Mijn zoon van 2 en 2 maanden heeft een zeer ruime woordenschat. Ook begint hij echte zinnen te maken van drie a vier woorden. Soms wil hij echter meer dan hij kan. Dan vertelt hij iets waar ik echt helemaal niets van begrijp. Hij moet dan zoveel inspanning leveren om zijn verhaal te doen, dat hij tussen elk woordje adem haalt alsof hij stikt in zijn woorden. Hij praat dan te snel en zoekt naar woorden om zijn verhaal te doen, maar veel woorden kent hij dan niet. Zijn zinnen lopen niet vloeiend zeg maar. Als hij korte zinnen maakt zoals bijv. 'ik wil drinken' dan heeft hij dat niet. Ja het is moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel maar ik hoop dat jullie het snappen. Ik ben zo bang dat hij een spraakstoornis heeft zoals stotteren ofzo. Misschien heeft het met zijn leeftijd te maken hoor. Hij kan nog niet alles vertellen maar wil het wel en dat kost hem veel energie dat die telkens en stop maakt tussen elke woord. Herkennen jullie dit??
Ik snap niet helemaal precies wat je bedoelt , maar stotteren komt op die leeftijd (als ze net wat meer gaan praten, verschilt ook per kind natuurlijk) best vaak voor. Bij Eva ook rond de 2 jaar. Gewoon geduldig afwachten wat hij te zeggen heeft en er vooral geen nadruk op leggen dat het niet zo soepel gaat. Het gaat vanzelf weer over als hij wat meer geoefend heeft met langere zinnen.
Tja het is ook niet echt stotteren, of misschien ook wel, ik weet het niet Hij herhaalt een of twee woorden een paar keer, praat te vluchtig te onvloeiend. Het lijkt wel alsof hij ademtekort komt tijdens het maken van zinnen. Maar dit heeft hij dus alleen als hij een lang verhaal wil vertellen. Niet bij korte zinnetjes, bijv. mama pak tractor uit kast, of ik heb stinkluier, papa gaat auto kopen etc. Bij zulke korte zinnetjes heeft hij er geen last van. Maar als hij echt een gebeurtenis wil vertellen dan hakkelt hij telkens en gaat hij woorden of zinsdelen herhalen. Hij kan natuurlijk nog geen ingewikkelde lange zinnen maken, daar zal het wel aan liggen, maar ben zo bang dat hij dit altijd zal blijven doen. Hij heeft dit ook al een tijdje, sinds 2 a 3 maanden ofzo. Ik negeer het wel, ik ga er niet op in, dat wel
ik herken het wel van mijn zoontje wou ook veel vertellen en dacht dan in het vooruit, snapte ook vaak niet wat hij bedoelde maar samen kwamen we een heel stuk verder dan. in z,n mega enthousiasme struikelt hij over z,n eigen woorden en denkt vooruit waardoor hij de helft alweer vergeten is wat ie zou vertellen. zo zag ik het tenminste. mijn andere zoontje van nu net 2 jr kent mssch nog maar 15 woordjes.
Hij is pas 2 jaar! Hij hoort nu zinnen van 2 woorden te kunnen maken, alles wat ie meer kan is dus echt prima voor zijn leeftijd. Laat staat een heel verhaal vertellen. En de zinnen die hij goed zegt zijn al ingewikkeld voor zijn leeftijd. 'Pak tractor uit kast', waarin een grammaticaal juist werkwoord voorkomt en hij een plaats kan aanduiden (uit kast) is heel goed voor zijn leeftijd. In het kort: als hij dus nog ingewikkeldere zinnen wil maken, is het waarschijnlijk te moeilijk voor hem, en hij komt er niet uit. Mij klinkt het vrij normaal en knap dat ie het zelfs probeert. Mijn dochter vertelt ook hele verhalen. Maar de woorden die ze niet kent vult ze gewoon in in haar eigen taal.
Gaat wel over. Dan zijn ze in hun koppie inderdaad even iets verder dan waar ze op dat moment met hun woorden zijn. Even hakkelen, nadenken en dan lukt het vaak wel weer! Ga maar eens na hoeveel nieuwe woorden en komen binnenstromen op een dag...
Alev, hier ook een goede prater. Leuk is het he?! Hier een interessante link: Spraak-taalontwikkeling - Wat kan 'n kind op welke leeftijd? | Mens en Samenleving: Communicatie Helemaal onderaan zie je ook een link naar ontwikkelingsproblemen met info. Groetjes.
Deelight dank je voor je link, mijn zoon kan alles wat hij volgens die lijst zou moeten kunnen. Hij is juist veel verder met zijn spraakontwikkeling. Ik had hier ooit een topic gelezen dat stotterproblemen veel voorkomen bij kinderen die qua spraakontwikkeling vooruit lopen. Nu mijn zoon ook vreemd begint te praten maak ik me daar best wel zorgen over. Ach het zal vast wel overgaan naarmate hij langere zinnen kan maken, maar nu vind het ik het zielig eigenlijk omdat hij zichzelf helemaal uitslooft met zijn verhalen en ik er niks van begrijp.
Ik weet precies wat je bedoeld! Mijn zoontje heeft het ook, korte zinnen gaat perfect. Maar soms wil hij zoveel vertellen dat hij over de woorden struikelt, half brabbelt, veel 'euhhhhh' zegt, en bijna verzuipt in de woorden. Volgens mij is het normaal hoor, sommige kinderen willen gewoon al vroeg veel vertellen en zeggen maar ze kunnen het gewoon nog niet goed formuleren. Uit eindelijk bij zo'n verhaal komen er 3 verstaanbare woorden uit en snap ik als nog wat hij bedoeld.
Was hier ook een tijdje hoor, vanaf 1,5 ongeveer. Tot ie net 2 jaar was en toen begonnen inderdaad de langere zinnen wel vloeiend te worden. Nu heeft ie nog heel af en toe "en toen toen toen toen... " dan komt ie er ook even niet op Maar ik denk inderdaad niet druk maken, geef hem de kans om fouten te maken en het komt vanzelf goed.
Mijn zoontje van 2,5 jr is sinds een week ook aan t stotteren, t word met de dag erger lijkt t wel. En dan met name bij het 1e woord van een zin (tot nu toe...) Woorden waar ie over struikelt zijn: papa (kan ie soms 10x herhalen tot ie tot t volgende woord overgaat), mama, waar, etc. Heb wel t vermoeden dat t komt omdat hij ineens wel heel erg veel nieuwe woorden erbij heeft geleerd afgelopen weken, hij praatte al veel, maar nu wil ie zoveel vertellen en blijft dan ff steken op t 1e woord? Fase? En hoe mee omgaan?
lekker laten brabbelen over stotteren kunn je nu nog niks zeggen tis allemaal een leerproces. zolang jij steeds goed herhaalt wat je denkt dat ie zegt komt het er vanzelf goed uit. hier is het ook nog vaak gokken wat ie bedoelt maar zeg gewoon wt ik denk, is dit het niet zegt ie wel neeeee en dan zegt ie het nog eens tot we eruit zijn haha. ons manneke praat nu nog neit zo lang. onze dochter daarentegen kletste met 1 jaar al korte zinnetjes allemaal dus lekker op hun eigen tempo
Thx Mama Suus; we laten hem ook gewoon praten, al word ik er bloednerveus van... Vandaag was t nog weer erger, hij begint nu ook zn ogen dicht te knijpen om zo een woord eruit te persen... Hoop echt dat dit een niet zo lang durende fase is...