Help! Buikslaper moet op rug leren slapen ivm heupdysplasie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mar30, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, want ik maak me zorgen...

Afgelopen vrijdag heb ik, geheel onverwachts, te horen gekregen dat mijn dochter (bijna 5 maanden) een hele lichte vorm van heupdysplasie heeft. Advies is om toch te behandelen en dus krijgt ze een campspreider. As woensdag passen en 6 dec start.

Buiten het feit dat ik enorm ben geschrokken en erg verdrietig was, beginnen nu de praktische zaken mij ongerust te maken. En dan met name het slapen. Mijn dochter is nl een buikslaper en dat kan straks niet. Vanochtend geprobeer haar op haar rug te laten slapen en dat was een drama. Ze werd hysterisch. Na een half uur op haar buik gelegd en ze slaapt.

Een vd problemen is denk ik dat ze door haar winterslaapzak (die is wat dikker en dus stugger) haar duim niet in haar mond kan doen. Ik ga bij het volgende slaapje een dunnere slaapzak proberen en anders geen slaapzak. Maar liever niet ivm de kou. De speen geef ik liever niet voor het slapen, dan ben ik de hele nacht bezig om die speen weer terug te doen (was zo blij toen ze begon te duimen haha).

Wie heeft hier ook mee te maken gehad en heeft tips voor mij?

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Er zijn van die hulpstukken waar je een baby in rugligging in kunt leggen waardoor ze niet zelf weer op de buik kunnen draaien. Zoiets als een zijligkussen, maar dan voor op de rug. Ik zou daar dan wel NU alvast mee starten met dan rugslapen.... anders heeft ze dat dadelijk samen met de behandeling van die heupdysplasie... dubbele belasting voor haar. Ze kan er dan nu beter even doorheen denk ik.

Het probleem van niet kunnen duimen door een winterslaapzak ken ik niet, hier kon ze dat altijd gewoon. Ligt dat niet gewoon aan de slaapzak dan? Anders kun je een andere proberen?

Wellicht is er een fysiotherapeut in jullie buurt die dit al vaker heeft meegemaakt? En hoe dan naar rugslapen dan ondersteund kon worden? Ik zou even meerdere af gaan bellen.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.535
    14.051
    113
    Vrouw
    Draait ze zelf op haar buik? Grote kans dan dat ze ook met campspreider op haar buik gaat slapen. Mijn zoontje draaide zich met campspreider gewoon op zijn buik en sliep zo heerlijk.

4. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nee ze draait nog niet op haar buik.

Heb haar net de zomerslaapzak aangedaan en ze is op haar rug in slaap gevallen! Ben zo blij!

Oh ik wist helemaal niet dat ze op hun buik kunnen slapen met die campspreider? De orthopeed zei meteen dat ze niet op haar rug kon slapen ivm de knieƫn?

Misschien moet ik idd voor een andere winterslaapzak gaan kijken.

Bedankt voor jullie input!

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Heb je de mouwen ingeritst? Zo ja dan kun je eraf halen. Ik heb ze nog nooit gebruikt, gewoon een romper lange mouw en/of een pyjamajasje eronder.

6. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    De mouwen heb ik er niet aan.

Deel Deze Pagina