Hoi, Ik heb vanavond bij vrienden lekker ijs gegeten! Op zich geen probleem natuurlijk alleen na afloop kwam ik erachter dat het "ambachtelijk" ijs was. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ambachtelijk ijs niet mag ivm rauwe eieren die erin verwerkt zouden worden? Klopt dit? (ik weet niks van ijsbereiding) Voel me nu best slecht, omdat ik dus het idee heb dat ik iets heb gegeten dat waarschijnlijk slecht was voor de kleine. Het ijs kwam overigens wel uit de supermarkt maar in een gewone doorzichtige container, ik bedoel te zeggen niet iets van een bekend merk. Weet iemand hoe het echt zit met ambachtelijk ijs? Kan iemand me geruststellen?
Ik denk niet dat er rauwe eieren in hebben gezeten? Volgens mij gaan er helemaal geen eieren in ijs? Meer room etc. Denk dat je je niet druk hoeft te maken hoor. Je kan ook je vrienden vragen of ze de ingrediënten door willen geven? Of de vraag stellen aan de verloskundige die kan je misschien beter geruststellen.
Ik heb ook ooit zoiets gelezen en lees nu van ijs altijd de ingrediënten Heb hier nu pistache ijs van de jumbo , dit is toevallig ook een doorzichtige doos en er staat ambachtelijk ijs op, hier zit geen ei in. Kun je niet aan je vriendin vragen waar ze het gekocht heeft ? Kun je even googlen
Dank voor de snelle reacties! De hormonen gaan soms met me op de loop en dan kan ik me opeens buitengewoon ongerust maken over iets. Realistisch gezien weet ik dat de kans dat ik een salmonella besmetting op zou hebben gelopen (als er echt rauw ei in zat) niet groot is (om niet te zeggen klein), maar het spookt dan toch door je hoofd. In de toekomst ga ik in ieder geval zeer zeker beter opletten met ijs! Wou die vrienden niet 's avonds laat nog echt lastigvallen met mijn ongerustheid, dus had een vrij luchtig smsje gestuurd met de vraag over het ijs. Schijnbaar hebben we met z'n allen de bak helemaal leeggegeten (hihi) dus de verpakking zit al bij het afval, maar ze konden me wel vertellen dan het ijs van bij de Jumbo was. Dus misschien was het wel hetzelfde merk ijs als wat jij hebt Antra? Alleen was dat van ons mokka smaak Hopelijk ook zonder ei dan. De Jumbo zit wel in de buurt hier dus ik denk dat ik morgen toch zelf maar even ga kijken of ik iets kan vinden op de verpakking, dan weet ik het zeker (dus ook met het oog op een volgende keer).
Salmonella is enkel heel vervelend voor jou. In princiepe houdt je kindje er niks aan over zolang jij er maar voor zorgt dat je niet uitdroogt mocht je toch ziek worden. Dus naar de dokter gaan als je klachten zou hebben. In ijs kan wel degelijk eigeel zitten maar supermarket ijs is veilig omdat dat in fabrieken gemaakt wordt en daar gebruiken ze gepasteuriseerde eieren. (je kan dus ook gerust andere supermarket desserts met ei eten) Thuisgemaakt ijs of parfait kan wel rauwe eieren bevatten.
Het gaat er volgens mij ook om of het roomijs is. Dat wordt van melk gemaakt en deze melk moet dan gepasteuriseerd zijn, niet vers van de koe, dit staat dan weer op het etiket.
In de supermarkt is geen ijs te vinden van ongepasteuriseerde melk of eieren. Dit ijs is namelijk maar heel kort houdbaar. Daar begint geen supermarkt aan. Ijs uit de supermarkt kan je dus altijd veilig eten.
Ik dacht trouwens dat ambachtelijk alleen betekent dat het niet van de lopende band komt, maar waarom zou er dan per sé rauw ei in zitten? Als ik zelf ijs maak verhit ik het hele mengsel ook altijd netjes. Niet in het minst omdat het dan toch vaak een goede week langer houdbaar is. In de supermarket is al bijna nooit iets ongepasteuriseerd, omdat ze het dan maar zo kort kunnen verkopen.
Ik heb er eigenlijk helemaal niet over nagedacht toen ik bij mijn favoriete ijssalon ijs ging halen... Mag dat ook niet dan?
@Saar: ik heb ook werkelijk geen idee.. van wat ik heb gelezen zijn de meeste mensen van mening dat het "gevaar" hier in NL wel mee valt, vooral als het een goedlopende/drukke ijssalon betreft @Antra: ik heb de mokka doos in de Jumbo gevonden.. op de achterkant staat ook geen ei vermeld Dus dan neem ik aan dat er sowieso niks aan de hand was!! Joepie!
Ik heb hier nog echt nooit van gehoord haha Vind het ook een beetje ver gaan. Straks mogen we niets meer eten.. Laatst een vriendin in de stress omdat ze een boterham op had met gerookte paling.. meteen verloskundige gebeld, stress stress.. pff de stress is nog erger als de paling haha Gezond verstand gebruiken.
zolang als het ijs van gepasteuriseerde melk is gemaakt is er geen probleem. uitkijken met boeren ijs dat is altijd van rauwe melk en echt italiaans ijs of bij een salon altijd even vragen of het gepasteuriseerd is.
Fijn! Kan me je onzekerheid heel goed voorstellen De kans dat je er wat van oploopt is idd heel klein maar toch.
Als je het hebt over verse of zelfgemaakte mayonaise, oke. Daar kan rauw ei in voorkomen. Maar in ijs, in eigenlijk alles dat uit de winkel komt en wel eventjes houdbaar is zit géén rauw ei.
Natuurlijk zit er geen (rauw) ei in ijs!!! Nooit!!!!! Waarom je geen ambachtelijk ijs mag eten? Omdat echt ambachtelijk ijs vaak gemaakt wordt van rauwe melk en daar kan de listeria bacterie in zitten. (de reden dat je ook geen rauwmelksekazen mag etc) De melk moet gepasteuriseerd zijn. Alles wat uit de supermarkt komt is dat. Bij de ijssalon niet altijd, als je twijfelt kun je altijd sorbet ijs nemen in plaats van roomijs. In sorbetijs zit namelijk geen melk.
Oh... en ook in een goedlopende ijssalon kan listeria in het ijs voorkomen. Dit kan namelijk ook in kaas zitten die gewoon nog 'goed' is en niet over de datum. De zalm die vorig jaar van de markt is gehaald was ook goed, maar bevatte toch de listeria bacterie. Softijs wordt ook vaak afgeraden, niet om het ijs, maar om de bacteriën die zich kunnen vormen in het apparaat en dan is het wel fijn/belangrijk als het een goedlopende zaak is, dan hebben bacteriën minder kans.
Even de eerste de beste link aangeklikt die ik in google ingegeven heb. (geen zin om mijn eigen ijsrecepten te gaan zoeken in de keuken en dan over te typen) Er zitten eierdooiers in.
Klopt. Maar niet in al het ijs. En de meeste goedlopende ijssalons ed zullen daar ook niet snel aan beginnen. Reden: die hebben er echt geen zin in om in de krant te komen doordat oma was overleden na het eten van hun ijs. Om maar een voorbeeldje te nomen. Ik heb bij mijn favoriete zaakje gevraagd naar rauwe eieren/melk. Van de meer dan 20 smaken die ze hebben (alles zelf gemaakt) mocht ik alles gewoon nemen.
Bacterieën gaan niet (altijd) dood in de vriezer, maar door de kou kunnen ze zich niet goed vermeerderen. Er zullen dus eigenlijk nooit veel bacterieën in iets zitten wat bevroren is - of het moet al besmet zijn geweest voordat het de vriezer in ging. Het kan een probleem worden als de vriezer niet koud genoeg is en het al half aan het ontdooien is. Bijvoorbeeld in een ijszaak waarbij de bakken al de hele dag in de halfopen vriezer staan. Maar los daarvan. Ik ken geen enkele ijszaak die rauwe melk gebruikt. Gepasteuriseerde en gesteriliseerde melk zijn voor hen zó veel makkelijker verkrijgbaar, en leveren minder gezondheidsrisico's op. Supermarkten beginnen er al helemaal niet aan.