eerder ergens op het forum gelezen dat je ook thuis je waardes kan prikken, maar weet iemand waar ik zoiets kan bestellen of aanvragen ?
    Ik moet hoe dan ook volgende week in het ziekenhuis een dagcurve laten prikken maar zou het ook graag zelf in de gaten willen houden thuis.

Wie kan me helpen.

Gr Worstenbrood

2. micha39

micha39 Lid

25 mrt 2010
    34
    0
    0
    NULL
    Barneveld
    Hoi worstenbrood,

Bij mij hebben ze ook geprikt op suiker en mijn waardes waren iets te hoog, ben toen door gestuurd naar het ziekenhuis naar de gyn en dietiste.
    Vanuit het ziekenhuis kreeg ik heel pakket mee en apparaatje om zelf die vingerprikjes te doen en zelf in een boekje bij te houden hoe hoog de waardes zijn.
    Moet 2x in de week een dagcurve doen en die dan mailen naar het ziekenhuis.
    Nadeel is alleen dat ik dus gister de eigen bijdrage onder mn neus kreeg van de controles en het apparaatje om te prikken.
    Maar aan andere kant is het natuurlijk wel voor een goed doel dat ze het in de gaten houden/

grtjes

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Omdat mijn waardes te hoog waren kreeg ik een afspraak met de diabetesverpleegkundige. Van haar heb ik zo'n apparaatje gekregen die ik overigens mocht houden zodat ik het zelf in de gaten kon houden. Veel succes en ik hoop dat jij bij de 9 van de 10 hoort bij wie de zwangerschapsdiabetes verdwijnt na de bevalling... Ik heb er helaas blijvende diabetes aan over gehouden. Succes meid!

4. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Hoi,
    ik heb bij m'n vorige zwangerschappen ook zwdiabetes gehad. Ik heb nu vanaf het begin een dieet, en prik ook thuis om te controleren. Ik heb een glucosemetertje bij de apotheek gekocht, die koste 2,50. Jammer is wel dat er maar 10 teststripjes bijzaten, die heb ik daarna zelf moeten kopen, en die zijn aardig duur. (volgens mij iets van 45,- voor 50 stripjes) Ik had naar de verzekering gebeld, en die zeiden dat de stripjes vergoed werden bij zwdiabetes. Maar dan had ik eerst naar een dietist/internist of iets gemoeten, die er dan een recept voor uitschrijft..
    Nu moet ik het dus zelf betalen, maar ik vind het gewoon fijn om het lekker thuis in de gaten te houden :)
    Nu mag ik onder controle van de vk blijven, en 1 keer per maand maak ik zelf een dagcurve. Zolang het dan goed blijft, hoe ik niet naar 't zh. Succes!

5. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Dank voor de reacties.

Hier heeft de diëtiste helemaal niets gezegd over thuistesten ( ben het ook vergeten te vragen eigenlijk ).
    Wel op de website van VGZ kan je thuistesters met een eigen bijdrage kopen via een bepaalde website, maar welke type dan ? Ik ga de diëtiste gewoon bellen en vragen wat ze adviseert eerst mezelf maar eens een paar dagen aan het dieet houden en dan maandag een dagcurve in het ziekenhuis laten doen.

6. mama lexy

mama lexy Actief lid

30 mei 2010
    109
    0
    0
    ik heb zelf diabetes type 1
    en het is heel belangrijk je goed aan je dieet te houden als je zwanger bent
    en als het kan zelf bloed waardes te prikken om zo je kindje goed in de gaten te houden! sterkte

7. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames,

ik moet dinsdag op extra controle om ook te kijken of ik geen zwangerschapsdiabetes heb

mijn zoontje had een te laag glucose gehalte na zijn geboorte, en had daar ook echt wel last van ( kwam in circeltje van niet goed zichzelf warm kunnen houden, niet willen eten en ga zo maar door.)

maar dit is toch ook een teken van zwangerschapsdiabetes?

toen ben ik daar niet op gestest o.i.d. maar moest ik wel gelijk hups aan de kolf en moest mn zoontje gelijk bijvoeding dit en dat, vond ik erg jammer (moest natuurlijk wel gewoon zeker voor mn zoontje) maar omdat ik dan niet de b.v. rustig op gang kon laten komen.

Nu mijn vraag dus even, iemand van jullie die dus al eerder zwangerschapsdiabetes heeft gehad en waardoor het kindje ook te laag glucose had ?

want ik hoopte zo dat het deze x niet zo zou gaan, maar als ik nu dus dalijk wel zwangerschapsdiabetes heb ben ik dus wel bang dat het weer zo zal gaan..?

8. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Hoi Mupet,
    M'n dochter had wel een iets lage glucose bij de geboorte, maar 'n paar uurtjes daarna was het vanzelf omhoog gegaan.
    Bij haar had ik pas vanaf week 37 een dieet.
    M'n zoontjes glucose was goed na de geboorte, en mocht een 3 uurtjes na de geboorte al mee naar huis :) Wel zeiden ze toen in 't zh dat ik hem wat bij moest voeden met kunstvoeding, dat vond ik heel raar en jammer omdat graag bv geef. Ik heb het toen 's nachts wel gedaan, 's morgens met de kraamhulp en vk overlegd, en toen verder alleen bv gegeven. Dat ging super.
    Ik hoop dat ik nu zelfs thuis mag bevallen!
    Ik heb wel al een paar keer ergens gelezen over proberen te kolven in de laatste weken vd zwangerschap, dit wil ik even bespreken met de vk. Als het mogelijk is zou ik dat wel willen, zodat de baby daarmee bijgevoed kan worden als het nodig mocht zijn.

9. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @happymam ja volges mij zag ik daar pasgelden ook een topic over van iemand met dat als vraag bij de lactatiekundige, maar bij je zoontje heb je dus de hele zwangerschap een dieet gehad of? en denk je dat hij daardoor misschien wel goede glucose had?

ik hoop volgende week dinsdag meer te weten of ik het heb ja of nee, en dan ga ik dr alles aan doen om te hopen dat de beeb een goede glucose heeft bij de geboorte... en ik dus gewoon bv kan geven en niet gelijk aan die kolf hoef te hangen en hopelijk ook niet dat de kleine dan weer een sonde enzo moet, want dat was bij de eerste zo.

in iedergeval bedankt voor je reactie!

10. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Bij m'n zoontje heb ik een onderzoek gehad rond de 20ste week, en daarna op dieet.. en ja, ik denk dat hij daardoor goede glucosewaardes had :)
    Hij had ook een normaal geboortegewicht, 3720gr. en groeide gelijk goed. De gyn heeft toen wel met 38 wk de bevalling ingeleid.
    M'n dochtertje was wat zwaarder 4170gr, en een wat lage glucose, zei groeide in 't begin minimaal. Dat schijnt te komen doordat ze in de baarmoeder (te) veel glucose gekregen heeft, en er dan aan moet wennen dat ze na de geboorte minder krijgen. Tijdens de zwangerschap van haar was ik ook erg dik, en had (te) veel vruchtwater. Bij m'n zoontje had ik een normale hoeveelheid vruchtwater.

Ik hoop voor je dat je 't niet hebt, en zo wel, valt er ook goed mee te leven hoor. 't Is maar voor 'n paar maandjes dan, gelukkig!

Deel Deze Pagina