Alweer spruw?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door liefkleintje, 10 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Een paar weken geleden kreeg ik een zere tepel. (hele dag door) en steken in mijn borst.
    Ook dronk mijn dochtertje heel erg onrustig. Dus naar de HA gegaan, omdat ik dacht aan spruw.

Ze wist het niet zeker. Zag niks geks aan mijn tepels. Haar tong was wel wat wit, maar zou ook vd melk kunnen zijn.
    Toch gaan behandelen. Ik moest 2x per dag zalf op mijn tepel smeren en ik moest haar 4x per dag een plakkerig drankje geven.

Het ging beter! Maar nu weer een zere tepel!! Dus weer opnieuw begonnen.

Maar het bevordert het plezier niet van het voeden. (voeden doet gelukkig geen zeer!)
    Ik kook elke dag alles uit, was alles op 60 graden....

Wat is de tip om van de spruw af te komen? Want zo vrees ik dat ik het niet lang meer vol ga houden :( (ik behandel ons al vanaf vrijdag, maar merk aan mijn tepel nog geen verbetering!)

Ik kolf elke ochtend zodat mijn vriend s'nachts een flesje kan geven. Ik begreep dat dat gewoon mocht?

Bv uit de vriezer mag niet las ik. Alleen als je het in een pannetje verwarmt totdat je bubbeltjes gaat zien en het dan weer laat afkoelen. Klopt dat??

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Bij spruw is het zaak om goed te behandelen, zonder kans op terugkeer. Advies is bij iedere voeding zowel je tepels als haar mondje behandelen. Smeer een beetje op je vingeren breng het rond in haar mondje: wangzakjes, kaakjes, tussen kaak en lippen. Liefst na het voeden. Slik je of heb je antibiotica geslikt? Hoe is je weerstand? En je voeding? Probeer niet teveel suikers en witte broodproducten te gebruiken bijvoorbeeld.

Zie je na een paar dagen geen vooruitgang, kun je je afvragen of het spruw is. Mogelijk heb je een andere oorzaak. Heb je last van kloven? Drinkt ze de borst goed leeg of voel je veel harde plekjes?

Heb je veel borstvoeding in de vriezer? Bedenk je dat wanneer je partner een nachtvoeding geeft, en jij je borsten niet afkolft of stimuleert je vraag en aanbod af kan bouwen.

Veel succes verder!

Deel Deze Pagina