Ik let altijd heel goed op wat ik eet, alleen 2 weken geleden een worstenbroodje van de bakker op die 2 dagen oud was. En vlees moet blijkbaar in de koelkast bewaard worden maar dat doe ik eigenlijk nooit bij worstenbroodjes... Smaakte verder niet raar en ben niet ziek geworden maar achteraf las ik de risico's. Vk op dit forum gaf aan dat het inderdaad niet erg slim is. Kon er natuurlijk weinig meer aan veranderen, maar ik kreeg gisterenavond last van hoofdpijn en nekpijn. Sinds vanochtend voel ik me niet zo lekker (geen koorts overigens) en heb ik spierpijn (gisteren wel druk geweest overdag). Ik ben echt heel bang dat ik toch listeria opgelopen heb. Wat nu? Hoelang duurt het voordat een eventuele miskraam volgt op mijn symptomen? Mijn eigen ha en vk nemen dit soort vragen nooit serieus helaas.... Kan iemand me gerust stellen?
Waarom neemt de ha of vk dit niet serieus? Je moet nog een aardige tijd onder controle lopen bij deze vk, dus ik mag hopen dat je op haar terug kan vallen wanneer nodig, daar zijn ze toch voor? Ik zou wel alsnog de vk bellen, en als ze niet serieus neemt, zou ik informatie bij een andere vk inwinnen. Probeer je overigens niet te druk te maken, de kans is heel erg klein!
Ik zou me er zelf niet druk om maken, aangezien de kans echt bijzonder klein is dat je het oploopt, en zelfs dan nog niet altijd leidt tot een miskraam. Maar als je je er niet goed bij voelt, direct de huisarts bellen en vragen om onderzoek! Ze hameren er zo op dat je dit en dat absoluut niet mag eten want listeria is zo gevaarlijk, en dan zouden ze je vervolgens niet serieus nemen als je erop getest wil worden?! Mag toch hopen dat ze je zorgen serieus nemen. Liever een keer teveel dan te weinig getest. Hoop voor je dat ze je gerust kunnen stellen!
Heb je al contact gehad met je vk of ha hierover? Ik zou het gewoon duidelijk aangeven;'Ik heb 2 weken geleden een worstenbroodje gegeten dat niet gekoeld bewaard was, nu heb ik griepachtige klachten en wil ik graag dat ik gecheckt word op listeriose ivm de mogelijke gevolgen voor mij en mijn kindje.'. De ha of vk moet echt met een goede reden komen willen ze dit weigeren lijkt me...
Ter geruststelling: volgens mij moet je echt heel hoge koorts hebben (meer dan 40 graden of zo) als je tijdens je zwangerschap geïnfecteerd bent door listeria.. En ik denk dat ze het niet serieus nemen omdat het echt weinig tot niet voorkomt. Ik ben eigenlijk een beetje boos op die listeria- en toxoplasmose-voorlichting, mijn angst hiervoor heeft echt een groot deel van mijn zwangerschap verziekt. Dus idd, laat ze het maar gewoon controleren! Maar, ook nog ter geruststelling: waarschijnlijk heb je niets en komen je klachten vooral door de spanning die je erover voelt. Je wat vaker niet lekker.voelen hoort er ook bij... Succes!
Wat mij destijds gerustgesteld heeft is dat een listeria besmetting maar ongeveer bij 60 mensen per jaar voorkomt. Kijkend naar de hoeveelheid inwoners is dat echt heel weinig... daar hield ik me altijd aan vast!
Al die waarschuwingen kunnen je als zwangere vrouw behoorlijk bang maken he? Ik heb destijds ook dagen gestrest over een blaadje sla van de mac donalds... want wie weet of ze het daar goed wassen. Erg frustrerend maar gelukkig is dat soort stress vaak onnodig. En inderdaad toch gewoon naar de huisarts als je het zeker wilt weten.
Inderdaad sluit ik me aan bij wat Danielle86 zegt. Jaarlijks is komt een besmetting met zoiets dergelijks zo'n 50-60 keer voor. Bij de zwangerschap let je extra veel op, dus de kans dat je überhaupt iets krijgt is heel klein. Daarnaast leidt een listeria of toxoplasmose besmetting bij de zwangere vrouw niet altijd tot ernstige gevolgen. Vanaf de 2e helft van de zwangerschap is het risico op gevolgen voor het ongeboren kindje het grootst in geval van een besmetting. Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat de vk of ha dit moet controleren. Zeker als je je daar ongerust over voelt. Het kan natuurlijk zijn dat het vlees in het worstenbroodje toevallig besmet is.