wie heeft er tis echt iedereen wandeld over mij heen. niemand luisterd naar mij zeg ik nee word het gewoon gedaan en zo nog meer ik ben het gewoon spuugzat! zelf mijn vriend luisterd momenteel gewoon echt niet naar me!ik kan iets 100 keer vragen maar dan nog doet hij het niet gevolg grote oorlog waarop ik me kut voel en hij kwaad op mij is omdat ik op mijn strepen ga staan. ik ben het zat om deurmat te zijn. wie heeft er tips? hoe word ik assertiever?
Kijk eens bij de GGZ-instelling in jouw regio, daar hebben ze doorgaans om de zoveel tijd een assertiviteitstraining! Krijg je lekker even alles vanuit de basis uitgelegd, kun je ervaringen uitwisselen en vaak ook rollenspellen doen over situaties uit je prive-leven.
Het is lastig om hier tips te geven, omdat we je niet kennen. Vaak ligt het wel aan de manier waarop je iets vraagt. Vind je het misschien lastig om iets aan iemand te vragen, waardoor je op een bescheiden manier jouw vraag uit? Of wil je graag aardig gevonden worden, waardoor je de vraag veel te 'lief' stelt? Als je bijv. tegen jouw vriend zegt: "Ik zou het fijn vinden als je eens een keer jouw spullen opruimt," kan dat op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Je zou het fijn vinden, maar een ander ziet er misschien niet de noodzaak van in. En het feit dat jij het fijn zou vinden, betekent natuurlijk niet dat het moet gebeuren. En 'eens een keer opruimen', kan ook betekenen over 2 weken. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar wat ik wil zeggen: de manier van vragen (vooral: duidelijk zijn!) is heel belangrijk. Sommige mensen snappen jouw hints niet, terwijl ze voor jou duidelijk zijn. Dus duidelijk zeggen wat je wilt en voet bij stuk houden. Een zekere, open houding wil daar ook wel bij helpen. Natuurlijk verander je dat niet zomaar, maar een cursus zou je een eind op weg kunnen helpen. Hopelijk heb je iets aan deze tips. Ik denk zeker dat het goed is om een assertiviteitstraining te gaan volgen als je er zelf zo'n last van hebt. Kijk eens wat voor trainingen er in jouw buurt worden gegeven. Succes!
was t ook al zo voor je bevallen was ? als ik terug denk kom je op mij niet als een niet assertieve vrouw over misschien een combinatie van hor(ror)monen , kraamtranen en onmacht ? ik heb bij mijn nieuwe werkgever wel cursussen gehad om grenzen te stellen tegen clienten en collega's , feedback geven en ontvangen heb er mappen van je mag ze van mij wel hebben hoor heb er genoeg aan gehad . want als ik eerder feedback kreeg beet ik gelijk iemands hoofd eraf en reageerde aggressief , kreeg van mn leidinggevende een compliment dat ik het goed in de praktijk heb kunnen brengen , alleen gaat hij op dit moment wel zelf ver over mijn grenzen heen maar dat ben ik nog in mn hoofd aan t uitbroeien om hem op n nette veilige manier de wind van voren te geven ahahha maar als je dus wil mag je mijn mappen hebben
Oh ik ken dat ook zooooo goed. Denk idd dat het aan de manier van vertellen ligt, maar ja.. Dat zit in je en is moeilijk te veranderen. Er zijn cursussen voor idd. Ik moet het ook maar eens gaan opzoeken want hier wordt er ook finaal over mij heen gelopen. Vooral door mijn moeder. Als ik zeg 'Ze mag geen kleurstoffen want daar wordt ze driftig van' wordt het gewoon gegeven. 'Ze mag niet elke dag in bad omdat ze zo'n droge huid heeft' en een half jaar later zegt ze ja ik doe haar elke dag in bad (de keren dat ze daar logeert) maar ik was haar haartjes niet elke dag dus dat kan prima. En dat zijn nog maar 2 voorbeelden... Wordt er schijtziek van maar ik heb niet het lef om er keihard tegenin te gaan. Ik blijf het wel steeds herhalen maar daar wordt gewoon niet naar geluisterd. Dus ik lees dit topic ook maar eens mee.
het is al jaren zo helaas. at van mijn vriend is mischien wel laksheid omdat ik het dan snel zelf doe. maar ook nee zeggen en op mijn strepen gaat staan is echt een probleem ik ben dan met name bang dat ik me aanstel denk ik
Ik heb geen idee of het bij jou in de buurt is. Maar bij logikos in nijmegen geven ze goede assertiviteits trainingen.