Leuke "terrible two's/three's"

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by zilvervosje, Feb 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Oké, ze noemen het terrible two's en three's om een reden. Maar wat vinden jullie het leukst aan deze leeftijd?

Ik merk namelijk dat ik echt met de dag nog verliefder wordt op onze meid. Heerlijk, die grapjes, die dikke beentjes, de knuffels. Ik zou haar bijna "terrible two" willen houden :D

En jullie?

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,789
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Haha, leuk topic. Wij zaten vandaag nog te genieten van onze zoon en zijn vrolijke buien. Het is weer even geleden dat hij zo'n vreselijke driftbui had. We hebben deze week vrij en we hebben gewoon veel leuke dingen gedaan met z'n drietjes. Echt genieten als gezin. De afgelopen dagen heb ik hem eigenlijk (bijna) alleen maar blij en goedgehumeurd gezien. Heerlijk hoor! Dus we zeiden toevallig vandaag nog tegen elkaar: wat is dit toch een leuke leeftijd!

Ik kan er van genieten dat we al echte gesprekjes kunnen voeren en dat hij al zo vreselijk bij de hand kan zijn. Deze week is hij volgens mij echt aan het 'oefenen' geweest om op een leuke manier zijn zin te krijgen in plaats van me een driftbui zijn zin proberen door te drijven. We zien ook echt dat hij (nog ;)) plezier heeft in leren. Hij vraagt naar de betekenis van woorden en is wel te porren voor spelletjes over bijvoorbeeld vormen.

Laatst nog een gesprekje:
    Zoon: "Mag ik een banaan?"
    Ik: "Nee, je hebt net gegeten."
    Zoon: "Boots (aapje van Dora) lust graag bananen."
    Ik: "Ja, dat klopt."
    Zoon: "Boots is een aap."
    Ik: "Uhu."
    Zoon: "Ik lust ook bananen dus ik ben een aap."
    Ik: "Hallo aapje."
    Zoon: (met triomfantelijke kop): "Ik ben een aap dus ik mag een banaan."

Heerlijk toch!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik geniet er ook met volle teugen van! Echt zo heerlijk deze leeftijd! Gister bij de tandarts, stel je Lisa voor met 2 handen over haar mond en ogen dicht, bij mij op schoot: ik heb geen tanden.

:D

En vanavond aan tafel: wie heeft dit eten gemaakt?
    Ik: papa
    Lisa: Oh papa dank je wel dat je dit eten hebt gemaakt! (met haar dramaqueen stemmetje, lekker overdreven)

En laatst dacht ik, wat is ze lang weg... (ze was aan het plassen op haar potje in haar kamer). Keek ik om het hoekje, zat ze alle doekjes uit het pak luierdoekjes één voor één eruit te halen en in haar prullenbak te gooien. Dus ik zeg op strenge toon: Lisa. Ze schrok zich rot, gooide baldadig het doekje wat ze vast had naar me toe, zei heel hard en boos: nou!!!! En begon toen te huilen ;)

En ondertussen is ze nog zo klein dat je haar zo lekker met 1 arm kan optillen en lekker tegen je aan kan houden! :)

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,789
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat vind ik ook heerlijk. Dat ze ondanks die eigenwijzigheid en ik-ben-al-groot, tegelijk nog zo heerlijk knuffelbaar zijn! Die van ons is in ieder geval echt een knuffelkont. Die moet ik soms gewoon van schoot sturen.

5. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Dat je de ene dag denkt 'waar ben ik aan begonnen! ik kinderen!' en de volgende dag weer een knuffel uit het niets krijgt waardoor ik de tranen van geluk weg moet slikken.

En alle mini verhaaltjes die uk in drie talen door elkaar mengt. Dan denk ik 'het komt ooit wel goed met ons ukkie'.

6. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Heerlijk he. Mijn 2-jarige kan ook gewoon helemaal in een deuk liggen om niks. En het zijn nog van die knuffelkonten!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja hier ook een echte knuffelkont. Heerlijk! Soms wordt ze 's avonds/'s nachts wakker en als ik dan bij haar kom zegt ze soms alleen: ik wil even knuffelen. Dan knuffelen we even 1 minuutje en dan gaat ze weer lekker slapen...

8. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Heel herkenbaar, als ze klein zijn moeten ze klein blijven, maar ik vind dit toch een geweldige leeftijd!!
    Elke dag word ik verliefder, Zoë zei op een gegeven moment uit zichzelf; mamma, khouvanjou. *smelt*
    Sowieso is ze een knuffelmeid, dat vind ik echt heerlijk!!!
    Maar ja, andere momenten zou je ze wel achter het behang willen plakken hahaha.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kan zo genieten van de drifbuitjes van mn middelste, mijn oudste was zooo pittig op deze leeftijd. Slaan schoppen wegrennen krijsen meerdere keren op een dag. Dit mannetje echt sporadisch en dan ook nog eens helemaal niet overtuigend haha.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,789
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Niet specifiek voor deze leeftijd, maar straks ga ik naar bed en dan kijk ik nog een bij onze knul. En dan ligt daar zo'n prachtig engeltje met zijn warrige krullen en rode wangetjes... En dat mag ik dan nog een kusje geven. Heerlijk, echt één van de mooiste momenten op de dag!
    En het andere eind van de nacht is ook leuk, hoewel ik niet altijd even bij ben met het tijdstip. Om kwart voor zeven mag onze zoon zijn bed uit. Dan hoor ik die blote voetjes al aankomen over het laminaat en dan komt hij als eerste altijd bij mij liggen. En ook al weet hij nog altijd feiloos mijn blaas te vinden me die twee ijsklompen onderaan zijn benen, vind ik ook dat heerlijk. Die eerste ochtendknuffel!
    Nadat we de kidsleep wekker hadden aangeschaft, is hij nog één keer 'stiekem' te vroeg zijn bed uitgekomen. Toen liep hij naar onze kamer naa mijn bedhelft. En toen zei hij alleen maar "mama is lief", gaf me een kus, draaide zich om en ging terug naar bed. Dan word je toch gek van liefde voor zo'n kind!

11. GIO2009

GIO2009 Actief lid

Jan 29, 2013
    110
    0
    0
    Nou soms denk ik GRRR als hij z'n driftbuien krijgt,en niet wilt luisteren en alles zelf wilt doen wat nog niet lukt,of net in de winkel moeilijk gaat lopen doen.

Maar gelukkig overwint de happy moments : mama/papa nadoen, mij opeens verrasen met nieuwe woordtjes en zinnetjes ( loopt achter met spraak ), eigenwijsheid , de knuffels en kusjes, grapjesmaker.

Dus wat valt er te zeggen over de terrible 2 en 3, fantastische tijden! De tijd gaat al zo snel en elke leeftijd heeft zijn eigen nieuwe verrasingen :)

12. mcm78

mcm78 Bekend lid

May 6, 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Oh ja...! Wat een leuk topic. Zat me dat laatst ook te bedenken, dat ik eigenlijk steeds gekker op mijn zoontje word :). Ook hier natuurlijk af en toe drama-huilbuien als hij iets niet mag (en dan moet ik altijd zo mijn best doen om niet te lachen; dan zit hij heel boos te doen, en dna ondertussen af en toe te kijken of wij het wel in de gaten hebben), en afgelopen week echt uuuuuuuuren treuzelen met zijn eten (daar word ik dan wel eens moe van), maar wat ik echt het allerleukste vind is dat hij tegenwoordig allemaal redeneringen met me begint te houden. Zo stond hij dinsdag op, en het eerste wat hij tegen me zei was: 'mommy, ik wil vandaag eerst een boterham met jam, en dan cheerios, ok?' (hij krijgt hier altijd 's morgens cheerios, omdat we daar tenminste wat melk bij hem meer naar binnenkrijgen. En hij is gek op boterhammen met jam, dus die krijgt hij dan als hij wil nog 'voor toe'. Meneer wilde dat nu graag even andersom, haha. En dan dat 'ok?' er achteraan...mwahahaha!

Hij ligt nu overigens al twee uur te kletsen in bed... tja, ik kan hem alleen de mogelijkheid geven om te gaan slapen, kan hem niet dwingen om dat ook daadwerkelijk te doen...

13. adi

adi Niet meer actief

Sinds de peutertijd zijn de dikke beentjes hier verleden tijd hoor ;)

ik vind het zo leuk dat ze zo lekker bijdehand zijn hier (en ook wel lastig soms). Ze verbazen me elke dag met hun slimme reacties om ergens onderuit te komen.

- als ik de kamer binnenkom en vraag wie het gedaan heeft verwijten ze alle 3 elkaar, met een big smile :),
    - als ik aan mijn dochter streng vraag of ze me nu wil aankijken, gaat ze vaak neus-tegen-neus staan met me. Dan lig ik gelijk in een deuk :))

en hun liefde voor elkaar.. Om te smelten, ben zo gelukkig als ik zie hoe sterk hun vriendschap en band is. Ook al hebben ze vaak onenigheid over onzinnige dingen, 2 tellen later staan ze te knuffelen :)

14. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hahaha, dus, terrible three's x 3? Dat lijkt me ontzettend mooi! Faytje heeft nog wel echt van die touwtjes om haar polsen en ook nog wel dikke beentjes, maar het is al een stuk minder. Een jaartje terug was het echt nog een baby'tje... Heerlijk!

Ik moet trouwens ook zo lachen om dat boos worden! De drama soms om helemaal niks. En dan niks laten merken, hè, want dan gaat het helemaal los. Ze maakt er nu soms ook grapjes mee, dan kijkt ze heel boos van onder haar wenkbrauwen naar me..... En dan ineens, grote grijns :D.

En die verhalen! Nog niet helemaal te volgen, maar ik kan er de hele dag naar luisteren (dat is maar goed ook, ze praat de hele dag). Ik smelt echt als ze zo haar best doet om dingen goed te doen en dan komt overleggen. "Zo, broodje eten op de bank. Zo beter!" En dan kijkt ze naar mij "zo beter", zegt/vraagt ze dan. "Zo beter" (met nadruk op de BE van beter) is haar nieuwe slogan ;) Of het enthousiasme als ze/ik/papa binnenkomt, rennen en dan een grote knuffel. Ja.... Ik hou van terrible two's :)

15. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland

Haha! Hier moest ze voor straf eens met haar neus tegen de muur.... Nam ze ook erg letterlijk... Je kon me opvegen van het lachen! :)

16. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Geweldig topic!
    Vooral na deze 'terrible' week. Niet luisteren, brutaal en als hoogtepunt ( of dieptepunt, t is maar hoe je t bekijkt;) ) liggen gillen in t gangpad van de supermarkt ( tsja, mijn peuter doet dat dus ook).

Maar vanochtend riep ze dat ze wakker was. Ik kwam gapend haar kamertje binnen, zegt ze; "ben je nog moe? Kom maar hier, dan krijg je een dikke kroel, daar word je vrolijk van!" En ja, dat klopt dus. Zit dit met een grijns te schrijven.
    Ze kan zo lief en sociasl zijn. Als er een ander kindje op t kdv verdriet heeft, of gevallen is, gaat zij hem of haar troosten. Ik krijg de hele dag door tekeningen van haar. En haar logica is soms hilarisch.
    Dus ja, ze is 'terrible two' geweest, is nu nog meer 'terrible three' maar is wel het allerliefste, allerleukste en allergekste meisje van de hele wereld. 😍

17. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier zie je precies op de muur op welke hoogte Sven zn neus en mond zit.
    Die gaat standaard met zn neus en mond tegen de muur aan staan als hij even in de hoek moet staan.

Laatst stond hij er ook in en riep hij: kom maar, kom maar eruit, kom maar Sven. Ja klaar, ja. Toch bleef hij wel staan :p

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Onze peuter is 2 jaar en 3 maanden en ik zit te wachten op haar terrible gedrag. Tot nu toe nog 1 en al lief! En knuffelen kan ze als de beste!

Ja, natuurlijk is ze weleens ondeugend, maar dat is niet erg. Vaak wel grappig ;)

Het leukste vind ik dat ze nu steeds meer begint te praten en spontaan liedjes zingen. Liedjes die ze kent van de opvang. Zo leuk en lief. En ze is zo lief voor haar zusje van bijna 1! Ik smelt elke dag :)

19. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Hier heeft de oudste ook nog geen last van echte peuterpubertijd, dus ik vind deze leeftidj echt zo geweldig!!!! zo'n lief schatje, heerlijke knuffelkont, als hij soms bij me in de navht komt liggen, valt ie knuffelend in slaap..ehct zo lief ( niet dat het heel lekker ligt, omarmd en je hoofd dus klem tussen 2 peuterarmpjes :p)

Leuk voorbeeld :

-Samen mandarijntje aan het pellen, bij het eerste velletje wat eraf gaat : "Goede morgen mandarijn, lekker geslapen???"
    Daar lig ik echt om in een deuk

20. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

OK, hij is net 4 geworden en dus geen two of three meer. Maar ik heb die periode nooit als terrible ervaren (wel af en toe als heel vermoeiend;))

Het heerlijkste is dat hij zo'n enorme knuffelkont is. Spelen en dan spontaan even op schoot kruipen om te knuffelen, kusjes geven.

De fantasie met spelen. De legendarische uitspraak als hij moet stoppen met spelen (omdat we gaan eten, ergens naartoe of naar bed) 'ik moet nog even het verhaaltje afspelen'

's morgens uit bed komen en dan nog even bij je kruipen en in je armen in slaap vallen.

De verwondering over en nieuwsgierigheid naar alles in de wereld. Of het nu een lieveheersbeestje is of de werking van onze nieuwe zonnepanelen. Hij wil allesweten en steld heel de tijd vragen. (en natuurlijk met steeds weer de bekende 'waarom?')

Jezelf herkennen in uitspraken, en houdingen, en de eigenwijsheid die daaruit spreekt.

De ontwapenende lach als hij iets ondeugends heeft gedaan en ik eigenlijk wil gaan mopperen.

Het verhaaltje voor het slapengaan waar hij helemaal in kruipt.

Share This Page