Mijn dochter zit in een fase waarbij ze 's avonds vaak niets eet. We maken daar verder geen probleem van want dat werkt alleen maar averechts. Ze krijgt alleen dan geen toetje meer, ze had heel snel door dat als ze niet at en toch een toetje kreeg dat haar buikje dan toch gevuld was. Maar, nu zat ik gisteren te denken. Ze had weer geen hap op en was erg moe. Dus meteen toen ik mijn bord leeg had wilde ze naar bed. Nu werd ze rond 23 uur wakker en ben ik er twee keer naar toe geweest. Ze zei verder niets of zo, was gewoon een beetje huilerig. Toen begon ik te twijfelen, misschien heeft ze wel honger? Maar wat doe je dan? Stel dat ze echt aan gaat geven 's avonds laat of 's nachts dat ze honger heeft, maar ze heeft wel de kans gehad om tijdens avondeten normaal te eten. Ga je dan alsnog wat te eten maken? Of geef je dan niets? Ik zou denken dat als ik dan toch eten voor haar ga maken midden in de nacht, dat het avondeten alleen maar slechter zou gaan (ze heeft denk ik snel genoeg door dat ze dan als ze honger heeft toch wel eten krijgt). Maar als ik niets geef heeft ze wel nog honger. Dat slaapt ook niet erg fijn lijkt me? Het is natuurlijk een 'wat als' gevalletje, het is nog nooit gebeurd maar ik vroeg me wel af hoe je er dan mee om zou moeten gaan
Je gaat niet savonds om 23.00 eten maken lijkt me toch? Hier ging het ook heel slecht met eten rond die leeftijd, we hebben er nooit moeilijk over gedaan en ze kreeg altijd een toetje omdat wij dat een deel van het avondeten vinden, wel dronk ze altijd nog een volle beker warme melk voor het slapen gaan dus misschien is dat een optie? Nu is ze 4 geweest en gaat het langzaam aan stukken beter met avondeten en begint ook meer te proeven dus nog even geduld
Meedere opties. Je kunt haar dan iets te geven of het avondeten voor haar niet weggooien maar dan opwarmen en alsnog geven. Het is vaak een (korte) fase en als jij laat zien dat dat het eten was en niet anders dan heeft ze waarschijnlijk snel door dat ze dat moet eten en niet speciaal wat voor haar is gemaakt. Sterkte hier nog steeds drama ... maar niet eten is wel een toetje maar zonder feest (dus kale yoghurt of zo) en verder niets meer. Sterkte
Ik zou ook een toetje geven. Als de meiden hier een keer minder eten krijgen ze altijd een toetje. Ik zie dat nl als een deel van de maaltijd en niet als een beloning. Zou er zeker net in meegaan om s avonds laat eten te geven.
Vind het zo sneu he kinderen die zonder eten naar bed gaan. Dan haal je het toetje weg en hebben ze honger ( logisch) niet doen toetje geven. Maak fruit toetje geef gewoon het toetje of geef gewoon daarna een boterham cracker of beschuit. Niet moeilijk doen ik zweer op alles wat mij lief is hoe makkelijker je met eten om gaat hoe makkelijker de kinderen woorden hoe meer tegen gas je geeft hoe meer kinderen hakken in het zand zetten of kinderen krijgt die niks meer willen proberen of eten. Ga net ook al het advies bij een andere. Nooit NOOIT moeilijk gedaan bij beide kinderen met het avond eten en altijd mochten ze daarna nog wat hebben want een kind naar bed sturen zonder eten( ik vind het een verschrikking) en druist tegen mijn gevoel in. Ben zelf wel zo opgevoed eten wat de pot schaft en dit heeft mij gesterkt in mijn denkwijzen. En heb het bij meer mensen gezien hoe moeilijker gedaan werd over het eten hoe langer de strijd duurde. Laat het los. doe andere altarnatiefen bij het avond eten konkommer tomaat laat ze zelf op scheppen ect ect wel jus goed geen jus ook goed geen aardappel ook goed geen vlees prima kook je eens een extra ei mee. Geen groenten prima wel je aardappelen prima. En zo gaat het echt goed. Geloof mij. O ja en kook vaak favoriete maaltijden waar van je weet dat ze die al echt lekker vinden. Scheelt ook al de helft. Ja idd dan de eerste jaren wat meer gericht eten wat de kinderen willen geleidelijk aan nemen ze als je ze niet dwingt van zelf wel een hapje van wat ze denken niet lekker te vinden, Ook ik zeg kom eerst even hapje proberen. Trekken ze brrr lippen dan de volgende keer weer. Maar eet je niet mee geeft niet. Komt wel goed zeker wel.
Gewoon toetje geven. Als hij heel slecht eet krijgt hij gewoon een bakje yoghurt. Eet hij goed dan mag er wel eens een beetje roosvicee doorheen. Ik zorg inderdaad dat ik 4 of 5 keer week de maaltijden eet die hij lekker vindt. Brood ofzo geef ik niet. Eten doe je met de pot mee. Normale hoeveelheid toetje en anders maar niet. Dan eet hij de volgende ochtend wat meer.
Hier gaat het avondeten al een jaar heel wisselend, van 0 happen tot 2x opscheppen en het is eten wat de pot schaft...wat 9 van de 10x succesvol is dat misschien ff wat vaker eten. Hij krijgt wel altijd een toetje en wordt nooit wakker van de honger.
Hmm misschien toch maar een toetje dus. Ik ben daar ook een voorstander van maar mijn vriend had het idee dat dat juist niet goed is. Vind het wel een goede om dan een 'saai' toetje te geven en dan inderdaad met wat fruit. Gisteren had ik haar overigens wel yoghurt nog gegeven, bij wijze van uitzondering.
Mijn zoontje heeft dit ook af en toe wanneer hij erg moe is. Zelf merk ik dat ik flexibel ben geworden. Zie ik rond etenstijd dat hij te moe is dan krijgt hij een papfles (180+6+ 3 eetlepels) en gaat hij daarna naar bed. Is hij nog redelijk wakker maar gewone stukjes eten wil hij niet dan maak ik het fijn met de staafmixer en dan eet hij het vaak nog wel op. Of ik maak een fruithap met pap voeding en water en geef dat waarna de avondfles gegeven wordt. Ik zou zelf even kijken wat het beste bij je kindje werkt, dit werk bij mijn zoontje het beste nadat ik ook 's nachts eruit ging omdat hij 's avonds niet wilde eten en 's nachts toch trek kreeg.
Ik gaf dan nog een broodje vlak voor het naar bed gaan. Maar nu at mijn zoon vrijwel altijd goed en het was ook niet zo dat hij dan stopte met eten omdat ie wist dar hij toch nog een boterham zou krijgen. En idd, dat toetje gewoon geven. Eventueel iets vullends erdoor. Muesli oid?
Ik ga vanavond even mijn vriend overtuigen dat een toetje dus wel moet En nu maar hopen dat de 'Ik wil niets eten' fase snel voorbij is. Overigens mag ze van ons geen TV meer kijken als ze niets gegeten heeft. Is dit ook niet goed? Ze mag normaal gesproken na etenstijd tot ze in bad/naar bed gaat altijd nog even TV kijken. Nu ze niet meer wil eten (en tijdens het eten gaat zeuren om de TV) hebben wij gezegd dat dat niet mag als ze niet goed eet. Goed eten is bij ons minimaal 5 goede happen eten. Dit wel aanhouden of zouden jullie er geen consequentie aan hangen?
Gewoon alles laten zoals het was. Geen aandacht aanschenken, dus ook niet dit soort "negatieve" aandacht, want dan heeft ze door dat ze met wel/niet eten jullie ermee heeft. Als alles precies hetzelfde blijft, en ze er niks mee bereikt, is de lol er snel vanaf.
Onze dochter eet al anderhalf jaar bijna nooit avondeten. Nu is het zo dat zij 's nachts gewoon doorslaapt. Ze heeft in al die tijd misschien twee keer 's nachts aangegeven dat ze honger had. Die keren hebben we haar wat lauwe melk gegeven. Maar goed, die twee keren weken dus heel erg af van hoe normale nachten gaan. We gaan echter niet midden in de nacht eten staan maken. Overigens krijgt ze hier wel altijd een toetje. Als ze die wel eet, ben ik blij dat er tenminste toch wat in dat buikje zit, maar ook een toetje blieft ze 9 van de 10 keer niet. Gewoon zonder eten naar bed dan, kan er ook niks aan doen.
Hier wat tips die wel kunnen werken: - betrek haar bij het koken; boontjes doppen, in een pan roeren, eitje breken, water/melk/whatever afmeten in de maatbeker. Dan is het interessanter om te gaan eten, ze heeft het immers zelf gemaakt - Hele kleine porties geven. Hoe voller het bord, hoe afschrikwekkender. Dus starten met 5 krieltjes, 2 roosjes broccoli, en een halve slavink (bijvoorbeeld hè). Wanneer ze het einde kan overzien, is ze waarschijnlijk ook sneller geneigd te starten. - maak het gezellig aan tafel: tafel dekken, kaarsjes, leuke placemats, mooie kan water erbij. Straal uit dat eten leuk is. - en de belangrijkste: heb het tijdens het eten vooral NIET over eten. Niet zeggen/vragen dat ze nog x hapjes moet, niet vragen of ze het lekker vindt, geen beloning/straf in het vooruitzicht stellen enz. Gewoon niet doen, geef haar de tijd om te eten (bijv 20-30 min), en als het klaar is, is het klaar, ongeacht wat er nog op haar bord ligt. Succes!
Zoals je leest is het een bekende fase welke lang kan duren, vervelend maar ervoor straffen nee. Kan me voorstellen wanneer ze een jaar of 4/5 zijn dat je dan gaat zeggen "nog twee hapjes anders geen toetje of geen tv" bijvoorbeeld, maar nu nog niet....niet teveel aandacht aan schenken.
Hier ook een slechte avond eter, altijd al. Maar snachts eten doen wij echt niet als hij erom vraagt. Toetje krijgt hij voorlopig altijd nog wel.
Ik zou idd wel een toetje geven (gezond). Maar ik zou haar warme eten bewaren en dan 's avonds aanbieden als ze honger heeft. Honger laten lijden zou ik niet willen, maar wel leren dat het warm eten dan gewoon opgegeten kan worden. Niet iets anders wat ze lekkerder vindt in ieder geval want dan gaat ze natuurlijk nooit warm eten. Nu denkt ze misschien de volgende keer 'ik kan ook wel gewoon direct mijn eten opeten anders krijg ik het vanavond alsnog. Wij hebben een goede eter, maar soms wil ze haar broodje in de ochtend niet opeten, die gaat dan in een folietje en krijgt ze rond koffietijd. Broodje op? Dan pas een koekje.