Amandelen knippen volwassene tips gevraagd!?!

Discussie in 'De lounge' gestart door ilona85, 22 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Hallo,

Vandaag is bekend geworden dat mijn amandelen er nu echt uit moeten. Aan de ene kant heel fijn want hoop dan veel minder vaak keelonsteking te hebben maar ook een naar vooruitzicht zo'n operatie en de pijn erna. Ik zou graag van jullie weten wat goed is om te eten of te drinken en wat niet. Hoelang het gemiddeld duurde dat jullie opknapte? Eigenlijk alles ben nu al op van de zenuwen en weet heel eerlijk gezegt niet helemaal wat mij te wachten staat zoals infuus, catheter? Dat vind ik allemaal nog veel enger en erger dan de pijn erna denk ik. Please willen jullie je ervaringen delen ze gaan er 27 april pas/al uit en ben er nu al ziek van :(

2. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Ik heb mijn amandelen 2 jaar terug eruit laten halen en ik vond de operatie zelf echt reuze meevallen. Op de operatiekamer kreeg ik een infuus en werd ik onder narcose gebracht. Later op de verkoeverkamer ben ik weer wakker geworden. Helemaal geen pijn. Had alleen het infuus en een bloeddrukmeter verder niks.
    Vervolgens naar de afdeling terug en ik moest een nachtje blijven. Je krijgt pijnstilling mee naar huis en als je die gewoon trouw inneemt is het heel goed te doen. Ik was wel een beetje schor en heb vooral vloeibare dingen gegeten en koude dingen. Melkproducten is niet zo handig, want daar krijg je slijm van in je keel. Na 2 weken was ik er weer helemaal bovenop.
    Snap heel goed dat je er tegenop ziet! Dat deed ik ook heel erg, maar het is me enorm meegevallen. Heel veel succes tegen die tijd meid en probeer je niet te druk te maken.

3. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Mijn man heeft het ook gehad. Hij kon na een week weer alles eten.
    In het begin nam hij ijsjes en koude dranken. Ook vond hij knijpfruit goed te doen. Yoghurt en vla ging ook goed. hij nam als pijnstillen pcm en dat ging prima. Hij heeft weinig pijn gehad. Het is moeilijk te zeggen hoe jij je voelt. Maar doe alles op gelijde van de pijn.
    Alvast sterkte.

4. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    Fijn een positief verhaal haha. Bij ons is het een dagbehandeling dus als je een beetje bent bijgekomen mag/moet je naar huis. Maar tijdens de operatie krijg je geen catheter? Ben echt een muts hoor lijkt mij zo niet fijn een catheter. Hoop gewoon dat ik snel opknap vooral voor mijn kleine ventje. Helaas ook weinig oppas mogelijkheden dus wil er wel redelijk vlot bovenop komen. Het is en kwestie van afwachten dat snap ik want het is voor iedereen anders. Kan op dit moment wel janken dat het moet vind het vreselijk.

5. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Mijn man had geen catheter hoor. Misschien dat ze het doen tijdens de narcose en er daarna gelijk weer uit. Dan merk je er niks van.
    Mijn man was eerst wat moet maar dat knapte ook snel weer op.
    Moet wel zeggen dat hij vanalles tegelijk heeft laten doen:

Keel en neusamandelen verwijderen
    Poliepen verwijderen in de neus
    Neus recht laten zetten
    En de bijholtes laten schoonmaken

ondanks deze waslijst was hij al weer snel de oude dus.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee joh, je hoeft geen catheter. Tenzij je achteraf ofzo opeens niet kunt plassen door de narcose (wat ook niet vaak gebeurd) dan misschien, maar normaal echt niet.

Mijn man is 5 jaar terug geopereerd, is redelijk goed verlopen. Veel ijsjes gegeten en mocht dezelfde dag naar huis.

7. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    Haha oke gelukkig ja stom he maar krijg alleen nog een gesprek voor de narcose en dan de dag van de opname moet ik naar het ziekenhuis weet ook niet zo goed waar ik anders mijn vragen kon stellen. Snap wel dat het voor hun dagelijkse kost is maar ik vind het toch wel spannend. Nu nog wachten tot 27 april :$

8. Trees

Trees Niet meer actief

Ik het een aantal jaren geleden laten doen en heb sindsdien nauwelijks meer last van keelonstekingen. De ingreep zelf stelt niks voor en duurt volgens mij nog geen 10 minuten. In totaal duurde het hier drie weken voordat ik weer wat vast voedsel kon eten en was ik ook 7 kg lichter ;). Ik at veel vla en slappe soepjes enzo.
    Heb wel even een paar nachtjes in het ziekenhuis moeten blijven (ook i.v.m. epilepsie) en daarna mocht ik naar huis met zetpillen als pijnstilling. Na 5 weken kon ik echt alles weer eten. Het duurde lang (amandelen waren ook wel erg heftig ontstoken), maar achteraf gezien was het wel waard!

9. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hallo! Ik heb deze ingreep 3 jaar geleden laten uitvoeren omdat ik "kaasamandelen" had en dus constant met keel- en ooronstekingen zat..;
    De operatie is bij mij niet zo goed meegevallen (3 dagen in het ziekenhuis, overgeven ed) ik heb 1 week bijna niets gegeten (moest bijna terug naar het ziekenhuis) en 3 weken enkel soep en koffie... ook 1 maand niet kunnen werken omdat mijn amandelen met mijn tong waren vergroeid en ik mijn mond dus bijna niet openkreeg daarna en ook niet kon praten zoals het moet,
    MAAAAAAAAAAAAR Ik zou het zo opnieuw doen!!! Wat een plezier om amper nog ziek te zijn! Ik heb sindsdien denk ik slechts 3 keer keelpijn gehad!

EN volgens de dokter was het gewoon ontzettend pech voor mij dat alles wat mis kon lopen ook mis is gegaan met me...

VEEL succes toegewenst, het doet pijn, het is vervelend, maar echt de moeite!

10. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    Gelukkig redelijk positieve verhalen (op die van Ineke na maar hoop niet zoveel pech te hebben) Ben redelijk gerust gesteld in zoverre dat kan haha want blijf het een gek idee vinden dat je gezond het ziekenhuis in gaat en ziek eruit maar goed dan even goed herstellen en dan hoop ik net als jullie weinig tot geen last meer te hebben. ;)

11. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Heel veel succes toegewenst ;)
    Laat je ons iets weten hoe het is meegevallen? Groetjes en een spoedig herstel!

12. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    Zodra ik weer bij de levende ben dan zal ik hier een berichtje plaatsen bah zou het liefste morgen gaan dan was ik ervan af maar goed nog even geduld ;)

13. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Mijn ervaring is helaas niet zo goed .....
    Gelijk na de operatie kreeg ik weer een bloeding ....die kon gelukkig goed gestelpt worden ...
    Ik kreeg een folder mee met een schema van wanneer welk eten weer.
    1e dag vloeibaar en ijs 2e dag vla etc.....
    Om eerlijk te zijn heb ik 3 weken op ijsklontjes geleefd, ik kon alleen maar op iijsklontjes zuigen en het vocht mijn keel in laten lopen ...ik stikte van de pijn.
    Zo nu dan likte ik wat vla .....
    Zo ben ik er door heen gekomen......maar goed was wel 7 kg afgevallen hihi.
    Na de operatie ben ik een jaar mijn smaak kwijt geweest , niet bij alles maar zout proefde ik niet meer alleen zoet en pittig nog ....

Dit is niet echt een gezellig voorbeeld maar zo gaat het niet altijd.

14. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    Ik ben er ook 2 weken goed ziek van geweest! Ze hebben met met 41(!) graden koorts naar huis gestuurd toen.

IJs kreeg ik echt niet weg, veel té koud! Wel heeeeeel veel gedronken en mijn tip: coolpacks! Ik vond het heerlijk om die op mijn keel te leggen. Nee, voor mij was het geen pretje, maar ach, we leven nog! :D

15. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Hoi meid,

Bij mij is de operatie ook erg tegengevallen. Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen omdat ik veel bloed verloor en dus veel heb overgegeven.. Kreeg een infuus met water en werd ook 's nachts wakker gemaakt om ijs te eten. Dus niet zo'n positief verhaal, hoop dat het bij jou erg meevalt! Wel heb ik daarna nooit meer keelontsteking gehad:)
    Suces in ieder geval en alvast een voorspoedig herstel gewenst!:)

16. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier een jaar of 8 geleden laten doen. Hier ook niet heel positief, heel veel pijn gehad en heeft dik 3 weken geduurd voordat ik weer langzaam gewone voeding kon eten. Je moet vooral koud drinken, maar dat doet vooral de eerste dagen zoveel zeer! Wel 1 groot voordeel; sindsdien nooit meer een keelontsteking gehad ;) Dus wel echt met het gewenste resultaat!

17. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Oh ja coolpacks! Zeker gaan halen...

Ik heb ook veel bloed overgegeven toen! Bah!
    Wat ik me ook herinner => de slechte smaak en geur :(
    Gelukkig is dat allemaal slechts tijdelijk he dames en zijn we er beter van geworden !!!

18. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.614
    0
    36
    Vrouw
    ja, ik deed altijd met elke griep mee, nu nog hooguit 1x per jaar ziek... tis dus wel de moeite waard geweest!

19. dnise

dnise Fanatiek lid

16 feb 2010
    1.819
    0
    0
    regio rotterdam
    hier ook 2 jaar geleden mijn keelamandelen eruit laten halen en sorry ook bij mij is het slecht gevallen :)

nou kan ik al niet zo goed tegen narcose dus bij mij duurde het een hele dag eer ik voor het eerst wakker werd:(

daarbij was mijn bloeddruk te laag dus ik mocht niet gelijk naar huis!...

nadat mijn bloeddruk weer wat omhoog was mocht ik weg

Ik ben op disndag geopereerd en zoals ik al schreef valt narcose bij mij niet goed want ik was echt pas vrijdag ochtend weer helder!! heeeel veeeel geslapen en niet gegeten en/of gedronken..

daarbij kreeg ik er de week erop een infectie bovenop in combinatie met hoge koorts waardoor ik helemaal niets meer naar binnen kreeg!!

huilen bij een slokje water! zo zeer deed het!:x

ben er in totaal ruim 5 weken zoet mee geweest

maar eind goed al goed!! ben al 2 jaar keelontsteking vrij :D

en zou het toch echt zoo weer doen hoor want ik had toch echt 4 a 5 keer per jaar keel ontsteking!

20. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    hee meiden

Ik heb even een vraagje.. wanneer weet je eigenlijk of je amandelen er uit moeten of zo iets? Ik loop als anderhalf jaar te kwakkelen. om de paar weken flink verkouden en aan 1 kant is er een klier in mijn hals pijnlijk en elke keer op dezelfde plaats! het begint met zere keel word dan verkouden en soms ben ik dr echt ziek van. dan voel ik me echt moe en dan wil niets! paar dagen dan ben ik er weer! kan dit ook iets met de amandelen zijn?

Ben gewoon even benieuwd
    Alvast bedankt!

En ilona85 sterke alvast!! hoop dat je er gauw weer boven op bent na de ingreep!

Deel Deze Pagina