Gister hebben we te horen gekregen dat mijn zwager en schoonzus gaan trouwen. Zij wonen in Noorwegen en zullen daar de bruiloft vieren. Super leuk natuurlijk. Dus ik zei direct: ik ga sowieso heen met de kids. Heb toevallig vakantie en het is zomervakantie dus voor de kids geen bezwaar. Maar mijn man zijn baas is toevallig die week op vakantie. Volgens mij is het cao mode en sport detailhandel. De zaak waar hij werkt heeft twee fulltimers; mijn man en zijn baas. geen verder personeel die op de vrijdag werken en slechts 1 die op zaterdag werkt. Deze kan/wil niet op vrijdag werken ivm dat zijn dochter dan bij hem is (gescheiden) Er is nog wel personeel in een ander semi franchise filiaal dus daar zou misschien nog personeel vandaan kunnen komen. Maar het zal een heel gedoe worden. Je heb recht op de dag van de bruiloft vrij, maar hoe zijn de rechten verder? Heb je verder dikke pech of? Mijn man kan namelijk misschien niet bij de bruiloft, aangezien hij ook de dag voor de bruiloft moet werken. Daarvoor is hij ivm harddraverij en dronken gespuis een dag vrij en de dag ervoor is hij altijd vrij. Na de bruiloft heeft hij ook twee dagen vrij dus het enige echte probleem is de vrijdag die hij vrij moet. Zaterdag kan zijn baas niks over zeggen maar levert wel een probleem op voor het bedrijf. Grrrr op internet kon ik bar weinig vinden over bruiloft in buitenland. Ja alleen voor school verlof
Ik denk dat je alles alleen kan doen met overleg werkgever! En rechten vanuit cao is meestal 1 dag! In gesprek gaan en onderhandelen lijkt me nog genoeg tijd om wat te regelen
Het lijkt mij een geval van pech. Als de bruid en bruidegom iedereen op de bruiloft willen hebben, hadden ze deze niet op zo'n korte termijn moeten plannen. Als ze nu plannen maken voor bijv. zomer 2017, zou je man er ongetwijfeld wel bij kunnen zijn.
Volgens CAO is het gewoon 1 dag, ook voor in het buitenland. Maar als je man dit bespreekt met zijn collega's , zijn die dan niet behulpzaam? Houden die zich zo vast en het gene wat hun het beste uitkomt?
Wettelijk gezien krijg je bij het huwelijk van je broer-zus alleen de dag van de bruiloft zelf vrij. de overige dagen zullen uit het normale vakantieverlof moeten komen. Over het algemeen valt er in overleg vaak veel te regelen, mits je maar `overlegt´ en niet direct een heel eisenpakket op tafel gooit. Misschien dat het mogelijk is dat die collega alsnog een vrijdag kan pakken, bij wijze van uitzondering.
Kan je man niet op vrijdagavond naar Noorwegen vliegen? Of zaterdagochtend vroeg? Als de baas er niet is en er onderling niets geregeld kan worden houdt het op natuurlijk om die vrijdag vrij te nemen.
Ja z'n collega ziet z'n dochter maar twee dagen per week en heeft zoiets van het is het probleem van de bazen. Maar het is natuurlijk alleen wat betreft de zaterdag het probleem van de bazen. Ik heb nu aangeboden dat m'n man z'n vrije zaterdag ervoor misschien in kan ruilen voor de vrije vrijdag van z'n collega. Zodat hij de week ervoor misschien drie dagen z'n dochter kan zien en een week later 1 dag. Heb ook aangeboden als tegemoetkoming een dagje lineaushof aan hen cadeau te doen zodat hij dan een dag extra plezier kan hebben met z'n dochter. Nu is het een kwestie van afwachten. Uiteraard is het lastig dat de bruiloft op zo'n korte termijn plaats vindt en we weten dat dat kan betekenen dat mijn man er niet bij kan zijn, maar ik wilde gewoon weten of er bijzondere rechten zijn in zo'n situatie, want ondanks dat het zo snel is willen we er natuurlijk graag bijzijn. Ze hebben deze datum gekozen omdat per toeval op dat moment al veel familie bij ze is. Alle ouders en de zussen van mijn schoonzus. Mooie gelegenheid dus en ze willen niet te lang wachten want ze hebben ook een kinderwens en ze willen dan wel getrouwd zijn. M'n zwager heeft dinsdag z'n vriendin gevraagd dus ja ideaal is anders, maar zou mooi zijn erbij te zijn. Aan als ze dit of als ze dat kunnen we natuurlijk weinig doen. Dus we moeten het doen met hun plannen en kijken of we daar omheen kunnen plannen
Dat wordt best lastig. Ben het wel aan het bekijken maar je moet minimaal 3 dagen daar verblijven ofzo. Je kan niet een dag heen en een dag later terug waarom weet ik niet maar dat zag ik bij de luchtvaart maatschappij staan. Dus het is even puzzelen allemaal. Maar hoe langer we moeten wachten met boeken hoe meer stoelen er verkocht zijn in het vliegtuig
Dat klopt niet hoor. Ik moet regelmatig voor mijn werk naar Noorwegen en dan is het gewoon 1 dag heen, volgende dag terug.
Klopt inderdaad! Al is het vaak wel of 3 dagen of een zondag nacht voor een goedkoper ticket. Dus waarschijnlijker heb je dan een duurder ticket te pakken (mits je vliegt met een reguliere airline) Ts, bij welke airline heb je gekeken? Opzich zou het moeten kunnen.
Bij Klm had ik zoiets gezien. Maar goed de hoop is nog steeds dat we gewoon van woensdag tot maandag kunnen! En anders even uitzoeken hoe het werkt. Ga ook waarschijnlijk nu via sas airlines. Waar boek jij altijd en waar vlieg je dan heen? Met Klm vlieg ik naar aalesund en met sas vlieg ik naar Molde (via Oslo)