Ik woon zelf in een dorp waar praktisch geen eikenbomen staan, ik hoorde wel eens wat in het nieuws over de eikenprocessierups, maar zolang je er zelf niet mee te maken krijgt is het al snel 'ver van je bed'... Maar nu net terug van een weekje vakantie in Hardenberg... daar is volgens mij bijna geen eik zónder rupsen te vinden... en er staan er nogal wat!! We hebben geprobeerd om voorzichtig te zijn en zoveel mogelijk de eiken uit de weg te gaan, maar dat is haast niet te doen... dus allemaal onder de kriebelbultjes weer naar huis! Echt gekmakend, die jeuk! Ik heb zó te doen met iedereen die in de nabije buurt woont van besmette bomen, of er zelfs één in de tuin heeft staan!! Hoe ga je daarmee om?? Probeer je dan toch de eiken te vermijden, durf je in je eigen tuin te zitten? Ramen open te gooien? Die haartjes zijn voorlopig nog niet uit de lucht, want ook al verpoppen de rupsen zich binnenkort, de nesten met haren blijven achter... Dus komende maand(en) zal het nog overlast geven... En dan de verwachting dat dit volgend jaar nóg erger wordt... dan durf je toch niet na te denken over de jaren die nog gaan komen??
Oooooh ja echt hè wat een verschrikking. Wij hebben ze hier ook amper maar waren vorig weekend een weekendje in zuid Brabant. Wat een hel! Zijn net een dagje van de jeuk af, op nog wat plekken na. Alles geprobeerd. Föhnen, aloe Vera plant gel, menthol gel, scrubben. Werd er gek van.
Ik woon zo’n 30 km van Hardenberg vandaan en iedere keer als mijn kind naar de opvang geweest is, zit hij weer compleet onder de bultjes. Bij hem is het met een dag of 2/3 weg. Wijzelf hebben er behoorlijk last van gehad maar inmiddels valt het wel weer mee. Onze armen, benen, rug, buik volledig onder en nergens meer cooling gel te krijgen. We hebben bij de ramen boven heel fijn gaas gespannen (4 lagen) zodat we in elk geval het niet meer binnen krijgen (want na iedere nacht werd het erger, ons raam stond open). In de tuin zitten durfde ik ook niet meer zo goed maar inmiddels lijkt het al stukken beter te zijn buiten, of we raken er zelf meer aan gewend. Krabben is funest in elk geval
Wij hebben op 15 meter van ons huis 6 besmette bomen. Hadden er ook last van, maar de gemeente heeft de nesten verwijderd. Vond het wel interessant, zowel de nesten als die irritatieplekjes. Moet er wel bij zeggen dat we niet gek van de jeuk werden. Was bij ons allemaal niet erger dan de last van muggebulten. Duurde alleen wat langer voordat het weer weg was.
O ja het is verschrikkelijk. Hier onlangs ook besmet door de rups. Gelukkig nu al weer een paar weken vanaf, maar wat een hel. Hier hielp aftersun met aloë vera die ik in de koelkast bewaarde.
Ons huis staat aan een laan vol met eikenbomen. Hier hebben ze in het voorjaar vanuit de gemeente snachts de bomen gesproeid, of de nesten. Toch hadden wij veel bulten ons zoontje had er meer dan 80..ik heb tabletjes tegen hooikoorts gehaald en de jeuk verdween echt binnen een dag. Wij hebben trouwens wel ramen en deuren open. De was buiten etc. Ik ga mezelf niet opsluiten. Heb direct een voorraadje van de pilletjes gekocht. Het lijkt hier nu voorbij. Maar mocht het weer komen volgend jaar beginnen wij direct met die pilletjes. Werkt echt heel goed tegen de gekmakende jeuk!
Fijn dat je iets hebt gevonden dat de jeuk verlicht! Hoe heten die tabletjes? Ik vind het dapper dat je je niet laat tegenhouden om naar buiten te gaan enzo, ik ben zelf nogal allergisch aangelegd en ik zou er echt van in paniek raken, binnen willen blijven... en acuut willen verhuizen
Ik moet zeggen dat ik in het begin kapot ging van de helse jeuk enonze kinderen ook. Maar ik dacht tja... Dan kunnen we helemaal niets meer..en we wonen hier supermooi en fijn. Toen las ik dus over dat tabletjes tegen hooikoorts goed zouden helpen. Ik heb online bij een drogist loratadine 10 mg tabletten gehaald, stukken goedkoper dan in de kruidvat ed. En de jeuk was echt heel snel weg. En de bultjes konden mooi genezen. Heb nu mooi een voorraadje mocht het volgend jaar weer feest zijn. Inmiddels zijn de meeste rupsen van die lelijke nachtvlinders geworden, en zijn onze 2 katjes savonds heerlijk van ze aan het smikkelen  jek...