Wel optrekken, niet kruipen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by laravelk, Mar 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Onze kleine man tijgert sinds half december en trekt zich sinds een paar dagen op tot staan. Natuurlijk hartstikke leuk, maar het ziet er erg onaangenaam uit. In plaats van eerst op zijn knieen te gaan zitten en zich op te trekken, hangt hij aan zijn armen en zet dan pas zijn knietjes eronder waardoor zijn rugje in een nogal ongemakkelijke bocht zit. Het is dus ook krijsen geblazen tijdens het optrekproces.
    Het zou mooi zijn als hij gaat kruipen (wat we ook moeten oefenen van de fysio), maar ik ben bang dat hij dat met deze ontwikkelingen nu gaat overslaan.

Terecht of onterecht? Leren sommige kindjes nog kruipen na het optrekken en doen ze dat allemaal zo onhandig? :)

Ps. onze fysio is al anderhalve maand ziek, en een vervanging heb ik nog niet kunnen regelen.

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,268
    1,031
    113
    Zuid-Holland
    mn oudste ging met negen maanden zichzelf optrekken tot staan maar kruipen echt niet! ze heeft ook daarna een hele poos vooral goed kunnen zitten maar dan niet kunnen kruipen, schuiven of wat dan ook.
    rond de 11 maanden begon ze uiteindelijk wel wat te kruipen, maar het staan en kleine stapjes doen bleef de voorkeur houden!
    terwijl mn jongste met 9 maanden al kroop en zelf ging zitten en zich pas met 11 maanden ging optrekken.

Kortom ik denk dat je er weinig aan kunt veranderen behalve tips van fysio op te volgen om je kindje toch uit te dagen om te gaan kruipen. maar elk kind ontwikkelt zich anders en dus ook wel in een andere volgorde!

3. Duda

Duda Actief lid

Nov 13, 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hier trok mijn zoon zich een paar weken op en gelijk TOT staan. Daarna veel opgetrokken TOT op zijn knieën en af en toe tot staan. Sinds een paar dagen is hij gaan kruipen.

4. butterfly29

butterfly29 Actief lid

Aug 12, 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje deed precies hetzelfde (ook prematuur geboren met 26 weken). Wij hebben met hulp van fysio echt moeten oefenen dat ze via haar benen gaat staan en zich niet aan haar armen optrekt en dan pas op haar benen steunt. Ze stond al vrij snel, kruipen duurde wat langer.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,241
    7,283
    113
    Female
    Brabant
    Onze kinderen gingen eerst tijgeren, toen optrekken en overal langs lopen en daarna pas kruipen. Dus best kans dat je zoontje nog wel gaat kruipen.

6. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Jaa hier ook! Toen hij zich goed kon optrekken ging hij steeds meer kruipen, sinds een goede week kruipt hij alleen nog maar!

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Jesse tijgerde eerst meer (zette zijn knietjes er niet echt onder). Toen hij eenmaal begon met optrekken had hij een paar dagen later opeens de smaak van het echte kruipen te pakken en kroop hij met de knietjes eronder. Nu loopt hij al een tijdje los en kruipt hij bijna niet meer.

8. adi

adi Niet meer actief

1 van mijn dochters heeft zich volgens mij ook vanuit tijgeren (zij tijgerde best lang) aan de bank gaan optrekken en toen leerde ze om te gaan zitten. 3-4 dagen later ging ze ook langzaam kruipen. En daarna een hele tijd alleen kruipen en daarna op de juiste manier optrekken en langs de tafel stappen

9. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik denk dat het kruipen hier ook wordt overgeslagen.
    Collin stond met 9/10 maanden rechtop aan de boxrand, het begon wel moeizaam want hij wist niet goed hoe hij zijn benen moest neerzetten tijdens het oprekken, maar op een gegeven moment had hij de hint.
    het heeft ook nog wel wat weken geduurd voor hij snapte hoe hij weer vanuit staan terug op buik/rugligging moest komen, zich laten vallen vond ie eng en pijnlijk.
    Maar nu hij het allemaal doorheeft om op de knietjes te zitten en zo omhoog te komen, durft hij ook veel meer. Hij staat nu heel vaak aan tafel en aan de bank en loopt er gewoon langs. als hij wil teigeren dan laat hij zich subtiel zakken op de knietjes.
    Nu is hij bijna zover om los te staan. lopen aan 1 hand proberen we ook steeds vaker, gaat nog best lastig want meneer loopt graag op hoge tenen ;)

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Dank jullie wel!

Kan dus heel goed nog komen :) D. zit op zich heel veel op handen en knieeen te wiebelen, en bij het optrekken gaat hij nu wel eerst op zijn knieeen zitten. Zich laten zakken lukt nog niet dus het is flink oppassen geblazen.

Share This Page