Goedemiddag, een klein jaar geleden toen ik een PAP test kreeg kwam er als uitslag ASCUS uit. De test is toen herhaald en alles bleek in orde. Er werd mij verteld dat ze pas na de bevalling weer zouden gaan kijken. Nu werd ik echter gebeld door de gyn in het ziekenhuis dat ik nog wel op controle moet blijven komen. Ik ben nu 25 weken zwanger en verbaas me hier over omdat ik dacht dat dit niet meer hoefde tijdens mijn zwangerschap en ik ook heb gelezen dat ze geen uitstrijkjes mogen doen tijdens zwangerschap (als het niet dringend is?). Ik begrijp er nu niets meer van! Moet de 22e op controle, maar weet niet wat er dan gedaan wordt, een uitstrijkje of wat anders..? Wat kan ik verwachten en wat mag ik wel en niet toelaten? P.s. ik woon in Spanje Groetjes
Hoi Meis28, ik weet het niet precies. Ik weet wel dat uitstrijkjes tijdens de zwangerschap in de regel niet worden gedaan in NL. Kwaad voor het kind kan een uitstrijkje niet hoor, maar voor het bevolkingsonderzoek kunnen uitstrijkjes van zwangere vrouwen soms niet betrouwbaar genoeg worden beoordeeld. Ik weet niet of en wat de uitzonderingen zijn waardoor een uitstrijkje wel in de zwangerschap wordt gedaan. In het buitenland (bv Duitsland, Polen) worden, naar wat ik om me heen hoor, veel meer/veel vaker inwendige onderzoeken gedaan bij (zwangere) vrouwen. Maar ik kan je helaas geen sluitend antwoord geven. Misschien een idee om je oude HA in NL te bellen voor advies? Groetjes Brigitte