Hoi, Mijn zoontje is nu 6 weken oud en krijgt al vanaf het begin borstvoeding. Nu lijkt het alsof de voedingen alleen maar langer gaan duren, een uur voeden (en tussendoor verschonen) is niets... Ik had gedacht dat het voeden alleen maar korter zou gaan duren, maar daar is hier geen sprake van. Een voeding verloopt hier als volgt: Ik begin aan de borst waarbij ik bij de laatste voeding ben gestopt, aan deze borst laat ik hem 15 minuten drinken. Dan boertje laten en verschonen en dan bied ik de andere borst aan. Hieraan laat ik hem drinken tot hij loslaat. Nu lijkt het de laatste week alsof hij boos wordt op de borst (maakt niet uit welke borst (1e of 2e) en hij doet het aan het eind van het drinken aan die borst.) Ik heb meerdere keren na een voeding gekolfd en er komt nog wel iets uit, dus het is niet dat er niet genoeg voeding is. Overdag vind ik het niet zo erg om een uur met een voeding bezig te zijn, maar 's nachts zou het fijn zijn om niet zo lang met een voeding bezig te zijn. Heb je tips? Ook zit ik erover te denken om bv te gaan combineren met kv. Is het dan verstandig om de laatste voeding met kv te doen zodat hij misschien ook iets langer slaapt? Of slapen ze niet langer op kv? Even iets extra informatie: Zoonlief groeit als kool, zo'n 300 tot 400 gram per week. Heeft elke luier wel een plasluier en bijna elke luier is ook een poepluier. Hij is overdag heel veel wakker (wil niet in z'n bedje of box slapen en alleen in de wipstoel bij mij/man zitten), volgens het cb is dit geen probleem. Nu begint er deze week een klein beetje ritme in zijn slaapjes overdag te komen. Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes Lentekriebel
Hoi, Goed gaat het zeg, als ik kijk naar zijn groei!Is dat puur op jouw borstvoeding? Een voeding van een uur vind ik ook wel wat lang. Het klinkt wel goed zoals je het doet. Het kan zijn dat je wat ruim in je productie zit. Mogelijk is je kindje niet verzadigd genoeg ondanks wat hij binnenkrijgt. Het kan ook zijn dat je melk niet zo scheutig meer toeschiet naar zijn zin. Heb je geprobeerd om compressie toe te passen op zulke momenten? Geef druk op je borstweefsel en houd dit vast. Kijk of je kindje gaat slikken. Er komt een toeschietreflex. Je laat pas los wanneer je kindje stopt met zuigen om te zien of het zelf weer aanpikt. Als je zegt dat er nog wel iets uitkomt, over hoeveel hebben we het dan? 30 cc, 50 cc, 80 cc? En is dat dan uit 1 borst of beide? En kolf je enkel of dubbelzijdig? Met de hand, elektrisch? Wat je zou kunnen doen is eens bij de VBN of LLL kijken naar de folder over ruime productie. (veel melk) je kunt de folder downloaden via internet via Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Wereld Borstvoeding Week 2013 Misschien herken je meer en kun je met de tips die daar genoemd staan aan de slag. Je vraagt of je kv met bv kunt combineren. Dat kan altijd natuurlijk, waarom zou je kv willen geven? Zodat de nacht langer duurt? Bedenk dat wanneer je kindje niet uit jouw borst drinkt je vraag en aanbod verstoord raakt: je gaat dan afbouwen. Ik vraag dit zodat je hier over na kunt denken en je keuze bewust maakt. Het is geen garantie dat je kindje beter of langer slaapt op kv. BV is nu eenmeel makkelijker verteren en verwerken voor je kindje. Dat is natuurlijk een groot voordeel! Kindjes kunnen gevoelig reageren op voeding die zwaarder is: dat wil je bij voorkeur niet 's nachts. Je schrijft dat je kindje veel bij jullie wil zijn. Slaapt het wel wanneer je met hem gaat wandelen in de wagen of draagdoek? Bij jullie is natuurlijk goed, veel in maxi-cosi of wipstoel probeer je liefst te beperken (zie ook Tineke van Westerop - Actie) Veel succes!
Die groei is puur op mijn borstvoeding. Volgens de verpleegkundige van het cb (narrig mens) was het een beetje teveel, maar de arts bíj het cb vond het geen probleem. Schijnt vrij normaal te zijn bij bv-kindjes. Volgens mij produceer ik inderdaad best veel. Borstcompressie heb ik nog niet geprobeerd. Zorgt dit ervoor dat mijn kindje iets eerder/wel verzadigd raakt en minder lang drinkt? Wel merk ik dat als hij begint te drinken aan de eerste borst, dat mijn borsten keihard worden en de andere borst soms begint te lekken (tsr?). Bij het nakolven komen er wisselende hoeveelheden uit. Ene keer 30cc, andere keer 60cc. Het is vaker 30 dan 60. Ik heb een dubbelzijdige, elektrische kolf en kolf beide borsten. Ik zal eens kijken naar de folder en site wat je hebt aangegeven, en anders evt. een lactatiekundige langs laten komen. (Het onrustige gedrag van zoonlief is nu bijna bij elke voeding aanwezig, misschien dat ze daarvoor ook tips heeft.) Ik wilde 1 voeding vervangen door kv zodat ik een voorraadje bv aan kan maken, tussendoor kolven lukt me op één of andere manier niet zo goed. Daarbij vind ik het wel fijn om 1 voeding door manlief te laten doen. Als de kv als laatste voeding zou betekenen dat de nacht iets langer zou duren, zou dat een heel groot voordeel zijn.. Sinds een paar dagen geleden zijn we begonnen met kv te geven als laatste voeding (en hij komt nog gewoon net als altijd rond 3/4 uur 's nachts), maar mijn kolfvoorraadje begint nu eindelijk vormen aan te nemen. Gelukkig heeft hij geen last van zijn buikje na de kv. Rond 23.00/00.00 uur kolf ik rond de 150/160 cc. Zo'n kolfsessie duurt meestal rond de 10 à 15 minuten, daarna krijg ik er echt niets meer uit (ondanks meerdere pogingen om een nieuwe tsr te krijgen). De kleine man is dan na een flinke clusteravond (16.00 tot 21.00) met de daarbij behorende slokjes hier en daar, 2 à 3 uur geleden aan de borst geweest. In de wandelwagen of auto slaapt ie wel, maar ik wil hem zoveel mogelijk leren in bedje in slaap te vallen. Maar overdag wil hij echt niet slapen (op een hazeslaapje van 10 minuten na). Ik leg hem bij de eerste slaapsignalen wakker in bed, maar jengelen wordt huilen en huilen wordt krijsen.... Troosten lukt niet en speentje accepteert hij (gelukkig) niet. Daarbij heb ik alle tips die ik kan vinden al geprobeerd.. Ik kan nu een inbakerdoek van een bekende lenen om te kijken of dit beter gaat, dat gaan we dus over een paar dagen proberen. Een draagdoek heb ik, maar als ik hem hierin doe blijft ie kreunen alsof hij teveel in elkaar gedrukt wordt. Misschien doe ik iets verkeerd? Ik doe het precies zoals beschreven staat op de voorbeeldfotootjes... Het is wel best zwaar om hem constant te moeten vermaken/op de arm te dragen om stil te houden/krijgen. Gister was vooral een dramadag en meneer was aan het eind van de dag doodop en viel gewoon met rode oogjes in slaap....zo zielig (
Klopt, beeld kan flink variëren. Klopt: dit is het toeschieten inderdaad. Is een prima beeld. Veel succes!