Huis schoonmaken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Meis28, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hoe maken jullie het huis schoon? Met name badkamer/wc, keuken/aanrecht? Met wat voor producten en wat voor doekjes/sponsjes? En hoe vaak?

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Badkamer/wc doe ik met allesreiniger en schuurmiddel. Als je schuurmiddel op de regels gebruikt, afspoelt en nawrijft met een theedoek gaan ze mooi glanzen.
    Voor de rest gebruik ik St. Marc of gewone allesreiniger. Vooral de eucalyptus ruikt lekker :) ramen wassen doe ik met afwasmiddel en voor de keuken een speciale keukenreiniger.
    Wc: 2x per week, badkamer 1x per 2 weken, woonkamer 2x per week, keuken 1x per 2 weken. Slaapkamers 1x per 2 weken. (Allemaal grote beurt)
    Oh ja, met gewone vaatdoeken. Alleen tegels doe ik met een schuursponsje.

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Groene zeep, Hara en schoonmaakazijn (tegen kalk) of bio-ontkalker. Voor het toilet (binnenkant) gebruik ik ecover of Klok (ook eco).
    Badkamer en wc een keer in de week en na bezoek. Aanrecht afnemen met een vaatdoekje als iets nat is. 'S avonds maak ik het hele aanrecht schoon met een mengseltje water en afwasmiddel (wederom Klok) met een doek en heet water. De wasbak met schuurmiddel ook van Ecover.
    Voor wc tussendoor gebruik soms van die wegwerpdoekjes (niet zo goed voor het milieu, maar dat compenseer ik wel ;) ).

4. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Antikal, dubro ontvetter, wittereus keuken en badkamer reiniger. Wc eemd bleek. "Vroegah" had ik altijd huismerk. Werkt toch niet zo lekker. Vandaar de reden dat ik nu alles merk heb.

Antikal gebruik ik meest. Ruikt zo ontzettend lekker.

5. alanopra

alanopra Lid

28 aug 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik voor de spiegels en ramen doekjes van Jamako. Dan heb je geen sop/schoonmaak middel meer nodig.

Badkamer/wc: Antikal voor de douche en wasbak, allesreiniger en bleek voor de wc en voor eventuele schimmel HG. Badkamer 1 keer per week. Wc 2 x per week.

Keuken: Cillit Bang met een poetsdoekje of spons om grondig schoon te maken (1x per week) en normale vaatdoekjes om nattigheid etc. weg te halen. Die gaan aan het einde van de dag gelijk in de was.

Verder heb ik nog de tik om 1 keer per week alle deurklinken en lichtknoppen schoon te maken met allesreiniger :D

6. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wc met cif of met natte doekjes van de lidl, wastafels met allesreiniger. Meubels doe ik met allesreiniger en met een microvezeldoekje. Vensterbanken met allesreiniger en een spons. De ramen doe ik me hg glazenwasser en met de karcher (als ik het goed schrijf). Wc elke dag, meubels em vensterbanken 1x p.w, ramen 1x per 6 weken

7. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Ik heb laatst de spiegel in de badkamer gedaan met billendoekjes van de jumbo, ze waren nog nooi zo mooi hahaha

8. Ior

Ior Niet meer actief

Doekjes van de action (die vrolijke gekleurden)
    Allesreiniger voor het algemene werk (alles afnemen zoals meubels, vensterbanken, deuren, klinken, lichtknopjes ed)
    Harpic max in de wc, overig met allesreiniger of schuurmiddel
    Badkamer met antikal, schuurmiddel, allesreiniger en glassex
    Keuken met keukenreiniger, schuurmiddel, allesreiniger, glassex (raam oven, babyolie (afzuigkap) en afwasmiddel.

Elke dag wc's, deurklinken, aanrechtblad, stofzuigen en beneden dweilen.
    3x per week badkamer, keuken, slaapkamers afnemen en kamer afnemen.
    1x per week bedden verschonen, wasmachine, droger, vaatwasser en oven schoon.
    1x per maand ramen binnen schoon.
    2x per week boven dweilen

9. Islah

Islah Niet meer actief

Ik probeer zo weinig mogelijk schoonmaakmiddelen te hebben, en als deze ook nog eens biologisch afbreekbaar zijn en goedkoop is het helemaal fijn.
    Azijn is echt een wondermiddel, kan je veel mee schoonmaken. Omdat het desinfecterend werkt gebruik ik het als toiletreiniger (in een oude fles afwasmiddel, 2/3 deel azijn 1/3 deel afwasmiddel), in de badkamer om te ontkalken, in een spray met half water en half azijn om bv. de tafels en aanrecht mee af te nemen e.d.
    Soda is ook al zo'n wondermiddel. Ook bacteriedodend maar deze mag je absoluut niet met azijn gebruiken omdat ze dan elkaars werking opheffen. Dit vind ik fijn voor de badkamer (soms gebruik ik soda, soms azijn...), het toilet, de koelkast, gootsteen (preventieve ontstopper, maar ook gewoon om de gootsteen goed schoon te maken en te houden), keuken e.d. Het heeft geen geur dus je zit ook niet met de 'stank' van azijn. Geen geur vind ik op zich niet erg, schoon is schoon maar als je er een geurtje bij wil kan je er wat vloeibare zeep aan toevoegen, of afwasmiddel. Soda en azijn zijn beide goede ontvetters.

I.p.v allesreiniger groene zeep van Driehoek of gewoon een stuk zeep (nu nog sunlight maar als die op is ga ik marseillezeep gebruiken). Met zo'n stukje zeep kan je onverdund ook super ontvetten (wel goed naspoelen natuurlijk).

Verder is baking soda ook een goed middel, dit is een lichtere versie van gewone soda. Ik gebruik dit bv. om antiaanbakpannen mee schoon te maken, baking soda is namelijk een schuurmiddel zonder dat het krast.

En dan heb ik nog afwasmiddel en wasmiddel.

Wat hebben de meesten veel schoonmaakmiddelen zeg!

10. Islah

Islah Niet meer actief

Welke sponsjes gebruiken jullie trouwens voor de afwas? Er zullen vast veel dames zijn die zelf de afwas niet meer doen, maar ben toch benieuwd. Bij mij gaan de sponzen zó snel kapot en ik heb al verschillende merken geprobeerd... (En met een borstel kan ik echt niet overweg.)

11. Manoya

Manoya Niet meer actief

Hier het zelfde probleem, ze worden zo snel "kaal". Mijn schoonmoeder gebruikt van die grotere sponzen, zal straks een foto plaatsen.. dat gaat al stukken beter, al vind ik dat zo een klein sponsje fijner in de hand ligt.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Bij mij komen er altijd twee gaten in :D geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg, toen ik nog bij m'n moeder woonde noemde ze me voor de grap wel eens sponsjeskiller. Als ik een tijdlang de afwas deed kon je er vanuit gaan dat er tig sponsjes sneuvelden...

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Voor het toilet: schuurmiddel, bleekmiddel, hygienische doekjes.

(Ik heb standaard een pak hygienische doekjes van glorix of wc eend op het toilet liggen. Zo kan ik elke dag of wanneer nodig even snel een doekje over de bril halen. De pot schrob ik van binnen met schuurmiddel en daarna bleek onder de rand. De tegels met een 'gewoon' sopje met allesreiniger.)

Badkamer: kalkreiniger/badkamerreiniger

Woonkamer en slaapkamers: swiffer duster, allesreiniger, stofzuiger, stoomreiniger, dweilen (swiffer dweil of groene zeep).

Keuken: allesreiniger

Afwas: borstel, schuursponsjes, metalen pannensponsjes

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik poets alles met Dettol allesreiniger, ook het dweilen doe ik daarmee, ik krijg het laminaat er mooi schoon mee.

De wc wordt er ook mee gepoetst en doe altijd nog wc-eend onder de rand spuiten.
    De badkamer poets ik er ook mee maar de douche wordt gepoetst met Witte Reus voor de badkamer, dat vind ik echt fijn materiaal.
    Ramen worden gewassen met Ajax Lustra en soms doe ik gewoon heet water met 4 halve uien erin, dan worden de ramen streeploos schoon;)

Ik poets alles met een zeem en natuurlijk schuursponsjes voor het sanitair, wasbakken en douche.

Ik poets de woonkamer, keuken, hal/trap en wc elke week uitgebreid.
    Tussendoor nog wel eens een doekje over de wc als het nodig is.
    De bovenverdieping wordt elke week gestofzuigd en het bed verschoond en 1 keer in de 2 weken uitgebreid, toevallig vanochtend weer gedaan :D

15. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik heb voor alles microvezeldoekjes.
    2x stoffen stofzuigen. Soms nog een keer extra swifferen
    2x dweilen met stoomreiniger

1x p/w het bed verschonen.

1x per week keuken, gasfornuis en oven grote beurt. Dagelijks doekje er overheen. 1x per maand keuken grote beurt incl voorraadkast en koelkast.

Elke week badkamer en toilet. Dagelijks doekje over toilet en wastafeltje.

Ik heb voor elke ruimte apart microvezeldoekje en gebruik vaak Mr.Proper, Cif en allesreiniger bloemengeur.

Ramen wassen 1x per 8 weken ongeveer, nu in november voor t laatst dan komt het in maart weer. Of eerder als het mooi weer is.

16. Manoya

Manoya Niet meer actief

@ Islah bedoel deze. Zitten nog in de verpakking, want moet hier eerst die kleine sponsjes wegwerken :p

Bijgevoegde bestanden:

17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik gebruik ook altijd afwas sponsjes voor de afwas. Gewoon van Lidl of supermarkt, bij mij gaat dat prima, ze gaan niet super snel kapot eigenlijk..! Is er iemand met een tegelvloer? Hier in Spanje is dat bijna in elk huis, en vind t vrij bewerkelijk! Je ziet er gauw vlekken en viezigheid op en ik moet echt om de dag wel alles bijvegen. Gaan nu een stofzuiger aanschaffen vooral met oog op komst van de baby. Denk dat t dan gewoon stofzuigen wordt en af en toe met de dweil er overheen

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    In de wc doe ik bleek, 3/4 keer per week en elke dag een doekje eroverheen.
    De badkamer maak ik schoon met schuurmiddel en de douche deuren met azijn. Dit doe ik eens in de 3-4 weken.
    Het aanrecht en gasfornuis doe ik elke dag met afwasmiddel af.
    Verder stof en zuig ik elke dag en dweil 1/2 keer per week met allesreiniger.
    Het bed verschoon ik elke week.

19. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Zie link in mijn handtekening :)

20. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Bleek is heel eeg slecht voor je gezondheid. Vooral voor de kinderen.

Deel Deze Pagina