Met de nadruk op puber..jee zeg; het lijkt wel of bij dochter van 3,5 de hormonen rondvliegen. Ze kan zo humeurig zijn, brutaal, snel van slag, enz. Van nature is het een heel lief,vrolijk meisje dat is ze nog steeds wel maar t nukkige heeft op dit moment de overhand. Ik merk dat t soms zo moeilijk is om met haar om te gaan; ze kan echt flink brutaal en boos doen. Ik probeer haar echt positief te benaderen maar merk soms dat we dan allebei in het negatieve zitten. Ook tegen andere kinderen kan ze boos reageren. Ze liet zich altijd de kaas erg van t brood eten, maar t is nu omgedraaid. Ze pakt dingen af, gilt, slaat soms, kan zo boos zijn naar andere kinderen en komt hier moeilijk 'uit'. Qua reageren doen we altijd hetzelfde; we zeggen haar wat niet leuk is, wat ze wel moet doen en geven haar nog 1 waarschuwing. Doet ze t weer dan gaat ze even op de gang. Meestal schreeuwt ze daar de boel bij elkaar en komt dan helemaal gezellig en opgelucht weer terug. Toch gaan deze time-outs wat minder werken. Ik zie er zelfs soms tegenop haar mee te nemen op bezoek. Ben zo bang dat mensen haar niet leuk vinden Terwijl ze meestal wel gezellig is hoor!! Nou...lastig dus.Iemand tips?? Oja..nog even toevoegen hoor; hou zielsveel van d'r, we doen leuke dingen en de dag sluiten we altijd goed en gezellig af....
Sorry geen tips, ik lees even mee. Mijn zoontje van 3 begint hier nu namelijk ook mee.. Wij proberen toch consequent te zijn kwa waarschuwen/straffen en hoop dat dit uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen.
Ik heb ook even geen tips, zit namelijk met hetzelfde probleem op het moment. Mijn middelste zoontje van 3,5 was altijd heel makkelijk, maar doet sinds een week ook heel nukkig en onredelijk. Spullen afpakken van zijn kleine broertje, gillen, en vanmorgen gooide hij zelfs zijn tafeltje om (toen heb ik hem even naar boven gebracht om af te koelen). Hij is ook wat lastiger opeens met in slaap vallen. Ook de jongste van bijna 2 gaat wat moeilijker gedrag vertonen, dus het was hier vanmorgen gezellig, maar niet heus. Maar ik hou ook zielsveel van ze hoor!.
Herkenbaar! Mijn meisje van 3,5 heeft dit de laatste tijd ook! Brutaal...man, ze heeft OVERAL een antwoord op! VB, 'Alyna, als je dit niet opraapt/opruimt, doet mama dalijk het in de vuilbak.' 'Mama, dalijk doe ik JOU in de vuilbak. Dan ga ik er op zitten en dan ben je helemaal plat, haha!' (en dus echt op zo'n gemeen toontje) Of; 'Schat, mama vindt het niet leuk dat je zo'n dingen zegt!' 'Pfff, ik vind JOU niet leuk, mama!' Waar ze het vandaan haalt, geen idee! (Ik vermoed van school?) Ik weet dat je zo'n dingen niet persoonlijk mag nemen, maar aaaaarrrgghh! En als ik haar in de hoek/op de gang zet is het natuurlijk gillen geblazen! Ze kan ook heel beteuterd en dramatisch kijken en heel sip en zachtjes 'sorry, mama, ik zal flink zijn' zeggen. Ze is verder echt een superkind hoor en ik hou meer van haar dan van wie dan ook, maar op sommige momenten...
@Lucia, oww wat herkenbaar!! Mijn zoontje is 3 jaar en was al vroeg errug mondig. Die heeft echt OVERAL een antwoord op en overal een oplossing voor.. Als ik niet uitkijk, zit ik zo hele discussies te voeren en dat is nu juist niet de bedoeling he. Maar hoe ga je daar nou het beste mee om? Ik wil zeker zijn nieuwsgierigheid niet afnemen, maar hij moet wel begrijpen dat sommige dingen dus niet gezegd kunnen worden, dat dat brutaal is zeg maar.. Moeilijk hoor...
Heel herkenbaar.. hier eentje van net 3 die dit ook heel goed kan. Hij is ZOOOO klaar voor school maar ja, dat kan nog niet he? Ik merk dat het hier heel goed werkt om een vrij volgepakte dag aan te bieden. We doen dus heel veel en hij moet ook veel. Kick krijgt taakjes (helpen is hot hier)... planten water geven, stofzuigen, kasteel bouwen, tekening voor oma, boodschappen doen, zelf uit- en aankleden. Mama helpen met de was, mama helpen met de badkamer. Speelgoed uitzoeken, spelletjes doen, letters leren, tellen, één nieuw (moeilijk) woord per dag (gisteren was dit (thermostaat). etc etc.. We doen dit trouwens niet allemaal door elkaar heen hoor (klinkt zo ongestructureerd hierboven) ochtend: - zelf aankleden - zelf smeren - zelf ontbijtboel opruimen (naar keuken brengen) - daarna taak 1: tekening maken, kasteel bouwen etc (meestal is hij al iets voor zichzelf begonnen te doen. Lekker blijven doen) soms TV kijken (30 min max) taak 2: samen met zusje (en soms met mama) spelen taak 3: mama helpen met boodschappen doen (naar buiten) lunch: zie ontbijt na de lunch: zusje naar bed. - samen spel doen of iets leren (cijfers en letters) - samen bakken (koekjes of muffins) - samen 'werken' (ik computer, hij tekening of puzzel) - samen was doen of schoonmaken zusje wakker: - lekker naar buiten bij mooi weer (speeltuin) - of samen spelen (mama speelt mee) rond 17:00: - mama helpen met eten maken rond 18:00 eten vertellen wat hij allemaal gedaan heeft (aan degene die niet thuis was) daarna mag even tv gekeken worden of gespeeld (wat ze willen) om 19:00 naar bed (duidelijk op de klok te zien: geen discussie) - zelf uitkleden en pyjama aan doen. - zelf poetsen (na poetsen door ouder) - zelf verhaal uitzoeken - mama / papa leest en Kick mag zelf bepalen wanneer hij gaat slapen (licht blijft aan). Hij mag nog (zachtjes) spelen op zijn kamer. tussendoor heb ik achter de hand voor verveling: - planten water geven - oud papier in de tas doen - ramen lappen (een beetje dan) - mama voorlezen (hij leest mij voor) - 30 min extra tv kijken Wat ik ook doe: - vraag veel (bevelen zo min mogelijk) - erken gevoelens (boosheid, verdriet etc) - hou het positief (soms heel lastig) - even tot rust komen op de gang (je mag weer terugkomen als je weer lief / leuk / gezellig kunt zijn) - zelf af en toe heel gek doen (humor helpt vaak heel goed om dingen te doorbreken) - en sommige dingen mogen gewoon echt niet: slaan, gooien en gillen (dat is bestraffend toespreken en even op de gang of zelfs naar de eigen kamer). Zolang we veel aandacht blijven geven gaat het hier goed. Kost wat energie maar minder dan het gezeur en gezanik! Ik denk trouwens dat het echt puberen is.. het is zo overduidelijk dat sommig gedrag zelfs door hem niet gewenst gevonden wordt.. hij is dan overduidelijk echt een beetje de weg kwijt. Waarom ben je boos.. Weet ik niet. Eigenlijk heel zielig. We proberen er dan samen over te praten en dan troost ik altijd.
@Cygnet, jeetje als je dat zo in een lijstje zet doe jij echt veel op een dag hahaha! Ik denk dat ik dat ook wel red hoor, als ik alles onder elkaar zet.. Maar als ik het zo lees word ik al moe hihihi!
Precies mijn dochter! Wat ik nu doe is haar een 'waarschuwing' geven. ('Mama wil graag dat je weer lief praat/geen gemene dingen meer zegt en sorry zegt, anders...') En als dat niet werkt kan ze even op de gang of in de hoek. Waar ze soms even helemaal de boel bij elkaar krijst, maar meestal is het dan wel klaar en zegt ze 'sorry' en krijg ik een dikke knuffel. @Cygnet; onze dochter gaat al naar school, dus die is compleet afgepeigerd aan het einde van de dag. Daar houden we wel rekening mee, als ze écht moe is zijn we ietjes milder en gaat ze wat vroeger naar bed.
@lucia: ik schoot even heel hard in de lach.. en ik denk dat het inderdaad komt door school Althans.. bij ons is het echt sinds ze naar school gaat.. (paar weken pas hoor) Tijdje terug stak ik mijn vinger op... (soort van stille waarschuwing dat ik echt niet meer waarschuw maar ze dondersgoed weet wat de bedoeling is.. en dan nog eens doen is niet heel slim). Zegt ze doodleuk: "zal ik die vinger eens even weg doen?" Pfoe.. stoom uit mijn oren en tegelijkertijd half flabbergasted.. Maar ook opmerkingen "nou ik vind jou anders ook helemaal niet leuk" zijn hier veel gehoord. Hier is dus tijdelijk het extra-strenge beleid in werking Deze keer op gebied van taalgebruik en vriendelijkheid. Ze moet het toch leren uiteindelijk. En ook is ze gewoon echt veel moeier dan normaal.. dat helpt natuurlijk ook niet. Vroeg naar bed mag wel.. lekker bij mama hangen met je ogen dicht mag ook.. en extra vroeg naar boven voor een extralang verhaal is al helemaal geen probleem. Maar brutaal zijn of schreeuwen mag ook niet als je moe bent.. dan verzin je maar wat anders om je frustratie te uiten of kom je gewoon lekker op schoot hangen