Uitgerekende datum

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sparky, 5 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Ik heb een vraag.

    Welke uitgerekende datum zouden jullie aanhouden?

    Mijn eigen gevoel is dat ik snachts tussen cd 16 en cd 17 mijn eisprong heb gehad.

    FF geeft aan dat ik mijn eisprong op cd 16 heb gehad (had toen sochtends mijn lh piek, die is altijd heel kort bij mij).

    Als ik mijn gevoel zou volgen over de eisprong zou ik 9 juni aan moeten houden als uitgerekende datum.

    Volgens FF is mijn uitgerekende datum 8 juni.

    En de vk houdt 7 juni aan. Die houden gewoon de cyclus aan als de eisprong zo weinig scheelt.

    Mijn ervaring is dat de vks die ik hiervoor had met de termijn echo een verschil van 1-2 dagen niet aan gaan passen op de uitgerekende datum tenzij je dat zelf heel graag wilt.
    Dus als op de termijnecho blijkt dat ik 1 of misschien 2 dagen minder ver ben houden ze alsnog 7 juni aan. Is het verschil groter dan 2-3 dagen dan passen ze het wel aan.

    Nu ben ik normaal echt van de eisprong aanhouden, maar als de vk dit toch niet wijzigd als het maar 1 of 2 dagen scheelt, kan ik dan niet beter de vk aanhouden?
     
  2. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Je houdt de uitgerekende datum aan die straks wordt bepaald met de termijnecho.
     
  3. Tess83

    Tess83 Actief lid

    22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Punt is dat je van je vk toch een zwangerschapsverklaring krijgt, die geldt op je werk voor je verlof etc. Dus als zij het niet veranderen zou ik toch maar 7 juni aanhouden.

    Buiten dat maakt het toch ook niet heel veel uit? Ik was op 8 juni uitgerekend van mijn dochter en ze kwam 9 mei al :D
     
  4. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Maakt idd niet echt veel uit. En ik weet dat dat wat ik nu aanhoudt toch tot de termijnecho geldt. Maar als ik stug vol blijf houden omdat ik weet wanneer mijn eisprong is en het verschil van 1-2 dagen wordt later toch niet aangepast dan kan ik toch beter gewoon nu met de vk mee gaan en als het verschil daarna toch afwijkt (hoewel dat niet veel kan zijn ivm dat ik weet wanneer mijn eisprong is) dan kan ik het dan toch weer aanpassen.
     
  5. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De termijnecho bepaalt inderdaad je zwangerschapsduur en uitgerekende datum. Dat komt op je zwangerschapsverklaring te staan, en het is ook geldend voor je verlofduur. Daar kan een klein verschil in zitten, maar het is een datum waar officieel mee gewerkt wordt. Overal.
    Waarom zou je zo graag vast willen houden aan een eigen berekende datum? De kans dat je kindje precies op die datum geboren wordt, is niet echt groot ;)
     
  6. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Ja dat klopt. Dus jij zegt ook, vk aanhouden?
     
  7. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Banner aangemaakt met de datum van de vk. Zie met de termijnecho wel weer verder.
     
  8. Bollen

    Bollen Fanatiek lid

    22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Gewoon lekker de VK aanhouden! Zij bepalen met je termijnecho de 'officiele' uitgerekende datum wat je werkgever etc aanhouden. Veel makkelijker dan zelf gaan rekenen ;)
     
  9. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Ja nou als het een week scheelt ofzo dan is het wat anders vind ik. Dan had ik echt niet de vk aangehouden. Maar scheelt nu 1 of max 2 dagen.
     
  10. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Ik zou ook de datum aanhouden die door de VK met de termijnecho wordt bepaald
    Hier klopte de datum met de 7w-echo eerst ook niet met mijn eisprong en met de termijnecho klopte het ineens wel :) Dus het kan nog veranderen!
     
  11. Tenzij je echt 100% zeker weet wanneer je eisprong is geweest, zou ik ook naar de VK luisteren ;) Wij wisten wel de exacte datum van bevruchting, dus hier hebben ze dat altijd aangehouden.
     
  12. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Ja ik weet zeker dat hij tussen cd 16 en cd 17 is geweest. Maar volgens de berekening van de vk zou ik dus 1-2 dagen verder zijn. Omdat het verschil zo klein is hielden ze gewoon dat aan.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik wist bij de zwangerschap van mn jongste dochter zeker wanneer ik de eisprong had gehad ivm ovulatietesten. en kwam daarmee uit op 2 mei als UD. Op basis van EDLM was het 28 april en dat hield de VK ook steeds aan als uitgerekende datum. Met de termijnecho was het 30 april, en aangezien dat ook niet mega verschilde.... hebben ze dus nog steeds 28 april aangehouden. Ik meen me te herinneren dat ze het alleen maar aanpasten zodra het verschil meer dan een week of vijf dagen was ofzo.
     
  14. Maar ook met ovulatietesten weet je zoiets niet zeker, omdat de eisprong gemiddeld 24 - 48 uur na de positieve test plaatsvindt.. En dan heb je natuurlijk ook de uitzonderingen op die regel nog en de ovulatietesten die misschien nét wat minder gevoelig zijn, of juist ultragevoelig, waardoor een klein verschil ontstaat ;)

    Maar goed, ik zou me om die 1 of 2 dagen niet zo druk maken verder..
     
  15. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Ik gebruikte ovutesten en tempte.
     
  16. snoepje84

    snoepje84 Niet meer actief

    Termijnecho is uiteindelijk het betrouwbaarst dus die kun je beter aanhouden
     
  17. snoepje84

    snoepje84 Niet meer actief

    Ik gebruikte zelf ook ovulatie testen en eerlijk? Echt onzin dingen. Ik begon te testen op de dag dat het zou moeten 5 dagen lang geen streepje te zien. Een week later zat ik met een positieve test in me handen. Bij de termijnecho bleek dat ik bevrucht zou zijn geraakt op de dag dat ik begonnen was met ovulatie testen dan zou je toch een streepje of wat moeten zien? En ehm de echo klopte ook wel want heb 2 dagen daarvoor gekluts met manlief en ook de enige keer die maand omdat ik best wel ziekjes was en soms er gewoon geen zin in had :D dus 1 keer gelijk goed!
     
  18. mamavjulia

    mamavjulia Fanatiek lid

    13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier klopt de uitgerekende datum ook echt niet maar dan wel met minimaal 4 a 5 dagen verschil.

    Ik laat het maar lekker zo want baby's komen bijna nooit op de uitgerekende datum en die paar dagen maakt het verschil niet. Zou gewoon datum van de termijn echo aanhouden. Zeker als het maar een dag scheelt
     
  19. Ik bedoel maar :D Die termijnecho vind ik overigens ook niet zo heel betrouwbaar, ook die kan er prima een aantal dagen naast zitten.. Je leest overal dat baby's t/m de 12 weken exact gelijk groeien, nou; niet dus! :p Wij hebben van week 10 t/m 12, waarin de termijnecho's gemaakt worden, een stuk of 5 echo's gehad en daar kwam elke keer iets anders uit :D

    Ach, zolang het geen 2 weken scheelt.. ;)
     
  20. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Dochter is ook 5 dagen naar voren gezet destijds terwijl ik dmv ovutesten, tempen en de eisprong voelen 100% zeker wist wanneer die geweest was. Dus ja, kan altijd wat schelen. Betekend niet dat de ovutesten niet betrouwbaar waren.
     

Deel Deze Pagina