down syndroom. bijzonder filmpje

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door edelweiss, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
  2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Bijzonder zeg, wel een eye opener voor me moet ik eerlijk zeggen.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zeker een ontroerend filmpje. Maar natuurlijk niet helemaal realistisch. Er zijn zoveel gradaties in down-syndroom. Echt niet allemaal kunnen ze (semi)zelfstandig wonen etc.

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mee eens.

Ik ben zelf zwanger geweest van een kind met downsyndroom.
    Dit soort filmpjes helpen dus niet, hoe goed bedoeld. Down komt vaak niet alleen. Je weet gewoon niet hoe de toekomst zal uitpakken.

5. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.170
    1.340
    113
    Dit idd. Ik vind het altijd heel ontroerend maar weet ook dat het per kind onwijs verschilt en je heel vaak ook te maken hebt met, al dan niet zware, lichamelijke ziekten. Ik snap dat dit soort filmpjes kunnen bijdragen aan meer acceptatie maar ik kan me ook voorstellen dat ouders/naasten van een kindje met een (veel) zwaardere 'vorm' het een geromantiseerd beeld vinden.

Dubbel gevoel.

6. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Mooi..
    Ja het kan zwaarder zijn, maar het houden van zal er niet minder om zijn denk ik zo...
    Daarom vind ik het filmpje waar ook een topic voor is gemaakt zo mooi, daar zie je ook zwaarder gehandicapte kinderen.
    Ongelofelijk zwaar kan het zijn, maar zie wat een liefde de ouders voelen voor hun bijzondere kind:)
    Dat filmpje kan je kijken bij uitzendinggemist.nl met de naam 'wonderkinderen'

7. Het is ontroerend, maar tegelijk ook wel duidelijk ingestudeerd door die kindjes. En het is van de EO, dus dat maakt dat het beeld ook al wat anders ingekleurd wordt dan wanneer je zo'n filmpje laat maken door iemand die pro-choice is.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb het filmpje niet gezien, maar zo te lezen wordt het maar van ƩƩn kant belicht. Je hoort heel vaak de opmerking dat kinderen of mensen met Down allemaal zo schattig en lief zijn. Niet alle mensen met Down wonen zelfstandig en kunnen zichzelf redden. Er zijn ook mensen met Down die niet veel kunnen, die allerlei gezondheidsproblemen hebben en zo nu en dan behoorlijk agressief kunnen zijn. Zowel mijn zus, tante en een vriendin werken met verstandelijk gehandicapten.

Het is dus allemaal niet zo romantisch als hier afgeschilderd wordt. Het is niet meer dan logisch dat je je zorgen maakt en bang bent als je in verwachting bent van een kindje met Down. Je weet niet hoe de toekomst eruit ziet. Natuurlijk is er liefde, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik kan me wel voorstellen dat sommige ouders een kindje met Down niet laten komen.

9. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Zo ieder zijn eigen gedachten erover.
    Ik vind het een mooi filmpje om te laten zien dat het niet persƩ alleen maar negatief is als je een downkindje verwacht. Want vaak is dat wel wat mensen gelijk denken wanneer ze horen dat hun kindje down heeft. Juist omdat het gelijk met negatief wordt bestempeld mag het ook wel eens van de positieve kant belicht worden, dat het ook een kindje kan zijn dat wel veel kan leren en liefde kan geven.
    Mijn persoonlijke mening is dat ze recht hebben op leven.
    Al ben ik me ervan bewust dat lang niet iedereen er zo over denkt.

10. Ik denk dat er vanuit de media een heel eenzijdig beeld wordt gegeven van het down syndroom. Het beeld wat ik altijd had was dat het mensen zijn die altijd vrolijk zijn, altijd een glimlach op hun gezicht, beetje dommig, maar wel ook heel lief en aanhankelijk.

Maar door verhalen op het forum hier weet ik dat het niet altijd zo is. Dat dit de 'milde' vorm van down-syndroom is, maar dat het ook heel anders kan zijn. En dan heb je ook nog de gezondheidsklachten die mensen met down syndroom kunnen hebben.

Of ze het recht hebben om te leven, daar gaat het helemaal niet over. Het gaat erover dat de vrouw uit het filmpje bemoedigt wordt dat het allemaal wel mee zal vallen, terwijl hier gewoon geen zekerheid over te geven is. Er wordt nergens in het filmpje over abortus gesproken, dus daar gaat het helemaal niet om.

11. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik vind het filmpje een te eenzijdig beeld geven. Ja, het kan heel goed gaan, maar het kan ook heel veel minder goed gaan. Dat laatste wordt totaal niet duidelijk en mensen die dit filmpje beschouwen als informatief worden zo misleid. Niet eerlijk dus.

Ik heb ook andere ervaringen dan Beauty die vindt dat het beeld over down toch al te negatief is. In mijn omgeving zijn er juist veel mensen die heel optimisitsch over Down denken en niet weten welke lichamelijke en psychische aandoeningen er allemaal mee gepaard kunnen gaan.

12. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Iedereen heeft recht op leven maar je zou moeten bedenken hoe dat leven er uit gaat zien. Loslaten is ook houden van.
    En dat weet je pas als je ervoor staat en geen moment eerder.
    Leuk zo'n filmje maar niet erg realistisch om te denken dat dit voor alle kindjes geldt.

13. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Was het maar zo bij ieder kindje..

Mijn nichtje heeft Down en daardoor allerlei ziektes, nu ook kanker. Ze is 10 en de dokters denken niet dat ze de 16 haalt.

14. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het filmpje is gemaakt tbv the world downsyndrome day.
    World Down Syndrome Day (WDSD) is a global awareness day which has been officially observed by the United Nations since 2012. Each year the voice of people with Down syndrome, and those who live and work with them, grows louder. But there is still so much more we can do.Down Syndrome International (DSi) encourages our friends all over the world to choose your own activities and events to help raise awareness of what Down syndrome is, what it means to have Down syndrome, and how people with Down syndrome play a vital role in our lives and communities.The internet is a powerful tool for raising awareness and we encourage people to celebrate World Down Syndrome Day through your own websites, blogs and social networking sites. However, we want to create a single meeting place where everyone can share their experiences and advertise their activities.For this purpose we created a dedicated websitewww.worlddownsyndromeday.org. Through this, you are able to register with us and share details of your activities and events with the global community. Plus you can also participate in DSi's various annual WDSD initiatives.Join our cause to create a single global voice for advocating for the rights, inclusion and well being of people with Down syndrome on 21 March.

En dit is waar het om gaat. Ik als moeder van een kindje met Down wordt iedere keer zo moe en verdrietig van het steeds in een zin noemen van mijn kinds aandoening en het wrl of niet afbreken van zwangerschapppen. Laten we alsjeblieft een dag per jaar zorgeloos genieten van deze prachtige mensen.

15. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dat snap ik helemaal Nina en wat een goed initiatief. Lijkt me heel vermoeiend om altijd en overal je kind te moeten verdedigen. Hopelijk wordt de 21ste een mooie dag

16. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Precies

Er zullen zat prima functionerende mensen met down zijn maar laten we ook realistisch zijn en dat het helaas niet allemaal rozengeur en maneschijn is met lichamelijk afwijkingen, gedragsproblemen e.d. er worden nog steeds heel veel mensen met down "weggestopt" omdat de zorg thuis niet meer gegeven kan worden of ouders overlijden en niemand anders ervoor kan zorgen e.d.

Jammer maar wel de realiteit, mensen met down hebben vaak heel hun leven lang zorg nodig. Ik vind het naief om het allemaal positief af te schilderen natuurlijk hebben mensen met down ook heel veel positieve dingen te melden en bij te dragen maar ook heel veel amper of niet.

Ik vind dit soort filmpjes een vals idee geven over downsyndroom , ik denk zelf dat je beter realistischer erin kunt staan, ze zijn niet allemaal vrolijk, lief, stabiel, zelfstandig e.d.

Ik bedoel ze noemen dat ze kunnen werken, dat is in heel veel gevallen gewoon niet en anders is het speciaal aangepast, gesubsidieerd werk dus niet "normaal" ze zeggen reizen, merendeel zal dit nooit kunnen zonder begeleiding, verliefd worden en trouwen (ja mogelijk maar kans vrij klein) alleen wonen, kinderen krijgen e.d. (heel onwaarschijnlijk zeker zonder begeleiding)

KORTOM een vaak zeer beperkt leven als je het vergelijkt met een kindje zonder down die heeft een echte toekomst waar alles mogelijk is bij een kindje met down is de vraag wat er mogelijk ooit is en zal je heel je leven lang beperkt zijn, dat is nogal iets om mee te leven.

17. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Like! Voor hooverphonic.

18. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Of het filmpje beide kanten belicht of niet, het is duidelijk met goede intenties gemaakt. En persoonlijk vind ik het en prachtig filmpje. Waarom zouden er geen positieve filmpjes gemaakt mogen worden, zonder de mindere kant te belichten? De moeders die een kindje met down verwachten hebben zich vast en zeker allang ingelezen over bv de mogelijke gezondheidsklachten doe kunnen optreden. Dat verklaart ook meteen de angst van de moeders.. Ik vind het mooi dat ze dmv zo'n filmpje een hart onder de riem worden gestoken en ook de positieve kant wordt belicht.

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Natuurlijk mogen ook de positieve kanten getoond worden. De titel van de link is echter: Waarom je niet bang hoeft te zijn als je zwanger bent van een kind met het Down-syndroom. Die titel impliceert dat alle negatieve verhalen overdreven zijn, dat die niet opgaan en dat je enkel moet kijken naar de inhoud van het filmpje. De indruk wordt gewekt dat het allemaal wel wat meevalt en dat het alleen maar positief is.

En dat vind ik te eenzijdig. Mensen moeten een realistisch beeld hebben en dat krijg je niet door dit filmpje. De discussie van het recht hebben op leven staat hier volkomen buiten.

20. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    +1..
    dit filmpje is goed bedoeld en ik denk idd ook om mensen die zo'n kindje verwachten een hart onder de riem te steken.
    Als je zo'n kindje verwacht of al hebt dan lees je natuurlijk niet alleen maar eenzijdige verhalen maar ga je zoeken naar alle verschillende soorten die er zijn zodat je voorbereid bent (voor zo goed als mogelijk) op wat je te wachten staat.
    Dus waarom zouden ze geen positief fimpje mogen maken? Negatieve verhalen en voorbeelden zijn er ook genoeg hoor.

Het was niet mijn bedoeling om hier te gaan discussiƫren over abortus (die discussies zijn er al genoeg geweest;)) maar de reacties kwamen zo negatief over, kwam een beetje over als 'je weet niet of het een 'blij' of 'slim' of juist 'aggressief' downkindje zal zijn dus erg begrijpelijk als mensen het laten weghalen.'
    Dat vind ik dan weer jammer want dit filmpje is daar niet voor bedoeld.

Deel Deze Pagina