Vreselijke nachten, hoe kom ik er vanaf?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 7 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Wij hebben twee dochters van 2,5 jaar F. & L.

F. Sliep al door net voor haar eerste verjaardag, en L. Kwam nog altijd in de nachten meerdere keren voor drinken, dit was dan normale melk gewoon klein beetje zal z'n 20/30 cc zijn elke keer, ik was al overgestapt naar water maar dat wil ze natuurlijk niet drinken. Het is of melk of Ranja (al krijgt ze overigs geen ranja in de avond!/nacht).. Nu is ze 2,5 jaar en doet dit nog dat ze dus zovaak komt in de nachten.
    Ik moet minstens wel 7x per nacht mijn bed uit..en dit kan zo oplopen tit z'n 15x En ja mag ik zeggen dat ik er klaar mee ben? Nou, bij deze ben het zat.. natuurlijk zou ik graag willen dat ze door zal slapen net als haar zus, maar goed. Laten wij het stap voor stap doen...

Het volgende al eens geprobeerd...
    * andere slaapkamer
    * laten huilen maar maakt dan de rest van de 3 kinderen wakker.
    * drinkbeker in bed
    * bed anders neer gezet
    * haar laten drinken "voor" ze naar bed gaat

Niets werkt en punt 2 ja daar ben ik dan niet sterk genoeg voor want ze drinkt maar een paar slokjes en dan is het goed en slaapt ze weer verder, dit kost me maar een minuut en lig dan zelf weer in bed zonder gedoe/drama van haar.. En ja, ik moet volgende dag wel weer werken en het beetje slaap wat ik dan nog krijg die pak ik dan natuurlijk...

Maar wat zal ik nog meer kunnen doen? Ben gewoon echt ten einde raad.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wij zijn toch echt gestopt met drinken geven in de nacht.
    Hier wel een peuter met voorgeschiedenis dus ook lange tijd zo volgehouden omdat dat gewoon de makkelijkste weg was.
    Echter vorig jaar rond deze tijd, was ze dus bijna 3, kwam ze ook zo 4-5x per nacht en wilde dan water in dr fles. Daarnaast was ze net zindelijk, ook in de nacht en moest dan dus daarnaast nog een paar keer naar de wc.
    Wij hebben toen, met wat voorbereiding uiteraard en een cadeau toen het een week goed ging, de fles weggedaan. Als ze s nachts wakker werd mocht ze een slokje water uit een bekertje, maar dat weigerde ze, dus gezegd, ga dan maar weer slapen.
    Sindsdien slaapt ze zo goed als door, duurde een kleine week denk ik. En nu wordt ze nog steeds wel eens wakker hoor, maar breng dr terug naar bed en ze gaat weer slapen.
    Dus ik zou uit jullie rijtje dan niet persé kiezen voor laten huilen, maar een grens stellen aan het drinken, weet niet waar ze uit drinkt of hoe? En dan wanneer ze wakker wordt het uitleggen, desnoods bij haar blijven tot ze weer rustig is of slaapt. Dochter vond het sowieso altijd fijn als wij bij haar bleven dus in nieuwe situaties of bij veranderingen enz doen we dat vaak weer even en kunnen we daarna ook makkelijk weer afbouwen.
    Succes ermee hoor, heel vermoeiend zulke nachten.

Paardenbloem, 1991Mamavanvier en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat het niet persé dorst is als wel "comfort drink"? Het doet emotioneel iets om even mama te zien en wat te drinken en dan kan ze weer.
    Wij hebben ook heel lang slechte slapers gehad. Je wordt er zo brak van, elke nacht tig keer wakker en te weinig slaap. Op een gegeven moment was t klaar. Overdag uitgelegd dat we dit niet meer doen en dat ik ze gewoon niet wil zien tenzij ze ziek zijn (kort door de bocht). Ik vond t vreselijk.. zo wil ik helemaal niet met mn kinderen omgaan en ik wil dat ze welkom zijn enzo maar ik kon niet meer... nou t ging eigenlijk meteen beter :) voelde ik me rot door wat ik zei, accepteerden zij t meteen.. alsof ze wel wisten dat elke nacht 10x mama roepen niet normaal is :rolleyes:
    Nu is er nog regelmatig terugval dat moet ik wel zeggen. Mijn valkuil te lief te willen zijn, hun wens om altijd bij mama te zijn. En als ik dan ff streng doe gaat t wel weer.

Kortom, even doorzetten. Uitleggen dat dit niet kan. Rietjesbeker erbij voor echte dorst. En slapen :)

1991Mamavanvier en Visje79 vinden dit leuk.
  4. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Exact dat denk ik. Ik vind het ook vreselijk om m’n zoon terug te sturen naar bed om 5:30 als Sam (de slaaptrainer, dat schaapje) nog niet oranje of groen is, maar anders leert ie het nooit en staat ie er straks om 4 uur….. gewoon proberen te negeren, wordt een klote week, maar dan is het wel klaar denk ik. Succes @1991Mamavanvier

1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  5. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Wij hebben exact hetzelfde met onze oudste gehad. Die had het door het doorkomen van zijn gebit. Toen ik zag dat zijn laatste kiezen doorwaren was het met een week over.

6. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Ja hier heeft ze alles al dus dat is het niet jammer genoeg

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hier an sich geen slaapproblemen s nachts meer, mijn mijn oudste dochter heeft ook lang gebroken nachten gemaakt. Ik had hier een tuit beker met water voor de nacht die zij zelf kon pakken. Take it or leave it.:cool:
    En dan voorbereiden op een paar hele vervelende nachten..:| Hier was het met 3 nachten klaar.

8. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Het klinkt alsof dit nachtelijk drinken en dat jij moet komen, net zo 'verslavend' is als bijv. een speentje. Het is nu gewoonte geworden, zit helemaal in haar systeem. Probeer een week te kiezen waarbij het uitkomt (vakantie oid) en overleg dit ook met je man, dat hij klaar staat om de andere 3 kinderen te helpen mocht dit nodig zijn. Dochter een alternatief bieden; je drinken staat in bed, je mag niet roepen en doorzetten maar... Eventueel een beloningskalender maken? Is het 1 nacht gelukt om niet te roepen, dan een cadeau dat ze heel graag wil hebben. Dan 3 nachten enz. Heel veel succes, ik weet als geen ander hoe het is ;)

1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Ik zou inderdaad in overleg met man een paar nachten doorpakken (of hem dat laten doen en dat jij voor de andere kinderen zorgt). Heb je een paar klote nachten, maar ik denk dat het zich uitbetaald en je daarna betere nachten zult hebben. Een investering dus.

10. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Ik denk dat doorzetten ook het beste is. Maar makkelijker gezegd dan gedaan.
    Ons eerste jaar met de kleine was ook zo omdat hij vaak wakker werd en ons nodig had om in slaap te vallen. Op een gegeven moment was ik een hele nacht wakker omdat hij niet wou slapen en ben ik om 4 uur 's nachts in mijn auto gaan rijden met hem om hem stil/kalm te krijgen. Was doodop. Voor de buren moest dat vast ook niet fijn zijn.

Nu zijn we verhuisd en wonen we in een alleenstaand huis en hebben we hem direct gewoon even langer dan huilen dan we deden in ons vorig huis en hij slaapt nu gelukkig (niet jinxen) van 19u tot 06-07u. Dus ja, ik ben wel echt blij dat we het afgehouden hebben.

Ik denk dat ze zo in haar routine zit nu dat jij elke nacht er bent, dat ze moet afkicken.

Hetzelfde deden wij met stoppen met speen. Het heeft een grote week geduurd met schreeuwbuien 's middags en 's avonds. Nu hoeft hij zelfs geen speen meer te hebben als je hem zou geven.

11. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Krijgt ze de melk uit de fles?

Mijn oudste had ook mama en een slokje drinken uit de fles nodig om weer in slaap te kunnen vallen.
    Dit hebben we veel te lang laten doorgaan, want ik dacht ook "zo is het maar een minuutje en kan iedereen weer verder slapen". Maar het werd steeds vaker...

Wij hadden wel de melk uiteindelijk vervangen voor water, maar het zuigen aan de fles was ook gewoon 'verslavend' voor haar.

Ik kon op een gegeven moment ook niet meer en heb met haar besproken dat de fles weggaat en ze in de winkel een mooie beker mocht uitzoeken. Als ze dan 's nachts wakker werd, dan mocht ze een slokje uit de beker drinken.
    Het duurde niet lang of ik hoefde niet meer 15x per nacht er heen en werd het uiteindelijk steeds minder.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Voor de fles in de nacht, Philips Avent rietjesbeker. Hij staat hier gewoon in dr kamer. Bed heeft een houten zijkant daar zet ze m op, compleet zelfbediening. Had m ook al in dr ledikant. Kan ze slaperig ook prima bedienen en lekt niet. Gewoon water er in en zelfbediening. Soms is ie leeg in de ochtend maar vaak is t net ff een slokje. Met iets anders dan water riskeer je t gebit. (melk door melksuiker) Deze gup heeft al een gaatje te pakken, dankzij een kaaskiesje... :(

Hier is t enige wat hier helpt is consequent volhouden. Zij heeft Zazu de pinguin als slaaptrainer, helpt wel om dr richting te geven.

Wij zijn in gevecht sinds kerst 2019 om dr weer in t gareel te krijgen. Medicatie (flixotide) introduceerde een slaapstoornis...Daarvoor was t een luxe editie qua slapen, met zo nu en dan een bal periode (verkouden, tandjes, mama kleef week)

13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.542
    113
    Vrouw
    Ik ben daar dan misschien wat hard in, maar iedere nacht om drinken vragen zou ik niet accepteren:oops: zeker geen melk. Misschien maar een beker neerzetten zodat ze het zelf kan pakken? En anders een paar nachten bonje, maar wel doorzetten.

Mijn zoontje wilde ook nog wel eens vroeg in de ochtend met allerlei onzin aan ons bed komen(ja want dat was het gewoon, bijv een autootje wat hij niet kon vinden of een duplo creatie wat uit elkaar gevallen was en of ik hem dan maar wilde maken.. half 6 op een zaterdag ochtendo_O) Dan was het heel streng; Nee, het is nog vroeg terug naar je kamer:rolleyes:
    Toen hij wat ouder was dan ook de afspraak gemaakt dat hij niet meer mocht komen om ons wakker te maken. Dat doet hij nu ook niet meer. Tegenwoordig komt hij vaak stilletjes bij ons in bed gekropen en slaapt daar dan nog verder haha.

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.502
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @1991Mamavanvier hebben jullie nog een vrije vakantieweek binnenkort?
    Zo ja zou ik in die week starten en vooral ook je partner die nachten laten doen, gezien jij aangeeft er helemaal doorheen te zitten (mits het natuurlijk een optie is om je partner de nachten te laten doen, voor hetzelfde geld ben je getrouwd met een marinier of is er een andere reden waarom het niet kan).

Deel Deze Pagina